Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun mielestä on aika epäreilua miten meidän työpaikalla jaettiin lomat

Vierailija
04.06.2018 |

Yritimme miehen kanssa järjestellä lomia niin, että lapsilla olisi lähes koko kesän ainakin toinen vanhempi seuranaan. No pieleenhän tuo meni. Molempien lomat on nyt sitten kesäkuussa. Mihin nuo lapset heinäkuussa menevät? Yritin koko kevään korostaa esimiehelle, miten tärkeää olisi minulle saada heinäkuu vapaaksi. Se ei nyt vaan onnistunut, vaan lapseton sai sen heinäkuun vapaaksi. Ei perheellisiä ja lapsettomia saa tietenkään syrjiä, mutta järkeä ja inhimillisyyttä voisi käyttää. Lapseton voi mennä vaikka Thaimaahan syyskuussa, mutta minun olisi oltava kesälomalla lasten kanssa. Minua ärsyttää tämä tilanne ihan hirveästi.

Kommentit (240)

Vierailija
141/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa on järjestettyä leikkikenttätoimintaa. Lapset on siellä kesäkuun ja heinäkuussa lomaillaan kaikin.

Vierailija
142/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaks piippunen juttu... tavallaan toi onko perheellinen vai ei, ei sais vaikuttaa asiaan, mutta lapsille pitäis joku hoito saada... mites naapurit tai isovanhemmat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat jo kouluiässä niin varmaan pärjäävät ilman hoitoakin. Nukkuvat pitkään ja lämmittävät ruoan mikrossa. Meillä 8 ja 10 ja hyvin pärjäävät.Kännykät on ja soittelen tauolla ja ei oo mitään ongelmia.

Vierailija
144/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ekaluokkalainen on vähän pieni olemaan koko päivän yksin kotona, mutta isommat alakoululaiset kyllä pärjäävät jo. Jos teillä on kaksi alakouluikäistä lasta, niin olettaisin, että pärjäilevät. Voisiko toinen vanhemmista poiketa esim. ruokatauolla kotona tai soittaa ja kysyä, että kaikki on ok. Ehtisikö mummo tai vaari hoitamaan lapsia teillä, tai vaihtoehtoisesti ottamaan pariksi viikoksi mummolaan hoitoon. Olisiko naapurustossa nuorisoa, jotka pientä palkkaa vastaan vahtisivat lapsianne sen aikaa, kun olette töissä, tai kävisi päivällä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.

Mä ymmärrän, että tuo lastenhoito aiheuttaa harmaita hiuksia joissakin perheissä. Lapsettomien on tätä tietenkin vaikea ymmärtää. Onko sillä nyt eroa, vietätkö lomasi heinäkuussa vai elokuussa? Ihan oikeasti. Sillä ei ole mitään merkitystä sille lapsettomalle, mutta sille perheelliselle se lastenhoidon järjestäminen voi olla vaikeaa.

Miten niin ei ole mitään merkitystä lapsettomalle? Eikö sinun elämässäsi ole mitään muuta kuin lapset? Etkö edes ymmärrä että muiden ihmisten elämässä on? Lapseton voi haluta puolison kanssa yhtä aikaa lomalle tai kaveriporukan kans yhdessä matkalle tai lempifestareille tai vapaaehtoistyöhön urheolutapahtumaan. Lapseton voi jopa haluta heinäkuun vapaaksi siksi että pääsee hoitamaan sukulaisen lapsia, koska sukulaisen ei saanut heinäkuuta vapaaksi.

Niin. Työkaverin lapsi itkee kotona yksinään, mutta tärkeintä on tietenkin, että sinä pääset festareille. Tämä sinulle toki suodaan. Mutta muista, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. 

Työkaverin lapset ei ole lapsettoman ongelma. Totta kai suurin osa ihmisistä, myös lapsettomista, on sen verran empaattisia että toivoisivat että kaikille lapsille löytyisi hyvä järjestely kesäksi. Mutta se ei tarkota että lapsettoman pitää uhrata oma elämänsä työkavereiden lasten takia. Lapseton on ite valinnut että haluaa mielummin käydä festareilla kuin olla vastuussa lapsesta. Suodaan tämä valinta hänelle. Perheellinen on itse valinnut tehdä lapsia niin saa myös itse keksiä miten lapsensa hoitaa.

Niin se on sun oikeus. Mutta niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Turha varmaan odotella sitten, että se perheellinen vaihtaa vapaita tai lomiaan, kun sulla olisi jotain menoa tai jos myöhemmin saat lapsia. 

Pointti onkin että totta kai voin vaihtaa lomia, jos se ei omia menoja häiritse. Mutta en todellakaan ala perua kavereiden kanssa sovittua lomamatkaa työkaverin lapsen takia. En myöskään odota että työkaveri jättää lapsen kevätjuhlat välistä että minä pääsisik festareille.

Epäilen, että sun työkavereilla on jatkossa aina sovittu meno, kun sun pitäisi vaihtaa vuoroa. Mulla ainakin olisi aina sovittuna jotain. 

Niin, koska sinä lukeudut niihin ihmisiin, jotka kokevat, että kaikkien muiden pitää joustaa juuri sinun kohdallasi, mutta itse et koe olevasi velvoitettu mihinkään joustoihin. Osa lapsiperheellisistä on juuri näitä, että sen jouston pitäisi tapahtua nimenomaan vain siihen yhteen suuntaan. Turha siis lätistä sinunkaan mitään yhteisöllisyydestä tai muuta kuraa. ONNEKSI on kiertävät lomalistat omalla työpaikallani eikä tarvitse taistella lomista tuollaisten kaltaistesi pirttihirmujen kanssa.

-ohis

Vierailija
145/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole pienintäkään halua eikä varaa lähteä Thaikkuihin syyskuussa. Jää kotirouvaksi hoitamaan lapsiasi.

Vierailija
146/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa on varahoito.

Ei meidän päiväkodissa ainakaan ole. Se on kiinni joka vuosi koko heinäkuun, syyloman, joululoman ja hiihtoloman. Varahoito on järjestettävä itse. Onneksi miehelläni työkaverit on tämän suhteen ymmärtäväisiä eikä hänellä ole ongelmia saada lomaa. Itse olen naisvaltaisella työpaikalla, joten kyräily, kateus ja itsekkyys estävät usein järjen käytön.

Vierailija
147/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosilomalaki,

22 §

Työntekijöiden kuuleminen

Työnantajan on selvitettävä työntekijöille tai heidän edustajilleen vuosiloman antamisessa työpaikalla noudatettavat yleiset periaatteet. Ennen loman ajankohdan määräämistä työnantajan on varattava työntekijälle tilaisuus esittää mielipiteensä loman ajankohdasta. Työnantajan on mahdollisuuksien mukaan otettava huomioon työntekijöiden esitykset ja noudatettava tasapuolisuutta lomien sijoittamisessa.

Oliko tässä jollekulle jotain epäselvää?

Ei ole, mutta lakiteksti ei esim. ota kantaa siihen miten tasapuolisuus toteutetaan. Kiertävät lomavuorot eivät ole mikään lain vaatima asia jos lomista päästään muuten sopuun.

Meillä koitetaan saada kaikkien toiveet mahtumaan. Jos kuitenkin käy niin, että tietylle kuukaudelle on liikaa tunkua niin arvotaan ketkä saa silloin lomansa. Silloin kaikki on samassa asemassa. 

Täällä on samanlainen systeemi. Muutaman kerran reilu 5 vuoden aikana on ollut poikkeustilanteista missä on joku saanut etulyöntiaseman. Yhden pojalla oli isompi leikkaus heti kuun alusta ja toisella tytär meni naimisiin Yhdysvalloissa. Onneksi työporukka on ollut näissä erikoistapauksissa ymmärtäväinen. Meillä, kun on yleensä max kolme vapaata putkeen jos sitäkään. 

