Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa

Vierailija
19.06.2018 |

Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.

Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?

Miten Te kutsutte?

Meillä on

X mummu ja Y pappa

Sekä

Y mummu ja vaari

Kommentit (249)

Vierailija
181/249 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni loppupeleissä lapsi päättää, mutta useinhan lapsi tietty oppii kutsumaan isovanhempia samoin miten vanhemmat heitä kutsuu.

Itse en suostunut kutsumaan lapseni isoäitiä hänen ehdottamikseen mammaksi tai mamiksi, koska minun päässäni nuo tarkoittavat äitiä. Lapsillani onkin mummi, ukki, mumma ja isoisä.

Käly teki samoin äitini kanssa eli ei hyväksynyt nimitystä mamma. Niinpä lapsenlapsi kutsuu mammaa mummaksi ja äitini lapsenlasta Petteriksi (oikea nimensä on Leo, mutta koska äitini mielestä Leo on vanha mies, niin hän ei suostu moista nimeä käyttämään.)

Ai jestas, kiva kun isoäiti kostaa lapselle omia huonoja välejään miniään. Kuulostaa ihan tosi terveeltä. Meidän oli tarkoitus kutsua mieheni äitiä lapselle mammaksi, mutta miehen isä puhuu aina mummista ja lapsi kutsuu minua mammaksi, joten anopilta tuo nimitys jäi pois. Näreissäänhän tuo tuntuu olevan, mutta mielestäni tulee vihat väärään osoitteeseen, kun kerran se on hänen oma miehensä, joka haluaa käyttää nimitystä mummi.

Vierailija
182/249 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kyllä rikkaus kun lapsella on isovanhempia olen 2pienen isäpuoli viisiv ollut aviossa ei omia lapsia lasten mummi anoppi jäi leskeksi huhtikuussa viettää paljon aikaa lasten kanssa itse olen koti isäpuoli lasten isän äiti ja isä ovat mummu ja vaari minun äiti on mummi sisar sai tyttären kesäkk. Alussa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/249 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ja pappa

Etunimi*-Mummo ja etunimi-pappa

Näin omia isovanhempiani kutsun.

Kun esikoinen syntyy, omat vanhempani tulevat heille olemaan myös mummo ja pappa. Siitäkin huolimatta, että molemmat nuorekkaita :Dj

Vierailija
184/249 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaa olla vähän erikoisemmat nimet :'D toinen isoäiti halusi olla muori, ja toista jo edesmennyttä kutsutaan etuliitteellä jota en viitsi tähän kirjoittaa, mutta "trallallei"-mummo varmaan kuvaa tarpeeksi... Tuo "trallallei" oli semmonen laulun pätkä jota lauloi aina lapsille ja varmaan ainoita asioita mitä muksut hänestä muistaa... Isoisistä toinen elävä omaa lapsen itse keksimän nimen joka aiheuttaa wtf reaktioita kun lapset puhuu hänestä tällä nimellä. Rakas lempinimi silti ja saa pysyä käytössä :) toinen isoisä on kuollut aikoja sitten eikä hänestä juuri puhuta joten on vain "isän isä"

Vierailija
185/249 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat vanhempani ovat ukki ( kuoli vuosi sitten) ja mummi ja äitini uusi mies( ollut "kuvioissa" jo ennen esikoiseni syntymää), häntä kutsutaan "vain" lempinimellään :) Isäni vanhemmat ovat mumi ja ukki (vanhamumi ja vanhaukki lapsilleni). Äitini vanhemmat kuolivat jo ennenkuin oon syntynyt joten heistä puhutaan vain nimillä.

Vierailija
186/249 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jafar on pahis

Vierailija
187/249 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni jo.

Eikös tämä ole jo jankattu ja tiedämme jo toki, että erikoisia ilmaisujakin on, kuten mumma ja paappa???

Vierailija
188/249 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut mummo ja ukki (vain yhdet isovanhemmat olivat elossa, joten toisia ei kai sitten kutsuttu mitenkään).

Miehelläni on ollut ainakin mummo(ukeista ei tietoa) Omilla lapsillani olivat minun vanhempani mummi ja ukki, mieni vanehemmat olivat mummo ja äijä(karjaalinen tausta).

Lasten lapasilleni olemme Famu ja Äijä (miniän vanhempia ei ole enää).

Tosiasiassa lapsenlapseni sanovat usein minua rusinamummoksi( kerran sanoin, että

naamani on kuin rusina)

Mieheni äiti on heille isomummo.

Vierailija
189/249 |
21.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat ovat ämmi ja vaari

Miehen mumma ja paappa

Vierailija
190/249 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat osin itse saaneet päättää. Yksi mamma olisi halunnut olla mummi, mutta hänen etunimensä vuoksi mamma oli parempi. Sointui paremmin. Joten..

Nimi-mamma

Nimi-mamma

Nimi-mamma

Nimi-Pappa

Nimi-pappa

Papa

Ukki

Nimi-mummi

Mummi

Mumma

Ja farbor tai fafa

Sitten uudelle lapselle (eri isä kuin aiemmalla)

Tulee vielä:

4 isovanhempaa mutta joita nyk mieheni ja esikoiseni ovat kutsuneet etunimiltä. Voi olla että tähän tulee nyt sit muutos ja etunimet muuttuvat muotoon

Nimi mummi

Nimi ukki

Taatto

Maamo

Toivottavasti en nyt unohtanut jotakuta. Meitäkun piisaa

Vierailija
191/249 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempi itse päättää. Meillä miniä halusi, että olen mamma, mutta ilmoitin, että olen isoäiti (kuten oli äitini aikanaan ja hänen äitinsä aikanaan). Miniälle tuo ei kelvannut, hän tyrkyttää lasta tyyliin "mene mammalle syliin" en kä minä teen elettäkään ottaakseni lasta, vaan pyörittelen päätäni, että mistä me se mamma nyt löydettäisiin.

Tyttären lapsille olen isoäiti, en näe mitään syytä sille, että yhdelle lapsenlapselle olen mamma ja muille isoäiti.

Typerää miniältäsi olla kuuntelematta toivettasi, mutta etpä sinäkään täysiä pisteitä saa. Lapsi tässä jää riidan heittopussiksi, kun häntä ei huolita syliin. Mites sitten kun lapsi kasvaa (ellei ole jo nyt niin vanha, että osaisi puhua) ja kutsuu sinua mammaksi, aiotko jättää lapsen sanomiset huomiotta? Tiedoksesi, että lapsi luulee vain itsessään olevan jotain vikaa, ei hän ymmärrä, että isovanhempi ja miniä tässä vain valtataistelevat.

Sinuna antaisin miniäsi kutsua itseäni mammaksi ja itse kutsuisin itseäni isoäidiksi. Pick your battles, en käyttäisi energiaani tuollaiseen asiaan, vieläpä lapsen kustannuksella.

Vierailija
192/249 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X-mummo ja Z-pappa (kuollut)

Y-mumma ja C-paappa (myös kuollut)

Ai niin, Etelä-Pohjanmaalla on Mumma ja paappa😊❤️

Mumma ja paappa sopii alle 4-vuotiaiden suuhun, siihen se jääkin. Nauraisin aika makeasti jos parikymppisenä joku kutsuis isovanhempiaan mummaksi ja paapaksi :D

Vierailija
193/249 |
22.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

X Mamma ja pappa

Y Mummi ja ukki

Kuulemma isän äiti järjesti pienen haloon, koska mummo ja mamma kuulostavat niin vanhalta.

Vierailija
194/249 |
24.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut omien isovanhempieni kohdalla se erikoinen tilanne, että olen varsinaisesti tavannut vain kaksi isovanhempaani: äidinäitini sekä isänäitini. Olen kyllä konkreettisesti nähnyt myös isänisäni ja äidinisäni, mutta he nukkuivat pois ollessani hyvin pieni eikä minulla ole mitään muistoja heihin liittyen eikä tunnesiteitä.

Äidinäitini oli Mami. Tämä nimitys ei liittynyt isovanhemmuuteen vaan oli hänen yleinen lempinimensä. Isänäitini sen sijaan on mamma. Ainakin tällä alueella, jolta olen kotoisin, mamma ja pappa ovat tavallisia nimityksiä isovanhemmista eivätkä nämä nimitykset viittaa äitiin tai isään. Käytän siis nimitystä 'mamma' isänäidistäni. Jos jonain päivänä saan lapsenlapsia, toivon, että minun nimitykseni olisi mamma. Se tuntuu ehdottomasti luonnollisimmalta.

Isoisäni sen sijaan ovat hankalampi tapaus, koska isäni puolen isoisälle ei ehtinyt muodostumaan minkäänlaista nimitystä, sillä hän menehtyi pian ensimmäisten lastenlapsiensa synnyttyä. Hänestä puhutaan aina etunimellä keskusteluissa. Sama äidinisäni kanssa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että äidinisääni kutsuttiin muutenkin lempinimellä (äitini ei kutsunut häntä isäksi/iskäksi). Vanhemmille serkuilleni häntä on ilmeisesti kutsuttu X-papaksi. (X korvaa lempinimeä)

Nämä ovat todella mielenkiintoisia asioita! Murrepiirteillä lienee paljonkin vaikutusta asiaan.

Vierailija
195/249 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käsitä näitä oikuttelevia nykymummoja. Pitää olla reilusti mummi ja mummo, ukki ja vaari, eikä mitään keksittyjä nimityksiä.

Vierailija
196/249 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puolelta: mummu ja tuffa

Isän puolelta: [lempinimi]-mummu ja [etunimi]-vaari

([etunimi]-vaaria kutsuttiin usein myös pelkällä etunimellään, koska se oli nimenä hyvin harvinainen ja erikoinen, ja kuulosti jo itsessään hellittelynimeltä.)

Vierailija
197/249 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo ties kuinka monennessa polvessa pelkästään mummuja ja vaareja. Heidät erottaa toistaan sitten etunimen perusteella: Pekka-vaari, Marjatta-mummu jne.

Vierailija
198/249 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummonilot2 kirjoitti:

Minulla oli mummo ja ukki. Lapsillani mummi ja ukki ja mummi ja vaari. Itse olen mummo ja kaverini halusi olla mummu.

Ainakin savolaiseen kielikorvaan ukki ja mummo kuulostavat tutulta vastaten isovanhempia.  Kuullostaisi oudolta kutsua isoisää "papaksi", joka tarkoittaa yleensä vain jotain vanhaa miestä tai viittaa ruotsin kielen "pappa betalar" sanontaa eli isäukko maksaa.  Esimerkiksi "joku vanha pappa sekoili liikenteessä".

Ukki tarkoittaa sekä isänisää että äidinisää.

Vierailija
199/249 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi ja vaari

Fami ja fafa

Vierailija
200/249 |
13.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtäkkiä kaikki papat ovat muuttuneet vaareiksi.  Niin se kieli kehittyy.

Typerä sana toi vaari, tulee mieleen joku mukamas hienostoperhe, jossa käytetään noin jäykkää sanaa. Vaarikin varmasti joku kravattiplelle, eikä ollenkaan kunnon pappa. :)

Vaari kuulostaa kaikista neutraaleimmalta nimitykseltä. Pappa on isä tai yleisnimitys vanhoille miehille (vähän kuin "täti"-sanaa käytetään myös muista vanhoista naisista kuin sukulaisista) enkä kyllä muista törmänneeni siihen isoisän merkityksessä tämän viestiketjun ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän