Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten p*skaisissa kodeissa ihmiset asuu?

Oksettaa
16.06.2018 |

Tätä kysymystä olen pohtinut nyt viime aikoina. Puolisen vuotta sitten muutettiin vuokralle, uudehko asunto mutta monet pinnat ihan pilalle turmeltu. Tämä nyt ei tosin vuokra-asunnoissa yllätä, mutta se siivo mikä asunnossa oli... Muutamassa vuodessa vessanpönttö oli saatu kuorrutettua sellainen tummaan paskaan, mikä ei edes äkäisimmällä domestoksella lähtenyt, vaan piti jollain hapolla liottaa koko pönttö. Koirankusta pitkin seiniä, puhumattakaan niistä karvoista mitä oli joka paikassa. Kaikki ovet, seinät ja ikkunanpielet tummassa rasvaliassa...

Nyt sitten ostettiin joku aika sitten oma talo, jossa todella siistinoloiset bisnestyylin ihmiset asuneet ja täällä sama meno jatkuu. Talo pari vuotta vanha, mutta ikkunoita ei ikinä pesty, roskiskaappi täydellisen töryn peitossa, samoin kuin koko keittiö rasvapölyn peitossa. Ovenpielet ja seinät kauttaaltaan täynnä mustaa likaa. Kaiken kruunasi kodinhoitohuoneesta löytynyt muumioitunut ihmisen paskakikkare.

Mietin vaan että mitä ihmisten päässä oikein liikkuu? En itse todellakaan ole mikään siivousintoilija, mutta kyllä näiden asuntojen kunto järkyttää! Miten muutamassa vuodessa _kaiken_ saa pinnoitettua lialla ja töryllä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista, monet ovat mielestään siistejä mutta elävät todellisuudessa pikkuhiljaa pinttyvän möhnän keskellä.

Minä olen todella tarkka siivouksen suhteen ja ostanut elämässäni neljä asuntoa eikä yksikään ole ollut minun kriteerieni mukaan siisti eli yhdyn ap:n näkemykseen siitä, että pääosa suomalaisista elää kohtalaisen paskaisissa kodeissa.

Olen myös käynyt kymmenien tuttujen ja ystävien luona sekä varmaan sadoissa asuntonäytöissä ja tämä tukee näkemystäni asiasta - paskaista on ns. paremmissakin piireissä.

Menkääpä vaikkapa vessaanne ja suihkuttakaa paineella vettä pönttöön sinne yläosan alle, siis sinne, josta huuhteluvesi tulee. Todella monella sieltä suihkuaa ihme mustaa möhnää eli eivät pese pyttyä kunnolla.

Myöskään seiniä ja ovia ei pyyhitä eikä hanojen taustoja ja harvassa ovat yli vuoden vanhat kylppärit, joissa ei olisi saumat kalkissa. Ja lasiset seinät. Ja lähes kaikilla on keraamiset liedet pysyvästi töhnässä ja liesituuletin rasvaisessa pölyisessä mömmössä.

Kun myin edellisen asuntoni, joku kysyi näytössä yli 8 vuotta vanhasta keittiöstäni, onko se ihan hiljattain rempattu, kun on kuin uusi. En viitsinyt sanoa, että kun siivoaa kunnolla, paikat pysyvät uudenveroisina.

Huvittavinta tässä on se, että huolella siivoaminen ei vie juuri yhtään enempää aikaa kuin sinne päin huitominen.

Voisitko kertoa, miten kylpyhuoneen lattiasaumat saa puhtaiksi? Edes rautakaupan tehoaine ei puhdistanut niitä.

Vierailija
22/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monen lattialistat ovat paksussa pölyssä. Kun imuroin, koitan muistaa ottaa myös listojen päältä. Kerran kun siivosin erään miehen asuntoa, oli suorastaan sääli irrottaa se niin tasainen, mustaksi muuttunut vuosien samettikerros. Ei lähtenyt enää imurilla kun oli jotain ihme rasvaa siinä seassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista, monet ovat mielestään siistejä mutta elävät todellisuudessa pikkuhiljaa pinttyvän möhnän keskellä.

Minä olen todella tarkka siivouksen suhteen ja ostanut elämässäni neljä asuntoa eikä yksikään ole ollut minun kriteerieni mukaan siisti eli yhdyn ap:n näkemykseen siitä, että pääosa suomalaisista elää kohtalaisen paskaisissa kodeissa.

Olen myös käynyt kymmenien tuttujen ja ystävien luona sekä varmaan sadoissa asuntonäytöissä ja tämä tukee näkemystäni asiasta - paskaista on ns. paremmissakin piireissä.

Menkääpä vaikkapa vessaanne ja suihkuttakaa paineella vettä pönttöön sinne yläosan alle, siis sinne, josta huuhteluvesi tulee. Todella monella sieltä suihkuaa ihme mustaa möhnää eli eivät pese pyttyä kunnolla.

Myöskään seiniä ja ovia ei pyyhitä eikä hanojen taustoja ja harvassa ovat yli vuoden vanhat kylppärit, joissa ei olisi saumat kalkissa. Ja lasiset seinät. Ja lähes kaikilla on keraamiset liedet pysyvästi töhnässä ja liesituuletin rasvaisessa pölyisessä mömmössä.

Kun myin edellisen asuntoni, joku kysyi näytössä yli 8 vuotta vanhasta keittiöstäni, onko se ihan hiljattain rempattu, kun on kuin uusi. En viitsinyt sanoa, että kun siivoaa kunnolla, paikat pysyvät uudenveroisina.

Huvittavinta tässä on se, että huolella siivoaminen ei vie juuri yhtään enempää aikaa kuin sinne päin huitominen.

Voisitko kertoa, miten kylpyhuoneen lattiasaumat saa puhtaiksi? Edes rautakaupan tehoaine ei puhdistanut niitä.

Ihmesieni 💖

Vierailija
24/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tuosta vessanpöntöstä lisää: mitä ihmeen töhnää sinne kertyy? Meillä on ns. vesiklosetti eli tuotokset huuhtoutuvat viemäriin eivätkä jää sinne pyttyyn muhimaan, joten ongelmanne on minulle tuntematon. Pytty on aina siisti, kunhan muistaa käynnin jälkeen huuhtelun.

About pari vuotta sitten töllössä pyöri mainos wc-pöntöstä jonka pinta ilmeisesti hylki likaa poikkeuksellisen hyvin. Ehkä sinulla on tällainen? Tai sitten sinulla ja puolisollasi / perheelläsi on sellainen ruokavalio joka tuottaa kerta toisensa jälkeen "teflonkakkaa" joka ei jätä mitää jälkiä. Minulla asia on toisin: useimpien vessakäyntien jälkeen pyttyyn jää ainakin pieni "jarrujälki", ja silloin kun vatsa on sekaisin jää varsin runsaastikin yksinkertaisesti ulostetta kiinni niihin pytyn pintoihin. Voit varmasti kuvitella että jos näitä ei harjaile heti vessaharjalla pois, likaa pääsee pinttymään. Tunnen erään perheen joka on melko hiljakkoin muuttanut "vesiklosettikämppään" puucee-talosta, ja heille pöntön putsaaminen vaikuttaa olevan jossain määrin tuntematon käsite.

Vierailija
25/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaatinut vuokranantajan tilaamaan siivousfirman, ei kuulu uuden vuokralaisen siivota edellisen törkyjä... Olisikohan edellinen asukas saanut häädön, kun kämppä tuossa kunnossa....

Vierailija
26/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin esille pitkästä viestistäsi tämän, vaikka muukin oli asiaa. Aina kun tulee uuteen asuntoon ja harjaa sen harjalla, jolla pääsee myös reunojen alle, niin yäk. Vaikka asunto olisi kuinka siisti muuten, niin pytty on reunojen alta kamalassa kunnossa.

Vierailija
27/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tuosta vessanpöntöstä lisää: mitä ihmeen töhnää sinne kertyy? Meillä on ns. vesiklosetti eli tuotokset huuhtoutuvat viemäriin eivätkä jää sinne pyttyyn muhimaan, joten ongelmanne on minulle tuntematon. Pytty on aina siisti, kunhan muistaa käynnin jälkeen huuhtelun.

Jätäppä kokeeksi kuukaudeksi pesemättä niin huomaat, että sinne alkas jotain töhnää kertymään. Kaipa kertymän nopeus riippuu veden kalkkisuudesta hiukan..

