Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette meidän häämenusta?

Vierailija
31.05.2018 |

Juhlat ovat talvella. Tämä on vasta jotain alkuluonnostelmaa. Yksi kasvissyöjä on, ei siis vegaani. Muuten kaikilla on normaali ruokavalio.

Alkuruoka:
Lämminsavulohta
Fetasalaattia, oliivit ja fetajuusto erikseen joten käy myös perussalaattina
Kana-caesar salaattia
Tomaatti-mozzarellasalaatti

Lämmin ruoka:
Paistettua porsaanfileetä
Lihapullia
Kermaista pippurikastiketta
Uunijuureksia
Kermaperunat

Jälkiruoka:
Minttusuklaahyydykekakku
Lusikkaleivät
Jotain muuta?

Kommentit (270)

Vierailija
121/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle menussa olisi myös pari ongelmaa, koska vaikka söinkin kalaa niin en syö lihaa, joten minultakin tavallaan puuttuisi pääruoka. Alkuruokaa olisi kyllä runsaasti, mutta tätä lämmintä ei. Itse en myöskään kyllä yhtään tykkää hyydykekakuista ja en mielelläni "liivatekakkuja" syö. Toisaalta jos olisin ainoa vieras tällä ruokavaliolla niin en kehtaisi valittaa. Ainoastaan ehkä sitä makeaa jäisin kaipaamaan. Eräs tuttuni, joka on todella tarkka vegaani on aina tottunut siihen, että tuskin saa juhlissa mitään suuhunsa, mutta kerran sattui poikkeus ja vieläkin hän puhuu siitä, että muistatko kun niissä juhlissa hän sai syödä oikein kunnolla. Oli siis todella ilahtunut, kun ei tarvinnut nälissään olla. Tuntuu silti muutenkin, että ihmiset näkevät liikaa vaivaa niistä, jotka eivät lihaa syö ja naljailevat juhlissa ja vitsailevat. Se on ehkä pahin asia, kun enemmistön mielestä söi pupunruokaa ja itse vaan tahtoisi edes istua rauhassa. Ja siitäkään ei tarvitse pahoittaa mieltään jos minulle ei menu kelpaa ja en ota sitä possunpaistia. Ei se johdu siitä, että haluan loukata tai paistissa olisi vikaa, mutta kun en vaan noudata "tavallista" ruokavaliota niin en syö sitä. Toivon, ettei kukaan enää toimi niin kuin eräs vanhempi rouva eräissä juhlissa joka "pakotti" minut ottamaan grillatun broilerin lautaselle ja sanoi, että vahtii niin kauan, että syön sen. Poistuin sitten vaivihkaa paikalta heittäen broilerin johonkin puskaan. Nykyisin saisin jo suuni auki, mutta silloin olin niin surkea ja seura vielä sellaista missä monta kauheaa ihmistä.

Vierailija
122/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ehkä lakto-pescovegetaristi eli ei lihaa tai kananmunia, mutta maitotuotteet ja kala ok. Itsekään en silti syö liivatetta. Joskus tuli jotain karkkeja ostettua, missä liivatetta oli mutta kyllä niiden syöminen sitten jäi kun ajatteli mitä sotkua seassa on. Häämenussa kaipaisin eniten vaihtoehtoa kakulle. Oli joku tavallinen kermakakku pelastaisi päiväni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika junttia.

Vierailija
124/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on niin perus, että tylsää. Miksi kaikilla pitää aina olla täysin sama menu?

Ihan hyvä. Perus jutut toimii kuitenkin ihan hyvin. Jos lähdetään luomu lähiruokaa tai terveellisiin kokojyvä sapuskoihin, niin kyllä se epäonnistumisen mahdollisuus on paljon suurempi.

Vierailija
125/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä jäisin nälkäiseksi. Ja perunalisäkkeen vaihtaisin johonkin toiseen, koska tuollaisenaan pääruoka on tosi raskas ja rasvainen, kermaperunoita kermakastikkeella? 

Vierailija
126/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle menussa olisi myös pari ongelmaa, koska vaikka söinkin kalaa niin en syö lihaa, joten minultakin tavallaan puuttuisi pääruoka. Alkuruokaa olisi kyllä runsaasti, mutta tätä lämmintä ei. Itse en myöskään kyllä yhtään tykkää hyydykekakuista ja en mielelläni "liivatekakkuja" syö. Toisaalta jos olisin ainoa vieras tällä ruokavaliolla niin en kehtaisi valittaa. Ainoastaan ehkä sitä makeaa jäisin kaipaamaan. Eräs tuttuni, joka on todella tarkka vegaani on aina tottunut siihen, että tuskin saa juhlissa mitään suuhunsa, mutta kerran sattui poikkeus ja vieläkin hän puhuu siitä, että muistatko kun niissä juhlissa hän sai syödä oikein kunnolla. Oli siis todella ilahtunut, kun ei tarvinnut nälissään olla. Tuntuu silti muutenkin, että ihmiset näkevät liikaa vaivaa niistä, jotka eivät lihaa syö ja naljailevat juhlissa ja vitsailevat. Se on ehkä pahin asia, kun enemmistön mielestä söi pupunruokaa ja itse vaan tahtoisi edes istua rauhassa. Ja siitäkään ei tarvitse pahoittaa mieltään jos minulle ei menu kelpaa ja en ota sitä possunpaistia. Ei se johdu siitä, että haluan loukata tai paistissa olisi vikaa, mutta kun en vaan noudata "tavallista" ruokavaliota niin en syö sitä. Toivon, ettei kukaan enää toimi niin kuin eräs vanhempi rouva eräissä juhlissa joka "pakotti" minut ottamaan grillatun broilerin lautaselle ja sanoi, että vahtii niin kauan, että syön sen. Poistuin sitten vaivihkaa paikalta heittäen broilerin johonkin puskaan. Nykyisin saisin jo suuni auki, mutta silloin olin niin surkea ja seura vielä sellaista missä monta kauheaa ihmistä.

No mä en tajua mikä tässäkään nyt on iso ongelma, kun sortimentteja on monta:

Alkupalalistalla on mm. lämminsavulohta, jota lihaa syövänä kasvissyöjänä siis ilmeisesti syöt?. Miksi tämä ei käy ns. "kasvissyöjälle" joka kuitenkin syö kalaa, ihan pääruoalla??? Kun siinä pääruoalla on kuitenkin uunijuureksia, kermaperunoita (jotka ap on vaihtamassa keitettyihin - sopii erinomaisesti savulohen kanssa) ja kastiketta.

Vaikka lihaa syövä kasvissyöjä skippaisi lohen alkupalapöydästä, hänelle jäisi kuitenkin siihen vielä fetasalaatti (sille tämän ketjun kanaa syövälle kasvissyöjälle myös tuo kana-cesar salaatti) ja tomaatti mozzarellasalaatti.

Pääruoan kanssa ottaa sitten lämminsavulohta, niitä perunoita, kastiketta ja uunijuureksia. Lisäksi tässä oli tulossa lihapullien oheen kasvispullia/falafelejä.

Mitä prinsessalle pitäisi olla, että pääruoan kriteerit täytyy?

Ap:lle vinkki, että laita se lohi tarjolle myös pääruoan kanssa, jos eivät ole samaan aikaan tarjolla. 

Jälkkäri oli hakusessa, mutta lusikkaleipiä on jo nyt menussa liivatetta vieroksuville.

P.S. Kun vähän jakaisi kappaleisiin, olisi helpompi lukea...

Vierailija
127/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuruoka nam! pääruokaa en söisi yhtään koska en syö punaista lihaa, voisiko olla joku vaihtoehto

Vierailija
128/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein ok, sille kasvissyöjälle voisitte keksiä jotain pääruokaa kyllä :) juureksia perunalla :D

Ei tuossa karppaajallekkaan ole kuin kyljystä pääruuaksi. Kastikkeessakin on luultavasti jauhoja.

Alkuruuista löytyy kyllä savulohta.

Jälkiruuaksi ei mitään.

Sikäli vegaaneilla menee ihan hyvin. Tosin jos karppaaja vähän kin kunnioitaa isäntäväkeä, hän unohtaa illaksi periaatteensa ja vetää kaljaa ja pullaa kaksin käsin.

Vierailija
129/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuruoka nam! pääruokaa en söisi yhtään koska en syö punaista lihaa, voisiko olla joku vaihtoehto

Possu on kyllä kypsänä valkoista lihaa, jos sitä ei ole jollain nitriiteillä värjätty. Kyljyksiä ei yleensä ole.

Vierailija
130/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu!!

Vierailija
131/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en tajua mikä tässäkään nyt on iso ongelma, kun sortimentteja on monta:

Alkupalalistalla on mm. lämminsavulohta, jota lihaa syövänä kasvissyöjänä siis ilmeisesti syöt?. Miksi tämä ei käy ns. "kasvissyöjälle" joka kuitenkin syö kalaa, ihan pääruoalla??? Kun siinä pääruoalla on kuitenkin uunijuureksia, kermaperunoita (jotka ap on vaihtamassa keitettyihin - sopii erinomaisesti savulohen kanssa) ja kastiketta.

Vaikka lihaa syövä kasvissyöjä skippaisi lohen alkupalapöydästä, hänelle jäisi kuitenkin siihen vielä fetasalaatti (sille tämän ketjun kanaa syövälle kasvissyöjälle myös tuo kana-cesar salaatti) ja tomaatti mozzarellasalaatti.

Pääruoan kanssa ottaa sitten lämminsavulohta, niitä perunoita, kastiketta ja uunijuureksia. Lisäksi tässä oli tulossa lihapullien oheen kasvispullia/falafelejä.

Mitä prinsessalle pitäisi olla, että pääruoan kriteerit täytyy?

Ap:lle vinkki, että laita se lohi tarjolle myös pääruoan kanssa, jos eivät ole samaan aikaan tarjolla. 

Jälkkäri oli hakusessa, mutta lusikkaleipiä on jo nyt menussa liivatetta vieroksuville.

P.S. Kun vähän jakaisi kappaleisiin, olisi helpompi lukea...

Sori, että ärsytin. Olen silti vielä kaukana jostain "prinsessasta" moniin verrattuna.

Vierailija
132/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä menu!

Laittaisin kuitenkin ne kermaperunat. Lohkot kuivahtaa nopeasti.

Kasvissyöjälle erikseen omana ateriana esin täytetty paprika tai kesäkurpitsa. Soijarouhetta, kasviksia, hyvä kastike ja juustoraaste päälle.

Vierailija
133/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syömme tuollaisia ruokia kotona.. Ei tuo menu ole juhlallinen.. Ja kuitenkin vieraiden pitäisi tuoda lahja tai rahaa. Tarjoaisitte kunnon ruoat.

Vierailija
134/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullat pääruoalla on mielestäni turhat, porsaanfile riittää hyvin. Lihapullien tilalle laittaisin hyviä kasvispullia ja kermakastikkeeseen mukaan sieniä. Vaikka itse lihaa syönkin, tykkään silti että on kasvistakin saatavilla.

Vierailija
135/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihapullat pääruoalla on mielestäni turhat, porsaanfile riittää hyvin. Lihapullien tilalle laittaisin hyviä kasvispullia ja kermakastikkeeseen mukaan sieniä. Vaikka itse lihaa syönkin, tykkään silti että on kasvistakin saatavilla.

Ei kannata laittaa sieniä. Monet nirsot vihaa niitä niljakkaita limanuljakkeita.

Vierailija
136/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermainen pippurikastike ja kermaperunat kuulostaa omituiselta yhdistelmältä. Saisiko ne perunat ilman kermaa?

Muutenkin yksinkertaistaisin. Lihapullia ei tarvita, ja (ainakin) yhden salaatinkin voisi poistaa. Jos fetasalaatti on oikein tehtyä, siinä on paljon oliiviöljyä eikä lainkaan salaatinlehtiä, se on siis aika tuhtia, joten en ajattelisi, että ilman juustoa ja oliiveja se käy "perussalaatista". Jättäisin sen pois, niin hyvää kuin se onkin. Sehän on oikeastaan kokonainen ruokalaji itsessään.

Vierailija
137/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä menu. Satoja juhlia/häitä järjestäneenä (pidän pitopalvelua), voin sanoa, että kaikki on kohdallaan. Ei mitään kasvispullia koko porukalle, kukaan ei niitä käytännössä ota ja lihapullat loppuvat kesken. Pitopalvelu valmistakoon mehevän kasvispihvin ja kun pääruokakierros alkaa, henkilökunta tuo lautasella annoksen kuumana vegelle. Hakekoot santsia pöydästä. Minttukakun kanssa joku perinteisempi tarjottava, muuten hyvä. Vaikka kerma-kerma -asiasta täällä jotkut sanoivat, ne hupenevat aina suhteessa 99-1 , vaikka olisi muuta perunaa tarjolla. Ei tarvitse huomioida joka ikisen täyttä ruoka-aineympyrää yhden illan takia ja tämä menusi on todella hyvä perinteisyudessään.

Vierailija
138/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullia häissä?!?! Sori vaan, mutta aika köyhät eväät...

Vierailija
139/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks oo lainkaan makaroonilaatikkoo?

Vierailija
140/270 |
31.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanat alkuruoat, mutta pääruokaa ei ole vain kalaa ja kasviksia syöville. Voisiko olla vaikka jotain (juustoinen kasvisgratiini tms) tai jotain halloumia tms.