Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa
Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.
Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?
Miten Te kutsutte?
Meillä on
X mummu ja Y pappa
Sekä
Y mummu ja vaari
Kommentit (249)
Mommu = mormor [mumu] = äidinäiti = suom. mummu
Moffa = morfar [mufa] = äidinisä
Fammu = farmor [famu] = isänäiti
Faffa = farfar [fafa] = isänisä
Vaari = far = isä
Pappa = isä
...jos mietitään sanojen etymologiaa. Ruotsiksi on helppo, kun puhuessa selviää, kummista isovanhemmista tässä puhutaankaan.
Minulla tulee mummasta mieleen kardemumma. Siis pullantuoksuinen isoäiti :-)
Meidän lapsella on
mummi ja vaari
mumma ja paappa
vanhamumma
kaljumumma (tämän on päättänyt mieheni serkun lapsi, jolla on jo mumma, vanhamumma ja sitten isoisoäidistä tuli kaljumumma)
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsella on
mummi ja vaari
mumma ja paappa
vanhamumma
kaljumumma (tämän on päättänyt mieheni serkun lapsi, jolla on jo mumma, vanhamumma ja sitten isoisoäidistä tuli kaljumumma)
Nää on parhaita nämä lasten itse keksimät nimet! Yksikin sanoi mummia pummiksi ja toista pappaa kutsui irvispaapaksi, koska hänellä oli tapana hengittää suu auki irvistellen! Huumorilla otettiin nimet vastaan, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mummi ja vaari sekä famu ja fafa. Olemme itse päättäneet nämä nimitysasiat ja isovanhemmat ovat joka tapauksessa kuolleet jo kun lapset olivat pieniä, joten isovanhempien mielipide asiaan ei ole tullut koskaan esille.
famu on siansaksaa, ei ruotsia, lol, se kirjoitetaan aina famo = farmor
mummo ja pappa tai mammu ja pappa
Hei olen isäpuoli 1v pojalle pojan isän äiti on mummu ja pojan isän isä vaari
Anoppi on mummi ja appi on pappa
Minulla oli tuffa ja vielä on pappa elossa. Mummot kuollut jo kauan ennen syntymää. Toista isoäitiä serkut kutsuivat mammaksi. Satakuntalaiset juuret.
Suvussani käytettyjä: mummi ja paappa, mummi ja ukko, mummi ja ukki, áhkku ja áddjá. Itse kukin valitsi oman "tittelinsä". Kumma kyllä, kukaan ei ole halunnut olla vaari, mummo/mummu tai iso-mitään (paitsi isomummi, yms), vaikka tuntuvat kovin yleisiltä. Paappa-muotoa papasta taas tuntuu kuulevan kovin harvoin.
meillä on x mummo ja ukki, sitten löytyy x ukki ja mummi, ja famu ja fafa
Mun vanhemmat ukki ja mummi. Lapsen isän vanhemmat ovat kuolleet 90-luvun alussa. Ei ole päätetty kenenkään kanssa.
Itselläni oli mummo ja pappa ja toisen puolen isovanhempia kutsuttiin etunimillä. Nyt odotan esikoistani ja nähtäväksi jää millä nimellä lapsi lopuksi isovanhempiaan kutsuu. Meillä on todella monikulttuurinen perhe joten siinäkin mielessä kiinnostavaa. Vaikea kyllä edes kuvitella omaa viisikymppisiä ja nuorekasta äitiään kutsuttavan mummoksi tai mummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli mummo ja pappa ja toisen puolen isovanhempia kutsuttiin etunimillä. Nyt odotan esikoistani ja nähtäväksi jää millä nimellä lapsi lopuksi isovanhempiaan kutsuu. Meillä on todella monikulttuurinen perhe joten siinäkin mielessä kiinnostavaa. Vaikea kyllä edes kuvitella omaa viisikymppisiä ja nuorekasta äitiään kutsuttavan mummoksi tai mummiksi.
Hei onnea minä olen isäpuoli 2lapselle monikulttuuri myös rikkaus
On sullakin päänsärky, eikse ole ihan sama..pääasia että muksulla on isoisä hengissä?
Ennen kutsuin molempia mummaksi ja paapaksi
mut sit kun sukuun synty lisää lapsia niin toinen mumma halus itseään kutsuttaan mummeliksi
Mun suuhun se ei oikein sovi, mut yritetään :D
No minusta "pappa" viittaa ruotsinkielen isä-sanaan.
Ja "vaari" = farfar