Ja kun tarpeeksi kauan alkaa olla, niin tulee ihan ruskeeksi sisältä eikä lähde enään perusharjauksella pois.

Kaksi vuotta ollut pesemättä, edelleen hohtavan valkoinen. Miksi puhdas pitäisi pestä?

Siis et ole kahteen vuoteen pessyt pönttöä?

Kai edes paskalla käynnin jälkeen pyöräytät vessaharjalla pöntön?

Jos vessanpöntön jättää noin kuukaudeksi pesemättä tai ei edes nopeasti wc-harjalla pyöräytä, niin kyllä sinne kertyy kalkkia ja sellaista ruskeaa likaa, todella hankala saada puhtaaksi ja vaatii kunnon aineet.

Vierailija
28/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin esille pitkästä viestistäsi tämän, vaikka muukin oli asiaa. Aina kun tulee uuteen asuntoon ja harjaa sen harjalla, jolla pääsee myös reunojen alle, niin yäk. Vaikka asunto olisi kuinka siisti muuten, niin pytty on reunojen alta kamalassa kunnossa.

Tämä on varmaan sitä hiljaista tietoa, joka pitäisi imeä kotona lapsesta lähtien. Kaikille ei järki ulotu reunojen alle.

Jotkut varmaan myös jättää siivoukset pinnallisiksi kun muutto on tulossa. Muutimme kun nuorin oli kuukauden vanha. Entisen, pienen vuokrakämpän, puunasin lattiasta kattoon, uunia ja kaappien hyllyjä unohtamatta.

Olin sen verran poikki kun päästiin tähän ok-taloon, etten pitkään aikaan jaksanut tehdä tulosiivousta, koska edellinen asukas oli jättänyt leivänmurunsa kaappiin ym. pientä hienosäätöä. Vessaprojekti oli sitten ihan oma lukunsa :[

Vierailija
29/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vanhempiesi koulutustaso, ap? Kansakoulupohja?

Vanhempani ovat perus duunareita, samoin mieheni vanhemmat. Me olemme korkeammin koulutettuja. Vanhemmiltamme olemme juuri oppineet normaalin siisteyden ja asunnosta huolehtimisen, eli kun jotain sotkua tulee niin se siivotaan samantien, ei jätetä kaikkia tahroja ja paskoja käsistämme pitkin kämppää muhimaan vuosiksi. :) Kuinka niin?

Ja joo, turha sikäli valittaa tuosta vuokra-asunnon likaisuudesta, oma mokamme kun emme muuttokiireessä tajunneet valittaa vaan nöyrästi siivosimme itse. Pointti olikin lähinnä se, että kuka sotkun keskellä oikeasti kehtaa asua?

Vierailija
30/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivosin ennen tunnollisesti. Myös jättäessäni asunnon. Tyyliin pölyt pois pistorasioiden sisältäkin.

Tähän muutettuani vaadin vuokranantajaa maksamaan siivouksen. Kaikki paskassa. Jääkaapin tiivisteetkin homeessa. Jynssäsin uunin ja pellit kolmesti.

Vessanpönttö oli musta. Nuoripari oli kissanhiekat mättäneet sinne. Sain useammalla sitruuanahappokäsittelyllä vaalenemaan ja jynssäsin lastalla loput.

Nyt olen itse vaikeissa mt-ongelmissa. Koti likainen. Mut ei tuhottu pysyvästi. Et ymmärrän kaikki. Roskiskaappi on likainen, uuni myös. Imuroinut oon vuosi sitten, luutunnut samalla. Ikkunoiden välissä kärpäsiä. Ovia en ole pyyhkinyt. Mut en jättäisi tähän kuntoon vaan repisin rahat tehosiivoukseen.

Vierailija
31/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vanhempiesi koulutustaso, ap? Kansakoulupohja?

Vanhempani ovat perus duunareita, samoin mieheni vanhemmat. Me olemme korkeammin koulutettuja. Vanhemmiltamme olemme juuri oppineet normaalin siisteyden ja asunnosta huolehtimisen, eli kun jotain sotkua tulee niin se siivotaan samantien, ei jätetä kaikkia tahroja ja paskoja käsistämme pitkin kämppää muhimaan vuosiksi. :) Kuinka niin?

Ja joo, turha sikäli valittaa tuosta vuokra-asunnon likaisuudesta, oma mokamme kun emme muuttokiireessä tajunneet valittaa vaan nöyrästi siivosimme itse. Pointti olikin lähinnä se, että kuka sotkun keskellä oikeasti kehtaa asua?

Arvasin.

Vierailija
32/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois, jokainen muuttaja haluaa korostaa omaa siisteyttään ja haukkuu AINA edellisen asukkaan siivoukset. Ihan taatusti myös ap:n jälkeen muuttanut asukas on moittinut ap:n siivousjäljen. Aina löytyy pölyä patterin takaa tai ilmastointikanavasta tai jotain muuta, mistä kätevä emäntä pääsee mainitsemaan. Olen alalla ja sanon tämän vuosien kokemuksella.

Vierailija
33/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin ihan järjettömän hyvälle mielelle tästä viestistä. On meitä siis sitten muitakin ❤️

Vierailija
34/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätäppä kokeeksi kuukaudeksi pesemättä niin huomaat, että sinne alkas jotain töhnää kertymään. Kaipa kertymän nopeus riippuu veden kalkkisuudesta hiukan..

Ja kun tarpeeksi kauan alkaa olla, niin tulee ihan ruskeeksi sisältä eikä lähde enään perusharjauksella pois.

Kaksi vuotta ollut pesemättä, edelleen hohtavan valkoinen. Miksi puhdas pitäisi pestä?

Jos vessanpöntön jättää noin kuukaudeksi pesemättä tai ei edes nopeasti wc-harjalla pyöräytä, niin kyllä sinne kertyy kalkkia ja sellaista ruskeaa likaa, todella hankala saada puhtaaksi ja vaatii kunnon aineet.

En edes omista vessaharjaa, koska se pytty on sisältä valkoinen, ei ruskea. En keksi yhtäkään syytä, miksi puhdasta pitäisi harjata.

Vierailija
35/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset eivät laiskuuttaan siivoa.

Vierailija
36/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä minkä merkkinen pytty sinulla on, niin minäkin hankin sellaisen! Onko siinä joku erityispinnoite? Vai onko paikkakunnan vedessä jotain erikoista, joka pitää pytyn puhtaana pelkällä vessan vetämisellä?

Vierailija
37/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes omista vessaharjaa, koska se pytty on sisältä valkoinen, ei ruskea. En keksi yhtäkään syytä, miksi puhdasta pitäisi harjata.

Näin siivoojana sanon, ettei ole vielä koskaan tullut sellaista wc-pönttöä vastaan joka pysyisi pelkästään huuhtelulla puhtaana vuosia.

Vierailija
38/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuokrakämppä, ja olen talonmieheltä kuullut suunnilleen edellisen asukkaan elintavat. Vaikka täällä kävi ennen muuttoani siivouspalvelu ja paikat pestiin suunnilleen jollain kloriitilla (kesy)rottien ja koirien paskasta ja ruokajätteestä ja kaikki pinnat lattiaa myöten uusittiin, silti täällä haisi pari ekaa kuukautta etenkin seinien lähellä semoinen ummehtunut rotankusi. Sain kerran vahingossa kämpän tuhonneen henkilön jotain kantismainoskirjeitä, enkä toki osannut vastustaa kiusausta pistää Facebookin hakuun, kun nimi oli sen verran harvinainen. Ihan normaali siistin näköinen bisnesnainen, jonka olisin voinut vaikka palkata, jos olisin työnantaja. 

En itsekään sano olevani mikään siivoushirmu, mutta mua alkaa kyllä kaikki haju häiritä hyvin äkkiä (jos vaikka astioita on yli vuorokauden tiskipöydällä pesemättä), enkä ymmärrä, miten joitain ihmisiä ei haittaa, kun eltaantunut rasva kertyy hellalle tai einespakkaukset seisoo tyhjinä pöydillä vuorokaudesta toiseen.

Vierailija
39/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä päästä niitä pinttymään. Meillä musta kylppärin lattia ja saumat eikä näy kalkkia koska kuivaamme lattian aina käytön jälkeen.

Vierailija
40/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep! Ja kun katsoo ihmisten vessaharjoja, näkee heti, kenellä taatusti likainen pytty - harja jossa ei ole kaariosaa joka ulottuu reunojen alle on vessan pesussa yhtä tyhjän kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi