Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkopaluu Helsinkiin miehen työllisyyden takia - miten tästä pettymyksestä voi toipua?

Vierailija
24.05.2018 |

Olen todella romuna ja haluaisin mielipiteitä ihmisiltä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Eli tilanteemme on se, että joudumme näillä näkymin luovuttamaan realiteettien edessä ja palaamaan 4 Itä-Suomessa vietetyn vuoden jälkeen Helsinkiin ensi syksynä. Syynä tähän on se, että mieheni ei ole onnistunut löytämään mielekästä työtä täällä eikä ole valmis irtisanoutumaan omasta vakituisesta työstään Helsingissä (on käynyt viimeiset 3 vuotta 4 päivää viikossa töissä Helsingissä). Myös talous alkaa olla pahasti kuralla tämän järjestelyn takia.

Minulla täällä on vakituinen työ ja lapsetkin ovat molemmat jo koulussa, joten heidän repiminen koulu- ja kaveriympyröistä tuntuu hirveältä.

Teidän, että jokainen perhe on erilainen ja ihmiset tekevät päätöksiään omien arvojensa pohjalta, mutta mitä teidän mielestä meidän tilanteessa pitäisi tehdä? Pitäisikö minun pakottaa mieheni luopumaan työstään, jotta saadaan asua täällä vai pitäisikö vastaavasti meidän muiden luopu Itä-Suomesta vain mieheni työn takia (minulle löytyy töitä molemmista)? Vai - tätäkin olen rehellisuuden nimissä miettinyt - pitäisikö minun sanoa miehelleni, että hän on vapaa valitsemaan asuinpaikkansa, mutta minä ja lapset pysymme täällä?

Kiitoksia mielipiteistä!

Kommentit (284)

Vierailija
121/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tulee asua sellaisessa paikassa tai sen lähistöllä, jossa molemmilla on töitä. Lapset kyllä sopeutuu ja saa kavereita. Mielestäni on todella pahasti ajateltu vaimolta, että miehen pitäisi asua Itä-Suomessa työttömänä, jos hänellä olisi pääkaupunkiseudulla hyvä työpaikka. Lisäksi vielä se, että perheen taloudellinen tilanne olisi silloin heikko. Eri asia, jos perheellä rahaa on huomattavasti käytettävissä ja miehellä ja muullakin perheellä on rahaa tehdä asioita ja harrastaa. Mielestäni tämä tulisi olla mahdollista lähinnä miehellä mikäli vaimo käy töissä ja asuu omilla juurillansa. Muussa tapauksessa mies sitten möllöttäisi päivät työttömänä tai hanttihommissa, jos niitä sattuisi saamaan. Tässä vielä kummallista on se, että jos nainen ei viihdy helsingissä niin miksi eivät muuta jonnekin maaseudulle vaikkapa 20-80 kilometrin päähän Helsingistä. Löytyy kyllä kyliä ja hiljaisia, rauhallisia pikkupaikkoja, jossa ei tiedä, että on edes lähellä Helsinkiä. Molemmilla olisi näppärä työmatka ja perhe saisi nauttia normaalia perhe-elämää molempien vanhempien kanssa (eikä vaan nainen ole lasten kanssa suurimman osan aikaa kuten nyt). Voisihan tulvaisuudessa muuttaa takaisin Itä-Suomeen, jos työasiat MOLEMMILLA siellä natsaisivat. Mieshän ei voi tehdä nyt kompromissiä, koska hänellä ei oleisi töitä ollenkaan. Hänen kompromissinsä olisi työttömyys ja taloudellinen tiukkuus. En ikinä itse suostuisi työttömäksi, jos ei olisi mahdollista saada uutta työpaikkaa.

Minusta jo, että nainen ajattelee näin tarkoittaa ettei hän rakasta ja arvosta miestä. Hyvä suhde on yhteen hiileen puhaltamista kaikissa tilanteissa. Tässä vaihtoehtona on ero. Itse olen nainen onnellisessa avioliitossa, jossa asuinpaikalla ei ole väliä, jos suhde on kunnossa ja on rakkautta ja ennen kaikkea toisen kunnioitusta.

Elämä nyt on muutakin kuin työtä ja joillekin juuret on tärkeät.

Jos juuret on tärkeämmät kuin oman perheen toimeentulo, ollaan kyllä mielenkiintoisessa tilanteessa. Sosiaaliturva on aivan liian löperö jos se mahdollistaa työttömyyden vain koska haluaa asua paikassa x. Tällaista ei toivon mukaan kukaan täyspäinen työssäkäyvä halua tukea tässä verotuksen luvatussa maassa.

No jos sosiaaliturva lakkaa, niin onhan niitä muitakin keinoja. Vaikka salakuljetus ja rikollisuus. Ei olisi mitään syytä olla lojaali valtiolle, jossa olisi pakko muuttaa työn perässä hevonp*rseeseen. 

Itsellä on toistaiseksi kuitenkin ollut pätkätöitä ja vain muutamina kuukausina joutunut turvautumaan sosiaaliturvaan. Mutta poistakaa vaan sekin, jos se on teistä liian suuri hinta yhteiskuntarauhasta. 

Eli jos sinä et saa kivaa työtä sieltä mistä haluat eikä valtio suostu tässä tilanteessa elättämään sinua, on mielestäsi oikeus ja kohtuus alkaa rettelöimään?

Olisihan se kiva jos kaikki saisi asua missä haluaa ja tehdä mitä haluaa jos nyt viitsii mutta kerropa millä ihmeellä siihen revitään rahat. Ei ne edellisetkään sukupolvet saaneet valita kun pakon edessä maalta kaupunkiin muuttivat. Asuisin minäkin mieluusti Saimaan rannalla mökissä ja katselisin laineen liplatusta vaan kun töitä ei sillä suunnalla minulle ollut pitää kaupunkiin tyytyä.

En siis tekisi mitään mikä vahingoittaisi muita ihmisiä (kuten ryöstöjä), mutta voisin kyllä olla esim. maksamatta veroja valtiolle. Eli repisin elantoni siitä mistä se lähtisi, kuten aikaisemmatkin sukupolvet on tehneet. Oli se sitten salakuljetusta tai pimeää työtä. Kyllähän se ihmisen ja valtion välisen yhteiskuntasopimuksen pitää olla molemminpuolinen. Ei ihmisen tarvitse olla lojaali valtiolle, joka ei pidä hänestä huolta.

Vierailija
122/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme muuttaneet miehen työn vuoksi monta kertaa. Olemme asuneet neljässä eri maassa ja Suomessa perheenä kolmella eri paikkakunnalla. Koti on aina ollut siellä, missä olemme olleet ja aina on löytynyt enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Nytkin esikoinen on tapaamassa kymmenen vuoden takaisia kavereitaan Australiassa.

Ja koko ajan on ollut se rakas mökki Itä-Suomessa lapsuuden maisemissa. Sinne on aina ollut mukava palata lomilla. Ja aina on ollut myös hyvä mieli lähteä kohti uusia haasteita.

No sepäs mukavaa. Mutta miksi halusit tulla ketjuun kertomaan tuon?

Siksi, että meillä on hyviä kokemuksia. Vaikka olemme menneet miehen työn perässä ja minä ottanut suuremman vastuun perheestä, olen aina myös löytänyt koulutustani vastaavaa palkkatyötä.  Voin rehellisesti sanoa, että kyllä kannatti sanoa -yes ja lähteä kohti uusia haasteita.

Olisiko kannattanut lähteä kohti pakkopullaa ja elämää, joka ei kiinnosta? Siitä on ap:n kohdalla kyse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo Keravat, Järvenpäät sun muut ole minkäänlainen ratkaisu Joensuussa 15 min. työmatkaan tottuneelle. Aamu ja iltaruuhkia ei noissa asioissa helppouteen tottunut siedä alkuunkaan. Ei tulisi ainakaan itsellä mieleenkään kuluttaa työmatkaan  yli puolta tuntia per suunta.

Vierailija
124/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko mies tehdä etätöitä tai vaihtaa työhön jossa voi tehdä etätöitä ja käydä vain välillä Helsingin toimistolla?

Vierailija
125/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en täältä ihanasta Itä-Suomesta lähe vapaaehtosesti. Kerran sen tein, vaa vuoden päästä tulin takasii. Hyi, iha kylmät värreet tullee kun lukkee ehotuksia jostai Kotkasta, Lahesta, Keravasta, Hyvinkäästä. Ja Helsinki, no se o kiva paikka käyvvä, mutta ei siellä assuu vois. Tai jos ois taskussa muutama milli jolla mällätä, sais assuu jossain hienolla alueella kauniissa kodissa, no saattais onnistuu just ja just.

Kurja tuo teijän tilanne. Tsemppii, koittakaa löytää ratkaisu joka ois hyvä kaikille. Jos siust tuntuu et sie oisit onneton Helsingis, ni ei siun oo pakko lähtee. Ja lastenkii mielpije on tärkee.

Jojessuu on kyl kiva kaupunki. Mie ihe asun täs vähä alempana.

Vierailija
126/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole löytänyt mielekästä työtä? Työtä olisi siis kyllä saatavissa mutta ei samanlaista työtä kuin mitä mies nyt tekee? Enpä ihmettelisi omaa vastaustani tuossa tilanteessa. Mies vaihtakoon työpaikkaa, jos kerran ei ole työttömäksi jäämisen vaaraa. Tai sitten muuttaa yksinään.

Vierailija
127/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei ole löytänyt mielekästä työtä? Työtä olisi siis kyllä saatavissa mutta ei samanlaista työtä kuin mitä mies nyt tekee? Enpä ihmettelisi omaa vastaustani tuossa tilanteessa. Mies vaihtakoon työpaikkaa, jos kerran ei ole työttömäksi jäämisen vaaraa. Tai sitten muuttaa yksinään.

Näin minäkin ymmärsin. Mies ei saa MIELEKÄSTÄ työtä, joten haluaa ap:n muuttavan ap:lle EPÄMIELEKKÄÄSEEN paikkaan saadakseen tehdä sitä. Ja täällä itketään, miten työtönkään ei voi olla. 

Vierailija
128/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutte siis Joensuussa. Muita keskisuuria kaupunkeja ei siellä ole. Itse olen Joensuusta lähtöisin, mutta kyllä paljon mielummin asun Helsingissä kuin kaukana idässä.

Jos pidät Joensuun kokoisesta kaupungista, niin Lähti hieman isompana voisi olla teille kompromissi asuinpaikkana.

Ei Lahti mikään kompromissi ole Itä-Suomen ja Helsingin välillä. Paitsi ehkä sillä tavalla että kaikilla on yhtä kurjaa.

Vierailija
129/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti, että töitä ei löydy miehelle. Hän myös kirjoitti, että asuvat P-K:Saa keskisuuressa kaupungissa. Jos kyse on samasta tapauksesta kuin ennen, niin kaupunki on Lieksa eikä Joensuu.

Vierailija
130/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti, että töitä ei löydy miehelle. Hän myös kirjoitti, että asuvat P-K:Saa keskisuuressa kaupungissa. Jos kyse on samasta tapauksesta kuin ennen, niin kaupunki on Lieksa eikä Joensuu.

Mitä väliä, mikä kaupunki? Ydinasia lienee, että ap haluaa asua siinä kaupungissa missä nyt asuu.

Vierailija
131/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on useimmille ihmisille paras paikka asua tässä pas-kassa maassa. Ainoa paikka, jossa on vähän yritystä olla länsimainen, eurooppalainen kaupunki.

Mihin perustat väitteesi, että se olisi useimmille paras paikka asua? Helsingissä asuu 12% suomalaisista. Hyvin monet käyvät Helsingissä töissä pakon edessä, mutta kulkevat töihin jopa satojen kilometrien päästä, koska eivät halua muuttaa sinne. Ylivoimaisesti useimmat EIVÄT pidä Helsinkiä parhaana paikkana asua.

Vierailija
132/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, olen niin kateellinen sinulle. Itsellä on vielä muutaman kuukautta jäljellä itäisessä Suomesssa ja sitten takais7n pk-seudulle. Ei ikinä enää pois Helsingistä tai Espoosta, paitsi lentokentälle.

Vierailija
133/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki on useimmille ihmisille paras paikka asua tässä pas-kassa maassa. Ainoa paikka, jossa on vähän yritystä olla länsimainen, eurooppalainen kaupunki.

Mihin perustat väitteesi, että se olisi useimmille paras paikka asua? Helsingissä asuu 12% suomalaisista. Hyvin monet käyvät Helsingissä töissä pakon edessä, mutta kulkevat töihin jopa satojen kilometrien päästä, koska eivät halua muuttaa sinne. Ylivoimaisesti useimmat EIVÄT pidä Helsinkiä parhaana paikkana asua.

Komppaan! Onko se, että "on yritystä olla länsimainen, eurooppalainen kaupunki", jotenkin onnellisuuden ja parhaan paikan mittari? Pöh, ei mulle ainakaan. Tykkään isoista kaupungeista ja olen asunutkin muutaman vuoden eräässä Euroopan pääkaupungissa, mutta minulle onnellisuus löytyi pienestä paikasta jossain pohjoisemmassa Suomessa.

Vierailija
134/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, olen niin kateellinen sinulle. Itsellä on vielä muutaman kuukautta jäljellä itäisessä Suomesssa ja sitten takais7n pk-seudulle. Ei ikinä enää pois Helsingistä tai Espoosta, paitsi lentokentälle.

Mistä olet kateellinen? Sinä olet muuttamassa pk-seudulle omasta halustasi ja toinen ehkä pakon edessä.

Vierailija
135/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluu Helsinkiin, sehän on taivas! Helsinki on se paikka, missä kaikki haluavat asua. Ole onnellinen äläkä valita.

Vierailija
136/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Helsinkiin! Lisäämällä asumisbudjettiin sen rahan, joka nyt menee miehesi matkoihin, saatte jo jonkin verran kompensoitua asumiskustannuksia. Helsingissä on paljon todella kivoja vehreitä ja luonnonläheisiä asuinalueita, joissa hinnat eivät ole pilvissä kuten keskustassa. Ja huom! Joukkoliikenne pelaa, joten bensaan ei mene rahaa. Ja pihasta jauhajat, kyllä aika monella esim. Pakilassa, Oulunkylässä, Tapanilassa, Laajasalossa ym. on oma piha! Lapsesi kiittävät myöhemmin päätöstäsi. Oma mieheni on kotoisin Joensuusta ja hänen koko (akateeminen) kaveriporukkansa muutti Helsinkiin heti kun mahdollista. Täällä on Joensuuhun verrattuna niin paljon enemmän mahdollisuuksia, jos on yhtään esim. kansainvälisesti suuntautunut tai kiinnostunut luomaan kunnolla uraa.

Joukkoliikenne eli olet kuin jalkapaketissa sidottuna julkisen liikenteen aikatauluihin ja reitteihin. Kyllä huomaa kuinka vihreiden aivopesu on läpäissyt kansan kun joukkoliikennettä eli omasta liikkumisen vapaudesta luopumista pidetään ihanteellisena.

Kyllä mä ihan vapaasti saan päättää menemiseni, joka päivä voin valita lähdenkö fillarilla, kävellen, ratikalla, bussilla, junalla vai metrolla liikenteeseen. 

Minusta on aika väärin, jos ap pakottaa miehensä työttömäksi. Tietenkään työ ei saa olla liian tärkeä asia, joka ohittaisi aina perheen, mutta jos mies nyt jättäytyy työttömäksi ja jää Itä-Suomeen ap:n mieliksi, en ymmärrä kenen etu se on, että miehellä on paha olla työttömänä siellä ja toimeentulovaikeudet vielä lisää ahdistusta ja stressiä.

Vierailija
137/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi kyse vaikka Tampereesta, täällä 99% vastaajista kannnustaisi aloittajaa muuttamaan. Mutta kun se on Helsinki...

Vaikea ymmärtää miksi Helsinkiä vihataan niin paljon.

Vierailija
138/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on totuttu pitkiin työmatkoihin niin ei teidän tarvitse Helsinkiin asti muuttaa ja alentaa elintasoa. Muuttakaa johonkin Lahteen kivoihin maisemiin tms. ja käykää pk-seudulla töissä. Saatte suurin piirtein saman elintason kuin nytkin, mutta kumpikin voi elää normaalia elänää. Jos todella saat työtä etelästä, niin tietenkin muutatte. Et voi vaatia parisuhteessa toista ihmistä joustamaan koko ajan. Lapset sopeutuu kyllä. Jos mies ei saa töitä missä asutte, niin ei teidän perheen paikka ole siellä. Itse lahtelaisena tiedän, että täällä asuu paljon pk-seudulla työssäkäyviä, mukavissa järvenranta-asunnoissaan.

Vierailija
139/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi kyse vaikka Tampereesta, täällä 99% vastaajista kannnustaisi aloittajaa muuttamaan. Mutta kun se on Helsinki...

Minä en kannustaisi ketään muuttamaan tuossa tilanteessa, jo lasten vuoksi.

Vierailija
140/284 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että harvan on pakko muuttaa Tampereelle. Helsinkiin taas tosi moni on joutunut muuttamaan pakon edessä, joten siksi siitä on tullut sellainen mörkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme