Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hurja laskelma: lapsesta voi tehdä miljonäärin sijoittamalla lapsilisät – ”Vaurastuminen mahdollista aivan kaikille”

Vierailija
23.05.2018 |

Kommentit (436)

Vierailija
61/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitankin, ja laitan vielä vähän extraa päälle. 5k kolmessa vuodessa, niin ei mene lahjaveroa. Mitään vaivaahan tästä ei ole, koko homman saa helposti automatisoitua kuukausittaisten tilisiirtojen ja Nordnetin kk-säästön avulla. 

Mielenkiintoinen tuo lahjakirjan laatimishomma, pitää perehtyä vähän enemmän. 

Mutta minkä ikäisen lapsen rahoja vanhempi saa riskisijoittaa? Saako minkään? Etkä mitenkään voi jatkaa hommaa ainakaan enää täysi-ikäisyyden jälkeen vaan lapsi itse jatkaa sijoittamista tai ei.

Täysi-ikäisenä lapsi saa Nordnetin tilin hallintaansa. Ei mikään silti estä vanhempaa edelleen lahjoittamasta kuukausittaista summaa kyseiselle tilille. Tietysti lapsi voi laittaa kertyneen pääoman sileäksi jos niin haluaa. 

Mutta kun olet lahjoittanut koululaiselle 12 000 niin onko sinulla oikeus riskisijoittaa lapsen varoja?

Lapsen nimiin voi ostaa suoraan sen riskisijoituksen. Eikä niin päin että ensin antaa rahat ja sitten siirtää ne riskisijoituksiin.

Mutta kun halutaan kotiuttaa ja vaihtaa kohdetta?

Vierailija
62/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitankin, ja laitan vielä vähän extraa päälle. 5k kolmessa vuodessa, niin ei mene lahjaveroa. Mitään vaivaahan tästä ei ole, koko homman saa helposti automatisoitua kuukausittaisten tilisiirtojen ja Nordnetin kk-säästön avulla. 

Mutta minkä ikäisen lapsen rahoja vanhempi saa riskisijoittaa? Saako minkään? Etkä mitenkään voi jatkaa hommaa ainakaan enää täysi-ikäisyyden jälkeen vaan lapsi itse jatkaa sijoittamista tai ei.

Täysi-ikäisenä lapsi saa Nordnetin tilin hallintaansa. Ei mikään silti estä vanhempaa edelleen lahjoittamasta kuukausittaista summaa kyseiselle tilille. Tietysti lapsi voi laittaa kertyneen pääoman sileäksi jos niin haluaa. 

Mutta kun olet lahjoittanut koululaiselle 12 000 niin onko sinulla oikeus riskisijoittaa lapsen varoja?

Lapsen nimiin voi ostaa suoraan sen riskisijoituksen. Eikä niin päin että ensin antaa rahat ja sitten siirtää ne riskisijoituksiin.

Normaalia pörssikauppaa pohjoismaisissa pörsseissä ei myöskään katsota riskisijoitukseksi. Joten ihan se ja sama kumminpäin teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lähes kuka tahansa saa arkikulutuksesta nipistettyä helposti esimerkiksi sata euroa kuussa, talousasiantuntija sanoo. Se onnistuu esimerkiksi neuvottelemalla asuntolainan ehdot uusiksi, luopumalla tupakanpoltosta tai jättämällä päivittäinen kioskilta tai kahvilasta haettu noutokahvi väliin."

Jos olet todella pienituloinen, niin käytätkö muka yli 3 euroa päivässä noutokahviin? Joka päivä? Tuskin! Ei joka päivä ulkona kahveja juo yleensä edes hyvätuloinen.

Vaikka olen työtön, niin mìnä käyn ostamassa 5 euron kahvin kahvilasta koska se on ELÄMYS. Elämästä pitää nauttia ja elää hetkessä, ei elää kituuttaa neljänseinän sisällä.

Viisi euroa pelkkään kahviin 365 päivänä vuodessa? Taidat olla trolli.

Monet käyttävät tupakkaan ppäivittäin 7-14 euroa, minä käyn mieluummin samaan hintaan kahvilassa ja etsin ihmisseuraa. Se on minun valintani. Minulle se kahvikuppi mukavassa rennossa kahvipaikassa on iso ELÄMYS, enkä jättäisi sitä pois mistään hinnasta. Enkä myöskään halua jäädä homehtumaan sisälle ja elää neljän seinän vankina. Eikä Suomessa ome myöskään lakia joka kieltää työtöntä käymästä nauttimassa elämästään ja hetskesta kahvilassa.

Nykyään melko harva enää polttaa.

Elät kuplassa. Tänäänkin jouduin pidättää hengitystä kun toimistotalon edustalla oli ainakin sata ihmistä aamu savuilla ja löyhkäsivät niin että oksetti. Tupakoijia on kaikkia alla ja paljon.

Vierailija
64/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoitat viisi euroa vuodessa niin tuhannen vuoden päästä sinulla on jo viisituhatta euroa.

Vierailija
65/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hoitavat edunvalvojina.

Vierailija
66/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrin siihen että lapsilla on sijoituksissaan 10 000e kun täyttävät 18v. Eihän tuo miljoonia ole, mutta kenties kertyy enemmänkin ja kyllä minä olisin ollut tuosta summastakin onnellinen, itse en saanut mitään :D

Vierailija
67/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille sijoittajille ei tarvitse maksaa lapsilisiä lainkaan. Kaikesta leikataan ja tuo on turhin kuluerä ikinä. 

Parempihan se on veronmaksajalle sitten maksaa tt-tukia tälle lapselle aikuisena eikös?

En koskaan ole tajunnut, miksi se olisi paha asia sijoittaa lapsilisiä? Jos lapsella on vaikkapa 50t euroa pesämunaa lähtiessään opiskelemaan, on aika huomattavan paljon epätodennäköisempää, että häntä elätetään tt-tuen, asumistukien jne muodossa. Pienellä sijoituksella on eliminoitu monta tulevaa kulua, sitä kutsutaan juuri sijoittamiseksi.

Lapsilisää ei ole tarkoitettu sijoitetavaksi vaan käytettäväksi lapseen lapsen vartuessa. Lapsilisällä on tarkoitus turvata lapsen hyvinvointi. Hyvinvointia ei siten ole turvattu jos nämä rahat onkin säädetty. On looginen mahdottomuus noudattaa lapsilisän maksamisen henkeä jos lapsilisät säästetään. Yhteiskunnan ei pitäisi sallia lapsilisien säästämistä.

Väärin. Lapsilisän tarkoitus on tasata elintasoeroa lapsiperheen ja lapsettoman perheen välillä. Periaatteessa sen voi käyttää vaikka hyväntekeväisyyteen, sen tarkoitus ei sinänsä ole elättää lasta.

Mutta jos nyt oletetaan, että sen tarkoitus olisi elättää lasta, lapsihan on kalleimmillaan juuri täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja siitä muutaman vuoden. Eli erittäin hyvä, jos raha on sijoitettu tuottavasti ja tuolloin nuoren käytettävissä, vaikka sitten ensiasunnon hankinnassa tai opiskelukuluihin.

...mutta jos oletetaan että lapsilisällä onkin tarkoitus kompensoida elintasoa lapsettomaan perheeseen verrattuna niin miten on mahdollista että lainkäyttäjäkin korvamerkitsee tämän rahan lapsen rahaksi? 

Millä mekanismilla perheen rahasta tulee lapsen rahaa?

Esim. jossain velallisen jutuissa velallinen tempaisee lapsilisälappuset esiin ja esittää että tuhannet eurot onkin lapsilisää eikä voida ulosmitata.

Vierailija
68/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisäthän on nimenomaan tarkoitettu lapselle. Omalle tilille vaan, ja sitten keskustellaan, sijoitetaanko ne pitkäaikasesti vai käytetäänkö niitä kielimatkoihin tms. kivaan. Aika nuorikin lapsi tajuaa sinänsä, että sijoittamalla lapsilisät voi teininä saada esim. mauton,  mutta odottaminen on lapsille vaikeaa. Siksi isän (tai äidin) on hyvä olla mukana päättämässä lapsilisien käytöstä.

Meillä isovanhemmat sijoittivat lapsen tilille merkkipäivälahjat ja nyt kun tytär täytti 18v. sai sijoituksen haltuunsa, mutta eipä sillä autoja ostella, kun verovapaasti voi nostaa 900€/v ja lopusta veroa menee 32% ja sijoitusyhtiössä kulut juoksee edelleen.

Se joka usein tässä voit on sijoitusyhtiö ja verottaja, näin on ollut ainakin lasteni ja itseni kohdalla, kun minulla ei ole aikaa eikä osaamista, vaan sijoitusneuvojat ovat hoitaneet.

Tietysti on ihan ymmärrettävää, kun sijoitusneuvojat höynäyttävät ihmisiä, olkoon se vaikka lapsilisät ja tässäkin tapauksessa hyvä ettei ennustetta laitettu eliniän päättymiseen. Jostakin kun heidänkin pitää saada palkka, kun ovat provisiopalkalla.

Vierailija
69/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Tuotto-ODOTUKSELLA”

BUAAHAHHAHAHAH

Laita laskelmaan tuotto odotus 2 % niin eipä ole miljonääriä nähtykään. Ja vielä hyvä mahdollisuus menettää kaikki rahat kun talous romahtaa

Maailmanhistoriassa on nähty pörssiromahduksia tasaisin väliajoin. Sehän on mitä parhain tilaisuus rikastua. Ei romahduksessa myydä, vaan ostetaan lisää ja nautitaan, kun kohta taas nousee uusiin korkeuksiin.

Tuo on yksi jalostunut itsepetoksen muoto.

Vierailija
70/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sijoittaa lapsilisät 67 vuotta! Miksei sijoita 87 vuotta, olisi vielä rikkaampi?

Vierailija
71/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hoitavat edunvalvojina.

Ei onnaa ostaa riskikohteiksi luokiteltuja. Mutta voi myydä aiemmat, sijoittaa ne ns. turvallisesti ja lahjoittaa uusia riskikohteita.

Vierailija
72/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo varmaan, mut jos lapsilisät on pakko käyttää elämiseen, niin eipä jää sijoitettavaa..

Tää mua ihmetyttää ihan eniten, että kädestä auuhun elävät ihmiset hankkii lapsen tai siis poikkeuksetta useita lapsia. Myös koira löytyy.

Ei ihme, että köyhyys periytyy.

Vierailija
73/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lähes kuka tahansa saa arkikulutuksesta nipistettyä helposti esimerkiksi sata euroa kuussa, talousasiantuntija sanoo. Se onnistuu esimerkiksi neuvottelemalla asuntolainan ehdot uusiksi, luopumalla tupakanpoltosta tai jättämällä päivittäinen kioskilta tai kahvilasta haettu noutokahvi väliin."

Jos olet todella pienituloinen, niin käytätkö muka yli 3 euroa päivässä noutokahviin? Joka päivä? Tuskin! Ei joka päivä ulkona kahveja juo yleensä edes hyvätuloinen.

Vaikka olen työtön, niin mìnä käyn ostamassa 5 euron kahvin kahvilasta koska se on ELÄMYS. Elämästä pitää nauttia ja elää hetkessä, ei elää kituuttaa neljänseinän sisällä.

Viisi euroa pelkkään kahviin 365 päivänä vuodessa? Taidat olla trolli.

Monet käyttävät tupakkaan ppäivittäin 7-14 euroa, minä käyn mieluummin samaan hintaan kahvilassa ja etsin ihmisseuraa. Se on minun valintani. Minulle se kahvikuppi mukavassa rennossa kahvipaikassa on iso ELÄMYS, enkä jättäisi sitä pois mistään hinnasta. Enkä myöskään halua jäädä homehtumaan sisälle ja elää neljän seinän vankina. Eikä Suomessa ome myöskään lakia joka kieltää työtöntä käymästä nauttimassa elämästään ja hetskesta kahvilassa.

Mutta voisit laittaa sen vitosen tai enemmänkin sijoituksiin ja alkaa käymään kahvilla vasta sitten kun säästötö ja sijoitukset alkavat poikimaan.

Vierailija
74/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Tuotto-ODOTUKSELLA”

BUAAHAHHAHAHAH

Laita laskelmaan tuotto odotus 2 % niin eipä ole miljonääriä nähtykään. Ja vielä hyvä mahdollisuus menettää kaikki rahat kun talous romahtaa

Maailmanhistoriassa on nähty pörssiromahduksia tasaisin väliajoin. Sehän on mitä parhain tilaisuus rikastua. Ei romahduksessa myydä, vaan ostetaan lisää ja nautitaan, kun kohta taas nousee uusiin korkeuksiin.

Tuo on yksi jalostunut itsepetoksen muoto.

Noh, kaksi isoa romahdusta elänyt ja kolmatta odotellessa. Salkun arvo 7-numeroinen. Tyhjästä aloitettu, ja parhaat voitot tehty juurikin pohjilla, ei huipulla.

Eräänlaista itsepetosta varmaan joo, mutta nautinnollista sellaista.

Vierailija
75/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustelua lukiessa on helppo ymmärtää, miksi suomalaiset eivät vaurastu. Vaurastuminen on jopa häpeällistä ja tuomittavaa. Jos rahaa tulee, se on pakko kuluttaa...

En itse pysty sijoittamaan koko lapsilisää, mutta noin puolet sijoitan lapsille osakkeisiin. Kerään heidän tileilleen rahaa pitkin vuotta ja ostan kerran tai pari vuodessa. En ajattele tällä mitään miljonääriksi eläkeikään mennessä, mutta ennemminkin niin, että voivat vaikka käyttää asunnon käsirahana, opiskella rahojen turvin tai jatkaa sijoittamista. Tai jos meillä on heikko taloudellinen tilanne, kun ovat nuoria aikuisia, voivat vaikka ajokorttia jne itse sitten rahoittaa. Ei se noin 50e/lapsi kuukaudessa mitenkään olennaisesti leikkaa meidän elintasoa, mutta voi olla heille vielä iso ilo.

Niinpä. Moni toivoo äkkirikastumista esim lottovoiton muodossa, mutta pitkäjänteinen säästäminen ja varsinkin sijoittaminen nähdään mörkönä. Johtuu varmaan tiedon puutteesta, ja uskomuksesta ettei tässä itse oman tilanteensa parantamiseksi oikein mitään tehdä voi. Helpompaa vaan luottaa että ongelmien ilmaantuessa voi kölliä yhteiskunnan turvaverkossa ja opettaa lapsetkin ajattelemaan että isoveli kyllä fiksaa. Itse olen varma ettei todellakaan fiksaa nykyiseen malliin enää lähivuosikymmeninä, siksi säästän ja sijoitan paitsi lapsilleni myös itselleni.

Vierailija
76/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä säästöjä tartte lahjoittaa lapselle myöhemmin vaan lahjoittaa samalla kun säästää. Rahat heti lapsen nimiin niin ei tule lahja- eikä perintöveroa. Vanhemmat saavat lahjoittaa lapselle muistaakseni 4000 euroa/lahjoittaja kolmessa vuodessa ilman veroja.

Myös rahojen hallintaoikeus pitää siirtyä lapselle. Oliko jotan 15 vuotiaana lapsi voi ihan itsenäisesti päättää näistä rahoistaan.

15-vuotias voi päättää ansiotulojensa käytöstä. Muuta varallisuutta hoitaa edunvalvoja eli yleensä vanhemmat, toki yhteisymmärryksessä lapsen kanssa.

Käykö sinulle se että vanhempien lapsi saa nämä säästetyt rahat kokonaan haltuunsa kun täyttää 18 vuotta, kun ne kerran on hänelle lahjoitettu?

Et ole kovin avoin ihminen vaan elät niukkuudessa jakamasi informaation suhteen. Varmaan pidätettäessä olisit kova pala poliisille?

Vierailija
77/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näille sijoittajille ei tarvitse maksaa lapsilisiä lainkaan. Kaikesta leikataan ja tuo on turhin kuluerä ikinä. 

Parempihan se on veronmaksajalle sitten maksaa tt-tukia tälle lapselle aikuisena eikös?

En koskaan ole tajunnut, miksi se olisi paha asia sijoittaa lapsilisiä? Jos lapsella on vaikkapa 50t euroa pesämunaa lähtiessään opiskelemaan, on aika huomattavan paljon epätodennäköisempää, että häntä elätetään tt-tuen, asumistukien jne muodossa. Pienellä sijoituksella on eliminoitu monta tulevaa kulua, sitä kutsutaan juuri sijoittamiseksi.

Lapsilisää ei ole tarkoitettu sijoitetavaksi vaan käytettäväksi lapseen lapsen vartuessa. Lapsilisällä on tarkoitus turvata lapsen hyvinvointi. Hyvinvointia ei siten ole turvattu jos nämä rahat onkin säädetty. On looginen mahdottomuus noudattaa lapsilisän maksamisen henkeä jos lapsilisät säästetään. Yhteiskunnan ei pitäisi sallia lapsilisien säästämistä.

Väärin. Lapsilisän tarkoitus on tasata elintasoeroa lapsiperheen ja lapsettoman perheen välillä. Periaatteessa sen voi käyttää vaikka hyväntekeväisyyteen, sen tarkoitus ei sinänsä ole elättää lasta.

Mutta jos nyt oletetaan, että sen tarkoitus olisi elättää lasta, lapsihan on kalleimmillaan juuri täysi-ikäisyyden kynnyksellä ja siitä muutaman vuoden. Eli erittäin hyvä, jos raha on sijoitettu tuottavasti ja tuolloin nuoren käytettävissä, vaikka sitten ensiasunnon hankinnassa tai opiskelukuluihin.

...mutta jos oletetaan että lapsilisällä onkin tarkoitus kompensoida elintasoa lapsettomaan perheeseen verrattuna niin miten on mahdollista että lainkäyttäjäkin korvamerkitsee tämän rahan lapsen rahaksi? 

Millä mekanismilla perheen rahasta tulee lapsen rahaa?

Esim. jossain velallisen jutuissa velallinen tempaisee lapsilisälappuset esiin ja esittää että tuhannet eurot onkin lapsilisää eikä voida ulosmitata.

Jos ne on lahjoitettu lapselle, niin tottahan ne ovat lapsen rahaa.

Ja en minä nyt tiedä, mistä puhut ihan konkreettisesti, joten vaikea kommentoida. 

Vierailija
78/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo varmaan, mut jos lapsilisät on pakko käyttää elämiseen, niin eipä jää sijoitettavaa..

Tää mua ihmetyttää ihan eniten, että kädestä auuhun elävät ihmiset hankkii lapsen tai siis poikkeuksetta useita lapsia. Myös koira löytyy.

Ei ihme, että köyhyys periytyy.

Jep. Jos kuukaudessa ei jää 95e ylimääräistä rahaa niin peiliin katsomisen paikka ja lemmikeistä luopumisen.

Vierailija
79/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse tein noin vuonna 2000 ja nyt sijoutukset miinuksella. Pankit tuossa vaan rikastuu

Japanissa sijoitukset ei ole tuottaneet mitään vuodn 1988 jälkeen

OP-Japani rahasto on näemmä tuottanut viimeisen vuoden aikana +20%, eli ihan kohtuullisesti.

Vierailija
80/436 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaiselle joka sijoittaa lapsilisät ei pitäisi maksaa lapsilisää ollenkaan. Ehkä jopa ottaa lapset huostaan koska ei käytä lapsilisiä siihen mihin ne on tarkoitettu.

No entä jos käyttää lapsilisät lasten ruokaan mutta sijoittaa omistaan vastaavan määrän? Tuleeko herravihassaan tuskaileville kommarille siitä parempi olo?

Sulla viiraa kuupasta. Kun tulot menevät menoihin, eivätkä riitäkään, ei ole sitä "omistaan" mistä sijoittaa.

Se nyt riippuu niistä menoistakin. Joku voi ostaa tai rakentaa omakotitalon, hankkia mökin tai ostaa uuden auton ja sitten valittaa, että rahat ei riitä. Jos perheessä on kaksi kokopäivätyössä käyvää aikuista, niin rahaa jää sijoitettavaksikin, kun laittaa kulut pieniksi.