Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa
Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.
Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?
Miten Te kutsutte?
Meillä on
X mummu ja Y pappa
Sekä
Y mummu ja vaari
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.
Minulla oli isoäiti ja isoisä, heidän omasta tahdostaan. EI yhtään jäykkää eikä muodollista, kun siihen oli pienestä asti tottunut.
Joskus kun joku sanoi isoäitiäni mummuksi, ja minä, että täh? kuka?
Lähinnä tuo kai voisi tuoda sekaannuksen niihin toisiin isovanhempiin, ovathan hekin isoäiti ja isoisä. Yleensä käytetään mummoja, mammoja, pappoja ja ukkeja juuri siksi että jokaiselle isovanhemmalle olisi oma nimtys.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kellään ole enää tuffaa? Satakunnassa vielä 60 vuotta sitten sellainen oli monella.
Onko sieltä suunnalta myös tummu?
tuffa = storfar , tummu = stormor
En minäkään nyt oikein ymmärrä mikä vika on isoäidin nimenä "mamma", jos suomenkielisiä ollaan. Onhan pappakin varmaan yleisin nimitys isoisälle, eikä kukaan urputa siitä. Samoin vaari tulee sanasta far, eli isä.
Meillä on mummi, mummu ja tuffa.
FAijan MUtsi = famu
FAijan FAija =fafa
Meidän lapsilla on mamma ja pappa ja mummo ja ukki. Miehen isoäiti oli meidän lapsille isomamma.
Mummo on mummo vaikja margariinissa paistais
Ollaanpas meidän suvussa oltu "tylsiä". Sukupolvesta toiseen kaikki ovat aina olleet mummoja ja pappoja jo ennen minun aikaani.
Mummi ja ukki (kuollut) ja mummo ja pappa. Valitsivat itse raskausaikana, mutta lapsi kun tuntuu pitävän mummistaan enemmän (lapsi haluaa mummille kylään yms niin tästä päätellen) yrittää mummo vääntää nimitystään myös mummiksi. Lasta selvästi tämä häiritsee.
Olen miettinyt otanko puheeksi että lapselle hän on mummo ja toinen isoäiti on mummi ja jos ei sovi niin voidaan myös vaihtaa että jatkossa kutsutaan etunimellä.
Mummonilot2 kirjoitti:
Minulla oli mummo ja ukki. Lapsillani mummi ja ukki ja mummi ja vaari. Itse olen mummo ja kaverini halusi olla mummu.
Jos on monia mummeja, erotellaanko ne esim. Lyyti-mummi ja Eufrosyyne-mummi?
Itsellä on mummu ja papa, toisia isovanhempia kutsutaan nimellä.
Lapsella kaksi mummua, faari ja edesmennyt pappa.
Isovanhemmat päättivät. Meillä kutsutaan nimillä Ämmi ja Pappa.
Minulla on erikseen esimerkiksi Sotkamon mummo ja ukki sekä Paltamon mummo ja ukki. Asuinpaikan mukaan siis,
Kun tuolla aiemmin joku kirjoitti, ettei voisi ikinä kutsua isoäitiä mammaksi, niin miksi sitten pappa on ihan yleinen ja vakiintunut nimitys isoisälle?
Meidän perheessä isoäiti on tietysti MAMU.
Itselläni on kaksi mummua ja pappaa. Lapsellani on mummu ja tuffa sekä mummu ja pappa. Isovanhemmat itse päättivät, miksi heitä kutsutaan. Itsekin haluan olla mummu, jos lapseni joskus saa lapsia.
Mumma ja Paappa
Famo ja Fafa
näin käy kun suomenruotsalainen kohtaa eteläpohjanmaalaisen
Minun vanhempani ovat momma ja paappa, miehen vanhemmat mummo ja ukki. Me ja isovanhemmat olimme kaikki samaa mieltä nimityksistä. 🙂
Omassa lapsuudessani nimitimme molempien vanhempien vanhempia mummuksi ja papaksi.
Mummu ja pappa nimen eteen sanoimme kyseisen henkilön etunimen. Esim Aino-mummu.
Olemme kahden pienen isovanhempia ja mieheni halusi olla pappa, minä mummi. Lastenlastemme toiset isovanhemmat ovat omasta tahdostaan vaari ja mummi. Minun korvaani mummo kuulostaa niin vanhalta ja isoäiti jotenkin liian viralliselta.
Tarkoitta pappakin isää. Mutta varmaan sekään ei olisi sinulle käynty isoisän nimityksenä?