Hoitoala on liian rankkaa, nuoret ei enää lähde alalle ja alaa kokeilleet lopettaa
https://www.katsomo.fi/sarja/huomenta-suomi-33001003008/kesa-koettelee-…
Huomenta Suomessa erittäin hyvä haastattelu aiheesta. Miettikää vaan mitä maksaa kouluttaa hoitajia alalle, jossa he viihtyy kaksi vuotta (itse kuulun näihin). Sit vaihdetaan muihin hommiin. Ei nuoret naiset enää suostu kynnysmatoiksi kun potentiaalia on paljon muuhunkin. Ja hyvä niin!
Viiminen sammuttakoon valot.
Kommentit (318)
Olen hoitoalalla mutten ikinä menisi kotihoitoon, hoivakoteihin tai akuuttiin töihin 😂 onneksi tällä alalla on varaa valita. Olen aina saanut käytännössä valita työpaikkani. Välillä on ollut ihan valinnan vaikeutta, kun monta hyvää vaihtoehtoa ollut tarjolla. Ikinä ei ole tarvinnut tehdä päivääkään työtä sellaisessa paikassa jossa en olisi viihtynyt. Väkivaltaa minä en todellakaan katsele eikä ole onneksi tarvinnut työssä katsellakaan. Viihdyn hoitotyössä, mutta joku raja nyt sentään. En todellakaan lähtisi tällä palkalla teho-osastolle, akuuttiin psykiatrian, kotihoitoon tai hoivakoteihin. Teen semmosia töitä, joissa mielestäni palkka ja työnkuva kohtaa. 👌👌
Mä oon teholla töissä. Meillä on potilaita useinkin Ecmo-perfuusiossa eli ulkoinen laite huolehtii verenkierron hapetuksen. Hukkuneita, elinsiirtoja, aivoleikattuja, amputoituja, liikenneonnettomuuden jäljellejääneitä kyhäelmiä.
Uuden osastonhoitajan päätehtävä on käydä jääkaapilla aamulla laskemassa leikkeleet, ettei henkilökunta ole päivystysaikana ottanut juustoa tai kinkkua tahi peräti leipäpalaa potilaiden kaapista.
Eikä johtoa työn raskaus kiinnosta.
Aiempi johto oli reilu, nykyinen ei tunne tehohoitoa.
Työpaikan vaihto on kaikkien huulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistuneena terveydenhoitajana suitsutan ettei se terkkarin työkään mitään helppoa ja kevyttä sisähommaa ole... Neuvolassa varsinkin työmäärät on suuria, perheet yhä moniongelmaisempia ja vastuu on valtava. Ylitöitä kertyy kaikilla ja peruspalkka kunnilla (pk-seudun ulkopuolella) on n. 2300e. Myöskään terveysasemille ei enää palkata terkkareita millään 2800e palkoilla ainakaan täällä päin Suomea, vaan työhakemuksissa ilmoitetaan sairaanhoitaja/terveydenhoitaja joka käytännössä tarkoittaa sitä että halutaan terveydenhoitajan osaaminen sairaanhoitajan palkalla. Että minkään kevyen ja hyväpalkatun sisätyön puolesta on turha hakea terveydenhoitajaksi vaikka työssäni hyvin viihdynkin :)
Miten työmäärät on suuria? Ihan kiinnostuksesta kysyn :) Olen nyt lähihoitaja ja työskentelen päiväkodissa. Työ on hetkistä, meluisaa ja nuo moniongelmaiset perheet on tuttuja...
Olen hakemassa terveydenhoitajan opintoihin, mutta mahdanko sitten joutua ojasta allikkoon? 🤔 Haluaisin kuitenkin tehdä edelleen päivätyötä, auttaa lapsia/ naisia, hieman enemmän vastuuta ja palkkaa (päiväkodissa vastuusta maksetaan lto:lle, vaikka käytännössä hoitajana saatan joutua tekemään ihan samat työtehtävät ja se kyrsii).
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitoalalla mutten ikinä menisi kotihoitoon, hoivakoteihin tai akuuttiin töihin 😂 onneksi tällä alalla on varaa valita. Olen aina saanut käytännössä valita työpaikkani. Välillä on ollut ihan valinnan vaikeutta, kun monta hyvää vaihtoehtoa ollut tarjolla. Ikinä ei ole tarvinnut tehdä päivääkään työtä sellaisessa paikassa jossa en olisi viihtynyt. Väkivaltaa minä en todellakaan katsele eikä ole onneksi tarvinnut työssä katsellakaan. Viihdyn hoitotyössä, mutta joku raja nyt sentään. En todellakaan lähtisi tällä palkalla teho-osastolle, akuuttiin psykiatrian, kotihoitoon tai hoivakoteihin. Teen semmosia töitä, joissa mielestäni palkka ja työnkuva kohtaa. 👌👌
Mitkä paikat olet kokenut parhaiksi jos saa udella? Itselläni haaveena opiskella sairaanhoitajaksi.
Kolmattakymmenettä vuotta alalla ja nettopalkka 1890e.
Tosin teen vain päivätyötä, koska on niin pahat niska- hartia- ja polvikulumat, ettei enää pysty vuodeosastotyöhön.
Jonkun aikaa yritin vielä kotihoidossa, mutta kun illan aikana oli lähes kaksikymmentä asiakaskäyntiä, niin ei fysiikka enää kestänyt sitä talosta toiseen juoksemista.
Älkää nuoret jääkö tekemään perustyötä, vaan opiskelkaa!
Vierailija kirjoitti:
Terveysaseman terveydenhoitajana palkka 2800€/kk, työaika 8-15:45 arkena, viikonloput vapaat ja tietenkin juhlapyhät saa viettää kotona / vapaalla. Parhaillaan vietän 5viikon kesälomaani.
Miinusta työssä on kiire, ajoittain töykeät asiakkaat.. mutta olen kyllä tyytyväinen työhöni.
Missä noin hyvä palkka on? Ja teillä ei ilmeisesti ole palkatonta ruokataukoa?
Kyllä mulla Lähihoitajakoulu kesti 3 vuotta. Varmaan sitte lyhennetty nykyään. Niihin töihin en kyllä enää mene. Helpomalla saa saman rahan ja viikonloput vapaata.....
Vierailija kirjoitti:
Työolojen lisäksi pitäisi saada palkkaus kuntoon.
Miksi henkilö menisi johonkin päiväkotiin/vuodeosastolle/vanhusten/vammaisten pariin tekemään sitä rankkaa perushoitoa kun saa aivan saman rahan esim rennossa toimistotyössä.
Olenko mielummin työssä jossa pystyn ottamaan aivan rennosti oman työhuoneen rauhassa vai menenkö jonnekin vuodeosastolle tai päiväkotiin vaihtamaan vaippoja, tosi vaikea päätös..
Ihmiset luulee, että toimistotöissä olisi jotenkin helppoa. Meilläkin on kolme henkilöä burnout-lomalla ja muilla järkyttävä kiire. Joo on helppoa meillä!
Joo. Ja kun lisäksi palkkakaan ei ole mitenkään järkevässä suhteessa vastuuseen ja työn raskauteen, niin avot. Jos hoitoala olisi miesvaltainen, niin satavarmasti bruttopalkka olisi ainakin tonnin korkeampi, luultavasti enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työolojen lisäksi pitäisi saada palkkaus kuntoon.
Miksi henkilö menisi johonkin päiväkotiin/vuodeosastolle/vanhusten/vammaisten pariin tekemään sitä rankkaa perushoitoa kun saa aivan saman rahan esim rennossa toimistotyössä.
Olenko mielummin työssä jossa pystyn ottamaan aivan rennosti oman työhuoneen rauhassa vai menenkö jonnekin vuodeosastolle tai päiväkotiin vaihtamaan vaippoja, tosi vaikea päätös..
Ihmiset luulee, että toimistotöissä olisi jotenkin helppoa. Meilläkin on kolme henkilöä burnout-lomalla ja muilla järkyttävä kiire. Joo on helppoa meillä!
Näin juuri. Ei se ole muuallakaan pelkkää autuutta automaattisesti. Jokaisessa työssä omat hyvät ja huonot puolensa. Itse olen hoitoalalla enkä voisi kuvitella mitään muuta työtä itselleni sillä koen, että tämä on se homma, jonka osaan. Ei musta olisi toimistotöihin esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä hoitoalan työpaikkojakaan hirveästi auki ole.
Kaikki on töissä jo ennen valmistumista. Työpaikat saadaan kouluaikana, suhteilla, harjoittelupaikkojen kautta. Itse en ole ikinä hakenut mistään molista tms töitä. En ole myöskään koskaan pyytänyt töitä vaan niitä on tarjottu aina.. kyllä, TARJOTTU. :D
No minulle ei kyllä tarjottu. En hyväksynyt vanhusten huonoa hoitoa, huonoa ruokaa, ulkoilun puutetta, enkä liian vähäistä henkilökuntamitoitusta. Uskalsin epäkohdat myös sanoa ääneen. En ole saanut töitä. Yllätys? Alalla pärjää, kun pitää turpansa kiinni ja mielistelee pomoja.
Vierailija kirjoitti:
Se sairaanhoitaja/terveydenhoitaja nyt yksinkertaisesti vaan tarkoittaa terveydenhoitajaa, koska kaikki terkkarit ovat sh-th molemmat. Kukaan terveydenhoitaja ei tee töitä sairaanhoitajan palkalla. Ja se että molissa ilmoitetaan peruspalkkana vaikka 2500e niin ei kuitenkaan tarkoita sitä että siellä duunissa oikeasti saisi vaan sen 2500e.
No aijaa :D Ei, kukaan täysjärkinen terveydenhoitaja ei teekään töitä sh:n palkalla joten terveysasemille palkataan tällä hetkellä lähinnä sairaanhoitajia. Bonuksia ja työvuorolisiä ei kunnallisella puolella terveydenhoitajana vastaanotoilta saa, joten se peruspalkka todellakin on se mitä ilmoitetaan. Palkkaneuvotteluissa ei tällä hetkellä ole terveydenhoitajilla ollut kunnallisella puolella varaa neuvotella vaan KVTES:in mukaisilla palkoilla mennään täällä päin Suomea. Parhaat palkkaehdot on mantereen ulkopuolella. Kunnallisista palkoista ja työehdoista liikkuu paljon harhaluuloja mutta se ei tee niistä tosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sairaanhoitaja/terveydenhoitaja nyt yksinkertaisesti vaan tarkoittaa terveydenhoitajaa, koska kaikki terkkarit ovat sh-th molemmat. Kukaan terveydenhoitaja ei tee töitä sairaanhoitajan palkalla. Ja se että molissa ilmoitetaan peruspalkkana vaikka 2500e niin ei kuitenkaan tarkoita sitä että siellä duunissa oikeasti saisi vaan sen 2500e.
No aijaa :D Ei, kukaan täysjärkinen terveydenhoitaja ei teekään töitä sh:n palkalla joten terveysasemille palkataan tällä hetkellä lähinnä sairaanhoitajia. Bonuksia ja työvuorolisiä ei kunnallisella puolella terveydenhoitajana vastaanotoilta saa, joten se peruspalkka todellakin on se mitä ilmoitetaan. Palkkaneuvotteluissa ei tällä hetkellä ole terveydenhoitajilla ollut kunnallisella puolella varaa neuvotella vaan KVTES:in mukaisilla palkoilla mennään täällä päin Suomea. Parhaat palkkaehdot on mantereen ulkopuolella. Kunnallisista palkoista ja työehdoista liikkuu paljon harhaluuloja mutta se ei tee niistä tosia.
Itselleni tuli ihan yllätyksenä, että th:n palkka voisi olla parempi kuin sh:n. Täällä päin palkka on melkein täsmälleen sama. Vai onko siis kyse yksityisestä puolesta? Omat tietoni ovat julkisen puolen palkoista.
Vierailija kirjoitti:
Miten työmäärät on suuria? Ihan kiinnostuksesta kysyn :) Olen nyt lähihoitaja ja työskentelen päiväkodissa. Työ on hetkistä, meluisaa ja nuo moniongelmaiset perheet on tuttuja...
Olen hakemassa terveydenhoitajan opintoihin, mutta mahdanko sitten joutua ojasta allikkoon? 🤔 Haluaisin kuitenkin tehdä edelleen päivätyötä, auttaa lapsia/ naisia, hieman enemmän vastuuta ja palkkaa (päiväkodissa vastuusta maksetaan lto:lle, vaikka käytännössä hoitajana saatan joutua tekemään ihan samat työtehtävät ja se kyrsii).
Isoissa kaupungeissa paine asiakasmääriin on kova, joten vastaanottoja pitää varsinkin neuvolassa tehdä tiheää tahtia. Ilmaa ei ajoissa meinaa olla joten vastaanotot venyy herkästi, varsinkin jos perheen tarpeet on monialaisia. Asioihin ei pääse paneutumaan niin paljon kuin perhe aina tarvitsisi joten avun tai ihan keskustelunkin tarve saattaa venyä, ja se harmittaa :/ Moni tilanne kun ratkeaisi jo sillä että jollakulla on aikaa ja jotakuta kiinnostaa juuri sen perheen, lapsen, äidin tai isän asiat.
Auttamaan tässä työssä kyllä pääsee ja se on todella palkitsevaa :) Rakastan työtäni enkä mistään hinnasta vaihtaisi alaa, mutta resursseja toivoisin tähän ennaltaehkäisevään työhön enemmän. En usko että alanvalintaasi tulet katumaan, mutta sitä hyvää paikkaa jossa kokee voivansa antaa hyvän työpanoksen saattaa joutua hetken etsimään :)
-se vastavalmistunut terveydenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa paine asiakasmääriin on kova, joten vastaanottoja pitää varsinkin neuvolassa tehdä tiheää tahtia. Ilmaa ei ajoissa meinaa olla joten vastaanotot venyy herkästi, varsinkin jos perheen tarpeet on monialaisia. Asioihin ei pääse paneutumaan niin paljon kuin perhe aina tarvitsisi joten avun tai ihan keskustelunkin tarve saattaa venyä, ja se harmittaa :/ Moni tilanne kun ratkeaisi jo sillä että jollakulla on aikaa ja jotakuta kiinnostaa juuri sen perheen, lapsen, äidin tai isän asiat.
Auttamaan tässä työssä kyllä pääsee ja se on todella palkitsevaa :) Rakastan työtäni enkä mistään hinnasta vaihtaisi alaa, mutta resursseja toivoisin tähän ennaltaehkäisevään työhön enemmän. En usko että alanvalintaasi tulet katumaan, mutta sitä hyvää paikkaa jossa kokee voivansa antaa hyvän työpanoksen saattaa joutua hetken etsimään :)
Ihana toi sun lause, "enkä mistään hinnasta vaihtaisi alaa" niin mäkin luulin vastavalmistuneena. Yli 20 v olin unelma-ammatissani ja alle 2 v paskaa johtamista lopuksi niin vaihdoin alaa. Tonni lisää liksaa ja paaaaljon vähemmän vastuuta. Toki kaipaan aitoja kohtaamisia neuvolassa mutta paperinpyörityksestä kukaan ei vittuile. Kiitti V.A. hienosta esimiestyöstä!!!!
Vierailija kirjoitti:
Joo. Ja kun lisäksi palkkakaan ei ole mitenkään järkevässä suhteessa vastuuseen ja työn raskauteen, niin avot. Jos hoitoala olisi miesvaltainen, niin satavarmasti bruttopalkka olisi ainakin tonnin korkeampi, luultavasti enemmänkin.
No miksi miesvaltaisilla aloilla poliisi, palomies ja muut pelastustustyöntekijät on huono palkka? Ja ambulanssimiehilläkin huono palkka. Tai siis ihan samaa tasoa kuin hoitoalalla.
Ex kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana toi sun lause, "enkä mistään hinnasta vaihtaisi alaa" niin mäkin luulin vastavalmistuneena. Yli 20 v olin unelma-ammatissani ja alle 2 v paskaa johtamista lopuksi niin vaihdoin alaa. Tonni lisää liksaa ja paaaaljon vähemmän vastuuta. Toki kaipaan aitoja kohtaamisia neuvolassa mutta paperinpyörityksestä kukaan ei vittuile. Kiitti V.A. hienosta esimiestyöstä!!!!
Mikä idea tällä kommentilla oli? Oletko katkera! Miksei ihminen saa viihtyä hoitoalalla?