Mitä syötte aamuisin? Kaurapuuro turvottaa ja pitäisi keksiä jotain muuta
Mitä syötte aamuapalaksi niin, että jaksatte sillä lounaaseen asti? Olen nyt tovin syönyt kaurapuuroa maapähkinävoilla ja hillolla, mutta pian en enää jaksa tätä alituista turvotusta. Puuro pitää nälkää hyvin, mutta turpoan niin paljon, että on todella ikävää kiskoa puristavat ja kiristävät työvaatteet päälle heti aamupalan jälkeen.
Mikä aamupala pitää nälkää edes kohtuullisen hyvin, mutta ei turvota julmetusti? Smoothie ja munakas kävivät mielessä, mutta pitävätkö nälkää? Syön aamupalan yleensä 6:30 ja lounas on klo 11.
Kommentit (354)
Minulla näyttäisi olevan samanlainen aikataulu kuin sinullakin. Aamupalalla juon ison kupillisen kahvia ja syön sen kanssa kaksi juustovoileipää. Leivän ja juustonkin laatu vaihtelee. Ruisleipä ei oikein sovi vatsalleni, vaikka suu sitä mielihalusta söisikin. Turvottaa ja paukkuu! Sen sijaan kauraleipä ja sekaleipä sopivat hyvin. Juustoiksi valitsen 15-17-prosenttisen version ja vähäsuolaisena, jos mahdollista. Toisinaan syön vielä jugurttia, esim. kreikkalaista. Aamupäivän aikana mahdollisesti vielä hedelmä tai pari.
Puuro on minulla lounasruokaa. Keitän esim. kaura- tai riisihiutalepuuroon vesimaitoon. Ensin laitan vain vettä kattilaan ja kun se kiehahtaa, lisään hiutaleet, ja kun ne alkavat turvota, notkistan seoksen maidolla. Mukaan ripaus suolaa ja jos maito on rasvatonta, niin nokare voitakin. Puuro kypsyy nopeasti pikahiutaleista, mutta annan sen hautua jonkin aikaa, jolloin se vain paranee. En ole koskaan tottunut syömään puuroja sokerin tai hillojen / marjojen kanssa, vaan kunnon voisilmä se olla pitää. Raejuustot ynnä muut jätän suosiolla pois. En yleensä syö puuron kanssa leipää. Pula-ajat ja sodat kokenut isoäiti opetti, ettei kahta viljatuotetta syödä samalla aterialla. Mehukeitonkin , jos sellaista sattuu olemaan, juon jälkiruuaksi puuron päälle.
Mulla aamupala koostuu maustamattomasta AB-jogurtista, johon on pilkottu joku hedelmä (yleensä banaani tai päärynä), ja sekaan tuuppaan auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä, chiaa, sokerijuurikaskuitua ja pellavansiemenrouhetta, välillä heitän mukaan marjoja jos niitä pakkasessa sillä hetkellä on. Pitää vaan muistaa laittaa osa noista lisäkkeistä edellisenä iltana turpoamaan. Juon lisänä kahvia bulletproofina.
Syön tämän saman setin joka aamu, jopa viikonloppuisin. Yleensä mulla on aina aamulla paha olo mutta pitää vaan pakottaa itsensä syömään (ja olemaan oksentamatta) mutta eipähän ole tajuton nälkä lounasaikaan!
Syön aamupalaksi pinaattimozzarellaraastemunakkaan ja pekonia. Tuo pitää nälkää hyvin kuusi tuntia. Munakkaaseen tulee kaksi munaa ja tilkka kermaa tuon pinaatin ja mozzarellaraasteen lisäksi. Pekonia 3-4 siivua. 3 siivua riittää 6 tuntiin, 4 siivulla pärjää jo vähän pidempään.
Omalla aamupalalistalla vaihtelevat seuraavat tuotteet:
- Munakokkeli + kylmäsavulohi
- Turkkilainen jogurtti + marjat / omenasose
- Ruisleipä + juusto
- Hedelmät
Jos ap haluat jatkaa puurolinjalla, niin ehdotan mun isävainaan niksiä: Valmiiseen kaurapuuroon sotketaan kananmuna! Tuota tuli köyhänä opiskelijanakin syötyä kun ei muuhun ollut varaa. Kuulostaa oudolta, mutta on yllättävän hyvää ja pitää nälkääkin ihan eri tavalla kuin pelkkä puuro. Tietty voita pitää laittaa sekaan myös tuhdisti. Ja mieluummin punaiseen maitoon keitettynä kuin veteen, veteen keitetyt puurot pitäisi lailla kieltää.
No ravitsemustietoiset, mitkä näistä aamupaloista ovat terveellisiä?
Herään 6.30 ja mulle riittää vesi ja kahvi kunnes syön ruokaa 11-12
Kokeile vaikkapa ohrapuuroa rikotuista ohraryyneistä. Puolet nesteestä vettä, puolet täysmaitoa. Kiehautus ja haudutus 20 min. Helppo ja nopea. Lautaselle sitten kunnon voisilmät.
Toinen hyvin nälkää pitävä on englantilainen aamiainen. Paistettua munaa, pekonia, perunoita sek papuja, herkkusieniä, tomaattia. Vähän työläämpi. Helppo versio tästä on kunnollinen munakas.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko jonkun mielestä puuro pitää hyvin nälkää 😵
Mulla ei ainakaan pidä. Vaikka keittäisin maitoon ja laittaisin voisilmän, niin tunnin parin päästä jo vatsa kurnii.
Oma aamupalani arkena on yleensä maustamatonta jugurttia, mysliä ja pähkinöitä/marjoja/siemeniä ja niillä pärjää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Kun en "käynnistä mahaa", se ikään kuin jatkaa unessa sinne puolelle päiville asti ja voin käydä lounaalla vasta 12.30 kuten yleensä käyn. Sen sijaan jos syön ihan mitä vaan aamulla, vaikka se olisi kuinka rasva- ja protskupitoistakin, nälkä tulee parin tunnin välein ja saa koko aamupäivän syödä turhia kaloreita.
Hah! Nimenomaan aamulla ja aamupäivän aikana tulisi syödä eniten. Sä oot semmonen iltasyöpöttelijä, se lihottaa. Kaikki mun tuntemat ihmiset jotka ei syö aamupalaa on lihavia, yllätys. :D
Ihanaa kun kerroit. Eli esim. minun pitäisi suunnilleen jättää syömättä, kas kun nukun aamut ja päivät? Kumma kun olen tosi hoikka, vaikka syön "aamupalan" n. klo. 17 ja sen isoimman annoksen klo 22.
Arvasit oikein. Jotkut meistä tekevät yötöitä :p
Ps. En vapaapäivinä enkä lomillakaan syö ennen iltaa. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jotenkin voi ymmärtää tota raejuuston tunkemista puuroon.. mutta nehän onkin niitä makuasioita. Samoin mulla menee ihan yli toi rahkan tuputtaminen joka väliin, töissäkin aamutauolla vaan proteiinirahkapurkit kolisee toisiaan vasten.. mutta nämä on kaikki niitä makuasioita. Oma aamu käynnistyy pienellä annoksella kaurapuuroa, johon lisään voisilmän, koska inhoan puuroa.. Yleensäkin aamuisin vaikeaa syödä mitään. Kahvia juon yleensä kaksi kuppia, ja töissä tauolla vielä lisää. Aamupalan syön viiden aikoihin aamulla, sitte töissä ensimmäisellä tauolla olen noin yhdeksän aikoihin. Silloin yleensä kahvia, jugurtti, otain vihanneksia ja joskus leipä tai salaatti.
Mullakin menee yli hilseen noi rahkat ja raejuustot. Sitä käsitän kaikkein vähiten, että syödään vaikka väkisin jotain, jota inhotaan.
Vierailija kirjoitti:
No ravitsemustietoiset, mitkä näistä aamupaloista ovat terveellisiä?
Ne, missä on sopivassa suhteessaa rasvaa, proteiinia ja hiilareita. Tämän suhteen jokainen määrittää itse oman tarpeensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt se puuro mikä siinä turvottaa, vaiko maapähkinävoi ja hillo? Jos puurosta tykkäät, kokeile ensin ilman noita sokereita, jos helpottaa niin laita sitten jotain muuta hillon ja maapähkinän tilalle jos ei paljaaltaan puuro maistu.
Joo, voi hyvinkin olla nekin. Paljaaltaan puuro vaan on niin tympeän makuista, enkä ole oikein keksinyt mitä siihen heittäisi että kelpaisi ja menisi alas hyvin.
Voitahan puuroon laitetaan.
Totta. Silloin harvoin kun syön puuroa, laitan siihen kunnon köntin oikeaa voita (olisiko noin 50 grammaa, voi sitä mennä enemmänkin).
Vierailija kirjoitti:
Tuo otsikko kuulostaa siltä, että ap olisi koittanut kokeilla syödä pelkkää veteen keitettyä kaurapuuroa tyyliin kuukauden jonka jälkeen todennut, että sen turvotuksen aiheutti nimenomaan kaurapuuro, mutta sitten aloituksesta käy ilmi että siitä ei ole kyse; puuron täytteet ovat vähintäänkin kyseenalaiset. Sokereidenkin haitoista nykyään tiedetään aika paljon ja kannattaako sitä maapähkinävoita heti aamutuimaan vetää.
Maapähkinävoihin ei lisätä sokeria. Jos siinä on lisättyä sokeria, kyseessä ei ole maapähkinävoi.
Usein syön aamulla 200 gramman purkillisen creme fraichea, eli ranskankermaa, jossa on rasvaa 28%. Tuosta saa noin 540 kilokaloria ja sillähän pärjää varsin hyvin useita tunteja, ja teen ruumiillista työtä jossa tulee erittäin kuuma ja hiki valuu niin, että haalarikin on märkänä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko jonkun mielestä puuro pitää hyvin nälkää 😵
Olen joskus tehnyt sellaista riisipuuroa, johon tuli kaksi purkkia kookosmaitoa (ei kevyt) ja puolisen litraa oikeaa kermaa. Tuo kyllä piti hyvin nälkää, söin lähes pelkästään tuota kolmisen päivää. Rasva on se juttu.
Mitä on usein mainittu mehukeitto? Googlasin niin tuli jotain mustikkakeittoja, onko se sama asia? Vai teettekö sen itse?
En asu suomessa ja en ole kaupassa luultavasti nähnyt
Kaadan puuron sekaan kevytmaitoa