Mummu ja pappa, mummi ja vaari, fami ja fafa
Omi ja opa, tummu ja tuta, mamma ja pappa.
Kuka päättää miksi isovanhempia kutsutaan, isovanhemmat itse, vai lapsen perhe?
Miten Te kutsutte?
Meillä on
X mummu ja Y pappa
Sekä
Y mummu ja vaari
Kommentit (249)
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.
Aika jäykkä
Vierailija kirjoitti:
Itse sanoin, että haluan olla isoäiti, ja se sitten olen kaikille lastenlapsilleni.
Tulee mieleen jotenkin vaan punahilkka. En tiedä miksi 😂😂😂
Meillä on mummi ja ukki sekä mummo (pappa on kuollut). Mummo oli jo aiemmin serkulla käytössä. Mummi halusi itse olla mummi i:llä, ja kun ukki ei itse osannut päättää, miksi haluaa itseään kutsuttavan, me päätimme sen.
X-mummo ja Z-pappa (kuollut)
Y-mumma ja C-paappa (myös kuollut)
Vierailija kirjoitti:
X-mummo ja Z-pappa (kuollut)
Y-mumma ja C-paappa (myös kuollut)
Ai niin, Etelä-Pohjanmaalla on Mumma ja paappa😊❤️
Yhtäkkiä kaikki papat ovat muuttuneet vaareiksi. Niin se kieli kehittyy.
Meillä Mamma ja Pappa ovat äiti ja isä
Mun vanhemmat Mummi ja Ukki/Mufa
Miehen Famo ja Fafa
Meillä on mummi ja vaari sekä famu ja fafa. Olemme itse päättäneet nämä nimitysasiat ja isovanhemmat ovat joka tapauksessa kuolleet jo kun lapset olivat pieniä, joten isovanhempien mielipide asiaan ei ole tullut koskaan esille.
Minulla oli mummo ja ukki. Lapsillani mummi ja ukki ja mummi ja vaari. Itse olen mummo ja kaverini halusi olla mummu.
Isovanhempi itse päättää. Meillä miniä halusi, että olen mamma, mutta ilmoitin, että olen isoäiti (kuten oli äitini aikanaan ja hänen äitinsä aikanaan). Miniälle tuo ei kelvannut, hän tyrkyttää lasta tyyliin "mene mammalle syliin" en kä minä teen elettäkään ottaakseni lasta, vaan pyörittelen päätäni, että mistä me se mamma nyt löydettäisiin.
Tyttären lapsille olen isoäiti, en näe mitään syytä sille, että yhdelle lapsenlapselle olen mamma ja muille isoäiti.
Suomenruåttalaiset isovanhemmat on fafa ja famu ja suomenkieliset on mummi ja vaari.
Mielestäni loppupeleissä lapsi päättää, mutta useinhan lapsi tietty oppii kutsumaan isovanhempia samoin miten vanhemmat heitä kutsuu.
Itse en suostunut kutsumaan lapseni isoäitiä hänen ehdottamikseen mammaksi tai mamiksi, koska minun päässäni nuo tarkoittavat äitiä. Lapsillani onkin mummi, ukki, mumma ja isoisä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni loppupeleissä lapsi päättää, mutta useinhan lapsi tietty oppii kutsumaan isovanhempia samoin miten vanhemmat heitä kutsuu.
Itse en suostunut kutsumaan lapseni isoäitiä hänen ehdottamikseen mammaksi tai mamiksi, koska minun päässäni nuo tarkoittavat äitiä. Lapsillani onkin mummi, ukki, mumma ja isoisä.
Käly teki samoin äitini kanssa eli ei hyväksynyt nimitystä mamma. Niinpä lapsenlapsi kutsuu mammaa mummaksi ja äitini lapsenlasta Petteriksi (oikea nimensä on Leo, mutta koska äitini mielestä Leo on vanha mies, niin hän ei suostu moista nimeä käyttämään.)
Minulla oli kummaltakin puolelta mummu ja ukki. Toinen mummu kutsui itseään mummoksi ja ukkia vaariksi enkä koskaan ajatellut siinä olevan mitään outoa. Sekä minulla että serkuillani oli kaikilla vielä omat hellittelynimet mummuille. Yhtä rakkaita isovanhemmat olivat kaikille.
En ole koskaan ymmärtänyt nimistä riitelemistä. Jokaiselle muodostuu omat nimensä ja lempinimensä. Noista tappeluista tulee lähinnä mieleen, että anopin ja miniän huonot välit ja valtataistelu saa uusia ulottuvuuksia jo isoäidin nimityksestäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käly teki samoin äitini kanssa eli ei hyväksynyt nimitystä mamma. Niinpä lapsenlapsi kutsuu mammaa mummaksi ja äitini lapsenlasta Petteriksi (oikea nimensä on Leo, mutta koska äitini mielestä Leo on vanha mies, niin hän ei suostu moista nimeä käyttämään.)
No jos se ei lasta haittaa, ja mummo on muutoin normaali niin ei kai siitä haittaa ole. Tuskin kauhean usein tai pitkiä aikoja tapaavat kuitenkaan niin ei terve lapsi toivottavasti pahasti hämmenny.
Noi murmur ja mufa ja fafa ja famu kuulostaa niin kivoilta, että vähän harmittaa ettei ruotsin kieli ole suvussamme säilynyt. Meillä on mummi ja ukki, nimitykset ovat itse päättäneet.
Miehen vanhemmat ovat mummi ja ukki (miehen siskolla vanhempia lapsia ja he kutsuvat näin)
Miun äiti on mummo ja hänen puolisonsa pappa. (Pappa on pohjoisesta ja itse toivoi tuota nimitystä, mummusta tuli mummo taaperon suussa joten mummo on)
Meillä on mummo ja ukko ja mummi ja ukki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kummaltakin puolelta mummu ja ukki. Toinen mummu kutsui itseään mummoksi ja ukkia vaariksi enkä koskaan ajatellut siinä olevan mitään outoa. Sekä minulla että serkuillani oli kaikilla vielä omat hellittelynimet mummuille. Yhtä rakkaita isovanhemmat olivat kaikille.
En ole koskaan ymmärtänyt nimistä riitelemistä. Jokaiselle muodostuu omat nimensä ja lempinimensä. Noista tappeluista tulee lähinnä mieleen, että anopin ja miniän huonot välit ja valtataistelu saa uusia ulottuvuuksia jo isoäidin nimityksestäkin.
Mulle ois käynyt melkeen mikä tahansa muu nimitys kuin "mami" tai "mamma" joita lapsen isoäiti itsestään yritti käyttää. Minä olen lapsen ainoa äiti koska toinen lapsen vanhempi on mies.
Jos olisin naisen kanssa parisuhteessa niin jompikumpi meistä olisi mami tai mamma ja toinen meistä äiti ihan niinkuin kaikissa tietämissäni naisparien perheissä (tai sitten voisi olla mami ja mamma).
Tuntuisi oudolta kutsua isoäitiä äitiä tarkoittavalla sanalla enkä kyllä tiedä miksi kukaan isoäiti haluaa tulla kutsutuksi äidiksi lapsenlapsilleen.
Olisi ollut siis mahdollista, että meillä olisi tullut riitaa nimityksestä mutta onneksi isoäitiä ei sitten niin kovasti kiinnostanutkaan nimityksensä.