Oletko joskus ollut vegaani mutta palannut takaisin sekasyöjäksi?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla miesten haluttomuutta käsittelevässä ketjussa viitattiin erääseen artikkeliin, jossa kirjoitetaan näin:
"Koin kuitenkin lähes valaistumiseen verrattavan herätyksen eräänä iltana, kun nälissäni (mikä oli yleistä silloin, niin kuin se aliravitulla usein on) en löytänyt muuta kuin kananmunia syötäväksi. Otin askeleen ja PAISTOIN kananmunat. Tämä oli tuohon aikaan kova juttu (tiedän, kuulostaa super typerältä). Kehon reaktio yllätti minut. Tunsin lämpöä, tunsin virtausta, tunsin, että keho oli ravittu. Ja mikä siisteintä, koin erittäin spontaanin erektion, joka jatkui mukavan aikaa."
Minulla oli vastaavanlainen valaistumisen kokemus palattuani vegaanikokeiluni jälkeen sekaruokaan: lämpö, energian virtaus, ravittuna olon tunne. Erektiota en tosin saanut, mutta olenkin nainen:-).
Tuo miehen reaktio oli psyykkisperäinen. Hän viimeinkin koki olevansa mies, kun söi "miesten ruokaa" ja sai siksi erektion. Satasesta vetoa, ettei ole saanut enää koskaan tuon jälkeen paistetusta kananmunasta erektiota. Ihan naurettava ajatus, että paistettu kananmuna aiheuttaisi sellaisen mitenkään muuten kuin lumevaikutuksena. Paistettuna kananmuna on itse asiassa epäterveellisempi kuin keitetty ja siksi johtaa enemmänkin erektion heikentymiseen.
Enpä usko, että oli psyykkisperäinen. Olen naisena kokenut ihan saman: kuinka yksi ainut ateria virkistää ihmeellisellä tavalla, kun on aikansa kokeillut sellaista ruokavaliota - kuten puhdasta kasvisruokavaliota - joka ei itselle sovi. Sitä aivan kuin herää eloon pitkän horroksen jälkeen.
Uskoisin myös, että fyysisesti hyvin aktiiviset miehet tarvitsevat enemmän energiaa kuin kasvisruokavaliosta saa, jollei sitten käytä aivan tuhottomasti aikaa aterioidensa suunnitteluun ja toteutukseen.
Energiaa saa paljon vaikka kaurahiutaleista, riisistä tai pastasta. Kaurahiutaleet ovat myös äärettömän terveellistä murkinaa. Lihassa on aika vähän energiaa, esimerkiksi linsseissä on tuplat ja kaurahiutaleissa myös.
Tuntuu ettei kukaan ymmärrä ravinnosta mitään täällä.
Tämä kuvaa täydellisesti vegaanin suhtautumista. Kukaan muu ei ymmärrä mitään!
Niinpä. Kaura, riisi ja pasta eivät pidä kovin kauan kylläisenä. Pastakin tehdään vedestä ja vehnäjauhoista. Ja sekö on terveellistä?
En oikein missään vaiheessa ollut varsinaisesti vegaani tai tituulerannut itseäni sillä nimikkeellä. Homma kumminkin meni siihen, että aloin miettiä myös että kuka tämän omenan on poiminut, entä kuka tehnyt tämän ruuan, lopulta jopa että missä tämä metallitölkki nyt on tehty. Nyt jätän kyllä edelleen tuotteen X ostamatta jos tiedän sen olevan epäeettinen, mutten massaboikotoi kaikkea minkä alkuperää en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla miesten haluttomuutta käsittelevässä ketjussa viitattiin erääseen artikkeliin, jossa kirjoitetaan näin:
"Koin kuitenkin lähes valaistumiseen verrattavan herätyksen eräänä iltana, kun nälissäni (mikä oli yleistä silloin, niin kuin se aliravitulla usein on) en löytänyt muuta kuin kananmunia syötäväksi. Otin askeleen ja PAISTOIN kananmunat. Tämä oli tuohon aikaan kova juttu (tiedän, kuulostaa super typerältä). Kehon reaktio yllätti minut. Tunsin lämpöä, tunsin virtausta, tunsin, että keho oli ravittu. Ja mikä siisteintä, koin erittäin spontaanin erektion, joka jatkui mukavan aikaa."
Minulla oli vastaavanlainen valaistumisen kokemus palattuani vegaanikokeiluni jälkeen sekaruokaan: lämpö, energian virtaus, ravittuna olon tunne. Erektiota en tosin saanut, mutta olenkin nainen:-).
Tuo miehen reaktio oli psyykkisperäinen. Hän viimeinkin koki olevansa mies, kun söi "miesten ruokaa" ja sai siksi erektion. Satasesta vetoa, ettei ole saanut enää koskaan tuon jälkeen paistetusta kananmunasta erektiota. Ihan naurettava ajatus, että paistettu kananmuna aiheuttaisi sellaisen mitenkään muuten kuin lumevaikutuksena. Paistettuna kananmuna on itse asiassa epäterveellisempi kuin keitetty ja siksi johtaa enemmänkin erektion heikentymiseen.
Enpä usko, että oli psyykkisperäinen. Olen naisena kokenut ihan saman: kuinka yksi ainut ateria virkistää ihmeellisellä tavalla, kun on aikansa kokeillut sellaista ruokavaliota - kuten puhdasta kasvisruokavaliota - joka ei itselle sovi. Sitä aivan kuin herää eloon pitkän horroksen jälkeen.
Uskoisin myös, että fyysisesti hyvin aktiiviset miehet tarvitsevat enemmän energiaa kuin kasvisruokavaliosta saa, jollei sitten käytä aivan tuhottomasti aikaa aterioidensa suunnitteluun ja toteutukseen.
Energiaa saa paljon vaikka kaurahiutaleista, riisistä tai pastasta. Kaurahiutaleet ovat myös äärettömän terveellistä murkinaa. Lihassa on aika vähän energiaa, esimerkiksi linsseissä on tuplat ja kaurahiutaleissa myös.
Ainakaan sinä et ymmärrä.
Lihaa ei syödä energian takia, toki siinä sitä on , ja rasvaisessa lihassa se energia tulee siitä rasvasta. Rasvahan on hiilihydraatin lisäksi se energiaravintoaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin vegaanit ovat aika pihalla ihmisen tarvitsemasta ravinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan sinä et ymmärrä.
Lihaa ei syödä energian takia, toki siinä sitä on , ja rasvaisessa lihassa se energia tulee siitä rasvasta. Rasvahan on hiilihydraatin lisäksi se energiaravintoaine.
Tuo kirjoittaja puhui energiasta, joten annoin esimerkkejä energiapitoisesta kasvisruuasta. On niitä paljon muitakin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei Finelistä osaa katsoa eri ruokien kilokaloreita, niin silloin voi kyllä olettaa, ettei osaa mitään muutakaan.
Ne kalorit ei ole mikään terveellisyyden mitta. Ja aika turha niitä on edes laskea, kulutustaan kun ei pysty numeroin tietämään.
Opiskeluaikana tein kerran chili con carnea ilman carnea, kun ei sattunut olemaan jauhelihaa. Miten voikin olla, että lihan kanssa loistava perusruoka on lihattomana aivan hirveää?
Jäi viimeiseksi kerraksi.
Olen useinkin. Kai yhteiskunta ollaan luotu sellaiseksi pomputtelu palloksi ihmisille että mikä tahansa asia vie pois siitä veganismistä. En löydä muuta. Mitään konkreettista vege keskusteluistakaan ei löydy joten ihmisten tarrattua niihin niin tulee epätoivoisuus. Uskon tähän ja ainoastaan tähän. Jos olisi konkreettisia asioita vegetarismistä niin köyhät ja normaalituloiset tekisivät samanlaiset vege suoritukset kuin ne harvat rikkaat ja niistäkin harvaat.... nyttenkin soi jotain kupongs kupongs musiikkia mikä todistaa tätä minun visiota.
Tästä ketjusta tulee hyvin ilmi se, että ei kannata tehdä mitään suurta elämäntaparemonttia jos ei kykene tutkimaan asiaa kunnolla etukäteen. Vegaaninen ruokavalio vaatii suunnittelua ja panostamista. Ihan älytöntä ruveta 'vegaaniksi' vetää pari kuukautta pelkkiä porkkanoita ja sitten itkeä vauvapalstalla kun tuli vaikka mitä puutostiloja ja huono olo koko ajan ja vegaanius 'ei sitten ollutkaan minua varten'.
Itse olen lakto-ovo ja sekin on vaatinut uusien tapojen oppimista että saan tarvittavat proteiinit kasaan. Koittakaa ymmärtää, että vika ei ole lihan- tai eäintuotteiden välttelyssä vaan siinä miten itse ruokavaliota toteutat!
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta tulee hyvin ilmi se, että ei kannata tehdä mitään suurta elämäntaparemonttia jos ei kykene tutkimaan asiaa kunnolla etukäteen. Vegaaninen ruokavalio vaatii suunnittelua ja panostamista. Ihan älytöntä ruveta 'vegaaniksi' vetää pari kuukautta pelkkiä porkkanoita ja sitten itkeä vauvapalstalla kun tuli vaikka mitä puutostiloja ja huono olo koko ajan ja vegaanius 'ei sitten ollutkaan minua varten'.
Itse olen lakto-ovo ja sekin on vaatinut uusien tapojen oppimista että saan tarvittavat proteiinit kasaan. Koittakaa ymmärtää, että vika ei ole lihan- tai eäintuotteiden välttelyssä vaan siinä miten itse ruokavaliota toteutat!
Juupa juu, mutta monipuolisuudessa ja toteutuksessa ei ole välttämättä mitään vikaa, eikä vegaaninen ruokavalio kuitenkaan sovi, vaikka kuinka yrittäisi. Itse olin asiasta aidosti kiinnostunut ja hankin tietoa, mutta en kerta kaikkiaan kestänyt niitä hiilihydraattimääriä. Sitä paitsi elämässä on kiva elääkin eikä vain miettiä, miten saan koottua näistä rajallisista ruoka-aineista tasapainoisen aterian, jolla jaksan seuraavaan ateriaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokavaliosta karsii tuhansia ruoka-aineita ja potentiaalisia ravintoainelähteitä niin ruokavalion koostaminen saattaa EHKÄ mennä vähän haastavammaksi. Miksi kukaan haluaisi vaikeuttaa elämäänsä niin paljon? Vaikea ymmärtää. Varsinkin jos on allergioita niin älytöntä. Kaikki aika menee oman syömisensä miettimiseen ja suunnitteluun. Vegaaneilla se elämä vaikuttaakin pyörivän koko ajan siinä syömisen ympärillä, ei kiitos sellaista elämäntapaa minulle.
Samalla kuin se elämä koostuu vain syömisestä voi miettiä asioita yksinkertaisemmin ja elämä paranee koska voi erottaa ajatukset toisista.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
miksei voinut laittaa vaihtoehdoksi lihansyöjäksi? oli pakko modernisoida sekasyöjäksi?
Koska lihansyöjä tarkoittaa sitä että ruokavalio koostuu vain ja ainoastaan lihatuotteista. Ihminen ei elä pelkällä lihalla, koska lihasta et saa kaikkia elämiselle välttämättömiä ravintoaineita.
Lihansyöjänä et saisi edes pahemmin maustaa ruokaasi, et söisi pizzaa tai hamppareita, et mitään makeisia, et perunaa, puuroa, leipää, kasviksia noin yleisesti ottaen. Ei täällä kukaan ole lihansyöjä.
Minä olen, ja voin loistavasti :D syön ainoastaan eläinkunnan tuotteita, pääasiassa nautaa, lammasta ja mereneläviä.
Juuri kun ryhdyin vegaaniksi, sattumalta sairastuin pahasti (dieetistä riippumaton, pidempään kytenyt sairaus). Asun maassa jossa vegaanina oleminen ei ole niin helppoa kuin Suomessa tai monessa muussa maassa, vaan perus ruokatarvikkeet pitää noukkia sieltä sun täältä, enkä millään pystynyt sairaana niitä hakemaan, eikä ollut ketään auttamassakaan. Siksi palasin sairastamisen ajaksi sekasyöjäksi, jos edes oksentelultani pystyin mitään syömään. Leikkauksesta toivuttuani pääsin kunnolla aloittamaan veganismin ja olen voinut hyvin~
Olen useinkin. Koska idiotismi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana tein kerran chili con carnea ilman carnea, kun ei sattunut olemaan jauhelihaa. Miten voikin olla, että lihan kanssa loistava perusruoka on lihattomana aivan hirveää?
Jäi viimeiseksi kerraksi.
Voisikohan johtua siitä, että teit sitä ensimmäistä kertaa? Taitoja voi opetella ja makuihin voi totutella. Samalla tavalla esim. "vegaanijuustot" ovat aivan järkyttävää tavaraa, jos niiden odottaa maistuvan lehmänmaitojuustolta. Itsessään ovat kuitenkin ihan ok-makuisia leivänpäällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tähän väliin näin pitkän linjan vegaanina että jos vegaaniruokavaliolla tulee nälkä tai terveysongelmia niin syy on silloin omassa ruoanlaitossa eikä vegaaniruokavaliossa. Ymmärrän toki että jos on tottunut laittamaan liharuokia niin voi olla opettelemista vegaaniruoissa. Itse tein 90-luvulla niin että kun muutin omilleni niin opettelin suoraan laittamaan kasvisruokaa. En siis minäkään osaisi liharuokia tehdä jos pitäisi yhtäkkiä opetella.
Vegaaniruokaa ei voi syyttää epämonipuoliseksi, päinvastoin, monenlaisia makuja löytyy. Olen aina kauhistellut miten yksipuolisesti peruslihaani syö, makkaraa, pitsaa, makaronilaatikkoa ja lihamureketta, siitä koostuu monen perheen ruoat. Itse pidän erilaisista, herkullisista makuvivahteista ja vegaaniruoissa niitä löytyy aina uusia.
Elät harhoissa. Sekaani voi syödä kaikkea mitä sinäkin ja kaikkea muutakin.
Sinkkumies
Niin voi, mutta harvemmin syö.
Vain pieni osa suomalaisista syö sen puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä ja lihaa syödään runsaasti yli suositusten.
Täälläkin kun ruokaketjuja seuraa, koostuu monen perheen ruoka jauheliha- ja makkararuoista.
Koko päivän ruokani ei paina puolta kiloa!
Vierailija kirjoitti:
Ötökkä1 kirjoitti:
yritin, yritin ihan tosissaan, mutta en kestä "henkisesti" sitä hiilarihumalaa = sokeria jonka sain ruoista. En ole tottunut naukkailemaan ruokaa ensinäkään vähän väliä ja se seinille hyppiminen jatkuvan korkean verensokerin takia oli vain liikaa stressiä keholle ja mielelle.
Olen tottunut liikkumaan paljon. Hiilari hötön takia siirryin ensisijaisesti treenissä juoksuun, mutta se löysä lihakseton ruumis kuvotti liikaa, joten nyt sali harrastuksen palatessa on eläinperäiset proteiinit matkassa ( kananmuna, kala ) maidosta olen aika hyvin vieroittautunut, vaikka sen käyttö olisi helppoa. Katson jotenkin olevani kuitenkin iholtanikin siistimmässä kunnossa ilman.
Maha ei siedä oikein soijaa eikä muitakaan palkokasveja. Silti soijaproteiiniakin vedän välillä. Aika karpiksi kai jutut menneet ja energiat ovat kai liian korkeat koko ajan, kun jaksaa liikkua loputtomiin. Olen varmaan vaihtanut syömishäiriöstä toiseen. Se tuntuu olevan aina tätä, jos on joku rajoite päällä.Hiilarihumala, jatkuva korkea verensokeri - näin kävi minullekin, ja olin saamassa diabeteksen. Muistan, kuinka kerran tein gluteenitonta vegaanileipää, ja sitä syötyäni jalkoja alkoi pistellä kummallisesti ja tuli hirveä jano. Puhdasta sokeria en käyttänyt, vaan sokeri tuli viljoista ja hedelmistä. "Sokerittomat reseptikin" sisälsivät makeita banaaneja, taateleita ja hunajaa. Lopetin, ennen kuin oli liian myöhäistä.
No jo on perusteet, oikeastiko joku uskoo tällaisiin juttuihin kritiikittä ja peukuttaa? Äly hoi?! Gluteeniton vegaanileipä, mitä ihmettä se on tai siis mitä on sitten gluteeniton lihaanileipä ja miten se on parempaa kuin vegaanileipä? Lihaa jauhettu leivän sekaan ja se pelastaa diabetekseltä? Suurinpiirtein kaikki leipä on vegaanista ja suurimmalla osalla siitä ei ala "jalat pistellä".
Itse olen vegaani ja en kyllä syö taatelia kuin muutaman kerran vuodessa ja hunaja ei edes ole vegaanista. Banaania syön korkeintaa yhden päivässä smoothiessa johon tulee marjoja. Hedelmiäkään en syö sen enempää kuin sekaanikaan. Terveellinen kasvisruoka ehkäisee diabetesta.
Taateli ei varmasti ole sen pahempi verensokerille kuin valkeakaan sokeri, ja kyllä esim. taatelia ja pähkinää sisältävä raakapatukka on herkkuna silloin tällöin parempi kuin irtokarkki.
Ja sille joka väittää että vegaaniruokavaliolla hiukset katkeilee, itselläni oli lyhyt tukka lihaanina joka ei kasvanut ja katkeili, nyt kun olen ollut vegaani 20 vuotta niin on niin paksu ja pitkä tukka että ihmiset kääntyy perään katsomaan, tänäänkin yks ukko tuijotti suu auki minun lettiä. Vähintään kerran viikossa joku tuntematon myös kehuu lettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi viimeiseksi kerraksi.Voisikohan johtua siitä, että teit sitä ensimmäistä kertaa? Taitoja voi opetella ja makuihin voi totutella. Samalla tavalla esim. "vegaanijuustot" ovat aivan järkyttävää tavaraa, jos niiden odottaa maistuvan lehmänmaitojuustolta. Itsessään ovat kuitenkin ihan ok-makuisia leivänpäällisiä.
Eihän ne mitään juustoa olekaan. Miksi niitä pitää edes kutsua juustoksi? Jotain "juustonkaltaista valmistetta" Ei kuulosta syötävältä ravinnolta :) Mutta vegaanithan syökin kaikkea "korvikeruokaa"
No jos ei Finelistä osaa katsoa eri ruokien kilokaloreita, niin silloin voi kyllä olettaa, ettei osaa mitään muutakaan.