Herttoniemen hyppyrimäkiturmassa tuomio: Sakkorangaistukset kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksista Helsingin käräjäoikeus tuomitsi
Käräjäoikeus on antanut päätöksensä vuonna 2015 tapahtuneessa Helsingin Herttoniemen hyppyrimäkiturmassa. Oikeus tuomitsi vastaajat sakkorangaistuksiin.
Kolme Helsingin kaupungin liikuntaviraston virkamiestä tai työntekijää ja kaksi Helsingin mäkihyppääjät ry:n vastuuhenkilöä olivat laiminlyöneet velvollisuutensa huolehtia siitä, että Herttoniemen ison hyppyrimäen alastulorinteeseen asennetut vaijerit eivät aiheuta vaaraa alueella oleskeleville.
Vastaajien vastuulla oli ollut huolehtia siitä, että hyppyrimäkeen asennetut teräsvaijerit eivät aiheuta vaaraa myöskään alueella liikkuville sivullisille. Vastaajat olisivat voineet estää vaijeriin laskemisen eri tavoin, esimerkiksi poistamalla vaijerit. Jos vaijereiden käyttöä pidettiin välttämättöminä, ne olisi tullut merkitä selvästi, niiden aiheuttamasta vaarasta olisi tullut varoittaa selvästi, tai alueelle pääsy olisi tullut estää.
Vastaajien laiminlyönnin vuoksi alastulorinteeseen poikittain asennettuun vaijeriin oli ollut mahdollista laskea.
Kommentit (375)
Minun poikani ajoi 2000-luvun alussa humalassa mopolla puuta päin ja kuoli. Olisi vissiin pitänyt haastaa kaupungin puutarhuri oikeuteen, kun antoi puun kasvaa siinä 3m tien reunasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tosiaan menee pimeässä laskemaan mäkeä eli ettei näe eteensä ja mitä on vastassa niin kyllä siitä ihan itseään saa syyttää. Tuon ikäisiltä voi jo vaatia jonkin verran ajattelukykyä. Jos ei ole niin kannattaa pitää visusti lukkojen takana kotona.
Niinpä. Ihan sama kuin minä menisin tuntureille laskettelemaan paikkaan jossa ei saa lasketella ja siellä on kieltokyltti, ja törmäisin siellä isoon puuhun ("ansaan") ja kuolisin. Minun sukulaiset ja tutut syyttelisivät siitä vain minua ja minun tyhmyyttä, eikä puuta tai puun siihen polulle jättänyttä metsänhakkaaja-kaveria, tai kieltokyltin pystyttäjää.
Onpa taas hyvä vertaus... vai että puuhun. Joo silloin ei varmaan tulisi keissiä, mutta jos törmäisit johonkin "ketjuun" jolla on tarkoitus estää vaikka moottorikelkalla rinteessä ajo niin ihan varmasti menisi oikeuteen. Tosin eihän laskettelukeskusten tyypit niin idiootteja ole, että edes harkitsisivat jotain ketjuja rinteisiin. Tähän Hertsikan juttuun liittyenhän haastateltiinkin olikos se puijon hiihtoseuran mäkihyppytornin ylläpitäjäjiä ja tietenkin olivat sitä mieltä että mitkään ketjut eivät kuulu myöskään alastulorinteeseen.
Ai niinkuin tuollaisia?
https://thumbs.dreamstime.com/b/off-piste-sign-mountains-clouds-snow-wi…
Katos vaan, muuallakin osataan.
Näköjään osataan. Tosin ei ole tuon kuvan perusteella keskellä rinnettä ja en ihmettlisi vaikka olisi vaijerissa joku pakkolaukaisu, että antaa periksi jos voimalla tulee. Tosin itse pistäisin jokatapauksessa vielä pehmusteet tuohon ympärille. Näyttää tuokin vähän pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ok laittaa vaijereita kävelytielle, jolla ajetaan mopoilla, vaikka se on kiellettyä?
Minusta ei ole.
Entä saanko laittaa vaijerin mopoilijoita ja pyöräilijöitä varten yksityisille ihmisille, jota kautta oikaisevat. Minusta en saa.
Kyllä minä ainakin viimeksi tänään menin sellaisen kävelykadun ohi, jonne oli betoniporsailla ja kettingeillä estetty pääsy ajoneuvoilla.
En nähnyt edes varoituskylttiä missään! Kenet voin haastaa tästä oikeuteen?
Kaupungin, jos ne porsaat ja kettinki olivat käytännössä näkymättömiä lujaa lähestyvälle.
Tosin arvelen että kaupunki oli maalannut niin porsaat kuin kettinginkin kirkkailla varoitusväreillä.
Eiköhän ne ole yleensä värittömän harmaita.
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani ajoi 2000-luvun alussa humalassa mopolla puuta päin ja kuoli. Olisi vissiin pitänyt haastaa kaupungin puutarhuri oikeuteen, kun antoi puun kasvaa siinä 3m tien reunasta.
Oliko puu näkymätön?
Mutta hei... nyt siellä ei kuitenkaan taida enää olla sitä vaijeria vai onko? Eli ei se tainnut ihan niin tarpeellinen sitten ollakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ok laittaa vaijereita kävelytielle, jolla ajetaan mopoilla, vaikka se on kiellettyä?
Minusta ei ole.
Entä saanko laittaa vaijerin mopoilijoita ja pyöräilijöitä varten yksityisille ihmisille, jota kautta oikaisevat. Minusta en saa.
Kyllä minä ainakin viimeksi tänään menin sellaisen kävelykadun ohi, jonne oli betoniporsailla ja kettingeillä estetty pääsy ajoneuvoilla.
Kaupungin, jos ne porsaat ja kettinki olivat käytännössä näkymättömiä lujaa lähestyvälle.
Tosin arvelen että kaupunki oli maalannut niin porsaat kuin kettinginkin kirkkailla varoitusväreillä.
Pitää varmaan kaikki rakennelmat ja rakennukset maalata fosforimaalilla ja varustaa vilkkuvaloin ja äänimerkein. Samoin metsän puut. Pimeässähän voi metsässä juostessaan törmätä vaikka puuhun ja kuolla. Kenen syy? Metsän omistajan, kun on kasvattanut ansapuita metsän täyteen?
Puut ja rakennukset tapaavat näkyä selkeästi ilman fosforimaalia ja vilkkuvaloja.
Oletkos ollut koskaan pimeässä metsässä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä päätös vie pohjan lasten kasvatukselta ja hyvältä käytökseltä. Teinit olivat siellä rikkomassa toisten harrastuspaikkaa.
Eivät olleet rikkomassa toisten harrastuspaikkaa, vaan hengailemassa muiden kanssa ja nauttimassa kesäloman alusta. Nuoret ovat tehneet sitä aina. Tuossa mäessä ei ollut vuosiin edes hypänneet ketkään muut kuin ne faarit, joiden ratkaisu välttää turhat kunnossapitoponnistukset oli viritellä hengenvaarallisia ansoja.
Jännä että noi vaijerit on olleet tuolla vuosikymmeniä mutta niihin on laskettu 2011, 2014, sitten 2015 lopulta kuolettavasti. Voisiko kyseessä olla nämä nykyiset nuoret jotka eivät välitä varoituksista eikä kielloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole.
Pitää varmaan kaikki rakennelmat ja rakennukset maalata fosforimaalilla ja varustaa vilkkuvaloin ja äänimerkein. Samoin metsän puut. Pimeässähän voi metsässä juostessaan törmätä vaikka puuhun ja kuolla. Kenen syy? Metsän omistajan, kun on kasvattanut ansapuita metsän täyteen?
Puut ja rakennukset tapaavat näkyä selkeästi ilman fosforimaalia ja vilkkuvaloja.
Oletkos ollut koskaan pimeässä metsässä?
Olen. Olen silti nähnyt puut koska harvoin on aivan pikimustaa tai sitten ollut valaisin mukana.
Keskustelu alkaa ajautua absurdeille raiteille tyyliin "onko metsässä puita"...
Mitä alaikäiset kakarat tekivät ko. paikassa siihen yöstä? Vanhemmat vastuuseen!!!!!!!!!
Mikseivät laita nyt kuvia katkotuista kauloista ja irtopäistä tuonne hyppyrimäkeen, niin lukutaidottomatkin teinit ymmärtäisivät vaaran?
Vierailija kirjoitti:
Jännä että noi vaijerit on olleet tuolla vuosikymmeniä mutta niihin on laskettu 2011, 2014, sitten 2015 lopulta kuolettavasti. Voisiko kyseessä olla nämä nykyiset nuoret jotka eivät välitä varoituksista eikä kielloista.
Hyvin linjassa sen kanssa että yhä harvempi vanhempi on koskaan opettanut lapselleen mitä "ei" tarkoittaa koska heidän yliherkkä Iinu-Petteri on allerginen kurille ja kielloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko puu näkymätön?
Öö ei? Mutta olikohan se merkattu ja varoituskylteillä varustettu, kuten Herttoniemen vaijeri?
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei... nyt siellä ei kuitenkaan taida enää olla sitä vaijeria vai onko? Eli ei se tainnut ihan niin tarpeellinen sitten ollakkaan.
No ei varmaan olekaan tän hössötyksen jälkeen. Mutta edelleen voi itsensä tappaa esim. junaradalla tai motarilla.
Voi tätä hurskastelun määrää. Mamit elää täällä vähän kuplassa.. voi jos tietäisitte mitä ne teidän lainkuuliaiset kullanmurut tekevät. Siinä on alastulorinteen mäenlasku niitä pienimpiä rikkomuksia. Muistelkaa vähän omaa nuoruutta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko puu näkymätön?
Öö ei? Mutta olikohan se merkattu ja varoituskylteillä varustettu, kuten Herttoniemen vaijeri?
Herttoniemen vaijeri ei oltu merkattu, sen takiahan tässä käräjöidään.
Onneksi ei tullut isompaa tuomiota. Ymmärtävät idioottikakarat jatkossa olla menemättä kielletyille paikoille. Tuskin tosin ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Laskin kiellettyyn mäkeen
En ehtinyt ees vaijerii näkeen
Hups nyt katkes kaula
En enempää lauluja laula
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin linjassa sen kanssa että yhä harvempi vanhempi on koskaan opettanut lapselleen mitä "ei" tarkoittaa koska heidän yliherkkä Iinu-Petteri on allerginen kurille ja kielloille.
Mä oon opettanut vauvallekin "ei":tä. Ja hyvin ymmärtää. Pudistaa päätään ja toistaa ei-ei-ei, ja vielä yrittää, saisko kiellettyä asiaa tehdä, jos oikein kauniisti ja veikeästi hymyilee. Sitten on vaan pidettävä pokka ja toistettava se "ei" sata kertaa. Tavallaan ymmärrän, ettei kaikki vanhemmat jaksa ja ehdi, helpompi vaan antaa periksi.
Löytyi
https://www.is.fi/asuminen/art-2000000041561.html
kaunis perhe ja kaunis talo.