Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei kuulemma syö vanhainkodissa ja hoitajat eivät muka voi asialle mitään

Vierailija
30.05.2018 |

Äitini sai vihdoin ja viimein paikan muistisairaiden palvelukeskuksesta. Oli sitä jo odotettukin. Äitini paino on kuitenkin laskenut nyt parin kuukauden aikana aivan silmiinpistävästi. Joskus kun olen mennyt ruokailun jälkeen paikalle ja kysynyt söikö äiti mitään, niin hoitajat vain sanovat, että ei. Lautanenkin oli otettu jo edestä pois! Äitini ei ole aina halunnutkaan syödä koska ruoka on pahaa, mutta itse olen pienellä maanittelulla saanut hänet helposti syömään. Joskus äiti on alkanut syömään, kun häntä on ns. syöttänyt.

Onko siis niin, etteivät hoitajat edes yritä auttaa syömisessä? Se ei nyt syö ja sillä hyvä - niinkö? Tietenkin minulle sanotaan, että voisin itse hoitaa äitini, mutta ihmettelen kyllä miten minä näin ilman koulutustakin olisin selvästi parempi hoitaja kuin he.

Kommentit (275)

Vierailija
241/275 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lh kirjoitti:

Me hoitajat antaisimme mielellämme kaiken aikamme vanhuksille, mutta kirjaus, rait, tilaukset,koulutukset ym ovat pakollisia perushoidon lisäksi suoritettavia töitä mitkä pitää ehtiä tehdä

Istupa hetkeksi alas ja sulje silmäsi. Mieti mikä tässä elämässä on tärkeää. Eikö olisi tärkeämpää antaa viimeisiä elinvuosiaan viettävälle vanhukselle kaikki mahdollinen aika ja huolenpito? Ei siinä loppupeleissä paina ne rait ja koulutukset. Ihmisen kohtaaminen on tärkeämpää kuin uralla eteneminen.

Työ ei ole ollenkaan ensimmäisenä mielessä kun suljen silmäni vaan ne omat läheiset ihmiset. Ja kyllä oma ura minulle on tärkeämpi kuin se millaisen vanhuuden esim. sinun äitisi elää.

Mutta katsos kun olethan ns. kutsumusammatissa ja joidenkin mielestä sinun siis kuuluisi uhrata oma hyvinvointisi ja pyhittää elämäsi asiakkaille, ei omille läheisillesi.

Uskomatonta, että nykyaikana vielä kuvitellaan, että hoitajan pitäisi olla joku yli-ihminen ja ajatella jokaista hoidettavaa ikäänkuin omana läheisenään. Hoitotyö ei kuitenkaan edelleenkään ole hyväntekeväisyyttä vaan työ, josta maksetaan palkkaa. Ja lisäksi, omaisetko kuvittelevat juuri heidän äitinsä/isänsä/muun läheisen olevan hoitajalle uniikki lumihiutale, jolle pitäisi kaikki aika antaa, viis muista. Kun jokaiselle potilaalle pitää saada se perushoito annettua niin silloin ei voi yhteen potilaaseen keskittää loputtomasti aikaa. Valitettava tosiasia, ettei hoitajakaan voi revetä moneen paikkaan.

Vierailija
242/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervemenoa sitten itse hoitoalalle. Hoitajalla voi olla vaikkapa kymmenen vanhusta hoidossa lounasaikaan. Seassa täysin avustettavia vuodepotilaita, syötettäviä ja juotettavia. Joukossa myös kohtalaisesti avustettavia ja vahdittavia. Samaan aikaan monilla voi mennä päivälääkkeitä, ottaminen useilla vahdittava. Hoitajalla voi lounasaikaan olla monen aamutoimet vielä kesken. Jos äitisi on lähtökohtaisesti syömisten suhteen omatoiminen, näin ruokailu myös hoituu. Jos tilanne on muuttunut sinun tulee ottaa asia kunnolla puheeksi ja kertoa että tämä(kin) tarvitsee avustusta. Tilanne sitten arvioidaan uudelleen.

Tämä ongelma on täysin kaikesta leikanneen monikymmenvuotisen valtionhoitajapuolue Kokoomuksen aiheuttama - ja vain siksi, että rikkaimmille pitää saada lisää rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairauteen kuuluu laihtuminen. Altzheimer potilaiden elimistö etenkin kuihtuu ja nälän tunne häviää.

Läheisen viime aikoina hoitajat kielsivät syöttämästä ettei omaiset tukehduta potilasta.

He lusikalla herättivät kitalakea nielemään mutta lopulta nielemisrefleksi ennen kuolemaa hävisi kokonaan.

Jo paljon ennemmin ei enää saaanut viedä "hyvää" koska niisyä tuli ripuli.

Vierailija
244/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sillä 3700e/kk jo maksaisi kerrostaloasunnon vuokran ja hoitajan kotiin? Hoitajan palkan voi sitä paitsi laittaa lapsen kotitalousvähennyksiin. Filippiiniläinen au pair tulee vielä halvemmalla ja hehän kyllä hoitavat vanhukset hyvin ja kunnioittavasti.[/quote

Aika pientä kuukausipalkkaa sitten taitaisit maksaa. Ja eihän se hoitaja voi siellä koko aikaa olla töissä? Pitäisihän heitä nyt olla vähintään kolme, että saavat joskus vapaapäiviäkin.

Miksei omaishoitaja saa kunnalta ollenkaan vapaata?

Saa tietenkin toisinaan vapaata.

Jos on virallisesti omaishoitaja.

Siis saa palkkaa omaishoitajana olosta.

Omainen viedään silloin intervalli hoitoon johonkin, mistä alueella paikka löytyy.

Vierailija
245/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa äidillesi ruokaa joka maistuu hänelle. Se on ainut tapa että jatkat hänen hyvinvointia. Kamalaa möskää tarjoavat.Ihan tulee mieleen että haluavat laihduttaa/nälissään olevat reppanat pois hoidosta. 

Vierailija
246/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki omaiset voivat käydä syöttämässä itse omat omaisensa, eikö niin.

Vierailija
247/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen läheiseni oli torstaina hoitajien kanssa pyörätuililla ulkona, erittäin dementoitunut, ouhui enää vauvakieltä, hymy oli tallella, no, oli osoitellut kukkia ja aurinkoa.

Perjantaina rupesi makaamaan, ei lähtenyt pyörätuoliin ruokasaliin, ei juonut, ei syönyt huoneeseen tuotua ruokaa. Suuta kostuttivat , oliko joku lääketippa tms. Asiasta on aikaa neljä vuotta. Maanantaina kuoli. Kaitpa ihmisellä on joku vaisto, nyt jään odottamaan kuolemaa, en syö, en juo.

Vierailija
248/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaiettua suomalaista eutanasiaa ja arkipäivää maamme kaikissa vanhusten hoitolaitoksissa. Hoitajat eivät ehtineet ruokkia minun äitiänikään, mutta onneksi sisareni asui lähempänä ja kävi säännöllisesti syöttämässä hänet. Muuten äitiparka olisi kuivunut ja kuollut nälkään parissa viikossa.[/quote

Tämä on totta. Jos ei ole näitä "pelastavia sukulaisia" niin huonosti. Itse kävin syöttämässä omaa isääni. Tunti siinä meni. Ei ihme että hoitajilla ei kädet riitä.

Vierailija
249/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, joka päivä 500 km:n päästä.

Vierailija
250/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan tunkea sinne suuhun ruokaa, vaikka potilas ei niele. Tuleppa sitten kertomaan miten kävi.

Vierailija
251/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa kuolla. Mikä on ihan ymmärrettävää. Kyseinen keino ei ehkä ole se itselle miellyttävin. Onko hoitotahto, että suonensisäistä ravintoa ei anneta?

Vierailija
252/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen vanhenee, sairastuu ja heikkenee. Lopulta kuolee. Ei siinä auta vaikka laitetaankin perunaa ja kastiketta lusikalla poskeen. Kannattaa mennä itse ruoka aikaan ja syöttää.

Vierailija
253/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, joka päivä 500 km:n päästä.

Hoitopaikkaa ei löydy lähempää?

Vierailija
254/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ehdit käydä ruoka-aikoina, niin se helpottaa muutenkin hoitajia, kun on syöttöapua, jos äitisi syö ainakin kun sinä olet paikalla. Voit tuoda joskus jotain itsetekemääsi ruokaa, jos maistuu paremmalta. Ja muistisairaus laihduttaa, lihakset kuihtuvat, ja luut haurastuvat. Proteiinipitoista, esim.rahkaa , maustettua tai maustamatonta, on hyväksi vanhukselle proteiininsaanti. Ja juottaa kannattaa reilusti näin kesällä.

Mun äitini tykkäsi kovasti makeista ruuista, vanhana makuaisti heikkenee, eikä oikein mitään tee mieli ja nieleminen voi olla haasteellista.

Vie äidillesi jäätelöä ja vaikka jotain kakkua. Tärkeintä on saada energiaa. Ne ajat, jolloin joillain vitamiineilla oli merkitytä on jo ohitse.

Vierailija
255/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lh kirjoitti:

Me hoitajat antaisimme mielellämme kaiken aikamme vanhuksille, mutta kirjaus, rait, tilaukset,koulutukset ym ovat pakollisia perushoidon lisäksi suoritettavia töitä mitkä pitää ehtiä tehdä

Istupa hetkeksi alas ja sulje silmäsi. Mieti mikä tässä elämässä on tärkeää. Eikö olisi tärkeämpää antaa viimeisiä elinvuosiaan viettävälle vanhukselle kaikki mahdollinen aika ja huolenpito? Ei siinä loppupeleissä paina ne rait ja koulutukset. Ihmisen kohtaaminen on tärkeämpää kuin uralla eteneminen.

Työ ei ole ollenkaan ensimmäisenä mielessä kun suljen silmäni vaan ne omat läheiset ihmiset. Ja kyllä oma ura minulle on tärkeämpi kuin se millaisen vanhuuden esim. sinun äitisi elää.

Mutta katsos kun olethan ns. kutsumusammatissa ja joidenkin mielestä sinun siis kuuluisi uhrata oma hyvinvointisi ja pyhittää elämäsi asiakkaille, ei omille läheisillesi.

Uskomatonta, että nykyaikana vielä kuvitellaan, että hoitajan pitäisi olla joku yli-ihminen ja ajatella jokaista hoidettavaa ikäänkuin omana läheisenään. Hoitotyö ei kuitenkaan edelleenkään ole hyväntekeväisyyttä vaan työ, josta maksetaan palkkaa. Ja lisäksi, omaisetko kuvittelevat juuri heidän äitinsä/isänsä/muun läheisen olevan hoitajalle uniikki lumihiutale, jolle pitäisi kaikki aika antaa, viis muista. Kun jokaiselle potilaalle pitää saada se perushoito annettua niin silloin ei voi yhteen potilaaseen keskittää loputtomasti aikaa. Valitettava tosiasia, ettei hoitajakaan voi revetä moneen paikkaan.

Juu. Ja jätäpä nuo rait, kirjaukset ja koulutukset väliin niin tulee aika kovaa noottia ja korkealta.

Vierailija
256/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sitten niin wi dud daa tuo mukattelu.

Vierailija
257/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidas kuolema harvoin on mitenkään kaunista seurattavaa, mutta niin se vaan monen elämä päättyy hitaasti hiipuen.

Mitä taas tulee tuohon syömiseen, niin eikö sen nyt järkikin sano, että eihän siihen mitenkään aika riitä kaikkien kanssa maanitteluun. Että jos tässä pitäisi kaikille saada oma hoitaja, niin parempi valmistautua laittamaan kättä melkoisen syvälle sinne taskun pohjalle.

Vierailija
258/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia kun heillä ole aikaa syöttää. Siihen menee yllättävän kauan, ja saattaa olla useita syötettäviä. Tää kokemus parinkymmemen vuoden takaa, kun olin hoitoapulaisena Koskelan sairaalassa. Mä auttoin syöttämisessä, ja yritin parhaani. Siihen meni mun oma ruokatauko useimmiten, ja alkoi kostautua. Toki olin vain jokusen viikon kerrallaan, mutta pidemmälle se ei toimisi.

Aikaa varmasti olisi. Heti ruokailun jälkeen hoitajat linnoittautuvat kansliaan ja olen joskus nähnyt heidän ottavan sitä samaa ruokaa mukaansa pikkulautasilla.

Ju ko lau ta!!! Kehtaavatko ne stanan hoitajat syödä!!!

En yhtään ihmettele jos sua katsellaan vähän hitaasti.

Vierailija
259/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tänään aamuvuorossa kahdeksan syötettävää. Aamupala, lounas ja välipala. Ei siinä ketään loputtomasti maanitella kun vähän muutakin olis pakko tehdä.

Vierailija
260/275 |
21.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajilla taida olla nykyään aikaa resurssipulan takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän