Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa
Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.
Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?
Miten Te kutsutte?
Meillä on
X mummu ja Y pappa
Sekä
Y mummu ja vaari
Kommentit (249)
Mihin unohtui ukki?
Mummi ja ukki itselläni oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.
Aika jäykkä
Miten niin jäykkä? Meilläkin se isoäiti-nimitys on oikein luontevasti loksahtanut käyttöön kaikille kuudelle lapsenlapselleni.
Omat isovanhemmat on äidin puolelta mummu ja pappa, isän puolelta X-mummu. Isän isää en koskaan tavannut ja tämä ei suomea osannut niin en sitten tiedä miksi häntä olisi kutsuttu. Farfar se kai ranskassakin on? Tai joku vastaava.
Omilla lapsilla tulee olemaan mummu ja pappa kanssa. Tai, no, en tiedä tapaako omat lapseni ikinä isääni — riippuu ihan siitä saako elämänsä kuntoon ennen kuin alan lisääntyä.
Puolison puolelta tulee varmaan mummu, mutta en sitten tiedä onko hänen isänsä vaari vai pappa tai ukki. Ukki olis aika symppis.
Mummu ja pappa. Toiselta puolelta sukua on mummi (isoisä kuollut). Famu ja fafa on ruotsinkielisten vastineet.
Itse ovat saaneet päättää ja ovat mummoja pappa. Isomummokin oli, hän on jo kuollut. Serkkuni lapsella on ämmi ja pappa. Ämmi on kotoisin jostain Torniojoen laaksosta, en tiedä tarkemmin että mistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.
Minulla oli isoäiti ja isoisä, heidän omasta tahdostaan. EI yhtään jäykkää eikä muodollista, kun siihen oli pienestä asti tottunut.
Joskus kun joku sanoi isoäitiäni mummuksi, ja minä, että täh? kuka?
Mulla oli äidin puolelta mummi ja pappa, isän puolelta mamma ja pappa.
Mun isovanhemmat ovat (olleet) mummo ja pappa sekä mummi ja ukki
Lapsellani on mummi ja paappa sekä mamma (ja mamman mies X-pappa). Lapsella on myös toinen isoisä, mutta hänestä ei käytetä mitään nimeä.
Omilla lapsilla mummo ja ukki sekä mummo ja pappa. Mummot tarvittaessa erotetaan tyyliin Aila-mummo ja Irene-mummo tai Kajaanin mummo ja Tampereen mummo tai ukin mummo ja papan mummo. Kaikki isovanhemmat on itse valinneet miksi heitä kutsutaan.
Muori ja vaari sekä mummi ja pappa. Sitten löytyy vielä isomummi ja isovaari.
Isovanhempien omat toiveet
Minun lapsillani on mummu ja vaari sekä mummo ja pappa. Kaikki lapset pieninä kutsuneet ihan miten sattuu äitiäni ja anoppia sekaisin mummuksi, mummoksi ja mummiksikin eikä se ole ketää haitannut. Samoin varmistivat aina, että oliko kyse vaarin ja papan mummosta/mummusta. Vasta lähempänä kouluikää oppineet erottamaan mummon ja mummun niminä.
Meillä minä olen "lempinimeltäni" mama.
Meillä oli didi ja baabu. Venäläisittäin, vaikka ihan vepsäläisiä = alkusuomalaisia ollaan.
Mummi ja vaari ovat itse valinneet nimityksensä. Mummu ja ukki ovat olleet sellaiset jo 20 vuotta ennen meidän esikoista niin eihän niitä muutettu.
Isomummuja 3kpl ja yksi isoukki joihin tuli eteen vain "iso". Tietysti.
Meillä on mumma ja paappa, sekä mummi ja pappa. Isovanhemmat itse päättivät nimityksensä.
Meillä oli mummu ja famu. En tiedä kuka päätti millä nimellä heitä kutsutaan.
Minulla oli mamma ja pappa. Niitä isovanhempia, joita en koskaan ehtinyt tavannut, nimitän yleensä isoäidiksi ja isoisäksi.
Edelliseen lisään vielä, että "sun nimi kuuluisi kirjoittaa ja lausua toisin" on eri kuin lempinimi tai murre. Jos tuttavasi nimi kirjoitetaan Pia, kirjoitat sen systemaattisesti Piia 5 vuotta, koska se kuuluu sinusta kirjoittaa niin? Eerikki olisi varmaan Erikille enemmän ok, jos kyse olisi vain murrelausumisesta.