Vierailija
148/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ekaluokkalainen on vähän pieni olemaan koko päivän yksin kotona, mutta isommat alakoululaiset kyllä pärjäävät jo. Jos teillä on kaksi alakouluikäistä lasta, niin olettaisin, että pärjäilevät. Voisiko toinen vanhemmista poiketa esim. ruokatauolla kotona tai soittaa ja kysyä, että kaikki on ok. Ehtisikö mummo tai vaari hoitamaan lapsia teillä, tai vaihtoehtoisesti ottamaan pariksi viikoksi mummolaan hoitoon. Olisiko naapurustossa nuorisoa, jotka pientä palkkaa vastaan vahtisivat lapsianne sen aikaa, kun olette töissä, tai kävisi päivällä tarkistamassa, että kaikki on kunnossa.

Mä ymmärrän, että tuo lastenhoito aiheuttaa harmaita hiuksia joissakin perheissä. Lapsettomien on tätä tietenkin vaikea ymmärtää. Onko sillä nyt eroa, vietätkö lomasi heinäkuussa vai elokuussa? Ihan oikeasti. Sillä ei ole mitään merkitystä sille lapsettomalle, mutta sille perheelliselle se lastenhoidon järjestäminen voi olla vaikeaa.

Miten niin ei ole mitään merkitystä lapsettomalle? Eikö sinun elämässäsi ole mitään muuta kuin lapset? Etkö edes ymmärrä että muiden ihmisten elämässä on? Lapseton voi haluta puolison kanssa yhtä aikaa lomalle tai kaveriporukan kans yhdessä matkalle tai lempifestareille tai vapaaehtoistyöhön urheolutapahtumaan. Lapseton voi jopa haluta heinäkuun vapaaksi siksi että pääsee hoitamaan sukulaisen lapsia, koska sukulaisen ei saanut heinäkuuta vapaaksi.

Niin. Työkaverin lapsi itkee kotona yksinään, mutta tärkeintä on tietenkin, että sinä pääset festareille. Tämä sinulle toki suodaan. Mutta muista, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. 

Ei ole minun ongelmani jos perheelliset eivät osaa järjestää hoitajaa. Kyllä lapsi pärjää kotona. Naapureilta varmaan voi hätätilanteessa pyytää apua, ruokaa voi lämmittää mikrossa, ajankuluksi katsoa TV:tä tai lukea... Mikä on niin vaikeaa?

Vierailija
149/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat alakoulussa.

No kyllähän ne sit keskenään pärjää yhden työpäivän. Minunkin lapset pärjäsi kun toinen oli vasta kouluun menossa ja esikoinen kakkoselle siirtymässä. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kun olin yh. Lapset jo aikuisia, ei ole heille siitä jäänyt traumoja. Hyvin ovat pärjänneet elämässään ja olleet jo pienestä alkaen omatoimisia. Nyt kun eläkkeelle enää muutama vuosi niin hyvällä omallatunnolla pidän lomani heinäkuussa, kun en silloin saanut kun lapset oli pieniä.

Vierailija
150/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle vaan voi tulla tilanne, että tarvitsisi kipeästi sen loman juuri heinäkuuksi. Syy voi olla lapsen hoito, vanhemman hoito, ihan mikä tahansa. Jos mun työkaveri olisi siinä tilanteessa, ettei millään saisi järjestettyä lastenhoitoa, varmasti auttaisin ja pitäisin lomani elokuussa. Mun mielestä elokuu on nykyisin monesti vielä lämpimämpi kuukausi kuin heinäkuu. 

Mut mä ymmärrän lapsettomien kommentit. Ihmiset on nykyään sellaisia. Jos tiellä sattuu liikenneonnettomuus, niin suurin osa ihmisistä ajaa ohi. Joku voi pysähtyä kuvaamaan tapahtuman kännykällä. Jokainen huolehtikoon itsestään. Niinhän se tänä päivänä on.

Et voi olla tosissasi. Vertaat tasapuolisia lomavuoroja onnettomuuspaikan kuvaamiseen?

Vertaan siihen, että ihmiset eivät nykyään auta toisiaan. 

Voi luoja :D Kerroppas miten ne perheelliset sitten vastavuoroisesti auttavat lapsettomia?

Minä ainakin olen tehnyt paljon pihatöitä naapuruston mummoille.

