Äiti ei kuulemma syö vanhainkodissa ja hoitajat eivät muka voi asialle mitään
Äitini sai vihdoin ja viimein paikan muistisairaiden palvelukeskuksesta. Oli sitä jo odotettukin. Äitini paino on kuitenkin laskenut nyt parin kuukauden aikana aivan silmiinpistävästi. Joskus kun olen mennyt ruokailun jälkeen paikalle ja kysynyt söikö äiti mitään, niin hoitajat vain sanovat, että ei. Lautanenkin oli otettu jo edestä pois! Äitini ei ole aina halunnutkaan syödä koska ruoka on pahaa, mutta itse olen pienellä maanittelulla saanut hänet helposti syömään. Joskus äiti on alkanut syömään, kun häntä on ns. syöttänyt.
Onko siis niin, etteivät hoitajat edes yritä auttaa syömisessä? Se ei nyt syö ja sillä hyvä - niinkö? Tietenkin minulle sanotaan, että voisin itse hoitaa äitini, mutta ihmettelen kyllä miten minä näin ilman koulutustakin olisin selvästi parempi hoitaja kuin he.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Meille kävi myös niin, että isälläni oli usein kaikki ruuat syömättä. Kerrankin menimme ruokailun jälkeen käymään ja kumma kyllä isä söi sitten kaikki sen lautasella olleen ( jo kylmän) puuron, kun häntä vähän kannusti. Sen takia olisin halunnut, että häntä oltaisiin enemmän kannustettu syömään. Mutta en syytä ketään.
On oikeastaan melko ymmärrettävää että monet vanhukset syö paremmin kun joku heidän tuttu omaisensa on vieressä kannustamassa. Omaisille ei ehkä samalla tavalla viitsi valittaa että ruoka ei maistu. Omaisen seura myös piristää vanhusta ihan eri tavalla kuin hoitaja joka yleensä on vieraampi. Masennus laskee ja vanhukselle on syy pitää itsestään huolta kun hän tuntee olevansa omaisilleen niin tärkeä että nämä haluavat viettää aikaa hänen seurassaan yms. Hoitaja ei voi koskaan korvata niitä läheisiä ihmissuhteita, eikä vanhukselle välttämättä ole elämän halua jos ainut joka hänelle pitää seuraa on hoitaja joka tekee sen palkkaa vastaan ei siksi että vanhus hänelle on raskas ja tärkeä läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä reilu 5v näitä töitä tehneenä on selkä- ja rannevaivoja ja olen päättänyt vaihtaa alaa. Ei ole oman terveyden menettämisen väärti.
Et sinä kuitenkaan mitään vaihda. Kunhan puhelet.
Vanhuksille voisi tehdä hyvää lääkekannabis. Se lisää ruokahalua, vähentää kipuja ja parantaa mielialaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiivistelmä: miksei vanhusten oloja paranneta siten, että heillä olisi hyvä olla. Tällöin ei olisi tarvetta joudutetulle kuolemalle.
Se maksaisi aivan liikaa. Jo nykyään voidaan joutua tinkimään esim. ravintolisistä ym. jollei omaisilla ole niihin varaa.
Lh kirjoitti:
Me hoitajat antaisimme mielellämme kaiken aikamme vanhuksille, mutta kirjaus, rait, tilaukset,koulutukset ym ovat pakollisia perushoidon lisäksi suoritettavia töitä mitkä pitää ehtiä tehdä
Istupa hetkeksi alas ja sulje silmäsi. Mieti mikä tässä elämässä on tärkeää. Eikö olisi tärkeämpää antaa viimeisiä elinvuosiaan viettävälle vanhukselle kaikki mahdollinen aika ja huolenpito? Ei siinä loppupeleissä paina ne rait ja koulutukset. Ihmisen kohtaaminen on tärkeämpää kuin uralla eteneminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vaiettua suomalaista eutanasiaa ja arkipäivää maamme kaikissa vanhusten hoitolaitoksissa. Hoitajat eivät ehtineet ruokkia minun äitiänikään, mutta onneksi sisareni asui lähempänä ja kävi säännöllisesti syöttämässä hänet. Muuten äitiparka olisi kuivunut ja kuollut nälkään parissa viikossa.
