Vaikeasti äännettävät englannin kielen sanat
Listataan hankalasti lausuttavia englannin sanoja Prerogative
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Very fine wine...
(yritäpä tätä äänne-erotteluesimerkkiä vähän nopeammin, niin huomaat pian...)
Hoin tätä melkein minuutin verran koko ajan nopeuttaen. Ei minkäänlaista ongelmaa.
Mainiota, pannaan se vielä johonkin lauseeseen ,vaikka :
" Well,this, certainly is, and can be called,'a very fine wine' and has got exactly the same right colour and thoroughly tasteful flavour , full of richness of the grapes....
As of course can be expected especially of the vineyards of southern France, and I would not even compare it to any of its poor quality Spanish, so -called 'equivalents' ", said Pete to Michelle, who was at the table sipping wine of her glass while listening and trying carefully to look like a real 'connoisseur of the art', and a wine-expert herself as well, while listening to his voice (which she in fact and in the full honest of it was enjoying much more than whatever on earth he was trying to explain and describe her about all the tastes of wines with his seemingly carefully chosen words.)
Vierailija kirjoitti:
Exactly
Kuunnelkaa tarkemmin niitä natiiveja. Ei nekään kaikkea lausu just niin kuin "pitäisi".
Jenkit ainakin lausuu tuon ilman että T edes kuuluu.
Monet mainituista ihan helppoja minulle, mutta sana position on haastava. Saan sen kyllä oikein, mutta pitää keskittyä.
Olen itse enkunope ja olen asunut sekä Amerikassa että Englannissa. Ääntämistäni kehutaan yleisesti, mutta inhoan paikannimien ja sukunimien ääntämistä, sillä niissä ei usein tunnu olevan mitään järkeä. Nämä ovat aiheuttaneet ongelmia natiivien kanssa (eivät ole ymmärtäneet, mitä paikkaa tarkoitan) : Greenwich ( kaupunki, äännetään tyyliin Grenitch), Santa Barbara ( kaupunki, kuulosti jenkkien suussa ehkä Sana Barbra)?. Ja pahin Connecticut! Lukioikäisenä olin menossa sinne, eikä lausuminen onnistunut ollenkaan.
Natiivit brititkin ääntävät päin prrsettä. Kuunnelkaa vaikka Emmerdalea tai näitä xxxxx Shoreja.
Vanha ketju, mutta tuli mieleen pari esimerkkiä. Nämä eivät ole edes kovin vaikeita, mutta harvoin kuulee oikein äännettynä:
gentlemen
Finland
power
ja urheilulähetysten Detroit, Ottawa, Manchester
Voi olla ihan vain mulle vaikeita, mutta:
Kaikki r-alkuiset sanat. Ei vaan lähde. Ja sitten esim Pearl. Jotenkin ei taivu ollenkaan mulla tuon tyyliset oikein. Aina tulee pöörl.
Ei ole vaikeasti äännettäviä sanoja. On vain huonoja ääntäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntee ääntämykset ja hallitsee ne, niin ei mikään.
Ei kyl uskois.
Vierailija kirjoitti:
Prejudice
Joku varmaan tätäkin alapeukuttaa, mikä on musta aika turhaa. Eri ihmisille kun eri sanat saattaa olla vaikeita lausua esim puheviasta johtuen.
Pyysit alapeukua ja olin kohtelias
thernometer on juu kauhia lausua.
Enkun vaikeista sanoista tulee helppoja - ainakin huomattavasti helpompia ääntää, kun tietää millä tavulla paino on.
esim. significant - sig-NI-ficant. Myös olisi hyvä tietää hiljaiset kirjaimet, eli ne, mitä ei äännetä. Youtubessa on hyviä ilmaisia ääntämisohjelmia.
water
ei sovi suomenkielisen suuhun
Piruilen usein vääränkielisille - Yrittäkääs lausua äteritsputeritspuollautatsiisuo. Sallassa.
Voitteko lopettaa tämän typerän ketjun ja olla tekemättä samanlaisia. Kitooooos!
Stranger
Mulla menee aina sössöttämiseksi tuon lausuminen.
Unprecedented.
Meinaa mennä kieli solmuun joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
1. Worcestershire
2. Specific (tietty)
3. Squirrel (orava)
4. Brewery (panimo)
5. Phenomenon (ilmiö)
6. Derby (Derby-niminen kaupunki, paikallisottelu, ravit – sana tarkoittaa monta eri asiaa)
7. Regularly (säännöllisesti)
8. February (helmikuu)
9. Edited (muokattu)
10. Heir (perillinen)
Eihän noissa ole vaikeita kuin Worcestershire, jonka tosi monet lausuvat väärin. Samoin Februaryn, vaikka sen ei kyllä pitäisi vaikea olla.
Apple. Uutistenlukijoillakin takkuaa.