Kauppaostoksia olen myös tuonut naapureille, ja jonottanut jotain spesiaalitarjouksia kavereille kun eivät ole itse ehtineet jonottamaan.

Olen jäänyt ylitöihin työkaveria auttamaan kun hänen projektinsa on kaivannut apua.

Olen antanut parkkirahaa työkavereille kun hänellä ei ollut.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään..

Ei ehkä vastavuoroista auttamista mutta auttamista kuitenkin.

Loma-ajat eivät ole ongelmia minulle aiheuttaneet. Aina olen iloiten ottanut lomat vastaan kun olen lomaa saanut.

Koskaan en ole ongelmaa niistä osannut kehittää. En lapsettomana enkä lapsellisena.

Miten itse olet auttanut lapsettomia tai lapsellisia?

Vastavuoroisesti tai muuten vaan.

Noiden sun mainitsemien itsestään selvyyksien lisäksi olen vahtinut tuttujen lapsia, kuskannut, hoitanut kipeänä, auttanut vaikka kuinka monessa asiassa ihan muuten vaan.

Aaa.

Olet varmaan itsestäänselvyytenä tehnyt myös kaiken sen mitä en maininnut muuten kuin toteamalla, että listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään..

Itsestäänselvyyksiähän nekin kaikki sun mielestä ovat.

Sää oot aika söpö 😘

Tää ei ole oikeasti mikään kilpailu siitä että kuka auttaa eniten.

Itse ajattelen ihmisiä jonkin verran koska haluan ja pystyn. Pyhimyksen roolia en kuitenkaan kaipaa.

Vierailija
151/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle vaan voi tulla tilanne, että tarvitsisi kipeästi sen loman juuri heinäkuuksi. Syy voi olla lapsen hoito, vanhemman hoito, ihan mikä tahansa. Jos mun työkaveri olisi siinä tilanteessa, ettei millään saisi järjestettyä lastenhoitoa, varmasti auttaisin ja pitäisin lomani elokuussa. Mun mielestä elokuu on nykyisin monesti vielä lämpimämpi kuukausi kuin heinäkuu. 

Mut mä ymmärrän lapsettomien kommentit. Ihmiset on nykyään sellaisia. Jos tiellä sattuu liikenneonnettomuus, niin suurin osa ihmisistä ajaa ohi. Joku voi pysähtyä kuvaamaan tapahtuman kännykällä. Jokainen huolehtikoon itsestään. Niinhän se tänä päivänä on.

Et voi olla tosissasi. Vertaat tasapuolisia lomavuoroja onnettomuuspaikan kuvaamiseen?

Voi luoja :D Kerroppas miten ne perheelliset sitten vastavuoroisesti auttavat lapsettomia?

Kauppaostoksia olen myös tuonut naapureille, ja jonottanut jotain spesiaalitarjouksia kavereille kun eivät ole itse ehtineet jonottamaan.

Olen jäänyt ylitöihin työkaveria auttamaan kun hänen projektinsa on kaivannut apua.

Loma-ajat eivät ole ongelmia minulle aiheuttaneet. Aina olen iloiten ottanut lomat vastaan kun olen lomaa saanut.

Koskaan en ole ongelmaa niistä osannut kehittää. En lapsettomana enkä lapsellisena.

Noiden sun mainitsemien itsestään selvyyksien lisäksi olen vahtinut tuttujen lapsia, kuskannut, hoitanut kipeänä, auttanut vaikka kuinka monessa asiassa ihan muuten vaan.

Lisään vielä että en tarvitse suuria palveluksia takaisin haluisin vain joka toinen vuosi pitää loman heinäkuussa. On helvetin törkeää verrata lapsetonta joka haluaa joskus viettää lomansa heinäkuussa henkilöön joka ei auta onnettomuustilanteessa.

Mistä sä tuommoisen tuohon nyt nykäisit 😲

Vastasin vain kysymykseen "miten perheelliset auttavat lapsettomia"

Hengitä nyt hetki ja ota rauhallisesti.

Vierailija
152/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elämäni aikana työskennellyt useassa eri työpaikassa, enkä koskaan ole törmännyt tuommoiseen lomaongelmaan.

Millaisissa työyhteisöissä lomat aiheuttavat noin paljon ongelmia.

Jos olisin työnantajana tuommoiselle porukalle, pistäisin koko firman kiinni elokuun ajaksi ja kaikki saisivat lomailla silloin.

Vierailija
153/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten sitten elokuu on järjestetty? Sinun tai miehesi olisi varmaan ollut helpompi saada loma elokuulle kuin heinä-.

Vierailija
154/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lapsetomana pidän mielelläni elokuun lomana niin ei tarvitse hoitaa tuttujen lapsia, kun koulun alkaa, sekä "omat"päiväkodit lapsilla

Vierailija
155/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän päiväkodissa ainakaan ole. Se on kiinni joka vuosi koko heinäkuun, syyloman, joululoman ja hiihtoloman. Varahoito on järjestettävä itse. Onneksi miehelläni työkaverit on tämän suhteen ymmärtäväisiä eikä hänellä ole ongelmia saada lomaa. Itse olen naisvaltaisella työpaikalla, joten kyräily, kateus ja itsekkyys estävät usein järjen käytön.

onko yksityinen

Vierailija
156/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että en tarvitse suuria palveluksia takaisin haluisin vain joka toinen vuosi pitää loman heinäkuussa. On helvetin törkeää verrata lapsetonta joka haluaa joskus viettää lomansa heinäkuussa henkilöön joka ei auta onnettomuustilanteessa.

Mistä sä tuommoisen tuohon nyt nykäisit 😲

Vastasin vain kysymykseen "miten perheelliset auttavat lapsettomia"

Hengitä nyt hetki ja ota rauhallisesti.

Luitko sä yhtään mihin ketjuun vastasit? Vai huutelitko ohiksena? Tietty oletin että olet tuo jonka kanssa jo keskustelin joka edellämainittua kysyi. On tapana laittaa ohis jos huutelee toisten ketjuun.

Vierailija
157/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei tosiaan ole vain ekaluokkalaisten kohdalla vaan 3-6 -vuotiaita ei haluta viedä varahoitoon. Lapsettomana luulin että päiväkodin kiinniolo todella tarkoittaa sitä, kunnes vuosien jouston jälkeen valaistuin asiasta.

Vierailija
158/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sellasta se on. Suomalainen työelämä ei ota perheellisiä huomioon. Vaikeinta on pikkukoululaisten vanhemmilla, kun yhteiskunta ei tarjoa minkäänlaista hoitoa sen ikäisille, niitä ei voi jättää yksin kotiin heitteille koko päiväksi, ja 1500 euron nettopalkalla/ nuppi ei palkata mitään lastenhoitajaa.

Itse teen määräaikaisia töitä elokuusta toukokuuhun. Omalla alalla onnistuu onneksi hyvin. Kesä-heinäkuut olen virallisesti "työtön". Eli olen kotona meidän lasten kanssa. Ei oikein ole muita vaihtoehtoja. Mies on vakitöissä ja hänellä oli loma tänä vuonna toukokuussa, viime vuonna oli elokuussa. Ihan mahdoton yhdistelmä perheelliselle.

Vierailija
159/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse joustin vuosia ex-työpaikassani  kesälomien suhteen perheellisten hyväksi ja skippasin samalla kaikki suomen kesätapahtumat ja sen myötä ympäri suomea asuvien ystävien tapaamisen, ne tapahtumat kun sattuu keskittymään juuri heinäkuulle. Muutuin kuitenkin työkavereiden silmissä itsekkääksi kun laitoin viimeiselle kesälleni siinä paikassa lomatoiveen heinäkuulle ja sen sain. 

Vierailija
160/240 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kesäkuu onkin helteisempi kuin heinäkuu. Karma!

En minä niistä säistä niin välitä, vaan lasten hoitamisesta! Ei lapset voi olla keskenään kotona koko päivää.

Ap

Kyllä voivat kun teet heille naposteltavaa jääkaappiin. Älä ole helikopteri tai joudut  hoitamaan kersojen asiat vielä  kun ne ovat 25-vuotiaita.

alakoululaisena kesällä yksin ollut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä