Äiti ei kuulemma syö vanhainkodissa ja hoitajat eivät muka voi asialle mitään
Äitini sai vihdoin ja viimein paikan muistisairaiden palvelukeskuksesta. Oli sitä jo odotettukin. Äitini paino on kuitenkin laskenut nyt parin kuukauden aikana aivan silmiinpistävästi. Joskus kun olen mennyt ruokailun jälkeen paikalle ja kysynyt söikö äiti mitään, niin hoitajat vain sanovat, että ei. Lautanenkin oli otettu jo edestä pois! Äitini ei ole aina halunnutkaan syödä koska ruoka on pahaa, mutta itse olen pienellä maanittelulla saanut hänet helposti syömään. Joskus äiti on alkanut syömään, kun häntä on ns. syöttänyt.
Onko siis niin, etteivät hoitajat edes yritä auttaa syömisessä? Se ei nyt syö ja sillä hyvä - niinkö? Tietenkin minulle sanotaan, että voisin itse hoitaa äitini, mutta ihmettelen kyllä miten minä näin ilman koulutustakin olisin selvästi parempi hoitaja kuin he.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vaiettua suomalaista eutanasiaa ja arkipäivää maamme kaikissa vanhusten hoitolaitoksissa. Hoitajat eivät ehtineet ruokkia minun äitiänikään, mutta onneksi sisareni asui lähempänä ja kävi säännöllisesti syöttämässä hänet. Muuten äitiparka olisi kuivunut ja kuollut nälkään parissa viikossa.[/quote
Tämä on totta. Jos ei ole näitä "pelastavia sukulaisia" niin huonosti. Itse kävin syöttämässä omaa isääni. Tunti siinä meni. Ei ihme että hoitajilla ei kädet riitä.
Lässynlässyn idiootti! Katsos kun vanhus ei välttättä niitä hoitajia kaipaa, vaan omia lapsiaan, jotkut osoittavat mieltään ja kieltäytyvät syömästä, mutta syövät kun omainen syöttää. Ymmärrätkö lehmä?
Täälläpäs on sitten aika raisua kielenkäyttöä. Nimitellään idiootiksi ja lehmäksi. Tajuaako tämän kirjoittaja että menee ilmoitus modeen? Nyt sitä kielenkäyttöä siistimmäksi!
Olin töissä muistisairaiden yksikössä. Meitä oli 2 hoitajaa ja 15 hoidettavaa. Ei siinä ehtinyt tehdä kuin välttämättömimmät toimet. Ei ollut aikaa auttaa asukasta syömään. Hosuen hoidettiin kaikki hommat. Tietokoneen ääressä meni tuhottoman paljon aikaa, kun jokainen asia täytyi kirjata ylös. Tuntui, että asukkaat olivat vain haittana, muiden töiden lomassa hoidettavia riesoja. Pyykkäys, ruokahuolto, tiskaus, petivaatteet olivat tärkeintä. Oikein ärsytti, kun piti hoitaa asukkaita, kun muut työt odottivat. Asukkaat tuli hoidettua hutaisten, että pääsi jatkamaan taas pyykkihuoltoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Tilaa äidillesi ruokaa joka maistuu hänelle. Se on ainut tapa että jatkat hänen hyvinvointia. Kamalaa möskää tarjoavat.Ihan tulee mieleen että haluavat laihduttaa/nälissään olevat reppanat pois hoidosta.
Voi Luoja näitä tappajahoitajafantasioita. Miten hitossa te ihmiset ilkeätte tunkea omaisenne laitoksiin, joissa ainoa tavoite on tappaa heidät milloin milläkin menetelmillä? En veisi sellaiseen edes koiraa mutta aika moni tuntuu vievän vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Keneltä toiselta asukkaalta AP olisi valmis ottamaan sen ajan pois, joka menee äidin syöttämiseen? Voit mennä itse määräämään ja mieluiten kirjallisena.
T *eri, muttei hoitaja
Muistathan kirjoittaa hoitotahtoosi vanhuutta varten, että sinua ei sitten tarvi syöttää jos et itse pysty, koska se on muilta pois.
Oikeasti ihan järjettömiä kommentteja. Sanon tämän vanhuspuolella töissä olleena. Jos syöttämiseen menee kauan aikaa, niin sitten siihen menee. Ei ihmisiä voi jättää ruoatta jos oma toimintakyky ei riitä syömiseen. Eri asia, jos ei oikeasti halua syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vaiettua suomalaista eutanasiaa ja arkipäivää maamme kaikissa vanhusten hoitolaitoksissa. Hoitajat eivät ehtineet ruokkia minun äitiänikään, mutta onneksi sisareni asui lähempänä ja kävi säännöllisesti syöttämässä hänet. Muuten äitiparka olisi kuivunut ja kuollut nälkään parissa viikossa.[/quote
Tämä on totta. Jos ei ole näitä "pelastavia sukulaisia" niin huonosti. Itse kävin syöttämässä omaa isääni. Tunti siinä meni. Ei ihme että hoitajilla ei kädet riitä.
Lässynlässyn idiootti! Katsos kun vanhus ei välttättä niitä hoitajia kaipaa, vaan omia lapsiaan, jotkut osoittavat mieltään ja kieltäytyvät syömästä, mutta syövät kun omainen syöttää. Ymmärrätkö lehmä?
Lehmä onkin hyvä nimi minulle:). Kyllä omaiseni syö jos hoitaja syöttää. Mutta kysymys on siitä että hoitajat eivät oikein kerkiä syöttämään kun on monta syötettävää samaan aikaan. Tottakai on vanhuksesta mukavaa jos oma poika tai tytär välittää ja osoittaa sen vaikka tällä tavalla. Kaikilla ei ole mahdollista käydä syöttämässä omaisiaan. Meidän isän hoitopaikassa sanottiin ihan ääneen että toivotaan että omaiset tulisi ruoka-aikoina syöttämään. Tämä ei ole hoitajien laiskuutta vaan kädet ei oikeasti riitä samaanaikaan syöttää.
Kuuntelin kerran kun olin isääni katsomassa hoitokodissa, kun viereisessä huoneessa oleva vanhus kakisteli kovaan ääneen kun hoitaja syötti. Ei ilmeisesti kerinnyt nielaista kunnolla. Keuhkokuumeen riski kasvaa jos ruokaa jää henkitorveen.
Voi miksi niitä kuolevia vanhuksia on pakkosyötettävä. Miksi sitä dementikon elämää on väkisin yritettävä pidentää? Eipä siinä elämässä ole enää mitään järkeä, se eletty elämä on takana ja muistot siitä on haalistuneet. Minkä takia ihmistä on pidettävä hengissä jos sisus on jo kuollut. Onko sen vanhuksen elettävä lastensa takia? Entisessä työssäni olin muistiyksikössä ja syvä sääli vanhuksia kohtaan. Itse en ainakaan haluisi olla heidän vaipoissaan vaan toivon että saisin pois "elämäni aikana" Jos olisi rasti ruutuun systeemi että kuolenko 70v terveenä vai 85v laitoksessa (niin että olisin jo ollut n 7v ihan pihalla kaikesta) niin x olisi 70v. Kumman te rastittaisitte?
Sairaanhoitaja tässä hei. Muistisairaiden ruokailu ja nesteytys ovat välillä melkoista rakettitiedettä. Vanhus ei esim. muista, ettei ole syönyt. Tai toisinpäin: on syönyt oman ja joskus kaverinkin annoksen, muttei muista syöneensä koko päivänä. Sitten nyyhkitään omaisille, kun ei täällä edes ruokaa saa..Myös haju- ja makuaisti saattavat muuttua sairauden ja iän myötä, ruuan koostumus ja rakenne eivät tunnu hyvältä suussa, jne. jne. jne. Elämän lähestyessä loppuaan ei ravinto enää myöskään imeydy, elimistö ei pysty käyttämään sitä hyväkseen. Neste menee kudoksiin ja tekee jo ennestään tukalasta olosta vielä tukalamman. Ja henkkoht. olen sitä mieltä, ettei pakottaminen syömään ole oikein. Eli jos joku ei vaan halua syödä, niin en väkisin ala ruokaa suuhun tunkemaan. Yritän toki houkutella, mutta jos ei syö niin sitten ei syö. Että semmosta.
En yhtään ihmettele ettei ruoka maistu hoitolaitoksissa, ruoka on täyttä pas...... ilman suolaa ja mausteita. Minunkin altzhaimeria sairastava äitini syö hyvällä ruokahalulla kun viedään ravintolaan tai kotiin. Hoitolaitoksessa ei todellakaan syö mitään perunavelliä.
Tuttuni , täysissä järjissään ollut vanhus, mutta muita sairauksia. Halusi päästä pois tästä ulottuvuudesta kun ei ollut toiveita elon paranemisesta. Lopetti syömisen ja lääkkeiden oton. Vanhukselle voi olla luonnollista lopettaa syöminen kun aika on täysi. Karmeaa jos ruokaa väkisin työnnetään suuhun, eikä vanhuksella ole keinoa vastustaa.
Pitäskö sinne hankkia mausteita? Lisäää itte kastikkeita tms. mieluisakseen
Ymmärrän sekä ap:n että hoitajien näkökulman. Siksi hoidin muistisairaan äitini kotona. Maanittelemalla ja suostuttelemalla, rauhallisessa tilanteessa äitini söi mielellään, mutta laitoksissa hoitajilla on kiire eivätkä mitenkään ehdi tehdä ruokailusta miellyttävää ja rauhallista hetkeä. Tunnen omaisia, joilla on puoliso vanhainkodissa ja käyvät itse joks päivä vanhainkodissa varmistamassa, että puoliso syö. Hoitajia on liian vähän. Sitten palkataan jotain "avustajia", jotka lusikoivat ruokaa väkisin vanhuksen suuhun nopeaan tahtiin (päästäkseen äkkiä tupakalle) niin että vanhus voi vetäistä ruokaa henkitorveen ja saada keuhkokuumeen. Tällaisessa yhteiskunnassa elämme.
Ysikymppisen omainen voi olla 65-70 -vuotias, lapset tehtiin nuorena ennen. Omat vanhuuden vaivat painaa päälle jo täysillä. Sisko lopetti äitimme hoidon 55-vuotiaana aivohalvaukseen, vävyt sairastaa sydäntä ja syöpää. Mitä painavampaa jälkipolvi on, sitä sairaampaa.
Terveydenhoitajana toiminut tätini sanoi, että luonnollinen kuolema on nälkään kuolemista. Elimistö ei vaan prosessoi ruokaa enään.
Äitini on muistisairas. Syö todella huonosti. Hänen luonaan käy kotisairaanhoito. Ennen äiti oli hyvä syömään. Nykyään työntää lautasen sivuun ja ei maistu. Kaupasta haluasi vaikka mitä. Ruokaa menee roskiin , kun jääkaapissa mennyt sapuskat vanhaksi.