Mun mielestä on aika epäreilua miten meidän työpaikalla jaettiin lomat
Yritimme miehen kanssa järjestellä lomia niin, että lapsilla olisi lähes koko kesän ainakin toinen vanhempi seuranaan. No pieleenhän tuo meni. Molempien lomat on nyt sitten kesäkuussa. Mihin nuo lapset heinäkuussa menevät? Yritin koko kevään korostaa esimiehelle, miten tärkeää olisi minulle saada heinäkuu vapaaksi. Se ei nyt vaan onnistunut, vaan lapseton sai sen heinäkuun vapaaksi. Ei perheellisiä ja lapsettomia saa tietenkään syrjiä, mutta järkeä ja inhimillisyyttä voisi käyttää. Lapseton voi mennä vaikka Thaimaahan syyskuussa, mutta minun olisi oltava kesälomalla lasten kanssa. Minua ärsyttää tämä tilanne ihan hirveästi.
Kommentit (240)
Meillä onnistuu tiimin kesken lomien sopiminen joka vuosi niin että pomon ei tarvitse niihin puuttua, vaan kaikki saavat lomansa ilmoittamanaan aikana kunhan joustavat tarvittaessa hieman toisten suhteen. Lapsijuttuja emme mieti lomine suunnittelussa. Tosin meillä riittää että aina on vähintään yksi paikalla. Minä tykkään lomailla elokuussa, on mukavaa kun loma on koko kesän vielä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset pitää kasvattaa niin omatoimisiksi, että pärjäävät työpäivän ajan keskenään.
Näin meillä on tehty ja homma toimii.Ai 7-vuotiaan jätät yli kahdeksaksi tunniksi yksin?
Kyllä koululainen pärjää kesäloman kotona vanhempien käydessä töissä. Jos on liukuva työaika, niin menet vaikka aikaisin töihin, niin koululainen vasta heräilee kun palaat kotiin. Tai jos pentu onkin aamuvirkku, niin isä menee aikaisin töihin ja äiti myöhään. Näin päivällä on vain muutama tunti yksinoloa.
Vierailija kirjoitti:
Joku naapurin/tuttavan lukiotytteli katsomaan heinäkuussa lapsia, lämmittää valmista ruokaa, vähän perään katsomista, pelailua, elokuvia... helppo kesätyö ja muutama satku rahaa kesäreissailuun ja festareille. Kysy naapurustosta/tutuilta tai vie lappu lähikaupan ilmoitustaululle tai ilmo kaupungin fb puskaradioon. On tehty tää parina kesänä ja hyvin on mennyt.
Minä kyllä palkkaisin mieluummin jonkun lähihoitajaopiskelijan kuin lukiolaisen.
Mielestäni käsittämätöntä, että vielä tänäkin päivänä joku ajattelee, että lapsia voi tehdä ja kokea, että vastuu heistä kuuluisi jollekin toiselle tai että heidän arvollaan voisi etuilla esim. työelämässä.
Se on sellaista! Ole nyt iloinen, kun saatte koko perhe viettää samaan aikaan lomaa. Sinun (ja/tai miehesi) hommasi on järjestää lapsille hoitaja heinäkuulle. Kuuleman mukaan ei ole vielä yksikään lapsi kuollut siihen, että vanhempi on töissä kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sellasta se on. Suomalainen työelämä ei ota perheellisiä huomioon. Vaikeinta on pikkukoululaisten vanhemmilla, kun yhteiskunta ei tarjoa minkäänlaista hoitoa sen ikäisille, niitä ei voi jättää yksin kotiin heitteille koko päiväksi, ja 1500 euron nettopalkalla/ nuppi ei palkata mitään lastenhoitajaa.
Itse teen määräaikaisia töitä elokuusta toukokuuhun. Omalla alalla onnistuu onneksi hyvin. Kesä-heinäkuut olen virallisesti "työtön". Eli olen kotona meidän lasten kanssa. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja. Mies on vakitöissä ja hänellä oli loma tänä vuonna toukokuussa, viime vuonna oli elokuussa. Ihan mahdoton yhdistelmä perheelliselle.
Heitteille? Jos on normaali lapsi, ei ole mitän syytä miksei pärjäisi yksin kotona.
Tuleppa sinäkin jo vuoteen 2018. Monessa maassa ei saa alle 12-vuotiaita jättää yksin kotiin edes kauppareissun ajaksi. Jonkun 7-vuotiaan jättäminen yksin 8-10 tunniksi kotiin ja vielä koko loman niin kyllä se on heitteillejättö. Hirvittää jo se miten ne pienet ipanat pistetään aamulla yksim kävelemään kouluun jotain pimeetä mettäpolkua pitkin tai vaihtoehtosesti kaupungin vilinään. Siinä kun jäis rekan alle niin en kyllä anteeksi itselleni koskaan antaisi. Tuommosen ekaluokkalaisen havainnointikyky liikeenteessäkin on vielä niin vajaavainen. Eri asia jos koulumatka on hyvin lyhyt ja turvallinen.
Ja joo, olen minäkin mennyt yksin kouluun ja ollut yksin kotona ekaluokkalaisesta saakka. Eikä se mikään hyvä juttu ollut silloinkaan. Se että "pärjää" ei mielestäni ole riittävä argumentti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni käsittämätöntä, että vielä tänäkin päivänä joku ajattelee, että lapsia voi tehdä ja kokea, että vastuu heistä kuuluisi jollekin toiselle tai että heidän arvollaan voisi etuilla esim. työelämässä.
Se on sellaista! Ole nyt iloinen, kun saatte koko perhe viettää samaan aikaan lomaa. Sinun (ja/tai miehesi) hommasi on järjestää lapsille hoitaja heinäkuulle. Kuuleman mukaan ei ole vielä yksikään lapsi kuollut siihen, että vanhempi on töissä kesällä.
Ei niitä lapsia enää kukaan tee, älä huoli. Vanhemmuus nykypäivänä vaatii aikamoisia supervoimia joten harkitkaa tarkkaan. Toki jos omaat jakaantumiskyvyn kahteen paikkaan niin se helpottaa.
Ps. moni lapsi on kuollut sillä aikaa kun vanhemmat on olleet töissä. Ihan hyvinkin moni.
Olkaa herranen aika onnellisia kun on työ ja lapset. Moni ei saa kumpaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sellasta se on. Suomalainen työelämä ei ota perheellisiä huomioon. Vaikeinta on pikkukoululaisten vanhemmilla, kun yhteiskunta ei tarjoa minkäänlaista hoitoa sen ikäisille, niitä ei voi jättää yksin kotiin heitteille koko päiväksi, ja 1500 euron nettopalkalla/ nuppi ei palkata mitään lastenhoitajaa.
Itse teen määräaikaisia töitä elokuusta toukokuuhun. Omalla alalla onnistuu onneksi hyvin. Kesä-heinäkuut olen virallisesti "työtön". Eli olen kotona meidän lasten kanssa. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja. Mies on vakitöissä ja hänellä oli loma tänä vuonna toukokuussa, viime vuonna oli elokuussa. Ihan mahdoton yhdistelmä perheelliselle.
Heitteille? Jos on normaali lapsi, ei ole mitän syytä miksei pärjäisi yksin kotona.
Tuleppa sinäkin jo vuoteen 2018. Monessa maassa ei saa alle 12-vuotiaita jättää yksin kotiin edes kauppareissun ajaksi. Jonkun 7-vuotiaan jättäminen yksin 8-10 tunniksi kotiin ja vielä koko loman niin kyllä se on heitteillejättö. Hirvittää jo se miten ne pienet ipanat pistetään aamulla yksim kävelemään kouluun jotain pimeetä mettäpolkua pitkin tai vaihtoehtosesti kaupungin vilinään. Siinä kun jäis rekan alle niin en kyllä anteeksi itselleni koskaan antaisi. Tuommosen ekaluokkalaisen havainnointikyky liikeenteessäkin on vielä niin vajaavainen. Eri asia jos koulumatka on hyvin lyhyt ja turvallinen.
Ja joo, olen minäkin mennyt yksin kouluun ja ollut yksin kotona ekaluokkalaisesta saakka. Eikä se mikään hyvä juttu ollut silloinkaan. Se että "pärjää" ei mielestäni ole riittävä argumentti.
Suomessa alle 12-vuotiaan jättäminen yksin kotiin ei tietääkseni ole laitonta. Miksi lapsi ei pärjäisi kotona? Älä nyt lähde koulumatkoja tähän sekoittamaan, kotona oleminen on ihan eri asia. Eikä se ole heitteillejättö yhtään sen enempää kuin yksin oleminen koulupäivien jälkeen.
Aloittajalla on varmaan ollut tiedossa monta vuotta se, koska se oma lapsonen on ekaluokkalainen. Miksi tähän ei ole varauduttu, vaan oletetaan , että ilman muuta saan lomani silloin kun tarvitsen? Kyllähän se ekaluokkalainen on pieni, mutta kun se lapsen hoito ja sen järjestäminen kuuluu vanhemmille, ei pomolle, työkavereille tai yhteiskunnalle.
Miksei vanhemmat jousta keskenään? Työpaikan kaikilla vanhemmilla ei voi olla tismalleen saman ikäiset lapset, sama elämäntilanne ja samat lomatarpeet. Vanhemmat tietävät, kuinka ikävää on kun lapsi joutuu olemaan yksin kotona tai kun perhe ei voi lomailla yhdessä, eli luulisi löytyvän ymmärrystä työkavereille.
Jos kesäloma osuu edes melkein kokonaan koululaisten loma-aikaan, ei pitäisi olla mitään syytä valittaa.
Meillä minä lapseton jaoin lomat pienyksikön kesken ja olen heinäkuun ja lapselliset saivat kesä ja elokuun. Parhaat festarit ja muut kemut on silloin ja lapsiperheet ei niissä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alle 12-vuotiaan jättäminen yksin kotiin ei tietääkseni ole laitonta. Miksi lapsi ei pärjäisi kotona? Älä nyt lähde koulumatkoja tähän sekoittamaan, kotona oleminen on ihan eri asia. Eikä se ole heitteillejättö yhtään sen enempää kuin yksin oleminen koulupäivien jälkeen.
Ei ole ei. Pointti tosin oli että muualla se on hyvinkin laitonta, eli ei tämä Suomen lainsäädäntö lasten riittävästä hoidosta mikään absoluuttinen totuus varmasti ole. 7-8-vuotias ei keskimäärin kyllä ole valmis olemaan kotona vanhemman koko työpäivän ajan, etenkään jos se jatkuu 1-2 kuukautta.
Ota palkatonta tai sano itsesi irti. Et ole maailman napa, lapsettomillakin on oikeus esittää lomatoiveensa.
Lapsetonkaan ei ole maailman napa ;) työnantaja määrää loman ajankohdan kaikille, niin lapsellisille kuin lapsettomillekin. Sitä ennen esimiehen kuuluu kuulla toiveet kaikilta.
Usein se perheellinen on lopulta se luotettava ja pysyvä työntekijä, joka joustaa monesti useammin kuin se lapseton. Silloin esimies saattaa pohtia myös sosiaali- ja terveysministeriön suositusta löytää keinoja työ- ja perhe-elämän yhdistämiseksi ja helpottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsetonkaan ei ole maailman napa ;) työnantaja määrää loman ajankohdan kaikille, niin lapsellisille kuin lapsettomillekin. Sitä ennen esimiehen kuuluu kuulla toiveet kaikilta.
Usein se perheellinen on lopulta se luotettava ja pysyvä työntekijä, joka joustaa monesti useammin kuin se lapseton. Silloin esimies saattaa pohtia myös sosiaali- ja terveysministeriön suositusta löytää keinoja työ- ja perhe-elämän yhdistämiseksi ja helpottamiseksi.
Tässä loma-asiassa kaikki ovat tasa-arvoisia. Kullekin vuorollaan. Perheellinen ei voi odottaa, että hän saa aina haluamansa loma-ajan lapsiin vedoten, eikä lapseton voi odottaa, että hän saa aina haluamansa loma-ajan johonkin muuhun vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä loma-asiassa kaikki ovat tasa-arvoisia. Kullekin vuorollaan. Perheellinen ei voi odottaa, että hän saa aina haluamansa loma-ajan lapsiin vedoten, eikä lapseton voi odottaa, että hän saa aina haluamansa loma-ajan johonkin muuhun vedoten.
Ei voikaan, mutta oikeasti on aika raskasta kuunnella lapsettomien vinkunaa töissä, kun saa 10 vuoden aikana toisen heinäkuun lomaksi.
Usein sillä lapsettomalla unohtuu aiemmat vuodet ja lomien sijainnit. Usein se oikeasti joustamaton on juuri se lapseton kokemukseni mukaan, yleensä vielä se edellisvuonna taloon tullut, joka ei tiedä, ettei kyseinen perheellinen ole aiemmin heinäkuussa lomaillut eikä itseasiassa edes muina koululaisten lomaviikkoina.
Suurimmat marttyyrit ovat oikeasti yleensä niitä 20-25 vuotiaita, joilla työuraa on takana se 2-3 vuotta max, ehkä tekevät vielä sijaisuuksiakin. Eivätkä ymmärrä millään, että joku vakkari on saattanut viimeiset 6 vuotta olla ollut ilman sitä heinäkuuta tai hiihtolomaa. "mä en saanut viime vuonnakaan Heinäkuuta!"
No en minäkään ennen tätä vuotta viimeiseen kuuteen vuoteen!
Fiksu työnantaja jakaa porukan kahteen ryhmään antaa toiselle ryhmälle lomaa kesäkuun ja toiselle heinäkuun. Toukokuussa, elokuussa tai syyskuussa lomaa antavat työnantajat oikeastaan vain kiusaavat alaisiaan. Työntekijän oma toivomus on tietysti poikkeus