Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa

Vierailija
19.06.2018 |

Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.

Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?

Miten Te kutsutte?

Meillä on

X mummu ja Y pappa

Sekä

Y mummu ja vaari

Kommentit (249)

Vierailija
121/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mun aloittama ketju💗💗

Vierailija
122/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isovanhempani olivat mamma ja pappa. Nimitystä mamma käytti kuulemma ensimmäisenä isosiskoni isän puolelta, joka ei siis ollut sukua näille äitini vanhemmille. Mamma vain jotenkin oli niin mamma. Koska nimitys henkilöityi niin mammaan, ei ole tuntunut luontevalta käyttää sitä myöhemmin muista isoäideistä. Oman äitini nimitys ei ole oikein vakiintunut. Välillä hän sanoo itseään vahingossa mammaksi, joskus sanoi haluavansa olla mamuli, on sanottu myös mummiksi, nyt yritän pienimmäiselle puhua pääsääntöisesti mummusta, koska se tuntuu minusta luontevalta. Ensimmäisen lapseni toiset isovanhemmat ovat mummi ja ukki, joita usein yhdistettiin etunimiin. Lapsi päätyi isompana kutsumaan heitä yleensä pelkillä etunimillä. Toisen lapsen isovanhemmat ovat mummi ja pappa, he itse ilmoittivat niin. Jos isäni eläisi, hänkin olisi pappa.

Ei kai noita nimityksiä täysin yksipuolisesti kukaan voi päättää, koska nimen pitää vakiintua käyttöön muillekin. Jos muuttaa mieltään monesti, voi nimitys jäädä vakiintumatta, kuten äidilleni on käynyt. Vaikka olemme ihan yhdessä sopineet, että hän on mummu, hän ei aina muista sitä, kun tapaamisilla saattaa olla pitempiä välejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi ja ukki löytyy kummaltakin puolelta.

Vierailija
124/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kielialueella käytetään tummu ja tuta ?? Minusta aivan kauheat,mutta toki ymmärrän murre ym. eroavuudet!

Vierailija
125/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mamma ja pappa. Toiset isovanhemmat oli "virallisesti" mummo ja vaari, mutta jostain syystä en itse oppinut heitä ikinä kutsumaan muuten kuin oikeilla etunimillään.

Vierailija
126/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mummi ja pappa, mummu sekä nanny ja grandpa (suomeks kun puhun niin mummo ja vaari, muuten kuulostaa nänniltä :D

Vierailija
127/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mumma ja Pappa

Fammu ja Tuffa

Vierailija
128/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mumma ja ukki.

Mamma ja taata.

Vierailija
129/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äidin puolelta ukki ja mummi ja isän puolelta famu ja fafa

Vierailija
130/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat ukki ja mummo eivätkä mitään muuta. Kaikki muut kutsumanimet ovat vääriä

Vierailija
131/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä kielialueella käytetään tummu ja tuta ?? Minusta aivan kauheat,mutta toki ymmärrän murre ym. eroavuudet!

Tummu on Pohjanmaalta, joten eiköhän se tutakin ole sieltä. Sirkku Peltolan näytelmässä Suomen hevonen Hannu-Pekka Björklund esitti pohjalaista isoäitiä, tummua. Ja hyvin esittikin.

Vierailija
132/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummu ja pappa

Vierailija
133/249 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on ämmi ja appa ja mummi ja vaari. Itselläni oli mummu, pappa, ämmi ja vanna (vanhaäiti eli isoisoäiti).

Vierailija
134/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tummu on Pohjanmaalta, joten eiköhän se tutakin ole sieltä. Sirkku Peltolan näytelmässä Suomen hevonen Hannu-Pekka Björklund esitti pohjalaista isoäitiä, tummua. Ja hyvin esittikin.

Ei, Pohjanmaalta vaan ainoastaan Keski-Pohjanmaalta!

Kokkola, Kaustinen, Halsua, Veteli, Toholampi, jne!

Minunkin mielestä kauheat, meillä on sukujuuri sieltä päin. Isovanhemmat haluavat kutsua itseään näin, mitenkäs kiellät... en haluaisi loukata heidän sukujuuria ja kotiseutukulttuuria.

Vierailija
135/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tuolla aiemmin joku kirjoitti, ettei voisi ikinä kutsua isoäitiä mammaksi, niin miksi sitten pappa on ihan yleinen ja vakiintunut nimitys isoisälle?

Omassa mielestäni pappa tarkoittaa vanhaa miestä, joten se olisi ihan hyvä isoisän nimitys. Mielikuvista kai nämä eroavaisuudet johtuu.

Vierailija
136/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla isovanhemmilla oli jo ”nimet”, joten samoilla mentiin. En tiedä, kuka näiden taustalla oli. Toiset isovanhemmat esittivät toiveen ja sitä kunnioitettiin.

Vierailija
137/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.

Isoäiti tarkottaa mummon/papan äitiä.

Vierailija
138/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ja pappa oli mulla

sekä

mummi ja pappa.

Toinen pappa oli kuollut jo kun synnyin.

Äitini on lapselleni mummo.

Minusta mummo on ainoa oikea ja rakas sana mummolle. 

Vierailija
139/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtäkkiä kaikki papat ovat muuttuneet vaareiksi.  Niin se kieli kehittyy.

Typerä sana toi vaari, tulee mieleen joku mukamas hienostoperhe, jossa käytetään noin jäykkää sanaa. Vaarikin varmasti joku kravattiplelle, eikä ollenkaan kunnon pappa. :)

Vierailija
140/249 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on mummo ja pappa, ja haluan että itseänikin kutsutaan tulevaisuudessa mummoksi

Samoin. Normaalit ja parhaat.

Aika idioottimaisia noi muut täällä luetellut nimitykset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan