Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Herttoniemen hyppyrimäkiturmassa tuomio: Sakkorangaistukset kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksista Helsingin käräjäoikeus tuomitsi

Vierailija
14.06.2018 |

Käräjäoikeus on antanut päätöksensä vuonna 2015 tapahtuneessa Helsingin Herttoniemen hyppyrimäkiturmassa. Oikeus tuomitsi vastaajat sakkorangaistuksiin.

Kolme Helsingin kaupungin liikuntaviraston virkamiestä tai työntekijää ja kaksi Helsingin mäkihyppääjät ry:n vastuuhenkilöä olivat laiminlyöneet velvollisuutensa huolehtia siitä, että Herttoniemen ison hyppyrimäen alastulorinteeseen asennetut vaijerit eivät aiheuta vaaraa alueella oleskeleville.

Vastaajien vastuulla oli ollut huolehtia siitä, että hyppyrimäkeen asennetut teräsvaijerit eivät aiheuta vaaraa myöskään alueella liikkuville sivullisille. Vastaajat olisivat voineet estää vaijeriin laskemisen eri tavoin, esimerkiksi poistamalla vaijerit. Jos vaijereiden käyttöä pidettiin välttämättöminä, ne olisi tullut merkitä selvästi, niiden aiheuttamasta vaarasta olisi tullut varoittaa selvästi, tai alueelle pääsy olisi tullut estää.

Vastaajien laiminlyönnin vuoksi alastulorinteeseen poikittain asennettuun vaijeriin oli ollut mahdollista laskea.

https://yle.fi/uutiset/3-10252303?origin=rss

Kommentit (375)

Vierailija
101/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy minun oikeustajuuni. Jos minä olisin perseilly nuorena samalla tavalla niin minun vanhempani tuskin olisivat alkaneet syytellä jotain ulkopuolisia, joita ei edes ollut paikalla. Ja jos jäisin henkiin niin sama juttu, en näe syytä osoitella sormella muualle kuin itseeni. Kaikennäköistä käytöstä sitä paapotaankin kun vain ollaan oikean ikäisiä (ja ehkä sukupuolellakin oli merkitystä en tiedä).

Aika hurjaa perseilyä. Laskettu urheilupuistossa olevan mäkihyppytornin alastulomäkeä... Luultavasti ne sinunkin vanhemmat ovat tehneet nuoruudessaan paljon hurjempia juttuja vaikka sinusta nössö ilmeisesti tulikin.

Nössö? Et sinä ainakaan kovin viehättävää kuvaa itsestäsikään anna jos omaan kasvuusi kuului perseily, sääntöjen rikkominen ja omalla hengellä leikkiminen. Juu en ole typerien riskien ottaja. Netistä näkee tarpeeksi miten nämä omasta mielestään kuolemattomat nuoret taittavat niskansa jossain kalliohyppelyssä, jossa tervejärkinen jo valmiiksi huomaa että tossa voi käydä huonosti. Ja usein siinä sivussakin sitten saatetaan satuttaa muitakin. 

Vierailija
102/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ok laittaa vaijereita kävelytielle, jolla ajetaan mopoilla, vaikka se on kiellettyä?

Minusta ei ole.

Entä saanko laittaa vaijerin mopoilijoita ja pyöräilijöitä varten yksityisille ihmisille, jota kautta oikaisevat. Minusta en saa.

Jos yksityistie ei saa julkista kunnossapito- tai perusparannusrahaa, ja on vain yksityisen ylläpitämä, niin omistaja/osuuskunta saa laittaa sekä kieltomerkit, puomin ja vaijerin. Vastuu on kieltoa rikkovalla käyttäjällä.

Saa laittaa mutta jos se vaijeri on samanlainen näkymätön vaijeri niin vaijerin laittaja on käräjillä ja saa tuomion.

Ennen vaijeria tulee merkki ja kyltti jossa kielletään alueelle tuloa, ja tien käyttöä. Omistajalle sakko ja typerälle sääntöjenrikkojalle vamma tai hauta. Kannattiko?