Kun en ole itse vielä tuota tilannetta oman läheisen kanssa kohdannut, olen varmasti jäävi sanomaan, mutta:
Kun ihminen on menettänyt kykynsä syödä ja juoda, vaikka edessä on ruokaa ja juomaa, ja kysymys on nimenomaan vanhuudesta ja muistisairaudesta, miksi vanhusta pitää väkisin pitää elossa? Mitä ne muutamat kuukaudet tai viikot auttaa? Kun ei se elämä muutenkaan ole enää millään lailla mielekästä, muistisairauksiin kun yleensä liittyy liuta muitakin ikäviä oireita, masennusta, aggressiivisuutta, pelkotiloja jne. Ja parannusta ei ole.
Täysin samaa mieltä. Olen tehnyt itselleni nyt 24-vuotiaana hoitotahdon mummun tilanteen myötä. Jos en halua syödä tai juoda, ei pakoteta. Jos olen siinä kunnossa, että en pysty elämään täysipainoista elämää, en kykene itse päättämään asioistani eikä kuntoutuminen ole todennäköistä, ei elämää pitkitetä. DNR-päätös nopeasti ja elämää pitkittävä hoito lopetetaan, ainoastaan oireita hoidetaan jos se on mahdollista ilman elämän pitkittymistä. Miksi? Siksi, etten halua olla elämänhaluton taakka läheisilleni.
Muistisairaalle kaikki ne harhat ovat täysin totta. Mummu pelkää, että punaiset ovat tulossa hakemaan häntä ja uskoo että he ovat yöllä puhkaisseet silmän. Naapuri myrkyttää kaivoveden, vaikka kaivoa ei ole ollut neljäänkymmeneen vuoteen. Kaksi hänen lapsistaan taas varastaa tavaroita, vaihtaa niiden järjestystä, varastaa hänen lääkkeet, yrittää myrkyttää ja viimeisimpänä ovat siirtäneet hänet ja tavaransa yöllä vieraaseen taloon. Lopputulos on se, että mummu suree sitä kuinka hän on kasvattanut lapset varkaiksi, ei saa asua kotona koska hänet on siirretty pois sieltä salaa, ei aina ymmärrä missä päin taloa hän on. Ei pysty liikkumaan, ei ymmärrä kellonaikoja, ei tunnista läheskään kaikkia läheisiä. Joitain henkilöitä, kuten veljeäni, kohtaan hän on hyvinkin aggressiivinen. Mummu siis asuu kotonaan, minun vanhempien kanssa. Minusta mummu pitää jostain syystä kovasti, veljestä taas ei, serkkua pelkää.
Ei ihan sellaista elämää, minkä toivon olevan itselläni vanhana edessä. Hoidan mummua kahtena päivänä viikossa ja olen jo siitä poikki. Mummu on myös ihan poikki. Äitini on tehnyt itselleen vastaavan hoitotahdon kuin minulla, elämää ei turhaan pitkitetä. Hän on myös tehnyt testamentin, elinluovutustahdon, ruumiinluovutustestamentin, käynyt tavaroitaan läpi jotta perikunnan ei tarvitse käydä massiivista kasaa läpi ja kotona on helpompi vanhana asua. Minä aion toimia samoin. Testamentin ja ruumiinluovutustestamentin olen tehnyt. Onneksi voimme puhua näistä asioista ja vaikka jonkun kuolema olisi yllättävä, se vainajan tahto silti tapahtuu. Toivon itse, että lähden samalla tavalla kuin ukkini. Ukki oli täysissä voimissa henkisesti, kuoli perinteisesti kalareissulla äkilliseen aivoverenvuotoon. Eli saappaat jalassa, tehdessä sitä mitä hän rakastaa hänelle tärkeiden kalakavereiden kanssa. En näkisi parempana sitä, että ukki olisi kuollut myöhemmin sen jälkeen kun on viettänyt vuosia laitoksessa vaipoissa peläten Venäjän hyökkäystä.
