Ei näläntunnetta, mistähän voi johtua?
Olen keski-ikäinen aikuinen, suht hyväkuntoinen ja terve. Puolisen vuotta sitten sairastin ilmeisesti koronan, josta jäi monenlaista oireilua kuukausiksi jälkeen päin.
Muutaman kuukauden olen huomannut, ettei minulla ole koskaan nälkä. Syön kellon ja tavan mukaan. Välillä voi syöminen unohtua, jos on kiireitä. Syön ekan kerran vasta illalla, siis pistän yhtään mitään suuhuni. Silloinkaan ei tee mieli ruokaa, mutta ymmärrän, että äta bör man, annars dör han.
Onko kellään muulla tämmöistä?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Esim. Haima-, tai maksasyövissä ruokahalu häviää.
Kiitos. Tämähän oli valaisevaa. 😁
Ap
Mulle tuli vähän samankaltaisia oireita, kun sairastin koronan kaksi vuotta sitten. Laihduin viitisen kiloa yhtäkkiä. Tuo on huomionarvoista siksi, että olen jo yli nelikymppinen ja voin kertoa, että tässä iässä kilojen karistaminen ei ole ihan helppoa.
Mulla oli muuten muitakin outoja oireita, en enää edes muista kaikkia. Yksi oli kova yöhikoilu. Saatoin olla ihan kauttaaltaan hien peitossa, kun heräsin yöllä. En tosiaan muista, mitä kaikkia oireita oli, mutta sopivat kilpirauhasen liikatoimintaan. Kilpirauhaskokeet otettiin ja arvot olivat normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli muuten muitakin outoja oireita, en enää edes muista kaikkia. Yksi oli kova yöhikoilu. Saatoin olla ihan kauttaaltaan hien peitossa, kun heräsin yöllä. En tosiaan muista, mitä kaikkia oireita oli, mutta sopivat kilpirauhasen liikatoimintaan. Kilpirauhaskokeet otettiin ja arvot olivat normaalit.
Vaihdevuodet
Keski-iässä vähenee luonnostaan energian tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet
Miksi oireet sitten loppuivat? Tuosta on tosiaan nyt se kaksi vuotta aikaa. Totta kai mulla on perimenopaussioireita, mutta kaitpa sitten tuo yöhikoilu ja muut oireet olisivat jatkuneet?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli vähän samankaltaisia oireita, kun sairastin koronan kaksi vuotta sitten. Laihduin viitisen kiloa yhtäkkiä. Tuo on huomionarvoista siksi, että olen jo yli nelikymppinen ja voin kertoa, että tässä iässä kilojen karistaminen ei ole ihan helppoa.
Kiitos. Täälläkin on kilot karisseet, yrittämättä. Hedelmiä tykkään syödä, mutta sokerinhimo lähti myös. Olin aiemmin lakun ja suklaan suurkuluttaja. Tuntuu oudolta, kun kaupassa käydessä ei tee mieli herkkuja. Ei mitään leivonnaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Täälläkin on kilot karisseet, yrittämättä. Hedelmiä tykkään syödä, mutta sokerinhimo lähti myös. Olin aiemmin lakun ja suklaan suurkuluttaja. Tuntuu oudolta, kun kaupassa käydessä ei tee mieli herkkuja. Ei mitään leivonnaisikaan.
Mulle tuli kyllä sitten normaalimpi ruokahalu takaisin, mutta ehkä vatsalaukku ehti jotenkin tuossa kutistua sen verran, että annoskokoni on pienentynyt. Ja sehän on tässä iässä hyvä juttu.
Peräsuolen laskeuma voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli kyllä sitten normaalimpi ruokahalu takaisin, mutta ehkä vatsalaukku ehti jotenkin tuossa kutistua sen verran, että annoskokoni on pienentynyt. Ja sehän on tässä iässä hyvä juttu.
Kyllä minäkin odotan, että tilanne korjaantuu vielä. Ei ole vara enää laihtua, mutta 'väkisin syöminen' ei ole kivaa. Kauanko sinulla kesti tuo ruokahaluttomuus?
Ja lisään; moni ruoka myös maistuu oudolle - tai siis ei maistu, kun maku on eri mihin on tottunut. Kahvi ei ole enää hyvää, maistuu kummalliselta. Tämä kahvin koettu makumuutos on kai aika yleinen koronan jälkioire.
Saattaa olla mahalaukkusyöpä.
T.Skäbä
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla mahalaukkusyöpä.
T.Skäbä
Sehän se!
Melkein mikä tahansa syöpä kai sopisi "taudinkuvaan"?
Tuli mieleen myös helikobakteeri mahalaukussa. Mutta eikö pitäisi olla kipuja myös?
No, välillä onkin, mutta niinnon ollut aina. Joskus maha on kipeä, yleensä ei.
Vaihteeksi suoli toimii normaalisti ja säännöllisesti ja se puoli on muutenkin ok. Näin ei ole aina ollut.
Input takkuaa vaihteeksi, output ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Keski-iässä vähenee luonnostaan energian tarve.
Entäpä se laihtuminen?
Eikä energiantarve mihinkään vähene, jos sitä kuluttaa.
Matalat kilpirauhashormonitasot vievät ruokahalua.
"Kyllä minäkin odotan, että tilanne korjaantuu vielä. Ei ole vara enää laihtua, mutta 'väkisin syöminen' ei ole kivaa. Kauanko sinulla kesti tuo ruokahaluttomuus?
Ja lisään; moni ruoka myös maistuu oudolle - tai siis ei maistu, kun maku on eri mihin on tottunut. Kahvi ei ole enää hyvää, maistuu kummalliselta. Tämä kahvin koettu makumuutos on kai aika yleinen koronan jälkioire."
En muista enää niin tarkkaan. Kyllä siinä vähintään tuo puoli vuotta meni. Makuaistini korjaantui kyllä aikaisemmin, mulla siis myös oli makuaistin kanssa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä minäkin odotan, että tilanne korjaantuu vielä. Ei ole vara enää laihtua, mutta 'väkisin syöminen' ei ole kivaa. Kauanko sinulla kesti tuo ruokahaluttomuus?
Ja lisään; moni ruoka myös maistuu oudolle - tai siis ei maistu, kun maku on eri mihin on tottunut. Kahvi ei ole enää hyvää, maistuu kummalliselta. Tämä kahvin koettu makumuutos on kai aika yleinen koronan jälkioire."
En muista enää niin tarkkaan. Kyllä siinä vähintään tuo puoli vuotta meni. Makuaistini korjaantui kyllä aikaisemmin, mulla siis myös oli makuaistin kanssa ongelmia.
Kiitos kommentistasi. Odottelen sitten vain parempia aikoja.
Ap
Ap, jos ei ole syöpä niin sehän on vaan hyvä juttu :D
Virustautien jälkeen monilla ruoka alkaa maistua erilaiselta. Ihan normaalia. Palaa aikanaan tai sitten ei.
Tietysti lääkäriinkin voi hakeutua kysymään asiasta.
Esim. Haima-, tai maksasyövissä ruokahalu häviää.