Ei kannata, siksi kannattaakin merkitä se vaijeri niin ei saa sakkoa ja typerehtijätkin olisivat todennäköisesti hengissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä jos joku toinen "minulla on oikeus" -ihminen on nukkumassa alhaalla mäessä? Kumpi on syyllinen, törmäyksessä vammautuva mäessä nukkuja ("ei minun olisi tarvinnut ennakoida, että joku voi laskea käyttökiellossa olevaa mäkeä keskellä kesää") vai törmäyksessä vammautuva mäenlaskija ("ei minun olisi pitänyt osata ennakoida, että mäessä voi olla joku")?

Tuossa olisi jo sen verran huonosta säkästä kyse, että varmaan kumpaakaan ei tuomittaisi. Vaijeri sen sijaan ei vahingoita sattumalta, vaan se on satavarmasti vaarallinen sen jälkeen kun se on asennettu.

Vierailija
104/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti papat valittavat hovioikeuteen ja haastavat teinit/vanhemmat oikeuteen siitä, että nämä kullanuput vandalisoivat mäkihyppymäkeä. Laskeminen on kiellettyä ja se rikkoo mäen, samoin tietenkin roskaaminen. Korjaaminen on kallista. Ei se ole mikään lasten leikkipaikka ja jos se ei mene jakeluun, niin lastensuojelun pitäisi käydä katsomassa, onko siellä kotona kaikki kunnossa.

Eiköhän nuo papat ole kuolleet jo vanhuuteen ennen kuin tämä juttu pääsee hoviin asti. Pelkkä käräjä kesti kolme vuotta.

Vierailija
105/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ok laittaa vaijereita kävelytielle, jolla ajetaan mopoilla, vaikka se on kiellettyä?

Minusta ei ole.

Entä saanko laittaa vaijerin mopoilijoita ja pyöräilijöitä varten yksityisille ihmisille, jota kautta oikaisevat. Minusta en saa.

Kyllä minä ainakin viimeksi tänään menin sellaisen kävelykadun ohi, jonne oli betoniporsailla ja kettingeillä estetty pääsy ajoneuvoilla.

En nähnyt edes varoituskylttiä missään! Kenet voin haastaa tästä oikeuteen?

Mitä sä enää selität? Sut tuomittiin jo. Ole hiljaa ja kärsi tuomiosi.

Ai mistä minut nyt tuomittiin? AV-oikeudessa empatiakyvyttömäksi lurjukseksi, koska huomautin, että kävelyteilläkin on kettinkiesteitä?

Vierailija
106/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset hyppyripaapat ovat sitä samaa lajia, joka kiertää ajokoirina Helsingin hiihtoladuilla 3000 km vuodessa ja mätkii sinne vahingossa hiihtämistä opettelemaan tulleita pikkulapsia suksisauvoilla ja "opettavat" mielestään väärin autoilevia tekemällä äkkijarrutuksia.

Jatkettu kuolemantuottaminen kymmenien vuosien ajan olisi pitänyt olla vankeuden arvoista.

Vierailija
107/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanantai- aamuna:" Voi, voi. Taas on teinit mekastaneet mäellä viikonloppuna. Menee taas jälleenkerran alkuviikko siihen, että korjaillaan näitä vahinkoja. Noh, siellä on se vaijeri ollut vuosikausia, kumma ettei sekään pidättele ulkopuolisista. Mutta eiköhän siihen kohta joku kosahda. "

Ööh, vähän tämän tyylimen ajattelutapa ollut. Miksi se olisi ok? Eikä se, että tähän asiattomaan oleskeluun olisi aidosti puututtu.

Vaijeri on ollut estämässä moottoriajoneuvojen pääsyn mäkeen ja ilmeisesti tehokkaasti vähentänyt moottoriajoneuvoilla ajoa mäessä. Eiköhän ajatus ole ollut "Voihan harmi, taas on joka paikassa lasinsiruja ja sotkua. Ja joku on taas kengillään raapinut aivan järkyttävät vaaralliset rannut mäkeen. No, onneksi aivan näin pahoja vahinkoja ei tule enää joka viikko, kun mopolla ei enää polteta kumia, kuten ennen."

Vierailija
108/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hovissa muuttuu tuomio ja syyttömät papat vapautetaan korvauksista ja sakoista. Nytkin oli yksi tuomareista sitä mieltä, että pimujen oma vika oli. Äänestys 2-1.

No joka tapauksessa juttu oli syytteeseen vetämisen arvoinen, kun käräjä tuomitsi. Silloin 2015 te väititte että poliisi ei ryhdy edes tutkimaan kun kaikki on selvää ja papat syyttömiä. No eipä ollut kaikki ihan niin selvää sitten.

Vierailija
109/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alueella on kieltokyltti niin se on siinä syystä. Jos kiellon uhmaa, niin onko vastuu itsellä tai muilla?

Liikennemerkitkin on joku veemäinen pappa pystyttänyt kiusallaan, ei niitä tartte noudattaa, vai? Mutkat voi ihan hyvin oikoa ja miksi väistää junaa...

Vierailija
110/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahat miehet laittoivat hyppyrimäen tuhoamisen estävät esteet. Pari pimpinkantajaa katkaisi kaulansa, kamalaa.

Vierailija
111/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy minun oikeustajuuni. Jos minä olisin perseilly nuorena samalla tavalla niin minun vanhempani tuskin olisivat alkaneet syytellä jotain ulkopuolisia, joita ei edes ollut paikalla. Ja jos jäisin henkiin niin sama juttu, en näe syytä osoitella sormella muualle kuin itseeni. Kaikennäköistä käytöstä sitä paapotaankin kun vain ollaan oikean ikäisiä (ja ehkä sukupuolellakin oli merkitystä en tiedä).

Veikkaan myös vaikutusvaltaista eliitti-perhettä.

Vierailija
112/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole.

Kyllä minä ainakin viimeksi tänään menin sellaisen kävelykadun ohi, jonne oli betoniporsailla ja kettingeillä estetty pääsy ajoneuvoilla.

Käy kompastumassa siihen kettinkiin ja vaadi sitten tuomioita ja korvauksia.

Vierailija
113/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantai- aamuna:" Voi, voi. Taas on teinit mekastaneet mäellä viikonloppuna. Menee taas jälleenkerran alkuviikko siihen, että korjaillaan näitä vahinkoja. Noh, siellä on se vaijeri ollut vuosikausia, kumma ettei sekään pidättele ulkopuolisista. Mutta eiköhän siihen kohta joku kosahda. "

Ööh, vähän tämän tyylimen ajattelutapa ollut. Miksi se olisi ok? Eikä se, että tähän asiattomaan oleskeluun olisi aidosti puututtu.

Vaijeri on ollut estämässä moottoriajoneuvojen pääsyn mäkeen ja ilmeisesti tehokkaasti vähentänyt moottoriajoneuvoilla ajoa mäessä. Eiköhän ajatus ole ollut "Voihan harmi, taas on joka paikassa lasinsiruja ja sotkua. Ja joku on taas kengillään raapinut aivan järkyttävät vaaralliset rannut mäkeen. No, onneksi aivan näin pahoja vahinkoja ei tule enää joka viikko, kun mopolla ei enää polteta kumia, kuten ennen."

Tuo on yksi tyhmimmistä väitteistä mitä on tämän keissin yhteydessä toistettu, että vaijeri muka esti autoja ja mopoja. Jos joku olisi halunnut sen vaijerin vituun sieltä, niin se olisi ollut äärettömän helposti poistettavissa. Näin ei kuitenkaan kovin montaa kertaa tapahtunut vuosien varrella, mikä osoittaa että mäkeen meno ei edes kiinnostanut kovin monia auto- ja mopopoikia.

Vierailija
114/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole.

Jos yksityistie ei saa julkista kunnossapito- tai perusparannusrahaa, ja on vain yksityisen ylläpitämä, niin omistaja/osuuskunta saa laittaa sekä kieltomerkit, puomin ja vaijerin. Vastuu on kieltoa rikkovalla käyttäjällä.

Saa laittaa mutta jos se vaijeri on samanlainen näkymätön vaijeri niin vaijerin laittaja on käräjillä ja saa tuomion.

Ennen vaijeria tulee merkki ja kyltti jossa kielletään alueelle tuloa, ja tien käyttöä. Omistajalle sakko ja typerälle sääntöjenrikkojalle vamma tai hauta. Kannattiko?

Ei kannata, siksi kannattaakin merkitä se vaijeri niin ei saa sakkoa ja typerehtijätkin olisivat todennäköisesti hengissä.

Ja pimeässä mopopoika näkeekin sen keltaisen maalin vaijerissa? Tämä on loputon suo, jossa ainoa ratkaisu on palata siihen yksinkertaiseen ratkaisuun, kieltokyltti ja sitä pitää kunnioittaa.

Vierailija
115/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi eri asia, jos alue olisi ollut suljettu ja eristetty, jossa ei ikinä kävisi ulkopuolisia. Silloin tottakai täysin oma vika, jos päätyy alueelle ja vaijeriin. Mutta nämä ylläpitäjät olivat tietoisia siitä, että alue oli ulkopuolisten käytössä mutta tähän ei puututtu. Vaijerin asentaminen ei ole puuttumista.

Ihan neutraalisti esitän kysymyksen: Miten tuohon olisi mielestäsi voinut puuttua?

Keinoja tietenkin on lukuisia, mutta mikä olisi ollut semmoinen toteutuskelpoinen ja kustannuksiltaan kohtuullinen keino? Vartiointisopimus on varmaan aika kallis, ja jos tuhot ehtivät tapahtua ennen vartijan paikalle ehtimistä, myös tehoton.

Ehkä ne halvemmaksi kuitenkin tulisi, kun nyt oikeudenkäynti- ym. kulut. Oliko paikalle soitettu iltaisin esim. poliisia? Eiköhän rikosilmoitukset vahingontuottamisesta ym. tossa kohtaa olisi ollut paikallaan. Se on puuttumista. Ja niin, että nämä teinit olisi laitettu korvaamaan vahingoistaan. 

Vierailija
116/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole.

Kaupungin, jos ne porsaat ja kettinki olivat käytännössä näkymättömiä lujaa lähestyvälle.

Tosin arvelen että kaupunki oli maalannut niin porsaat kuin kettinginkin kirkkailla varoitusväreillä.

Vierailija
117/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan myös vaikutusvaltaista eliitti-perhettä.

No sulla ei ainakaan ole sitä vaaraa että olisit eliittiä.

Vierailija
118/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan menee pimeässä laskemaan mäkeä eli ettei näe eteensä ja mitä on vastassa niin kyllä siitä ihan itseään saa syyttää. Tuon ikäisiltä voi jo vaatia jonkin verran ajattelukykyä. Jos ei ole niin kannattaa pitää visusti lukkojen takana kotona.

Niinpä. Ihan sama kuin minä menisin tuntureille laskettelemaan paikkaan jossa ei saa lasketella ja siellä on kieltokyltti, ja törmäisin siellä isoon puuhun ("ansaan") ja kuolisin. Minun sukulaiset ja tutut syyttelisivät siitä vain minua ja minun tyhmyyttä, eikä puuta tai puun siihen polulle jättänyttä metsänhakkaaja-kaveria, tai kieltokyltin pystyttäjää.

Vierailija
119/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessa suurinosa luokkalaisista hengaili koulun jälkeen ja vapaapäivinä koulun alueella, vaikka pihalla oli isot kieltokyltit asiattomasta oleilusta. Varmaan olisi ollut ihan jees, että kaupungin taholta olisi alettu elimimoimaan meitä vaijereilla. Kukaan ei kuitenkaan ikinä puuttunut oleskeluumme tai sanonut siitä yhtään mitään mutta varmasti vaijeri olisi ajanut asiansa.

Olisivat vaikka hirttäneet teidät. Olen joutunut uhkailun kohteeksi, kun olin silminnäkijänä teinien sotkiessa koulun seiniä illalla. Kuulustelussa oli todistajana pakko kertoa, mitä oli nähnyt. Eikä siinä mitään, mutta kun sitten sai niskaansa hirviöteinien koko suvun. Olisivat kurmuuttaneet niitä idioottiteinejään.

Anteeksi mitä? Millasta porukkaa täällä on oikein kommentoimassa, onko vähän nyt liikaa mennyt tunteisiin. Ihan ok kommentoida, kuinka asiattomasti koulun pihalla leikkineet lapset olisi voitu vaikka hirttää. 

Vierailija
120/375 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä päätös vie pohjan lasten kasvatukselta ja hyvältä käytökseltä. Teinit olivat siellä rikkomassa toisten harrastuspaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän