Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjäystävä syyllistää lomasta ja lomarahoista..

Vierailija
02.07.2018 |

Mitä vastaan ainaiseen syyttelyyn, oletko tehny mitään lomarahojesi eteen, ilmaista rahaa saat, minun pitää maksaa lomarahat työntekijöille ilmaista rahaa ja ei omaa lomaa ole kuin viikko??? Ymmärrän, että paineet on helppo purkaa minuun, mutta en suostu roskakoriksi, yritän etsiä hänelle vaihtoehtoja. Ei ole minun syy, että saan tätä ilmaista rahaa ja on täydet lomat. Kurjaa, kun en voi iloita vapaasti lomasta vaan syyllisyys kalvaa ja aiheuttaa välille sellaista etääntymistä.. Asiallista keskustelua toivon, olen huolissani ystäväni jaksamisesta!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei käskenyt alkaa yrittäjäksi. Lainsäädännölle vuosilomista ja lomarahoista et mahda mitään. Eräs opettaja sanoi, kun hänelle valitettiin pitkistä lomista, että se on ammatinvalintakysymys.

Vierailija
2/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syyllisty. Ystäväsi on itse valinnut yrittäjyyden, kukaan ei pakota.

Asioissa on monta puolta, niin palkollisen kuin yrittäjänkin kannalta.

Hyvää lomaa sinulle , nauti siitä, olet ansainnut sen rahoineen päivineen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota yrittäjäksi mutta jos me ei oltaisi alettu yrittäjiksi niin työttömiksi oltaisiin jääty. Kyllä se monesti voi olla pakko.

Vierailija
4/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että elämä on valintoja. Yhteiskunnan toiminnalle ei hirveästi voi ja työntekijöiden lomaoikeus on varmasti kaikilla tiedossa, mutta itse ystäväsi siltikin valitsi yrittää. Vaihtakoon palkkatöihin jos liikaa rupeaa käymään verenpaineille.

Vierailija
5/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä on ihan itse valinnut yrittäjyytensä. Älä suostu tuohon keskusteluun enää, älä ala puolustella. Kysy seuraavan kerran häneltä siinä tilanteessa haluaisiko hänkin mieluummin olla työntekijä. Tai kommentoi lyhyesti että Suomessa nämä työaikasopimukset nyt menevät näin, hänen pitäisi tehdä politiikkaa, jos haluaa niitä muuttaa, eikä valittaa sinulle. Tee selväksi ettet halua semmoista valitusta kuunnella. Kun se ettet sinä ottaisi lonarahaasi vastaan ei auta häntä. Ethän sinä ole hänellä töissä. Ja jos hän väsynyt, niin mars työterveyshuoltoon.

Vierailija
6/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä hänen työntekijänsä saa myöskään osinkoja yrityksen voitosta. Yrittäjän riski, yrittäjän voitto.

Olen kyllä yrittäjäystävällinen ihminen, arvostan ja kunnioitan kovaa työtä ja työllistämistä. Sen sijaan en tykkää joidenkin yrittäjien asenteesta, että työntekijöiden, omien ja näköjään muidenkin, olisi kannettava yrittäjän riskiä. Ei tarvitse.

Ja sen voit ihan nätisti sanoa ystävällesi. Jos hän kokee, että kantaa vain riskin eikä saa mitään vastineeksi, ehkä se keskustelu herättää hänet miettimään, miten kannattavuutta saa parannettua.

Vierailija
7/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitte voineet hakea töiltä muiltakin paikkakunnilta tai kouluttautua uudelleen, eli pakko ei ole koskaan.

Vierailija
8/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha eli lomaltapaluuraha joka maksettiin loman jälkeen on työnantajan keino varmistaa että työntekijä palaa lomilta töihin, eikä loman aikana esimerkiksi vaihda työnantajaa tai jää pois vaikkapa yrittäjäksi.

Vierailija
9/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut opettajana ajattelevani yhä useammin, että ”syytön mä siihen olen” (kun vapaista puhutaan).

Helpottaisko se ystäväsi maailmantuskaa, jos sanoisit, että on kyllä ikävää, kun et pysty pidempään lomailemaan, kyllä kaikki tarvitsivat kunnon lepotauon (= kuulen sua ja empatiseeraan), mutta syytön mä tähän lomarahasysteemiin olen (= älä syyllistä mua).

Hyvää lomaa!

Vierailija
10/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei pakota yrittäjäksi mutta jos me ei oltaisi alettu yrittäjiksi niin työttömiksi oltaisiin jääty. Kyllä se monesti voi olla pakko.

Ei ole pakko, itseasiassa se voi olla pahin vaihtoehto, jos ei oikeasti ole yrittähenkinen ja jollei ole oikeasti hyvää yritysideaa.

Aika moni kuvittelee, että yrittäminen on hyvä vaihtoehto, aika usein käy niinkin, että joutuukin ojasta allikkoon. Yritystä perustettaessa pitää olla pääomaa... Mites jos ei ota ilmaa siipiensä alle tuo yritys? Mahdolliset lainat ym. kiristävät tilanteen entistä surkeammaksi.

2

Vierailija
11/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin lujille ottaa, niin sitten pitää lopettaa yrittäjänä oleminen ja hakeutua työntekijäksi. Mikäli yrittäjä ei osaa tehdä tiliä firmallaan, voi miettiä onko koko bisnes-ajatuksensa viturallaan.  Eli ilmeisesti myytävä tuote/palvelu ei ole niin vetovoimainen, että siitä saadulla hinnalla (vähennettynä kulut) eläisi ja tekisi vielä tarpeeksi voittoakin. Kenen vika se on? (Joo, yrittäjän vastaus tiedetään, kannattavuusongelmiin ratkaisu on orjatyön käyttö).

Vierailija
12/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on yrittäjä; nehän voi pitää lomaa millon haluaa ja kuinka paljon haluaa! Jos bisnekset siitä kärsii niin sehän on vain se yrittäjyyden hinta. 

Vierailija
13/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Sain tsemppiä ja ajatuksiini vahvistusta. Tsemppiä yrittämiseen ja palkkatyöläisile ja työtä toivoville..

Vierailija
14/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateelliset kaakattaa

Vierailija
15/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä, pitäiskö sen opiskella tarjouslaskentaa vähän lisää, niin oppisi bodjetoimaan lakisääteiset lomat tarjouksiinsa - ehkä jopa omansa?

Vierailija
16/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten on vaikea uskoa, että pakkoyrittäjyyttä on. Esim. mun alallani se on ainoa vaihtoehto. Alapeukuttakaa nyt oikein.

Vierailija
17/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäytyisin puhumasta aiheesta, jos kaveri on noin ääliö. Tai ehkä sittenkin kehuskelisin vielä helpoilla saikuilla, lapsenhoitolomilla, varastetulla vessapaperilla ja kynillä ja muuta kivaa, jotta kaveri oikein kiehuisi liemessään.

Vierailija
18/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten on vaikea uskoa, että pakkoyrittäjyyttä on. Esim. mun alallani se on ainoa vaihtoehto. Alapeukuttakaa nyt oikein.

Ei ole pakko valita sellaista alaa.

Vierailija
19/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alapeukuta, mutta huomautan vain, että Suomessa on oikeus valita itse ammattinsa. Alalle, joka pakottaa yrittäjäksi ja vieläpä kannattamattomaksi sellaiseksi, ei kenenkään ole pakko päätyä/jäädä. Jos ei lyö leiville, sitten pitää miettiä jotakin muuta.

Vierailija
20/25 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En alapeukuta, mutta huomautan vain, että Suomessa on oikeus valita itse ammattinsa. Alalle, joka pakottaa yrittäjäksi ja vieläpä kannattamattomaksi sellaiseksi, ei kenenkään ole pakko päätyä/jäädä. Jos ei lyö leiville, sitten pitää miettiä jotakin muuta.

Tämä on teoriassa ihan totta, mutta aika moni on sellaisessa tilanteessa, että vaihtoehtona on käytännössä joko työttömyys tai pakkoyrittäjyys. Ei niitä aivan varmasti työllistäviä aloja loppujen lopuksi niin paljon ole, varsinkaan vanhemmalle alanvaihtajalle. On myös niitäkin tilanteita, että paikkakunnan vaihto ei tule kysymykseen perhesuhteiden vuoksi, pitää esimerkiksi pitää huolta vanhenevista vanhemmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi