Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko joskus ollut vegaani mutta palannut takaisin sekasyöjäksi?

Vierailija
26.05.2018 |

Mikä sai sinut luopumaan veganismista?

Kommentit (273)

Vierailija
61/273 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

miksei voinut laittaa vaihtoehdoksi lihansyöjäksi? oli pakko modernisoida sekasyöjäksi?

Kaikki ei ole niin mustavalkoista

Vierailija
62/273 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta mikään ei ole parempaa kuin lusikoida ihanaa herkkua suuhunsa ja tietää että kukaan eikä mikään ole joutunut kärsimään herkutteluni vuoksi. Tämän vuoksi mielenterveytenikin voi paremmin. Toivon näin vegaanijäätelöä samalla syöden että veganismia ei liitetä anoreksiaan.

paitsi jos se vegejäätelö on kookospohjaista;

https://m.huffpost.com/us/entry/8341554?guccounter=1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/273 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

poor monkeys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta mikään ei ole parempaa kuin lusikoida ihanaa herkkua suuhunsa ja tietää että kukaan eikä mikään ole joutunut kärsimään herkutteluni vuoksi. Tämän vuoksi mielenterveytenikin voi paremmin. Toivon näin vegaanijäätelöä samalla syöden että veganismia ei liitetä anoreksiaan.

paitsi jos se vegejäätelö on kookospohjaista;

https://m.huffpost.com/us/entry/8341554?guccounter=1

Hyss, älä anna sipilälle ideoita.

Vierailija
64/273 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa tähän väliin näin pitkän linjan vegaanina että jos vegaaniruokavaliolla tulee nälkä tai terveysongelmia niin syy on silloin omassa ruoanlaitossa eikä vegaaniruokavaliossa. Ymmärrän toki että jos on tottunut laittamaan liharuokia niin voi olla opettelemista vegaaniruoissa. Itse tein 90-luvulla niin että kun muutin omilleni niin opettelin suoraan laittamaan kasvisruokaa. En siis minäkään osaisi liharuokia tehdä jos pitäisi yhtäkkiä opetella.

Vegaaniruokaa ei voi syyttää epämonipuoliseksi, päinvastoin, monenlaisia makuja löytyy. Olen aina kauhistellut miten yksipuolisesti peruslihaani syö, makkaraa, pitsaa, makaronilaatikkoa ja lihamureketta, siitä koostuu monen perheen ruoat. Itse pidän erilaisista, herkullisista makuvivahteista ja vegaaniruoissa niitä löytyy aina uusia.

Sano mitä sanot. Mutta mulla ongelmaksi muodostui kasvirasvan yksipuolisuus. Lisäksi se, että en hirveän mielelläni suosi ulkomailta tuotuja ruokia. Elo fennovegaanina oli vaan niin suppeaa, että se teki lopulta elämän ihan mahdottomaksi. Oli pakko ottaa mukaan eläinrasva ja sen myötä myös eläinproteiini.

Ensin heivasin hittoon kaikki siemenöljyt, sillä ne aiheutti minulle suurimman osan ongelmistani. Jo se jeesasi jonkin verran, mutta sitten piti jostain saada jotain rasvaa tilalle. Piti ottaa rasva sitten maitorasvoista ja munista ja myöhemmin kehiin tulivat myös sisäelimet, luu-lihaliemi, rasvainen liha. Syön edelleen tosi paljon kasviksia, varmaan enemmän kuin sekaanit keskimäärin. Ne vaan ei toimi minulla proteiinin eikä rasvanlähteinä, vaan hiilarina ja kuituna. En syö makkaraa, en pizzaa, en makaronilaatikkoa, lihamureketta joskus.

Olen siis se lchf sekaani.

Ja meidät vegaanit leimataan hihhuleiksi...

Ne eläintuotteet mitä syöt, ne eläimet syövät kaukomailta tuotua rehua, esim. soijaa enemmän kuin minä tavallinen vegaani.

Näin todellakin on jos ei välitä mitä syö. Ne eläimet, joiden munia, maitoa tai itse eläimiä syön, syövät kotoisia rehuja. Eivät soijaa.

Vierailija
65/273 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa tähän väliin näin pitkän linjan vegaanina että jos vegaaniruokavaliolla tulee nälkä tai terveysongelmia niin syy on silloin omassa ruoanlaitossa eikä vegaaniruokavaliossa. Ymmärrän toki että jos on tottunut laittamaan liharuokia niin voi olla opettelemista vegaaniruoissa. Itse tein 90-luvulla niin että kun muutin omilleni niin opettelin suoraan laittamaan kasvisruokaa. En siis minäkään osaisi liharuokia tehdä jos pitäisi yhtäkkiä opetella.

Vegaaniruokaa ei voi syyttää epämonipuoliseksi, päinvastoin, monenlaisia makuja löytyy. Olen aina kauhistellut miten yksipuolisesti peruslihaani syö, makkaraa, pitsaa, makaronilaatikkoa ja lihamureketta, siitä koostuu monen perheen ruoat. Itse pidän erilaisista, herkullisista makuvivahteista ja vegaaniruoissa niitä löytyy aina uusia.

Sano mitä sanot. Mutta mulla ongelmaksi muodostui kasvirasvan yksipuolisuus. Lisäksi se, että en hirveän mielelläni suosi ulkomailta tuotuja ruokia. Elo fennovegaanina oli vaan niin suppeaa, että se teki lopulta elämän ihan mahdottomaksi. Oli pakko ottaa mukaan eläinrasva ja sen myötä myös eläinproteiini.

Ensin heivasin hittoon kaikki siemenöljyt, sillä ne aiheutti minulle suurimman osan ongelmistani. Jo se jeesasi jonkin verran, mutta sitten piti jostain saada jotain rasvaa tilalle. Piti ottaa rasva sitten maitorasvoista ja munista ja myöhemmin kehiin tulivat myös sisäelimet, luu-lihaliemi, rasvainen liha. Syön edelleen tosi paljon kasviksia, varmaan enemmän kuin sekaanit keskimäärin. Ne vaan ei toimi minulla proteiinin eikä rasvanlähteinä, vaan hiilarina ja kuituna. En syö makkaraa, en pizzaa, en makaronilaatikkoa, lihamureketta joskus.

Olen siis se lchf sekaani.

millaisia ongelmia siemenöljyt on aiheuttanut sulle? Ite nimittäin miettinyt mm. Vedänkö liikaa jotain pähkinöitä..

No ihan ensin sulle pitää kertoa mitä eroa on siemenöljyllä ja pähkinällä. Pähkinä ei ole siemenöljyä, vaan se on pähkinä. Siemenöljyä ovat ne litkut, jotka on puristettu siemenestä. Esim vaikka rypsistä tai auringonkukasta rypsiöljy ja auringonkukkaöljy. Niiden rasvahappokoostumus on aika väärä. Niissä on omega kolmosten ja kutosten suhden persiillään. Lisäksi se hetki kun öljy erotetaan siemenestä on se hetki, kun se rasva alkaa pilaantumaan eli härskiintymään, se on huono juttu. Siemenöljyt aiheuttavat mm. tulehdusta. Eikä rypsi esim sovi jos on kilpparin kanssa kränää.

Vierailija
66/273 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniksi vaihtamisen jälkeen olen ollut terveempi kuin ikinä. En ole ollut kipeänä kertaakaan, vaikka pöpöjä on ollut ympärillä. Luulen että se johtuu siitä että syön paljon enemmän kasviksia ja hedelmiä. Vatsa voi hyvin ja kroppa voi hyvin. Monipuolisen vegaaniruokavalion koostaminen vaatii vähän tietoutta ravinnosta mutta se on sen arvoista :)

Vierailija
67/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla miesten haluttomuutta käsittelevässä ketjussa viitattiin erääseen artikkeliin, jossa kirjoitetaan näin:

"Koin kuitenkin lähes valaistumiseen verrattavan herätyksen eräänä iltana, kun nälissäni (mikä oli yleistä silloin, niin kuin se aliravitulla usein on) en löytänyt muuta kuin kananmunia syötäväksi. Otin askeleen ja PAISTOIN kananmunat. Tämä oli tuohon aikaan kova juttu (tiedän, kuulostaa super typerältä). Kehon reaktio yllätti minut. Tunsin lämpöä, tunsin virtausta, tunsin, että keho oli ravittu. Ja mikä siisteintä, koin erittäin spontaanin erektion, joka jatkui mukavan aikaa."

Minulla oli vastaavanlainen valaistumisen kokemus palattuani vegaanikokeiluni jälkeen sekaruokaan: lämpö, energian virtaus, ravittuna olon tunne. Erektiota en tosin saanut, mutta olenkin nainen:-).

Vierailija
68/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin tammikuussa vegaanihaastetta. Kuukausi meni hyvin muuten ja tarkoitus oli jatkaa vegaanipainotteista ruokavaliota. Huomasin kuitenkin vanhan syömishäiriön alkavan nostaa päätään joten päätin olla itselleni vähemmän tiukka.

Tällä hetkellä en syö lihaa, paitsi jos kasvisvaihtoehtoa ei ole tarjolla kuten esim. vanhempieni luona kyläillessä tai muussa kyläpaikassa. Myös buffetissa teen poikkeuksen :D syön välillä kananmunia, maitotuotteita ynnä muuta eläinperäistä mutta pyrin korvaamaan monia juttuja kasvistuotteilla. Esimerkiksi eilen tein uuniohrapuuroa soijajuomaan, nam! Päivittäisessä elämässä maidon olen korvannut kasvijuomilla (yleensä kaura- manteli- tai soijajuoma), ruokakerman kaurakermalla, usein ostan kaura- tai soijajugurttia tavallisen sijaan, lihan voi korvata kymmenillä eri jutuilla jne. On kuitenkin joitakin asioita mitä en vaihda, kuten juusto ja Oivariini ;D koen kuitenkin että jokainen kasvisvaihtoehto on fiksu valinta, enkä ruoski itseäni satunnaisista eläinperäisistä tuotteista.

Ihailen siis veganismia, mutta itselleni sopii ainakin tällä hetkellä hieman rennompi ruokavalio.

Vierailija
69/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva nälkä, tyhjä ja ahdistava olo. Vatsavaivat. Hiilarihimot. Nivelsäryt. Lihominen. Kaikki vaan oli niin helveellisen hankalaa vegaanina. Siitä siirryin ensin lakto-ovoksi ja kun sekään ei tuonut toivottua helpotusta, oli pakko ryhtyä lchf sekaaniksi. Elämäni paras, eettisesti ja ekologisesti kestävämpi päätös.

En ollut vegaani, vaan kasvissyöjä n. 2v. 90- luvulla. Ei sopinut minulle. Lihoin,väsytti,iho- ja suolisto-ongelmia. Syy, isot määrät hiilihydraattimäärät! Paljon leipää,perunaa ja muita tärkkelyspitoisia juureksia, sekä liian paljon hedelmiä (korkea fruktoosipitoisuus). Palasin takaisin sekasyöjäksi rajoittaen hiilihydraatteja. Paino     putosi olo koheni ja vaivat katosivat. Veriarvonikin paranivat! Esim. Trig- arvo putosi yli 2.o:sta 0.6:een. ( kuuluu maksan rasva-arvoihin). Liikuntaa ole harrastanut koko ajan. 90 luvulla erityisen paljon.

Vierailija
70/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomsin kk jälkeen että rakastan kalaa ja juustoja ja kermaa

Vierailija
71/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniksi vaihtamisen jälkeen olen ollut terveempi kuin ikinä. En ole ollut kipeänä kertaakaan, vaikka pöpöjä on ollut ympärillä. Luulen että se johtuu siitä että syön paljon enemmän kasviksia ja hedelmiä. Vatsa voi hyvin ja kroppa voi hyvin. Monipuolisen vegaaniruokavalion koostaminen vaatii vähän tietoutta ravinnosta mutta se on sen arvoista :)

Itselläni on ihan samat kokemukset, vaikka olenkin "vain" kasvissyöjä. Energiaa riittää, ajatukset ovat kirkkaat ja vatsa voi hyvin. Lihaa syötyäni tunnen sen aina kropassani: turvottaa, vatsa möyryää ja vessassa saa rampata.

-68

Vierailija
72/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut, enkä koskaan kokeile vegaanin leikkimistä. Syön kyllä välillä kasvisruokaakin, mutta se tehdään oikeista aineksista... kermaa, juustoa, munaa yms. eikä mistään korvikkeita.

Vierailija
73/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva nälkä, tyhjä ja ahdistava olo. Vatsavaivat. Hiilarihimot. Nivelsäryt. Lihominen. Kaikki vaan oli niin helveellisen hankalaa vegaanina. Siitä siirryin ensin lakto-ovoksi ja kun sekään ei tuonut toivottua helpotusta, oli pakko ryhtyä lchf sekaaniksi. Elämäni paras, eettisesti ja ekologisesti kestävämpi päätös.

En ollut vegaani, vaan kasvissyöjä n. 2v. 90- luvulla. Ei sopinut minulle. Lihoin,väsytti,iho- ja suolisto-ongelmia. Syy, isot määrät hiilihydraattimäärät! Paljon leipää,perunaa ja muita tärkkelyspitoisia juureksia, sekä liian paljon hedelmiä (korkea fruktoosipitoisuus). Palasin takaisin sekasyöjäksi rajoittaen hiilihydraatteja. Paino     putosi olo koheni ja vaivat katosivat. Veriarvonikin paranivat! Esim. Trig- arvo putosi yli 2.o:sta 0.6:een. ( kuuluu maksan rasva-arvoihin). Liikuntaa ole harrastanut koko ajan. 90 luvulla erityisen paljon.

Lisäisin vielä yhden asian. Muutama vuosi sitten luin uteliaisuudesta kirjan (kirj. lääkärit Peter J.D`Adamo- Catherine Whitney) jonka aiheena oli veriryhmät. Olen B+. Hämmästyin, kun siinä kerrottiin ks. veriryhmään kuuluvien hyödyntävät elimistössään parhaiten kaikkia eläinkunnan tuotteita. Parhaiten käy riistaliha ja lammas. A- veriryhmä taas voi parhaiten kasvivravinnolla. B+ ovat myös terveimpiä. Pitää paikkansa omalla kohdallani, kuin myös äidilläni. Meni nyt hieman asian vierestä. Hyvää kesää!

Vierailija
74/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kokeilin tammikuussa vegaanihaastetta. Kuukausi meni hyvin muuten ja tarkoitus oli jatkaa vegaanipainotteista ruokavaliota. Huomasin kuitenkin vanhan syömishäiriön alkavan nostaa päätään joten päätin olla itselleni vähemmän tiukka.

Tällä hetkellä en syö lihaa, paitsi jos kasvisvaihtoehtoa ei ole tarjolla kuten esim. vanhempieni luona kyläillessä tai muussa kyläpaikassa. Myös buffetissa teen poikkeuksen :D syön välillä kananmunia, maitotuotteita ynnä muuta eläinperäistä mutta pyrin korvaamaan monia juttuja kasvistuotteilla. Esimerkiksi eilen tein uuniohrapuuroa soijajuomaan, nam! Päivittäisessä elämässä maidon olen korvannut kasvijuomilla (yleensä kaura- manteli- tai soijajuoma), ruokakerman kaurakermalla, usein ostan kaura- tai soijajugurttia tavallisen sijaan, lihan voi korvata kymmenillä eri jutuilla jne. On kuitenkin joitakin asioita mitä en vaihda, kuten juusto ja Oivariini ;D koen kuitenkin että jokainen kasvisvaihtoehto on fiksu valinta, enkä ruoski itseäni satunnaisista eläinperäisistä tuotteista.

Ihailen siis veganismia, mutta itselleni sopii ainakin tällä hetkellä hieman rennompi ruokavalio.

Syöt mieluummin keinotekoisia korvikkeita kuin oikeaa ruokaa?  Kaikkia hulluja niitä onkin :)

Vierailija
75/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneilla sitä tietoutta ravinnosta ei kuitenkaan ole. Jos olisi, niin ymmärtäisivät, että ihminen ei toimi pelkillä kasviksilla.

Kasviksissa kyllä saattaa olla kaikkea ihmisen tarvitsemaa, mutta ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään niitä.

Vierailija
76/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin melkein viikon vegaani. Jatkuva näläntunne ajoi takaisin.

Olisit syönyt enemmän.

Vierailija
77/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole itse palannut vegaanista sekasyöjäksi, mutta tunnen muutamia entisiä vegaaneja. Lopettivat laiskuudesta, mielenterveysongelmien takia (kai se rajoitettu ruokavalio voi lisätä joillekin ahdistusta jos ahdistukseen on taipuvainen) tai ihan vain sen takia että kiinnostus lopahti. Kaikista ei ole muuttamaan ruokavaliotaan ja elämäntapojaan pysyvästi.

Ei se ole mikään rajoitettu ruokavalio. Vegaanit syövät keskimäärin paljon monipuolisemmin kuin sekasyöjät, koska joutuvat ottamaan selvää, että mistä saa mitäkin ravintoaineita. Tuttusi ovat varmaan olleet jotain ranskalaiset + vihis + nuudeli + oreo -vegaaneja. Kerran viikossa banaani.

Vierailija
78/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vegetaristi pari vuotta. Sitten lopetin mokoman typeryyden. Ainoa haitta vaan että maha ei kestä lihaa oikein enää.

Vierailija
79/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse palannut vegaanista sekasyöjäksi, mutta tunnen muutamia entisiä vegaaneja. Lopettivat laiskuudesta, mielenterveysongelmien takia (kai se rajoitettu ruokavalio voi lisätä joillekin ahdistusta jos ahdistukseen on taipuvainen) tai ihan vain sen takia että kiinnostus lopahti. Kaikista ei ole muuttamaan ruokavaliotaan ja elämäntapojaan pysyvästi.

Ei se ole mikään rajoitettu ruokavalio. Vegaanit syövät keskimäärin paljon monipuolisemmin kuin sekasyöjät, koska joutuvat ottamaan selvää, että mistä saa mitäkin ravintoaineita. Tuttusi ovat varmaan olleet jotain ranskalaiset + vihis + nuudeli + oreo -vegaaneja. Kerran viikossa banaani.

Ja paskat syövät monipuolisemmin. Suuri osa ravinteista jää saamatta ja syövät keinoruokaa.  Ei se riitä, että tietää, mitä ravinteita missäkin on, vaan on myös ymmärrettävä, miten elimistö pystyy sen käyttämään.

Vierailija
80/273 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vegaani. Halusin varmistaa, että teen sen oikein, joten suunnittelin kaiken tarkkaan. Ikävä kyllä tämä johti ortoreksiaan sairastumiseen. Nykyään yritän välttää mustavalkoista ajattelua ruuan suhteen. 

Aikoinani yritin palata vegaaniksi, mutta se menee joka kerta siihen, että elämäni pyörii vain ja ainoastaan ruuan  ympärillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan