Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkopaluu Helsinkiin miehen työllisyyden takia - miten tästä pettymyksestä voi toipua?

Vierailija
24.05.2018 |

Olen todella romuna ja haluaisin mielipiteitä ihmisiltä, jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Eli tilanteemme on se, että joudumme näillä näkymin luovuttamaan realiteettien edessä ja palaamaan 4 Itä-Suomessa vietetyn vuoden jälkeen Helsinkiin ensi syksynä. Syynä tähän on se, että mieheni ei ole onnistunut löytämään mielekästä työtä täällä eikä ole valmis irtisanoutumaan omasta vakituisesta työstään Helsingissä (on käynyt viimeiset 3 vuotta 4 päivää viikossa töissä Helsingissä). Myös talous alkaa olla pahasti kuralla tämän järjestelyn takia.

Minulla täällä on vakituinen työ ja lapsetkin ovat molemmat jo koulussa, joten heidän repiminen koulu- ja kaveriympyröistä tuntuu hirveältä.

Teidän, että jokainen perhe on erilainen ja ihmiset tekevät päätöksiään omien arvojensa pohjalta, mutta mitä teidän mielestä meidän tilanteessa pitäisi tehdä? Pitäisikö minun pakottaa mieheni luopumaan työstään, jotta saadaan asua täällä vai pitäisikö vastaavasti meidän muiden luopu Itä-Suomesta vain mieheni työn takia (minulle löytyy töitä molemmista)? Vai - tätäkin olen rehellisuuden nimissä miettinyt - pitäisikö minun sanoa miehelleni, että hän on vapaa valitsemaan asuinpaikkansa, mutta minä ja lapset pysymme täällä?

Kiitoksia mielipiteistä!

Kommentit (284)

Vierailija
281/284 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne, mutta lohdutukseksi voin sanoa, että meitä tällä tavalla eläviä on onneksi muitakin. Minä asun Joensuun välittömässä läheisyydessä ja mies on käynyt nyt 6 vuotta Helsingissä töissä. Tiedostamme molemmat sen, että tämä järjestely mitä luultavimmin on jokseenkin pysyvä, sillä minunkin miehelle työllistymismahdollisuudet täällä ovat lähes olemattomat enkä tietenkään voi olettaa, että hän omasta unelmatyöstään luopuisi. Toki tähän järjestelyyn liittyy myös paljon huonoja puolia (kalleus, minun kannalta arjen kuormitus, miehen kannalta ikävä, lasten kannalta se ettei isä ole arjessa mukana), mutta kokonaisuuden kannalta tämä on tällä hetkellä se kaikista vähiten huono vaihtoehto. Mieheni tuntien tiedän takuuvarmasti ettei hän ahdistukseen muutenkin taipuvaisena kestäisi sitä, että on jättänyt unelmatyönsä ja heittäytynyt tyhjän päälle. Haittavaikutukset tästä mitä luultavimmin olisivat suuremmat kuin ne, jotka tästä kahden kaupungin elämästä seuraa.

Toki monta kertaa olen miettinyt, että olisi ollut helpompi (ja olemmehan tietysti tämän järjestelyn takia menettäneet myös kymmeniä tuhansia euroja rahaa) jos emme alunperinkään olisi paluumuuttaneet, mutta teimme sen silloisella tiedolla ja halusimme kuitenkin yrittää. Elämässä ei kaikki mene kuin on itse suunnitellut, ja joskus on vain yritettävä järjestää elämänsä mahdollisimman mukavaksi olosuhteiden puitteissa.

Mikä tekee Joensuussa asumisen kalliimmaksi kuin Helsingissä asumisen?

Vierailija
282/284 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo kuvio voi mitenkään ratketa ennen kuin toinen suostuu kompromissiin. Se, kenen uhraukset tässä nyt ovat suurempia ei liene kenellekään epäselvää?

AV-raati ainakin on erimielinen siitä, kumman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/284 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo kuvio voi mitenkään ratketa ennen kuin toinen suostuu kompromissiin. Se, kenen uhraukset tässä nyt ovat suurempia ei liene kenellekään epäselvää?

AV-raati ainakin on erimielinen siitä, kumman.

PK-seudulla asuvien mielestä landelle jääminen; kaikkien muiden mielestä Helsinkiin joutuminen.

Vierailija
284/284 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee Joensuussa asumisen kalliimmaksi kuin Helsingissä asumisen?

Olisiko se, että tässä tapauksessa on kämppä myös Helsingissä ja jollakin on myös nämä matkat tehtävä? Nopeasti laskemalla saan tästä itse ainakin vuodessa kasaan n. 10 000 euron kustannukset...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä