Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten p*skaisissa kodeissa ihmiset asuu?

Oksettaa
16.06.2018 |

Tätä kysymystä olen pohtinut nyt viime aikoina. Puolisen vuotta sitten muutettiin vuokralle, uudehko asunto mutta monet pinnat ihan pilalle turmeltu. Tämä nyt ei tosin vuokra-asunnoissa yllätä, mutta se siivo mikä asunnossa oli... Muutamassa vuodessa vessanpönttö oli saatu kuorrutettua sellainen tummaan paskaan, mikä ei edes äkäisimmällä domestoksella lähtenyt, vaan piti jollain hapolla liottaa koko pönttö. Koirankusta pitkin seiniä, puhumattakaan niistä karvoista mitä oli joka paikassa. Kaikki ovet, seinät ja ikkunanpielet tummassa rasvaliassa...

Nyt sitten ostettiin joku aika sitten oma talo, jossa todella siistinoloiset bisnestyylin ihmiset asuneet ja täällä sama meno jatkuu. Talo pari vuotta vanha, mutta ikkunoita ei ikinä pesty, roskiskaappi täydellisen töryn peitossa, samoin kuin koko keittiö rasvapölyn peitossa. Ovenpielet ja seinät kauttaaltaan täynnä mustaa likaa. Kaiken kruunasi kodinhoitohuoneesta löytynyt muumioitunut ihmisen paskakikkare.

Mietin vaan että mitä ihmisten päässä oikein liikkuu? En itse todellakaan ole mikään siivousintoilija, mutta kyllä näiden asuntojen kunto järkyttää! Miten muutamassa vuodessa _kaiken_ saa pinnoitettua lialla ja töryllä?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan mukaan vuokralaiset siivoavat aina lähtiessään kämpän niin hyvin, että se ei ole koskaan ennen niin siisti ollutkaan.

Vierailija
2/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla tai teillä kävi todella huono tuuri.

Olen vain kerran muuttanut asuntoon, jossa roskat olivat jääneet kaappiin ja asuntoa piti kuurata ennen remonttia. Muuten asunnot olivat siistejä.

Siivoan aina, kun muutan - ja muulloinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan....Itse pidän kodin siistinä, onneksi ei tarvitse oleskella kertomasi kaltaisissa paikoissa.

Vierailija
4/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitä muiden ihmisten kotien siisteydestä tai epäsiisteydestä huolehtimaan. Pitää omansa sellaisena mitä haluaa. Ihmisillä on niin erilaisia siisteyskäsityksiä ja intressejä. Toiset puunaa kotia ja pitää järjestystä yllä päivittäin ja toiset käyttää aikansa harrastuksiin tai laiskotteluun tms.

Vierailija
5/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttuni ei opiskelijaasunnossaan pessyt koko lukukautena vessaa ja keväällä pönttö oli aika härskissä kunnossa.

Uskon, että sekin saatiin jollain hapolla liottaa ennen kuin se töhnä lähti.

Vierailija
6/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset ei vaan siivoa. Koulutus- tai tulotasolla ei ole asiassa mitään merkitystä

Vierailija
7/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen! Luulin että nyt kun muutan vähän uudempaan asuntoon, niin se on ainakin paremmassa kunnossa, mutta ei... Kaikki ikkunoiden ja ovien karmit raavittu koiran toimesta paskaksi, joka ikiseen seinään porattu kymmeniä reikiä jne. Kämpät on järjestään ihan kauheassa kunnossa.

Vierailija
8/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstan mukaan vuokralaiset siivoavat aina lähtiessään kämpän niin hyvin, että se ei ole koskaan ennen niin siisti ollutkaan.

Itsellä työn takia tilapäisasunto ja pojilla opiskelujen takia muuttunut kämpät ja työn takia, vaihtunut paikkakunta välillä. Tasan kerran on sattunut sellainen asunto, joka on siivottu hyvin. Omistuasunto ostettiin syksyllä ja tässä oli ollut ammattisiivoojat, kun vanha ihminen ei jaksanut enää itse ja lapset kaukana. Vähän sinne päin oli hutaistu ja kaappeja, lattiakaivoja tai uunia ei pariin vuoteen ainakaan oltu pesty, arvioisin. Kun oma poika muutti, tuli vuokranantajalta oikein kiitokset, miten hyvin oli siivottu ja myös minulle, kun oli puolituttu vuokranantaja (sattumaa, asunto ei tullut suhteilla vaan netistä poika sen löysi). Toki autettiin ja siivottiin sellaiseksi, ettei ole sanomista. Mutta tämän kokemuksen perusteella sanon, että 1/10 asunnoista on oikeasti siivottu hyvin ja 1/10 on ap:n mainitsemia törkypesiä. Tämä sattui kerran. Loput siitä väliltä, yleensä on pintasiivottu, mutta juuri kaapit, ikkunat ja lattiakaivot eivät ole ihan siistempiä olleet kuin tuon yhden kerran.

Vierailija
9/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa tuosta vessanpöntöstä lisää: mitä ihmeen töhnää sinne kertyy? Meillä on ns. vesiklosetti eli tuotokset huuhtoutuvat viemäriin eivätkä jää sinne pyttyyn muhimaan, joten ongelmanne on minulle tuntematon. Pytty on aina siisti, kunhan muistaa käynnin jälkeen huuhtelun.

Vierailija
10/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä työn takia tilapäisasunto ja pojilla opiskelujen takia muuttunut kämpät ja työn takia, vaihtunut paikkakunta välillä. Tasan kerran on sattunut sellainen asunto, joka on siivottu hyvin. Omistuasunto ostettiin syksyllä ja tässä oli ollut ammattisiivoojat, kun vanha ihminen ei jaksanut enää itse ja lapset kaukana. Vähän sinne päin oli hutaistu ja kaappeja, lattiakaivoja tai uunia ei pariin vuoteen ainakaan oltu pesty, arvioisin. Kun oma poika muutti, tuli vuokranantajalta oikein kiitokset, miten hyvin oli siivottu ja myös minulle, kun oli puolituttu vuokranantaja (sattumaa, asunto ei tullut suhteilla vaan netistä poika sen löysi). Toki autettiin ja siivottiin sellaiseksi, ettei ole sanomista. Mutta tämän kokemuksen perusteella sanon, että 1/10 asunnoista on oikeasti siivottu hyvin ja 1/10 on ap:n mainitsemia törkypesiä. Tämä sattui kerran. Loput siitä väliltä, yleensä on pintasiivottu, mutta juuri kaapit, ikkunat ja lattiakaivot eivät ole ihan siistempiä olleet kuin tuon yhden kerran.

Harmi, että vuokralaiselta ei kuitenkaan saa laskuttaa siivouskuluja, vaan vakuus pitää palauttaa kokonaan. Muuten tekee palstalaisten mielestä rikoksen.

Vierailija
11/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa tuosta vessanpöntöstä lisää: mitä ihmeen töhnää sinne kertyy? Meillä on ns. vesiklosetti eli tuotokset huuhtoutuvat viemäriin eivätkä jää sinne pyttyyn muhimaan, joten ongelmanne on minulle tuntematon. Pytty on aina siisti, kunhan muistaa käynnin jälkeen huuhtelun.

Jätäppä kokeeksi kuukaudeksi pesemättä niin huomaat, että sinne alkas jotain töhnää kertymään. Kaipa kertymän nopeus riippuu veden kalkkisuudesta hiukan..

Ja kun tarpeeksi kauan alkaa olla, niin tulee ihan ruskeeksi sisältä eikä lähde enään perusharjauksella pois.

Vierailija
12/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on sokea sotkuille, jos väittää, että pytty on pelkällä huuhtelulla siisti. Jo pelkästä vesijohtovedestä tulee saostumia, vaikkei ikinä kävisi kakalla.

Omassa työssäni näen ihmisten asuntoja aika paljon myös. Todellisia törkypesiä on esim. kaupungin keskustassa noin, 30 asunnon talossa joka kerrostalossa pari. Todella siistejä pari-kolme ja loput sitten siltä väliltä. Enimmäkseen supersiistit on vanhusten asuntoja, muutama poikkeus mahtuu. Semmoisia perussiistejä, mutta ei tip-top, on suurin osa. Mutta näissä ei katsota kaappeja tai helloja.

Vierailija
13/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätäppä kokeeksi kuukaudeksi pesemättä niin huomaat, että sinne alkas jotain töhnää kertymään. Kaipa kertymän nopeus riippuu veden kalkkisuudesta hiukan..

Ja kun tarpeeksi kauan alkaa olla, niin tulee ihan ruskeeksi sisältä eikä lähde enään perusharjauksella pois.

Kaksi vuotta ollut pesemättä, edelleen hohtavan valkoinen. Miksi puhdas pitäisi pestä?

Vierailija
14/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, miten ihmiset saattaa asua tollasissa...

Vierailija
15/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. En minä tiedä. Itse en ainakaan missään paskaisessa läävässä asu, imuroin ja pyyhin pöydät, pyyhin pölyt ja keittiötasot päivittäin, sen lisäksi kerran viikossa ensin imuroin, sitten luuttuan lattiat ja pesen ikkunat ja siivoan kylpyhuoneen.

Vierailija
16/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on suhteellista, monet ovat mielestään siistejä mutta elävät todellisuudessa pikkuhiljaa pinttyvän möhnän keskellä.

Minä olen todella tarkka siivouksen suhteen ja ostanut elämässäni neljä asuntoa eikä yksikään ole ollut minun kriteerieni mukaan siisti eli yhdyn ap:n näkemykseen siitä, että pääosa suomalaisista elää kohtalaisen paskaisissa kodeissa.

Olen myös käynyt kymmenien tuttujen ja ystävien luona sekä varmaan sadoissa asuntonäytöissä ja tämä tukee näkemystäni asiasta - paskaista on ns. paremmissakin piireissä.

Menkääpä vaikkapa vessaanne ja suihkuttakaa paineella vettä pönttöön sinne yläosan alle, siis sinne, josta huuhteluvesi tulee. Todella monella sieltä suihkuaa ihme mustaa möhnää eli eivät pese pyttyä kunnolla.

Myöskään seiniä ja ovia ei pyyhitä eikä hanojen taustoja ja harvassa ovat yli vuoden vanhat kylppärit, joissa ei olisi saumat kalkissa. Ja lasiset seinät. Ja lähes kaikilla on keraamiset liedet pysyvästi töhnässä ja liesituuletin rasvaisessa pölyisessä mömmössä.

Kun myin edellisen asuntoni, joku kysyi näytössä yli 8 vuotta vanhasta keittiöstäni, onko se ihan hiljattain rempattu, kun on kuin uusi. En viitsinyt sanoa, että kun siivoaa kunnolla, paikat pysyvät uudenveroisina.

Huvittavinta tässä on se, että huolella siivoaminen ei vie juuri yhtään enempää aikaa kuin sinne päin huitominen.

Vierailija
17/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä hapolla olette liottaneet pytyn ja miten saatte liotusveden pysymään pytyssä?

Vierailija
18/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vanhempiesi koulutustaso, ap? Kansakoulupohja?

Vierailija
19/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnosta muuttajan tulee siivota se kämppä, eli aivan hyvin tuollaisesta olisi voinut valittaa vuokranantajalle ja tämä olisi voinut palkata siivoojan. Lasku menisi tottakai asunnosta muuttaneelle.

Vierailija
20/41 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. En minä tiedä. Itse en ainakaan missään paskaisessa läävässä asu, imuroin ja pyyhin pöydät, pyyhin pölyt ja keittiötasot päivittäin, sen lisäksi kerran viikossa ensin imuroin, sitten luuttuan lattiat ja pesen ikkunat ja siivoan kylpyhuoneen.

Peset ikkunat kerran viikossa?

Mielenkiintoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi