Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka ihmeessä rahat riittää noissa isoissa perheissä? (Katsoin just eilisen 45min.)

Vierailija
27.04.2006 |

Ihan ystävällisesti kyselen :)

Mulla ollut haaveena iso perhe, vaan tuntuu että sentit on välillä aika tiukilla kolmenkin kanssa. Siihenkö haave monesta lapsesta kaatuu?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentti kakkoselta!

Vierailija
2/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lestadiolaiset sanomme usein, että lapsi tuo leivän tullessaan. Jumalan siunaa niin, ettei tarvitse puutetta kärsiä. Olen itsekin joskus hämmästellyt, miten yksi sekatyöläis-pienyrittäjä on elättänyt 10 lasta ja äidin, joka on suurimman osan ajasta ollut kotiäitinä. Mutta niin vain. On ollut oma talo, autot, ruokaa ja vaatetta. Tietysti lapsilisät ovat usein olleet tarpeen ja odotettuja rahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaatteiden kierrätys kunniaan. Iso kattila keittoa ei paljoa maksa, tosin kovin hienosti ei usein syödä.

Mä en vaan tajua niitä, jotka haluavat ison perheen. Musta kolmelapsinen perhe on iso nykyään. Mä ainakin panostan lasten kanssa matkusteluun ja muuhun touhuamiseen, joka ei kovin suurelta perheeltä onnistu rahan takia.

Vierailija
4/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti sanoi että ottavat vaan max 5 lasta kesälomareissuille mukaan... =/ tietysti sen ymmärtää ettei kaikkia voi ottaa, mutta miksi ihmeessä pitää olla sitten niin yliäyräiden suuri perhe, ettei voida tehdä juuri mitään kaikki yhdessä... eikö tosiaan esim 4-5 lasta riittäisi... mahtuisi kaikki samalla autolla reissuun.... tämä nyt oli vaan yksi esimerkki... mutta itse en ymmärrä miksi pitää noin paljon antaa tulla lapsia... =/

Vierailija
5/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudenperheessäni oli kolme lasta. Äiti kotona, isä tehdastyöläinen. Vanhemmat uskovaisia, joten rahaa ei mennyt kaljaan, tupakkaan, juorulehtiin tms. Vanhemmat osasivat käyttää rahaa, kukkaronnyörit olivat kireällä. Silti oli tosi tiukkaa. En tiedä, miten oltaisiin pärjätty, jos lapsia olisi ollut enemmän.

Vierailija
6/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tulee rangaistus eli kaikki otetaan mikä ylhäältä annetaan. Uskonto on tässä se joka määrää ei mikään lässyn lässyn lapsirakkaus tms.

Vierailija
7/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälitti sen pieni tyttö, jolle " opetetaan vastuuta" mm. hoidattamalla pienempää sisarusta. Minusta lasten kuuluu olla lapsia, ei vanhempiensa apulaisia!

Vierailija
8/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

isät ovat usein pitkää päivää töissä sekä rahan takia että siksi, kun kotona on niin raskasta. Alkoa ei käytetä, vaatteet+muut välineet kierrätetään. Lasten opiskelua, kielikursseja, mopoja yms. ei makseta. Ei matkusteta jne.

Vierailija
9/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin työssäolo tietysti helpottaa asiaa, mutta miten siinä ehtii olla töissä, jos lapsia tulee solkenaan?

-8-

Vierailija
10/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisilla on aika hyvät " verkostot" . Hehän yleensä ovat työteliäitä,=opiskelevat hyvän koulutuksen, =saavat hyvää palkkaa. Ja jos joku kaipaa apua, niin joku " seurakuntalainen" sitä antaa. Siis jos perheessä esim. tiukkaa rahasta, löytyy äidille esim. jokin siivous työ, tai pääsee kauan kassalle muutamaksi tunniksi viikossa.

Ja talon rakennukset ymv. minun tuntemillani lestadiolaisilla tulevat edullisiksi. " Suhteilla" saadaan tarvikkeita ja ammattiapua " sopuhintaan" . Lisäksi talkoisiin osallistuu PALJON porukkaa, omia sukulaisiakin yleensä jo aika joukko;) mutta myös seurakuntalaisia on usein auttamassa.

Lastenhoito ymv. myös järjestyvät varsin helposti, ainakin siinä vaiheessa kun osa lapsista isompia.

Ruokaan toki menee rahaa, mutta toisaalta ei se ole iso menoerä, siis jos laskee paljonko " päätä kohden" menee rahaa ruokaan. Mutta rahaa tosiaan harvoin on ostaa kaikille esim. uusia 400e:n polkypyöriä tmv. Toki lestadiolaisissakin on TODELLA rikkaita, heillä lapset saavat " kaiken" , mutta suurin osa normaali tuloisia. Minun kokemukseni mukaan kuitenkin " varsin hyvin toimeen tulevia" , eli ihan jollain kaupan kassan tuloilla en tiedä kenekään kituuttavan...

Vierailija
11/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjätään. Ostetaan paljon vaatteita kirppareilta, mutta myös uusia ja esim. ulkohaalarit kiertävät lapselta lapselle. Samaten luistimet, pyörät ja sukset. Isommille lapsille ostetaan uudet pyörät, sukset ja luistimet.

Teen usein keittoja ja puuroja. Leivät teen itse (meillä on leivinuuni, jossa ne paistan). Meillä on iso kasvimaa ja joka syksy saadaan iso sato porkkanoita, perunoita, lanttuja, sipuleita jne. jotka sitten laitetaan kellariin ja noita sitten syödään koko talvi. Myös pullat ym. teen itse.

Eineksiä ei syödä. Kumpikaan meistä vanhemmista ei polta eikä juo, kun maksimissaan yhden siiderin kuukaudessa. Meille tilataan pelkästään sanomalehti sekä Aku Ankka.

Meillä on kaksi autoa; Chevy Van, johon mahtuu koko perhe sekä Jeep Cherokee, joka on miehen työautona.

Vaikka meidän lapsilla onkin paljon isojen siskojen ja veljien vaatteita, niin ostetaan kaikille lapsille myös uusiakin vaatteita, mutta niitä harvemmin.

Kun lapset ovat olleet vaippaiässä, niin olemme käyttäneet heillä ekat 8-10 kuukautta kestoja ja sen jälkeen olemme alkaneet käyttämään heillä sekaisin kestoja ja kertiksiä.

Mies käy hirvimetsällä ja laitetaan pakkaseen hirvenlihaa.

Ja me emme ole uskovaisia tai edes lestoja.

Vierailija
12/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en lähtisi ollenkaan kesälomareissuille. Tuntuu ihan hirveältä valita, kuka pääsee mukaan ja kuka ei.

Vierailija
13/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana lähteä joka kesä meidän vanhempien mökille Etelä-Karjalaan ja vieraillaan samalla matkan varrella asuvien sukulaisten luo. Ulkomailla ollaan joskus käyty, esim. kun 4 isompaa lasta olivat alle kouluikäisiä, kävimme Yhdysvalloissa, Kanadassa sekä Australiassa. Pari vuotta sitten kävimme Bulgariassa.

Lasten harrastuksista sen verta, että esikoinen, joka on jo yläasteella, laulaa koulun kuorossa, tanhuaa sekä soittaa poikkihuilua. Ala-asteella olevat koululaiset käyvät kerran viikossa koulun IP-kerhossa, lisäksi he käyvät kerran viikossa kokkikerhossa ja tanhuamassa.

Ja pienemmät, paitsi kuopus, käyvät kerran viikossa kerhossa, tuon lisäksi käyn pienempien kanssa perhemuskarissa. Lisäksi myös pienemmät tanhuavat.

Ja meidän lasten iät ovat:

14v (hän täyttää ensi kuussa 15v), 2X11v, 8v, 5v, 3v ja 1v7kk.

Esikoinen on joskus lastenvahtina, mutta hänelle maksetaan siitä pari euroa ja hän itse pyytää sitä (siis päästä lastenvahdiksi).

T:14

Vierailija
14/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä osa lapsista on sen verran vanhempia, että on jo muuttanut kotoa pois, kun nuorimmat ovat vielä ihan lapsia. Ja murkut eivät välttämättä ole aina haluamassa vanhempien mukaan, eivät ainakaan vanhemmat murkut. Muistan itse kotoa, ettei läheskään aina haluttu lähteä vanhempien mukaan, vaan mieluummin jäätiin kotiin tai mentiin kavereiden luo.

Tuon ohjelmassa olleen äidin mukaan heillä vuoroteltiin kesälomareissuilla. Siis ei ne reissut ole aina samalta lapselta pois, eikä siinä tarvitse sen kummemmin valita, kuka pääsee, jos vuorotellen ollaan reissussa. Ihan luontevaa toimia noin. Joskus kyllä voi perheessä olla kaksi autoa, joilla molemmat vanhemmat kuskaavat. Meillä mentiin joskus kahdella autolla kylään tai jonnekin (jos poikkeuksellisesti kaikki halusivat yhtä aikaa lähteä). Kun sain ajokortin, niin silloin minä saatoin olla välillä kakkoskuskina ja ottaa mukaan sisaruksia.

10-lapsisen perheen esikoinen

Vierailija
15/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuvat ovat usein aika omavaraisia, on kasvimaata ja hirvi pakkasessa. Asuntojen neliöhinnatkin ovat halvempia. Sen sijaan on aika vaikea kuvitella, että 12-lapsinen perhe pärjäisi pääkaupunkiseudulla, ellei sitten ole hyvin varakas.

Vierailija
16/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Yleensä osa lapsista on sen verran vanhempia, että on jo muuttanut kotoa pois, kun nuorimmat ovat vielä ihan lapsia.

10-lapsisen perheen esikoinen

vanhmmilla lapsilla on kova paine muuttaa pois kotoa nuorena.

Niin tapahtui vanhempieni kodissa - he ovat kummatkin isoista perheistä ja niissä vanhimmat muuttivat pois nuorena.

Minä en halua lapsiani niin kasvattaa että he tuntisivat olevansa taakka tai muuta painostusta asua omillaan nuoreana.

Esikoisen näkokulma asiaan on tietenkin erilainen kuin vanhimman.

Vierailija
17/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esikoinen=vanhin lapsi...

Kuopus on nuorin...

Vierailija
18/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän taakka se on, joka ajaa suurperheen esikoisen muuttamaan pois äkkiä kotoa???? En oikein ymmärtänyt.

Eikö jokaisessa perheessä peruskoulun käynyt lähde opiskelemaan ja kokeilemaan omien siipien kantavuutta???? Minusta olisi enempikin hämmästyttävää, jos jäisi kotiin nurkkia nuolemaan.

Vierailija
19/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kymmenlapsisen perheen vanhin on väkisinkin jo aikuisiässä , kun kuopus syntyy. On jo aikakin lähteä kotoa.....

Harvassa on ne äidit, joilla on 10 lasta ja vanhin 10 vuotta.

Vierailija
20/42 |
27.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikö jokaisessa perheessä peruskoulun käynyt lähde opiskelemaan ja kokeilemaan omien siipien kantavuutta???? Minusta olisi enempikin hämmästyttävää, jos jäisi kotiin nurkkia nuolemaan.

Ja suurperheeltä ei tule rahallista avustusta nuorelle. Ei tule autokorttia tai autoakaan. Ajokortti ajetaan pankkilainalla.

Minun lapset saavat jäädä kotiin nurkkia nuolemaan niin kauan kunnes ovat opiskelleet ammatin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän