Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se on niin vaikeeta ilmoittaa työnhakijalle ettei tullut valituksi?

Vierailija
02.07.2018 |

Todella harva yritys ei ilmoita mitään. Miksi? Mielestäni törkeetä. Hakujat ovat kuitenkin panostaneet hakemuksen tekemiseen ja sit ei saa edes yksinkertaista sähköpostia. Antaa todella huonon kuvan yrityksestä.

Itse alan soittamaan kaikki ne paikat läpi josta ei vastausta ole tullut. Tätäkö ne yritykset haluaa?

Joo, ärsyttää...kun teet 20 hakemusta ja hyvä jos 1 yritys ilmoittaa jotain.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään viitsisi ilmoitella kellekään.

Jos on yhtään älliä päässä, ymmärtää, ettei tullut valituksi, kun ei ole yhteyttä otettu.

En yhtään ihmettele, että olette työttömiä.

Ei teitä paljon työasiat kiinnosta, kun ette vaivaudu itse kysymään.

Ja minä en ihmettele yhtään, että teillä on jatkuva pula hyvistä työntekijöistä. Kuten sinun paikallesi tarvittavasta.

Vierailija
62/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin, että kun joulukuun alussa kävin työhaastattelussa, niin esimies lupasi ottaa yhteyttä kun heillä on tarvetta palkata sijainen, eli antoi ymmärtää, että tulen valituksi. En sitten alkuvuonna hakenut ollenkaan kesätyöpaikkoja, kun odotin yhteydenottoa tästä paikasta. Maaliskuun alussakaan en ollut saanut yhteydenottoa, joten soitin itse ja kysyin, että pääsenkö heille kesätöihin, niin hän vastasi, että he eivät tarvitse ollenkaan uusia kesäsijaista.

Jouduin sitten hakeutumaan töihin toiselle paikkakunnalle kun maaliskuun alussa suurin osa kesätyöntekijöitä on jo rekrytoitu, että täytyy tyytyä siihen paikkaan jonka saa.

Mutta jos olisin saanut tietää jo vaikka helmikuussa, etten tule valituksi niin olisin vielä ehtinyt hankkia kesätyöpaikan omalta asuinpaikkakunnaltani.

Harmittaa jälkikäteen, kun en ilmoittanut tuosta käytöksestä tämän työpaikan esimiehen esimiehelle.

Mä luulin, että on yleinen tapa, että haastattelussa käyneille henkilöille ilmoitetaan, että tulivatko he valituksi vai ei.

Täysin oma vika. Jopa ensimmäistä työpaikkaa hakevat yläastelaiset tietävät kyllä, että työtä ei ole ellei ole myös kirjallista sopimusta. Ja olisit ihan itse voinut ottaa yhteyttä firmaan aikaisemmin etkä vasta kesän rekryaikojen mentyä. Palkkasivat varmaan jonkun, joka osasi lukea kalenteria ja välitti tarpeeksi ollakseen aktiivinen.

Jos hakee montaa paikkaa ja usemapi työnantaja tarjoaa työtä, niin sitten märistään, kun työ ei kelpaa vaan "laiskotellaan" mielummin. Yksi työntekijä ei kuitenkaan voi ottaa vastaan kuin yhden työn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään viitsisi ilmoitella kellekään.

Jos on yhtään älliä päässä, ymmärtää, ettei tullut valituksi, kun ei ole yhteyttä otettu.

En yhtään ihmettele, että olette työttömiä.

Ei teitä paljon työasiat kiinnosta, kun ette vaivaudu itse kysymään.

Ja minä en ihmettele yhtään, että teillä on jatkuva pula hyvistä työntekijöistä. Kuten sinun paikallesi tarvittavasta.

Eräillä on vaikeuksia löytää sopivia kriteereitä, jotta voisi hankkia itseään huonompia työntekijöitä..  Parempia ei tietenkään uskalla, muuten oma osaaminen voisi paljastua :) 

Vierailija
64/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiseksi se juuri on mennyt. Voi sanoa, että yli 90% työpaikoista ei ilmoita mitään, vaikka se olisi aivan perusasia. Sitä ei voi puolustella sillä, että "olispahan homma". Se kuuluu tehdä. Jos sitä ei tehdä kunnolla, niin tuskin työpaikassa muitakaan töitä tehdään kunnolla.

Mieheni haki kerran työpaikkaa eräästä melko tunnetusta suomalaisesta yrityksestä. Hänet kutsuttiin haastatteluun, ja luvattiin ilmoittaa. Ei kuulunut mitään, ja lopulta hänet pyydettiin uudelleen haastatteluun. Taas odotusta. Mies haki toista paikkaa ja saikin. Neljän kuukauden (!) kuluttua toisesta haastattelusta sitten ilmoitettiin tästä ekasta firmasta, että mieheni on valittu. Eipä paljon kiinnostanut mennä, kun perusasiatkin hoidettiin noin surkeasti.

Että kyllä se rekryprosessin hoitaminen on ulospäin aikamoinen käyntikortti, joka kertoo firmasta paljon. Sen voi hoitaa tyylikkäästi tai tyylittömästi. Ja sana kiirii tehokkaasti kyllä nykyaikana, se on varma.

Mulle käyny samalailla. Sit sain toisen paikan, niin siitä ekasta firmasta otettiin yhteyttä muistaakseni 5kk päästä. Mulle ihan soitettiin. Olin kysymysmerkkiä, että ketä siellä on ja mikä duunimesta? Olin ok, no mitäs luulet oonko jääny odottamaan teidän yhtottoa, että en edes enää muistanu teitä. Sanoin vielä että hienosti te hoidatte rekryk ettei teitä kiinnosta se hakija oikeastaa paskan vertaa. Luulette että kun soittelette sit joskus, niin ihmiset tulee kiljuen kuukausien odottelujen jälkeen. Eipä se tyyppi keksiny vastauksia vaan toivotti hyvää päivänjatkoa. Toiki kerto jo aika paljon firmasta et meni sanattomaksi.

Hyvä, tässä esimerkki siitä että kirjoitustaito ei ole este työllistymiselle. Vain este sille, kun ei pääse rekryfirman verkon läpi.   

Vierailija
65/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs iso, tunnettu suomalainen firma on tässä suhteessa pohjanoteeraus... hain paikkaa, kävin haastattelussa ja siellä ilmoitettiin että tiettyyn aikaan mennessä kuuluu heistä. No ajankohta tuli ja meni eikä kuulunut... no, laitoin rekrytoivalle esimiehelle sähköpostia ja tiedustelin haun etenemisestä —> ei vastannut mitään!!!!!!! Joo, ymmärrän kyllä etten tullut valituksi mutta eikö tuo ole jo nolouden huippu?! Kys.yrityksen tuotteet boikotissa nykyään ja mainostan kaikille miten huonosti hoitavat asiat...

Kun kerran kaikille mainostat niin mikä firma?

Vierailija
66/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa Kuntarekryn kautta hakemastani paikasta ei ole tullut mitään päätöstä! Opetusala.

Kittiläänkö ajattelit hakeutua? 

Vierailija
67/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs iso, tunnettu suomalainen firma on tässä suhteessa pohjanoteeraus... hain paikkaa, kävin haastattelussa ja siellä ilmoitettiin että tiettyyn aikaan mennessä kuuluu heistä. No ajankohta tuli ja meni eikä kuulunut... no, laitoin rekrytoivalle esimiehelle sähköpostia ja tiedustelin haun etenemisestä —> ei vastannut mitään!!!!!!! Joo, ymmärrän kyllä etten tullut valituksi mutta eikö tuo ole jo nolouden huippu?! Kys.yrityksen tuotteet boikotissa nykyään ja mainostan kaikille miten huonosti hoitavat asiat...

Kun kerran kaikille mainostat niin mikä firma?

En sano nimeä mutta liittyy vahvasti autoteollisuuteen ja on Pirkanmaalla... iso yritys ja kuuluisa. Testivoittajia ja testitulosten manipulointia. Varmaan tiedätte yrityksen,’mutta älkää sitä täällä kirjoitelko...

Vierailija
68/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi niin, että kun joulukuun alussa kävin työhaastattelussa, niin esimies lupasi ottaa yhteyttä kun heillä on tarvetta palkata sijainen, eli antoi ymmärtää, että tulen valituksi. En sitten alkuvuonna hakenut ollenkaan kesätyöpaikkoja, kun odotin yhteydenottoa tästä paikasta. Maaliskuun alussakaan en ollut saanut yhteydenottoa, joten soitin itse ja kysyin, että pääsenkö heille kesätöihin, niin hän vastasi, että he eivät tarvitse ollenkaan uusia kesäsijaista.

Jouduin sitten hakeutumaan töihin toiselle paikkakunnalle kun maaliskuun alussa suurin osa kesätyöntekijöitä on jo rekrytoitu, että täytyy tyytyä siihen paikkaan jonka saa.

Mutta jos olisin saanut tietää jo vaikka helmikuussa, etten tule valituksi niin olisin vielä ehtinyt hankkia kesätyöpaikan omalta asuinpaikkakunnaltani.

Harmittaa jälkikäteen, kun en ilmoittanut tuosta käytöksestä tämän työpaikan esimiehen esimiehelle.

Mä luulin, että on yleinen tapa, että haastattelussa käyneille henkilöille ilmoitetaan, että tulivatko he valituksi vai ei.

Täysin oma vika. Jopa ensimmäistä työpaikkaa hakevat yläastelaiset tietävät kyllä, että työtä ei ole ellei ole myös kirjallista sopimusta. Ja olisit ihan itse voinut ottaa yhteyttä firmaan aikaisemmin etkä vasta kesän rekryaikojen mentyä. Palkkasivat varmaan jonkun, joka osasi lukea kalenteria ja välitti tarpeeksi ollakseen aktiivinen.

Tuohon aiempaan tapaukseen en ota kantaa, mutta mitä hyötyä on ottaa yhteyttä firmaan siinä vaiheessa, kun haku on vielä käynnissä eivätkä työnantajat ole vielä päätöksiä tehneet? Entisessä työpaikassani työnantaja ei edes lukenut hakemuksia ennen kuin hakuaika oli ohi. 

Tarkoitin rekryajoilla siis yleistä kesätyöpaikkojen hakusesonkia (tammi-helmikuu), jonka kirjoittaja kokonaan missasi, en joulukuussa haastateltua työtä. Muotoilin näköjään huonosti. Eli normaali hakija kysyy haastattelun lopuksi valinnan ajankohdasta, jos haastattelija ei sitä automaattisesti mainitse, eikä jää vain kuukausiksi odottelemaan yhden valinnan tulosta.

Tämä esimies olisi joka tapauksessa voinut vaikka sanoa, että he katsovat sijaisten tarvetta vielä ja ilmoittavat sitten valinnasta myös niille, joita ei valittu. Kirjoittaja soitti kuitenkin vasta maaliskuussa ja syyttää nyt ilmoituksen puutetta siitä, että ei hakenut yhtä ainuttakaan muuta työtä ennen kuin suurin osa kesäpaikkojen hakuajoista oli jo mennyt umpeen.

Vierailija
69/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aiempaan tapaukseen en ota kantaa, mutta mitä hyötyä on ottaa yhteyttä firmaan siinä vaiheessa, kun haku on vielä käynnissä eivätkä työnantajat ole vielä päätöksiä tehneet? Entisessä työpaikassani työnantaja ei edes lukenut hakemuksia ennen kuin hakuaika oli ohi. 

Tarkoitin rekryajoilla siis yleistä kesätyöpaikkojen hakusesonkia (tammi-helmikuu), jonka kirjoittaja kokonaan missasi, en joulukuussa haastateltua työtä. Muotoilin näköjään huonosti. Eli normaali hakija kysyy haastattelun lopuksi valinnan ajankohdasta, jos haastattelija ei sitä automaattisesti mainitse, eikä jää vain kuukausiksi odottelemaan yhden valinnan tulosta.

Tämä esimies olisi joka tapauksessa voinut vaikka sanoa, että he katsovat sijaisten tarvetta vielä ja ilmoittavat sitten valinnasta myös niille, joita ei valittu. Kirjoittaja soitti kuitenkin vasta maaliskuussa ja syyttää nyt ilmoituksen puutetta siitä, että ei hakenut yhtä ainuttakaan muuta työtä ennen kuin suurin osa kesäpaikkojen hakuajoista oli jo mennyt umpeen.

Okei, eli puhuit vain tästä tapauksesta. Itse ajattelin tilannetta, jossa hakija on hakenut siihen normaaliin kesähakuaikaan eikä tietenkään kysele mitään ennen kuin hakuaika on loppunut. Ja tämän jälkeenhän on jo liian myöhäistä enää hakea uusiin paikkoihin. 

Vierailija
70/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakee montaa paikkaa ja usemapi työnantaja tarjoaa työtä, niin sitten märistään, kun työ ei kelpaa vaan "laiskotellaan" mielummin. Yksi työntekijä ei kuitenkaan voi ottaa vastaan kuin yhden työn.

Ihan normi sanoa, että sai toisen työn. Märisijä kääntäköön katseen peiliin, jos jää aina kakkosvaihtoehdoksi :)

Vierailija
71/71 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä tulee epäkunnioitettu olo, jos ei työhaastattelun jälkeen ilmoiteta tulosta tai jos se ilmoitetaan vasta kuukausien jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä