Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa
Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.
Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?
Miten Te kutsutte?
Meillä on
X mummu ja Y pappa
Sekä
Y mummu ja vaari
Kommentit (249)
Mummi ja pappa
Mummu ja vaari
Muori ja vaari
Näin meillä. Vaareilla etunimiliite, muuten pärjättiin ilman ja kaikki tiesi aina kenestä kyse.
Meillä on mamma ja x-pappa, Oulun mummi ja y-pappa, sitten on Jyväskylän mummi ja vaari, ja sitten on vielä vaari ja z-muori. Meidän pojalla näitä isovanhempia riittää😅
Mummi ja pappa. Toisia isovanhempiani en ole koskaan tuntenut.
Minulla ei ole enää isovanhempia, ja heistäkin tunsin yhden (kutsuin mummiksi).
Meidän tytön isovanhemmat on:
Äidin vanhemmat: Mummi ja vaari
Isän äiti: X-mummi
Lisäksi on ukki, joka on oikeasti tytön isoäidin isä, mutta kun tuolta puolelta ei isoisää ole, niin kutsuu häntä samalla nimellä kuin isänsäkin.
Minä en ymmärrä miksi jotkut suomenkieliset käyttävät jotain faffaa ja fammua.
Meidän lapsilla on kaksi mummua ja kaksi pappaa.
Itselläni on ollut kaksi mummua ja tuffa. Äidin isä on kuollut ennen ensimmäisenkään lapsen lapsen syntymää, niin hänelle ei ole keksitty nimitystä. Luultavasti olisi ollut pappa.
Yhden lapsuuden tuttuni isovanhemmat oli äijä ja ämmä.
Yhden lapsuuden tuttuni isovanhemmat oli äijä ja ä.mmä.
Sadusta möhkö fantti: Möhkö-Mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
X-mummo ja Z-pappa (kuollut)
Y-mumma ja C-paappa (myös kuollut)
Ai niin, Etelä-Pohjanmaalla on Mumma ja paappa😊❤️
Mumma ja paappa sopii alle 4-vuotiaiden suuhun, siihen se jääkin. Nauraisin aika makeasti jos parikymppisenä joku kutsuis isovanhempiaan mummaksi ja paapaksi :D
Etelä-Pohjanmaalla nyt vaan on mumma ja paapa. Ollut satoja vuosia. Oli lastenlasten iät mitä tykkää. Jos sua niin kovasti naurattaa nämä nimitykset, niin salli mun nauraa famoille, fafoille, tuffalle, tutalle, tummulle, mummille, ukille, vaarille ja taatalle (the list is not exhaustive)
Äitin äiti: Mummi
Äitin isä: Ukki
Isän äiti: Famu
Isän isä: Pappa
Äidin ja isän lapsenlapset kutsu(i)vat heitä mammaksi ja papaksi.
Meillä on mummo ja vaari, sekä mamma ja pappa(kuollut). Mamma kuulostaa kyllä omaankin korvaan äidiltä, mutta hän tulee kaksikieliseltä alueelta.
Isovanhemmat ovat itse kertoneet, millä nimellä heitä voi kutsua. Samoja nimiä, millä ovat omia isovanhempiaan kutsuneet.
Mummu ja vaari
Mummu/famu ja pappa.
Isoisovanhemmista löytyy myös mamma ja tuffa. Kaikista puhutaan nimi etuliitteenä.
Äidin vanhemmat ovat mummu ja pappa, isän vanhemmat mummi ja vaari.
Minulla itselläni oli isän puolelta mummi ja pappa ja vanha-mummu, eli mummini äiti.
Äidin puolelta minulla oli mummo ja Matti-pappa.
Olin tottunut siihen, että nuorekkaat isovanhemmat ovat mummi ja pappa, joten omat vanhempani ovat nyt mummi ja pappa. Minä ehdotin ja kaikille se taisi olla muutenkin jo selvä juttu.
Miehelläni oli isän puolelta mummo ja ukki.
Mieheni vanhemmista tuli mummu ja ukki. Anoppi päätti itse.
(Tosin ensin anoppi halusi sitkeästi olla isoÄITI, koska hän koki enemmän olevani mieheni äiti, kuin lapsenlapsensa läheinen. Hän itse muutti itsensä mummuksi vähän ristiäisten jälkeen.)
Me olimme vuodesta 2000 lähtien äiti ja isi, mutta nykyisin olemme olleet äiti ja iskä noin kymmenisen vuotta.
Minun korviini mummi ja pappa ovat nuorekkaita 1950-1970 -luvuilla syntyneitä, mummu ja ukki on 1940-luvulla syntyneitä ja mummo ja vaari ovat syntynyt 1910-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.
Aika jäykkä
Isoaäiti ja isoisä ovat ihania kutsymanimiä. Tykkään myös mummista ja ukista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni loppupeleissä lapsi päättää, mutta useinhan lapsi tietty oppii kutsumaan isovanhempia samoin miten vanhemmat heitä kutsuu.
Itse en suostunut kutsumaan lapseni isoäitiä hänen ehdottamikseen mammaksi tai mamiksi, koska minun päässäni nuo tarkoittavat äitiä. Lapsillani onkin mummi, ukki, mumma ja isoisä.
Joo "mami" on kyllä naurettava.
Äitini ja hänen sisaruksensa sanoivat omaa äitiään mamiksi. Myös me lapsenlapset käytimme hänestä samaa nimeä.
Alkujaan nimitys taisi tulla siitä, kun lapset eivät osanneet sanoa nimeä Mari oikein. R oli vaikea äänne, joten Marista tuli Mami.
Olen länsisuomalainen ja mieheni on itäsuomalainen. Kun saimme lapsen, halusi lapsen isoisä, että häntä kutsutaan ukiksi.
Länsisuomalaiselle ukki kuulostaa omituiselta. Vuosienkaan kuluessa en ole tottunut siihen.
Johtuu kai siitä joululaulusta, jossa joulupukki on vanha ukki. En ole koskaan uskonut joulupukkiin, vaan aina tiennyt, että kyseessä on joku vieras ihminen, joka teeskentelee ystävällisyyttä. Ilmeisesti yhdistän tämän saman ajattelukuvion ukki-sanaan.
Äitini äiti: mummi
Äitini isä: pappa
Isäni äiti: mummu
Isäni äiti: vaari
Siskoni lapset kutsuvat isovanhempiaan seuraavasti:
Äidin äiti: mamma
Äidin isä: pappa
Isän äiti: mummu
Isän isä: vaari (hänellä on t-paita jossa lukee: "pidä ittestäs, vaari".