En pidä tuollaisesta ajattelutavasta. Miksei ennemmin lisättäisiin voimavaroja vanhustenhoitoon ja hellästi hoitaen ylläpidettävä mahdollisimman miellyttävää elämän ehtoota. Ei se vanhus koko aikaa mitään pelottavia harhoja näe, vaan häntä pitää silloin vain lohduttaa, että kaikki on hyvin. Äkkiä se harha sitten loppuu siltä kerralta.
Miksi emme enää näe vanhuksen elämää arvokkaana.
Tuollainen ajattelutapasi johtaa siihen, että ainoastaan tuottava yksilö on arvokas. Kun tähän vielä saadaan aikaiseksi eutanasian laillistaminen, koko homma menee siihen, että vanhuksen edellytetään poistamaan itsensä, kun hän alkaa olla liiaksi vaivaksi.
Tiivistelmä: miksei vanhusten oloja paranneta siten, että heillä olisi hyvä olla. Tällöin ei olisi tarvetta joudutetulle kuolemalle.
Näitä kannattaa ajatella silloin, kun vaaleissa raapustaa ehdokkaansa numeroa paperiin.
Vierailija kirjoitti:
Lh kirjoitti:
Me hoitajat antaisimme mielellämme kaiken aikamme vanhuksille, mutta kirjaus, rait, tilaukset,koulutukset ym ovat pakollisia perushoidon lisäksi suoritettavia töitä mitkä pitää ehtiä tehdä
Istupa hetkeksi alas ja sulje silmäsi. Mieti mikä tässä elämässä on tärkeää. Eikö olisi tärkeämpää antaa viimeisiä elinvuosiaan viettävälle vanhukselle kaikki mahdollinen aika ja huolenpito? Ei siinä loppupeleissä paina ne rait ja koulutukset. Ihmisen kohtaaminen on tärkeämpää kuin uralla eteneminen.
Tämän kun omaisetkin muistaisivat. Kyse on sentään heidän eikä hoitajien rakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Lh kirjoitti:
Työnantajaa vastaan niskoitteleva hoitaja on hyvin äkkiä työtön hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
En ole onneksi vielä siinä tilanteessa, että äitini olisi vanhainkodissa kaltaistenne "lähäreiden" armoilla. Luoja auttakoon, ettei sitä tilannetta koskaan tulisi tai tulisi lottovoitto ennen sitä, että voisi palkata kotiin hoitajan jos tilanne siihen menee. Ajatuskin äitini (ja kenen tahansa vanhuksen, heilläkin kun ON ihmisarvo, vaikka moni tässä ketjussa on eri mieltä) nälkään tappamisesta on kuvottava!
Olen itsekin ollut aikoinaan hoitokodeissa töissä ja voin kokemuksen perusteella sanoa, että alle puolet henkilökunnasta on oikealla alalla eli vastuussa toisen ihmisen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Suurin osa on kammottavia ihmisiä.
No sinä nyt ainakin taisit olla täysin väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, nestelistaa pitää vaatia.
Mitkä perusteet ovat sille, että lääkäri anna lupaa/määräystä nestelistan käyttöön?
Koska sen pitäminen on aikaavievää. Ei ole järkeä pitää sellaista ainoastaan siitä syystä, että omaiset kuvittelevat hoitajien olevan mielipuolia, jotka nauttivat siitä kun saavat pitää vanhuksia nälässä ja janossa. Sitä paitsi siihen nestelistaanhan voisi hyvin valehdella, että tarjottu vettä, mutta vanhus piti suutaan tiukasti kiinni, jota tapahtuu muutenkin joidenkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella lääkäri voi kieltää nestelistan käytön?
Ei sitä varsinaisesti kieltää voi. Mutta ei hoitajat ala sellaista pitämään vain siksi, että sinä niin pyydät.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sillä 3700e/kk jo maksaisi kerrostaloasunnon vuokran ja hoitajan kotiin? Hoitajan palkan voi sitä paitsi laittaa lapsen kotitalousvähennyksiin. Filippiiniläinen au pair tulee vielä halvemmalla ja hehän kyllä hoitavat vanhukset hyvin ja kunnioittavasti.
Aika pientä kuukausipalkkaa sitten taitaisit maksaa. Ja eihän se hoitaja voi siellä koko aikaa olla töissä? Pitäisihän heitä nyt olla vähintään kolme, että saavat joskus vapaapäiviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaan kannattaa lisätä voita, kermaa, kookosöljyä ja mausteita reilusti. Omat purkit vaan kotoa mukaan.
Voita ja kermaa löytyy yleensä kilokaupalla hoivakodeista, joten niitä ei varmasti tarvitse tuoda kotoa :) Kookosöljyä ja mausteita ei löydy, mutta usein vanhukset eivät juuri sellaisista pidäkään. (Poikkeuksia tietysti on lisääntyvässä määrin).
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen kykenee juomaan ja haluaa juoda, eikö ole hoitolinjausten mukaista antaa hänen juoda?
Tietenkin ja siksi niin tehdäänkin. Mutta jos ihminen ei juo vaikka kykenisikin, niin häntä ei voi pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vain aloituksen, joten kommentoin vain siihen. Meidän äiti kieltäytyi myös syömästä palvelutalossa. Ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin että tein hänelle tuttuja kotiruokia ja syötin itse.
Vanhemmat ihmiset ovat tottuneet suolaisempaan ruokaan, laitosten ruoat on hyvin vähän maustettuja yhtään mitenkään. On tietenkin totta, että suolainen ruoka on epäterveellistä, mutta onko sillä hirveästi väliä, kun henkilö on jo 80+ ja täysin ulkona tästä maailmasta? Voisi edes ruoasta nauttia, siitäkin kuitenkin maksetaan.
Kaikista hoitopaikoista löytynee suolasirotin.
Suolasirotin ei liene ratkaisu ongelmaan, sillä monilla vanhuksilla on mennyt maku- ja hajuaisti, samoin nälän ja kylläisyyden tunne.
Demontoitunut mummini lusikoi suoraan suolapaketista suolaa suuhunsa ja vaivatta meni alas. Samoin ei tuntenut makean rajaa.
Niin, mutta kun se edellinen kommentoija sanoi, että tekee itse ruuat omaiselleen hoitopaikkaan, koska siellä ei ole tarpeeksi suolaisia ruokia :)
Suurimmalla osalla vanhuksista muuten on maku- ja hajuaisti. Makean maistaa kaikista pisimpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sillä 3700e/kk jo maksaisi kerrostaloasunnon vuokran ja hoitajan kotiin? Hoitajan palkan voi sitä paitsi laittaa lapsen kotitalousvähennyksiin. Filippiiniläinen au pair tulee vielä halvemmalla ja hehän kyllä hoitavat vanhukset hyvin ja kunnioittavasti.
Aika pientä kuukausipalkkaa sitten taitaisit maksaa. Ja eihän se hoitaja voi siellä koko aikaa olla töissä? Pitäisihän heitä nyt olla vähintään kolme, että saavat joskus vapaapäiviäkin.
Miksei omaishoitaja saa kunnalta ollenkaan vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa hoitajia jo yhden vuorokauden aikana tarvii kolme. Yhteensä viisi hoitajaa pystyisi tuon kaltaista hoitorinkiä pyörittämään kun he pitävät myös vapaapäivät. Lomille (vuosi, sairaus yms) pitää vielä heidän lisäksi palkata sijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Lh kirjoitti:
Työ ei ole ollenkaan ensimmäisenä mielessä kun suljen silmäni vaan ne omat läheiset ihmiset. Ja kyllä oma ura minulle on tärkeämpi kuin se millaisen vanhuuden esim. sinun äitisi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei omaishoitaja saa kunnalta ollenkaan vapaata?
No saahan. Lakisääteiset vapaat ja hoidettava intervallipaikalle
Puhu vaan omasta puolestas. Jos katkeruus ja negatiivisuus valtaa mielen, niin silloin täytyy hakea apua.