Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde ja sekasauna - hot or not?

jellona
04.07.2018 |

Otsikossahan se tulikin - parisuhteessa olevien sekasaunominen. Selasin aiheesta jo aikaisempia ketjuja, mutta aloitan kuitenkin nyt uuden, tuntui sen verran kuumalta aiheelta ;)

Taustaa: Olen juuri alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, jonka kanssa olemme alusta saakka kyennyeet puhumaan avoimesti ja rehellisesti ajatuksista, mielipiteistä ja arvoista. Olemme seurustelleet parisen kuukautta, ja hetki sitten puheeksi tuli sekasaunominen.

Saunon itsekin ystäväporukoilla, enkä koe saunomisessa kavereiden kesken olevan mitään intiimiä tai seksuaalista. Myöskään alastomuus itsessään ei minulle ystävien kesken ole ongelmallista/vaivaannuttavaa, vaan täysin luonnollinen asia. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille".

Nyt ollaankin dilemman edessä. Miehellä on tulossa kaveriporukan mökkireissu, jossa on aina saunottu alasti porukalla. Yritin avata ajatuksiani, mutta mies ei oikein tuntunut käsittävän. (Osittain?) vitsillä heittikin, että hei kiva nyt olla ainoa niuhottaja jonka emäntä pakottaa saunomaan pyyhe päällä ja jota kotona kielletään menemästä, jos mimmit on alasti.
Ymmärrän, että tapa on porukalla vanha ja kaikille (minulle täysin tuntemattomille) kavereille normaali, mutta...
En tiedä, jotenkin ajatus tuntuu ei-niin-kivalta. Olen aina pitänyt itseäni avoimena enkä todellakaan hysteerisen ylimustasukkaisena, mutta nyt tuosta itsellekin niin tutusta sekasaunasta on tullut takaraivoon melkoinen mörkö. Pirttihirmu en halua olla mutta tuntuu hankalalta, kun mies ei tunnu käsittävän ajatuksenkulkuani tai sitä, että hänen saunareissunsa minulle tuntemattomien naisten kanssa saa oloni epävarmaksi.

Saunotteko te/teidän kumppanit sekasaunoissa? Miten hitossa pääsen nyt yli tästä omasta ajatuksenkulustani, sillä en halua asettaa miestäkään hankalaan asemaan?

Lisätään vielä, että luottoa löytyy, suhde toimii ja mies kyllä vaikuttaisi ulkonäöstänikin pitävän ja olen itsekin itseeni ihan tyytyväinen. Näitä joku kuitenkin tulee nostamaan esiin :)

Kommentit (319)

Vierailija
41/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistopiireissä on usein sekasauna. Sinne saa mennä alasti tai uikkarit päällä, yleensä miehet on alasti ja naiset ei.

Omassa kaveriporukassa saunotaan miten sattuu. Meitä on monta, helpoin jakaa miehet ja naiset saunomaan erikseen.

Mua ei haittaa jos mies saunoo alasti muiden naisten kanssa, en usko että sitäkään haittaa jos mä saunon. Ehkä jos kaksin jonkun kanssa saunoisi, se olisi tosi outoa. Porukalla ei :D enkä miellä saunaa seksuaaliseksi paikaksi, en tuijottele muita enkä usko että nekään tuijottelee mua...

Meillä oli kans usein sekasaunoja erilaisissa luottamustehtäväpestien yhteisilloissa. Monesti ihan mukavia tapahtumia, vaikka joskus naisten käytös aiheutti myötähäpeää. Osa kun istui lauteilla täysin tyrkyllä :D Valtaosa toki keskittyi saunomiseen molemmista sukupuolista, mutta muutamasta naisesta jäi kuva, että tultiin vain ja ainoastaan esittelemään omaa kroppaa. Mikäs siinä jos kokee sen tarpeelliseksi mutta minusta vähän surullista. 

Vierailija
42/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistopiireissä on usein sekasauna. Sinne saa mennä alasti tai uikkarit päällä, yleensä miehet on alasti ja naiset ei.

Omassa kaveriporukassa saunotaan miten sattuu. Meitä on monta, helpoin jakaa miehet ja naiset saunomaan erikseen.

Mua ei haittaa jos mies saunoo alasti muiden naisten kanssa, en usko että sitäkään haittaa jos mä saunon. Ehkä jos kaksin jonkun kanssa saunoisi, se olisi tosi outoa. Porukalla ei :D enkä miellä saunaa seksuaaliseksi paikaksi, en tuijottele muita enkä usko että nekään tuijottelee mua...

Meillä oli kans usein sekasaunoja erilaisissa luottamustehtäväpestien yhteisilloissa. Monesti ihan mukavia tapahtumia, vaikka joskus naisten käytös aiheutti myötähäpeää. Osa kun istui lauteilla täysin tyrkyllä :D Valtaosa toki keskittyi saunomiseen molemmista sukupuolista, mutta muutamasta naisesta jäi kuva, että tultiin vain ja ainoastaan esittelemään omaa kroppaa. Mikäs siinä jos kokee sen tarpeelliseksi mutta minusta vähän surullista. 

No miten siellä lauteilla pitäisi istua? Risti-istunnassa naama seinään päin, ettei tissit ja pïllu vaan näy miehille ja persekin on mahdollisimman litteä? Miksi mennä sekasaunaan, jos siellä alkaa piileskellä. :D Sekasauna on itsestäänselvästi pienen seksuaalisen jännitteen tapahtuma, ihan turha kenenkään väittää muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasaunat nuorilla aikuisilla on myytti jostain 60-luvulta. Ei mikään kaveriporukka mene keskenään alasti saunomaan keskenään miehet ja naiset yhtä aikaa.

Kyllä menee.

T. Kaveriporukka 2018-luvulta.

Ei mene!

T:moni kaveriporukka 2018-luvulta

Vierailija
44/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ymmärrä. Oma alastomuus on aina jäänyt vain kumppanin silmille.

Ehkä olen vähän herkkis, kun poikaystävät on aina reagoineet niin selkeästi alastomuuteeni. Siispä se on vain parisuhteen sisäinen juttu. Jos miespuoliselta kaverilta näkyisi reaktio, en voisi koskaan enää luottaa häneen samalla tavoin kuin ennen kaveripohjalta.

Tämä menee kohdallani samaan kategoriaan kuin että parisuhteen ulkopuolella ei pussailla. Kyllä alastomuus on intiimiä, vaikkei siinä olisi seksuaalista.

Vierailija
45/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten siellä lauteilla pitäisi istua? Risti-istunnassa naama seinään päin, ettei tissit ja pïllu vaan näy miehille ja persekin on mahdollisimman litteä? Miksi mennä sekasaunaan, jos siellä alkaa piileskellä. :D Sekasauna on itsestäänselvästi pienen seksuaalisen jännitteen tapahtuma, ihan turha kenenkään väittää muuta.

No ei tietenkään, ehkä selitin asian huonosti. Kuvittele itsesi saunaan. Got the picture? :) Hienoa. Seuraavaksi kuvittele istuvasi siellä jalat lauteilla pitkittäin, kädet pitkällä selän takana ja niihin nojaten, samalla rintakehää ylöspäin työntäen, pää taakse taivutettuna. Kyllä istua voi ihan normaalisti ja itseään peittelemättä ja häpeilemättä. Mutta ei itseään kuvailemallani tavalla ERITOTEN esille tuoden. Se oli hieman vaivaannuttavaa kaikille.

Vierailija
46/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, täällähän on tullutkin paljon uusia viestejä :) Mietiskelin tätä asiaa eilen illalla tahollani pitkään, mutta en vieläkään oikein osaa muodostaa kantaani.

Edelleen ajatus kumppanistani saunomassa minulle _täysin_ vieraiden kaverimimmien kanssa ei oikein innosta. Varsin moni täälläkin kommentoineista pitää tapaa täysin normaalina, mutta minulle tästä on nyt tullut kyllä haastava kysymys. Ehkä asiaan vaikuttaa sekin, etten itse ole mukaan menossa enkä tunne miehen kavereita mitenkään, en siis edes etunimiltä - mies on puhunut vain "kaveriporukasta" jonka kanssa on menossa mökille. En tiedä, vaikuttaisiko asiaan se, jos tuntisin näitä mökille tulijoita paremmin? Tai käytännössä edes tietäisin, keistä on kyse. 

Olen kai tässä asiassa toivottoman vanhanaikainen, mutta mielestäni suhteessa ollessani alaston vartaloni "kuuluu" (typerä sanavalinta, mutta ymmärtänette) vain mieheni silmille, ja siksi itse en alastomassa porukassa saunoisi. Ja toivoisin toki samaa kumppaniltani. Netti on toki tissejä ja alastomuutta pullollaan ja mies on tuostakin porukasta kyllä kaikki kai jo aikaisemmin alasti nähnytkin. Silti ajatus miehestä istumassa kylki kyljessä alastomien ystävien kanssa tuntuu minusta epämiellyttävältä, oli ne tissit sitten jo kuinka nähtyjä tahansa. Mielestäni "livealastomuus" on intiimi asia ja kuuluu vain meidän kahden välille.

Summa summarum kuitenkin: minulla ei ole oikeutta eikä myöskään HALUA alkaa motkottaa tai kieltää toisen tulemisia tai menemisiä. Mies lähteköön saunomaan mutta tulen varmasti pyytämään, ettei hän kerro reissusta sen tarkempia yksityiskohtia saunomisen osalta :) Minullakin on mukavaa menoa sille viikonlopulle, joten pidämme hauskaa tahoillamme ja päätän vain unohtaa oman epävarman fiilikseni - ei kai tässä muutakaan voi? :)

Keskustelu aiheesta on kyllä kieltämättä ollut antoisaa! :)

-ap

Vierailija
47/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sauna niin sen on syytä olla hot. 

Vierailija
48/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.

Vierailija
49/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tulee totuus: olipa kavereita tai ei, niin jos nainen menee miesten kanssa saunaan, niin voi olla varma että päätyy ainakin jonkin kanssasaunojamiehen wank bankiin, eli tiirailee tissit ja pyllyn ja myöhemmin fantasioi niistä. En ole nainen, niin en tiedä tekeekö naiset samaa miehistä.

Vierailija
50/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni käy harrasteporukan kanssa alasti sekasaunassa (on porukan ainoa nainen). Aluksi olin hieman mustasukkainen, mutta järjestely on vain käytännön takia ja se kaikille hyvin kuulemma sopii. Muuten joutuisivat jakamaan saunavuorot vain vaimoni takia. Hyvien tuttujen kesken sekasaunassa ei ole mitään erikoista.

Vierailija
51/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea on näemmä siedettävä. Mä laittaisin tuoreen suhteen hyllylle tuollaisessa tilanteessa, jos mieheltä ei heruisi ymmärrystä ja joustoa mielipidettäni ja tunteitani kohtaan. Tuollaisella asenteella ongelmia olisi luvassa jatkossakin.

Anna kun arvaan: olet sinkku.

Vierailija
52/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan: olet sinkku.

Kristallipallosi on huollon tarpeessa.

Vierailija
53/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018-luvulta :D

Vierailija
54/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin radikaaleihin liikkeisiin en halua ryhtyä, vaikka toki joustoa toivoisinkin :)

Mies totesikin, että voihan hän itse mennä sinne pyyhe päällä, mutta ei voi alkaa vaatia alasti saunomaan tottuneilta kavereiltaan samaa. Ja tämän kyllä ymmärrän, itseänikin nolostuttaisi jos mies siellä alkaisi kailottaa, että nyt hei vaatteet päälle kun tyttöystävä niin haluaa. En voi päättää tämmöisiä asioita kumppaninikaan puolesta, saati sitten tämän ystävien. 

-ap

Vierailija
55/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tykkäis ja ei meillä mennäkään sekasaunoihin alasti. Miehet saunoo erikseen ja naiset erikseen, ja naisilla usein vielä uikkarit päällä. Oma mies ei ei ainakaan tykkää mennä munasillaan vieraiden naisten eteen "arvosteltavaksi", omien sanojensa mukaan.

Vierailija
56/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni käy harrasteporukan kanssa alasti sekasaunassa (on porukan ainoa nainen). Aluksi olin hieman mustasukkainen, mutta järjestely on vain käytännön takia ja se kaikille hyvin kuulemma sopii. Muuten joutuisivat jakamaan saunavuorot vain vaimoni takia. Hyvien tuttujen kesken sekasaunassa ei ole mitään erikoista.

Mutta onko tuollakin sitten siis alasti oltava? Sekasauna on kiva perinne mutta naisena en lähtis alasti yksin miespoppooseen, oli ne kuinka kavereita tahansa. Itse saunomisessa ei vikaa, mutta miksi on oltava vahdattavana. En tajuu.

Vierailija
57/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä tulee totuus: olipa kavereita tai ei, niin jos nainen menee miesten kanssa saunaan, niin voi olla varma että päätyy ainakin jonkin kanssasaunojamiehen wank bankiin, eli tiirailee tissit ja pyllyn ja myöhemmin fantasioi niistä. En ole nainen, niin en tiedä tekeekö naiset samaa miehistä.

Tästä ei ole epäilystäkään. Kyllähän naisena tulee itsekin vilkuiltua, jos on treenattuja kroppia, mutta ehkä se miehen lepotilassa oleva elin ei ole yhtä seksikäs kuin naisen intiimit paikat, kuten rinnat, jotta niistä jäisi mitään sooloseksimatskua mihinkään mielen sopukoihin. 

Juuri tämä on se ero miesten ja naisten välillä saunomisessa ja ymmärrän miksi aloittaja on kiusaantunut asiasta.

Vierailija
58/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea aloitustasi - se oli pitkäHKÖ... mutta miten se parisuhde ja sekasaunominen toisiinsa liittyy tai estääkö toinen toisen? Sen verran kuitenkin jaksoin keskittyä, että ilmeisesti alastomuudesta tuli joku ongelma? Saunassa saunotaan ja parisuhteessa tehdään sitten pariskuntajuttuja. Ja saunassa ollaan pääsääntöisesti alasti.

Ei siinä minusta mitään kummallista ole.

Vierailija
59/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea aloitustasi - se oli pitkäHKÖ... mutta miten se parisuhde ja sekasaunominen toisiinsa liittyy tai estääkö toinen toisen? Sen verran kuitenkin jaksoin keskittyä, että ilmeisesti alastomuudesta tuli joku ongelma? Saunassa saunotaan ja parisuhteessa tehdään sitten pariskuntajuttuja. Ja saunassa ollaan pääsääntöisesti alasti.

Ei siinä minusta mitään kummallista ole.

No aloittaja kokee, että alastomuus on intiimi asia joka kuuluu vain pariskunnan itsensä välille. Usko tai älä, monikin ajattelee asian näin. Sekasaunoa voi, mutta kohteliasta olisi tehdä se sitten uikkarit päällä jos ja kun porukassa tiedetään ettei kaikki asiasta tykkää. Siinä ehkä pähkinänkuoressa. Laitan tiivistelmän aloituksesta alle, lue se jos et muuta jaksa

"Saunon itsekin ystäväporukoilla. Meillä kuitenkin on porukassa "kirjoittamaton sääntö" - kun paikalla on seurustelevia osapuolia, saunaan mennään uikkareissa/pyyhe päällä. Omasta mielestäni tapa on ihan kohtelias, sillä se kunnioittaa niitä kotona odottavia kolmansia osapuolia; kaikki kun eivät ajattele alastomuudesta samoin kuin minä itse, ja osa aidosti harmistuu nakusaunoista. Myös siis itse suhteessa ollessani olen jättänyt "turhat nakuilut", sillä haluan itse kunnioittaa kumppaniani ja koen, että haluan suhteessa ollessani "nakuilla vain sille kumppanille"."

Vierailija
60/319 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan ole mitään seksuaalista kaveriporukan saunoessa vaikka joskus saattaa osua alaston sekasaunakin kohdalle. Yleensä mökkisaunaan menee mukavasti kolme henkeä ja yleensä se kuka saunaan menee ei määräydy sukupuolen mukaan vaan ihan fiilispohjalta.

Jos vaikka pariskunta on menossa saunaan ja jollekkin kolmannellekin olisi myös hyvä hetki saunoa niin siitähän tulee automaattisesti sekasauna.

Voi tietenkin vaikuttaa se, että ollaan kaikki jo ihan aikuisia 30+ ja ollaan tunnettu jo parikymppisistä melkein kaikki, toki pariutumisien johdosta porukkaan on tullut uusiakin tyyppejä.

Minua ei haittaisi jos mieheni sekasaunoisi alasti vaikka työporukkansa kanssa, en osaa oikein ajatella, että sillä onko ihmisellä vaatteet vai ei olisi mitään suurempaa vaikutusta. Mies on tuntenut työkaverinsa pidempään kuin minut ja silti on valinnut minut kumppanikseen se asia tuskin muuttuisi vaikka saunoisi kuinka paljon alasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme