Kuinka ihmeessä rahat riittää noissa isoissa perheissä? (Katsoin just eilisen 45min.)
Ihan ystävällisesti kyselen :)
Mulla ollut haaveena iso perhe, vaan tuntuu että sentit on välillä aika tiukilla kolmenkin kanssa. Siihenkö haave monesta lapsesta kaatuu?
Kommentit (42)
Sen pituinen se.
Tuota en tiennyt
Eikä meillä ole kamalaa puutetta mistään. On iso omakotitalo, 2000-luvun iso auto, kakkosautokin löytyy, lapsilla on vaatetta, pyörät, sukset, monot, luistimet...He harrastavat ja harrastuksiinkin löytyy rahaa.
Ruokaa on ollut joka päivä, eikä meillä todellakaan olla puuro/keittolinjalla.
Totta on, että lapsilisää tulee paljon. Meillä se riittää ruokaan ja lasten vaatteisiin/harrastuksiin. Miehen palkalla ja minun kotihoidontuella maksetaan muut kulut.
Lomailemme koko perheen voimin. Ymmärrän toki niitäkin, jotka ei lomaile. Ei se ole rahasta kiinni, vaan teidän muiden asenteesta. Tietäisittepä, millaisia silmätikkuja olemme esim Särkänniemessä katraamme kanssa. Me emme välitä, mutta monet ovat loukkantuneet.
Me ainakin olemme kustantaneet lapsille autokoulun ja opiskelut, vaikka onkin 11 lasta. Terv.22
Kateusko vaivaa, vai mikä???? Tiedätkös, että suurperheessä kasvaa sosiaalisia lapsia, joilla on valmiuksia ottaa vastuuta elämästään jo parikymppisenä.
Pakkohan silloin on muuttaa viikoiksi pois kotoa.
Vierailija:
Kateusko vaivaa, vai mikä???? Tiedätkös, että suurperheessä kasvaa sosiaalisia lapsia, joilla on valmiuksia ottaa vastuuta elämästään jo parikymppisenä.
Vanhin ottaa vastuun elämästään 20 vuotiaana. Nuorin muuttaa pois vasta sitten kun on saanut yliopisto opiskelut loppuun ilman opintolainaa.
Vierailija:
MAALLA joutuu monesti lähtemään jopa 150 kilometrin päähän opiskelemaan jo 15-vuotiaana
Pakkohan silloin on muuttaa viikoiksi pois kotoa.
että lapset oppivatkin jotain kotihommia tekemään eikä vanhemmat passaa uusavuttomiksi?! Usein isompien perheiden lapset ovatkin taitavampia kaikissa käytännön töissä...
Itselläni on vaan 3 sisarusta, ja nuorimpien kanssa ikäeroa on 15 ja 17 vuotta. Olisin aina halunnut, että meitä lapsia olisi ollut enemmän.
Kateeksi kävi naapurin lestadiolaisia. Niillä oli aina kavereita omasta takaa ja muutenkin. Ja lisäksi auttoivat toisiaan niin läksyissä kuin muissakin tilanteissa. Osasivat kyllä myös käyttää sitä hyväkseen, että heitä oli niin monta esim. riitatilanteissa. Ja heilllä kyllä oli aina kaikki moottorikelkat ja tietokoneet mistä me saatiin vaan haaveilla....
Kaikki suurperheelliset eivät välttämättä ajattele niin
Vierailija:
Ja suurperheeltä ei tule rahallista avustusta nuorelle. Ei tule autokorttia tai autoakaan. Ajokortti ajetaan pankkilainalla.
Meillä vanhemmat ovat maksaneet jokaisen lapsen ajokortin, auton, opiskelut, ensiasunnon ja häät. Paitsi mulle vain häät, kun en noista neljästä ekasta oikeen välittänyt, ne sainkin rahana ennakkoperintönä :)
Meillä on matkusteltu koko perheen voimin ja paljon, on tuettu harrastuksia jne. Jokaiselle lapselle vanhemmilla riitti rakkautta ja aikaa, vanhemmille myös omaa ja yhteistäkin aikaa. Jokaiselle on ollut aina oma huone.
Loppua kohden rahaa oli enemmän ja enemmän. Mutta alussa ensimmäisten lasten kohdalla oli tiukkaa, kun vanhemmat alunperin tavallisia duunareita.
Mutsi ompeli itse vaatteita, ruokaa tehtiin isoissa erissä, käytiin marjastamassa/sienestämässä/kalastamassa. Möksällä iso kasvimaa kaikkine herkkuineen :) Oli tila-auto ja 2 henkilöautoa. Joitakin juttuja kierrätettiin lapselta toiselle.
Minulle ja sisaruksille on jäänyt niin paljon positiivisia muistoja lapsuudestamme, ettö kaikille on ollut itsestäänselvyys perustaa iso perhe. Itsekin haaveilen ainakin 10 muksusta ja sisaruksillakin on jo aika monta lasta kaikilla.
t. 8 lapsisen perheen kuopus (emme ole lestadiolaisia, vaikka moni aina kysyy)
omasta tahdostani 16v. Ja en ole suurperheestä. Eikä vanhemmat ihmeemmin ole auttaneet. Itse olen pärjännyt. Ja pärjännyt olen jo 7v asti, ei ole ollut kukaan aamulla kouluun herättelemässä ja passaamassa. Ihan hyvä ihminen on minusta tullut verrattuna joihinkin toisiin ketkä on hyysätty pilalle!!
Kyse oli siitä, missä iässä lapsi muuttaa pois kotoa opiskelemaan. Ja onhan tietenkin vanhemmilla vastuu opiskelijoistakin. Niin on meilläkin, vieläkin, vaikka vanhimmat lapset ovat 20v, 19v ja 16v.
Ja toiselle kummastelijalle. Tiedätkös, että elämää on myös kehäkolmosen ulkopuolella???
Terveisin 22
Vierailija:
Ja toiselle kummastelijalle. Tiedätkös, että elämää on myös kehäkolmosen ulkopuolella???
Terveisin 22
Tehdä tusinoittain lapsia jotka peräpitäjällä josta he joutuvat muuttamaan pois 15 vuotiaana koska koulu on 150km päässä.
Mitä järkeä siinä on?
Ystäväni halusi Helsingistä Ouluun lukioon 15-vuotiaana. Meni sinne ja vieläkin siellä asuu. Hui kamala, joskus noinkin päin :)
Tuskin kukaan siellä landella sen vuoksi asuu, että 15v muksut muuttaa isompaan kaupunkiin ja pääsee heistä eroon.
ja viettää lapsuuttani kaupungissa!! Vaikka sitten " pitääkin" muuttaa opiskelujen takia kauemmas! Onhan se ihan mukavaakin saada välimatkaa kotiinsa ja kokeilla omia siipiään! Kasvatus ja arvot kun on kunnossa niin ei tule niin töppäilyjäkään! Ja en ole lestadiolainen.
Vierailija:
ja viettää lapsuuttani kaupungissa!! .
Ja heti kun voit muutat pois kotikylästä kaupunkiin.
Mutta et halua viettää lapsuuttasi kaupungissa.
Ja heti kun voit muutat pois kotikylästä kaupunkiin.
et halua viettää lapsuuttasi kaupungissa.
heti kun voit muutat pois kotikylästä kaupunkiin.
et halua viettää lapsuuttasi kaupungissa.
heti kun voit muutat pois kotikylästä kaupunkiin.
Lapsuuden haluan viettää maalla mutta sitten nuorena sitä ehkä jo haluaa kokeilla omia siipiään kaupungissa! Ja sieltä kaupungista voi palata takaisin sinne maalle jos siltä tuntuu. Ja siis jo ihan omaan kotiin, ei vanhempien luo. Näin minä olen tehnyt.
Vierailija:
Minä ainakaan en haluais asua
ja viettää lapsuuttani kaupungissa.
Eli aikuisena et halua asua paikassa missä vanhempasi ja sisaruksesi asuvat
Samalla kylällä asutaan ja aika lähekkäin. Miehenkin sukua asuu täällä. Ja meidän ystäviä. Kivaa on!
Vierailija:
Samalla kylällä asutaan ja aika lähekkäin. Miehenkin sukua asuu täällä. Ja meidän ystäviä. Kivaa on!
Vierailija:
Kuullostaa siltä että vanhin ei ole enään toivottu omassa kodissaan.