Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistuin ensimmäiseen ammattiini ja perhettä ei kiinnosta muu kuin pikkusiskon yo-juhlat:(

Vierailija
19.05.2018 |

Olen 28 vuotias nainen ja sain nyt vihdoin itselleni ammatin. Kärsin koko nuoruuteni masennuksesta ja paniikkikohtauksista enkä ikinä saanut kouluja käytyä. Olen ollut työharjoitteluissa ja erilaisilla pajoilla ym. No olo hieman helpotti siinä 26 vuoden iässä ja hain opiskelemaan ja nyt on urakka ohi:) olen älyttömän ylpeä itsestäni että pystyin tähän vaikken olisi ikinä uskonut. Oli todella raskas viimeinen harjoittelu ja meinasin luovuttaa kun vanhat ajatusmallit puski päähän.. välillä itkin koko loppu illan harjoittelun jälkeen ja aamuisin oksensin kun jännitti niin kovasti mennä. Mutta minä en luovuttanut vaan kävin loppuun asti ja nyt minulla on ammatti!! :)

Olen koko ajan tiennyt, että siskoni valmistuu ylioppilaaksi tänä keväänä ja alusta asti tehty perheessä selväksi, että yo-juhlat tulevat ja minun ammattikoulu ei ole iso asia. Muutkin sisarukset on menneet lukion kautta yliopistoon ja vanhemmat ei ole ikinä oikein ymmärtäneet tai tukeneet minua elämässäni koska olen tälläinen "häpeäpilkku"..

Tänään sitten soitin äidille ja onnesta itkien kerroin että valmistuin. Vastaan otto oli "Aha no.... mitkäs on jatkosuunnitelmat?"

Tuli kyllä pahamieli mutta kysyin kuitenkin voisiko minullekin pienet juhlat pitää jos pääsisivät vaikka kahvilla käymään jos tekisin kakun. Eivät ennätä ja kuulemma "ei se ammattikoulun käyminen ole meidän mielestä niin kahvittelun arvoinen "

Juu..pakko oli avautua :'(

Kommentit (322)

Vierailija
221/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luotte omia kuvitelmianne ap:n taustoista? Jos teillä on joku kokemus masentuneen omaisena, ei se tarkoita, että sama tilanne olisi automaattisesti toisen kohdalla. Onko niin vaikea ymmärtää se asia, että on olemassa ihan oikeasti niitä todella kus*päisiäkin vanhempia?

Ei sitä ole vaikea ymmärtää. Mutta ihan oikeasti niitä todella kus*päisiä lapsiakin on olemassa. Onko sitä vaikea ymmärtää?

Vierailija
222/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luotte omia kuvitelmianne ap:n taustoista? Jos teillä on joku kokemus masentuneen omaisena, ei se tarkoita, että sama tilanne olisi automaattisesti toisen kohdalla. Onko niin vaikea ymmärtää se asia, että on olemassa ihan oikeasti niitä todella kus*päisiäkin vanhempia?

Ei sitä ole vaikea ymmärtää. Mutta ihan oikeasti niitä todella kus*päisiä lapsiakin on olemassa. Onko sitä vaikea ymmärtää?

Lähtökohtaisesti kuitenkin keskustellaan aloittajan kertomasta, ei kommentoijien omista harhoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kyllä pahamieli mutta kysyin kuitenkin voisiko minullekin pienet juhlat pitää jos pääsisivät vaikka kahvilla käymään jos tekisin kakun. Eivät ennätä ja kuulemma "ei se ammattikoulun käyminen ole meidän mielestä niin kahvittelun arvoinen "

Ei kelvannut kahvit eikä kakku, vaikka ap olisi ihan itse ne tehnyt ja tarjoillut. Parhaillaan isä, äiti ja pikkusisko istuvat yhdessä lapsuuden kodissa keittiön pöydän ääressä ja leikkelevät saksilla apn kasvoja pois perhealbumin kuvista. Kuiskutellen ja pilkallisesti naureskellen ja nimitellen apta rumilla nimillä.

Vierailija
224/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka olisi raskasta olla masentuneen omainen, onko esim. se onnittelu liikaa vaadittu? Vai kostetaanko ihmisen sairastelu jälkeenpäin niin, ettei voida iloita toisen puolesta kun vihdoin saa jotain edistystä elämäänsä.

Vierailija
225/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti kuitenkin keskustellaan aloittajan kertomasta, ei kommentoijien omista harhoista.

Tokitoki, mutta jos se kertomus itsessään on harhainen. Jokainen ihminen kertoo juttunsa aina omasta vinkkelistään. 

Eikä tässä nyt ole tarkoitus kritisoida aloittajaa. Tottakai äiti toimi rumasti, jos kieltäytyy tulemasta valmistujaiskahveille (kunhan eivät ole ylppärien kanssa päällekkäin tai juuri pahimmassa valmistelukiireessä) eikä edes kunnolla onnittele. Mutta kun on itse nähnyt niin monia tapauksia, missä aikuiset lapset pompottavat ja vaativat vanhemmiltaan, eivätkä itse edes tajua miten rumasti käyttäytyvät, niin mietityttää vain, onko tässä tarinassa enemmänkin taustalla.

Vierailija
226/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hemmetti mikä asenne vanhemmillasi. Olen pahoillani. Hurjasti onnea AP, hieno suoritus! <3 

Vierailija
227/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta unohdat, että kyseessä on masennuksesta kärsinyt nuori aikuinen, joka on ollut tyyliin 10 vuotta (tms) heikossa kunnossa henkisesti. Se on voinut jättää pahat jäljet niiden vanhempienkin elämään. Eivät vanhemmat ole mitään yli-ihmisiä, jotka seilaavat tyynesti läpi kaikkien elämän vaikeuksien vaan hyvinkin voivat olla aivan hajalla siitä, miten tyttärensä (?) elämä on mennyt. Kenties siinä on voinut olla rankkaakin syyllistämistä, uhriutumista, vanhempien elämän terrorisointia, petettyjä lupauksia ja odotuksia... enkä siis tunne tapausta, niin eihän näin ole välttämättä ollenkaan ollut, mutta se on mahdollista. Monesti masentuneet ovat varsin hankalia läheisilleen.

Siksi se oletus, että vanhemmat vilpittömästi olisivat onnellisia ja haluaisivat juhlia tms voi olla jo liikaa.[/quote]

Mielestäni vanhempien uhriutuminen on seurausta siitä, että Suomessa ei ole hirveän yhteisöllinen kulttuuri, jossa koko lähipiiri huolehtii toisistaan. Tällöin yhdelle tai muutamalle ihmiselle kasautuu suuri taakka ja vetovastuu. On myös melko yleistä, että vanhemmat haluaisivat liian voimakkaasti elää lastensa kautta. Myös vertailu ja sosiaaliset paineet kuormittavat. Nykyaikana empaattisuus koetaan ikäänkuin haihatteluna ja heikkoutena.

Onnea sulle ap! Kun selviät koettelemuksista, rikastut henkisesti enemmän kuin luuletkaan.

Vierailija
228/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka olisi raskasta olla masentuneen omainen, onko esim. se onnittelu liikaa vaadittu? Vai kostetaanko ihmisen sairastelu jälkeenpäin niin, ettei voida iloita toisen puolesta kun vihdoin saa jotain edistystä elämäänsä.

Oma äitini on ollut masentunut ja käytännössä työkyvytön siitä saakka kun olin ehkä 12-13v. Koko elämää on sävyttäneet petetyt lupaukset, suuret puheet, haukkumiset, syyllistämiset jnejne. Toki tajuan, että sairaus siellä puhuu, mutta vaikea sitä on jaksaa. Nyt olen jo reilu 30v ja roikkunut jonkinlaisissa väleissä kohteliaisuudesta, hän kuitenkin oli aivan ihana äiti ennen masennustaan. Hänellä on ajoittain mennyt paremmin, nytkin talvella sai ihmeen kaupalla työpaikan ja oli siitä onnellinen. Itse en vaan osaa iloita hänen kanssaan, kun tietää, että sössii taas asiansa hetken päästä kuitenkin (kuten tapahtuikin, sai potkut koeajalla).

Eli kyllä se on ihan mahdollista, ettei vaan jaksa ja pysty iloitsemaan toisen puolesta, jos on riittävän rankka tausta.

Vierailija
229/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelvannut kahvit eikä kakku, vaikka ap olisi ihan itse ne tehnyt ja tarjoillut. Parhaillaan isä, äiti ja pikkusisko istuvat yhdessä lapsuuden kodissa keittiön pöydän ääressä ja leikkelevät saksilla apn kasvoja pois perhealbumin kuvista. Kuiskutellen ja pilkallisesti naureskellen ja nimitellen apta rumilla nimillä.

Moi ap, melkoista draamailua.

Vierailija
230/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheterapia, yhteisöllisyys, oma aika, empaattisuus

Vierailija
231/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee oikein oksennusta suuhun ja alkaa itkettämään kun ajattelee miten pikkusisko varasti tarkoitushakuisesti huomion apn saavutuksesta ja sai vielä manipuloitua isän ja äidin mukaansa siihen loanheittoon.

Vierailija
232/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni lähti ovet paukkuen 16-vuotiaana kotoa ja muutti parikymppisen poikaystävänsä luo. Katkaisi kaikki yhteydet, blokkasi puhelimesta, ei kertonut osoitetta jne. Ei ollut apua poliisista, lastensuojelusta, koulusta, mistään. Siskoihinsakaan ei pitänyt mitään yhteyttä.

Taustalla oli normaaleja teiniriitoja, kotiintuloajoista yms, mutta ei mitään mitä ei muissakin hänen kavereidensa perheissä olisi. Tuohon saakka välit olivat olleet aivan okei.

No, 5 vuotta myöhemmin hänellä meni sitten poikki tämän miehen kanssa ja yhtäkkiä halusi kovasti muuttaa takaisin meidän luoksemme ja olla se lapsi, joka ei voinut olla, kun päätti aikuistua teininä. Se oli itselle kyllä kova paikka, tottakai olin onnellinen, että hän taas halusikin pitää yhteyksiä ja sai tietää, miten hänellä menee jne. Mutta viidessä vuodessa perhe oli surutyön tehnyt, pikkusiskojen kanssa oli juostu terapiassa ja tuntui kyllä hieman kohtuuttomalta vain "palata entiseen" kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. 

Tästä on jo vuosia ja välit ovat nykyään kunnossa, tytär asuu ihanan perheensä kanssa ja on itsekin äiti. 

En tiedä edes miksi kerroin, eikä tämä nyt tuohon juhla- ja valmistumisjuttuun liitykään sinänsä. Ehkä vaan yhden äidin taustoja tilanteessa, jossa oli vaikea olla tukena tyttärelle.

Vierailija
233/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella ap:n äidin, joka järjestää lapselleen yo-juhlia ja sitten se masentunut lapsi soittaa täpinöissään, että hei, valmistun kesäkuun alussa, voitaisiinko järjestää minulle juhlat, voin leipoa kakun. Samaan aikaan siellä lapsuudenkodissa valmistellaan yo-juhlia ja äiti miettii kuumeisesti, että eikö tämä melkein 30v vieläkään tajua, että ei voi olla kaiken aikaa keskipisteenä, että antaisi nyt lopultakin muillekin lapsille juhlansa.

Äidit yrittävät olla tasapuolisia, mutta todennäköisesti sairain lapsi on saanut eniten kaikkea alkaen rukouksista päätyen huolestuneeseen valvomiseen. Nyt kun toisella lapsella olisi elämässä ilonpilkahdus, niin masentunut tunkee etualalle vaatien huomiota. Ei mitään kutsua tylliin 15.6. klo 18 täällä minun luona on tarjolla kakkua ja kahvia vaan vaatimus, että voitaisinko minulle järjestää juhlat.

Masentunut ei saa olla täpinöissään kun on saanut aikaan jotain hienoa, koska hän haluaa vain viedä huomion muilta. Onko ihme että masentuneita on paljon, kun perheenjäseniä kohtaan ollaan näin vittumaisia?

Vierailija
234/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhesuhteet ovat nähtävästi aikalailla tulehtuneet. Ulkopuolinen apu, säännölliset irtiotot arjesta samalla rentoutuen sekä empatiakykyyn liittyvät harjoitteet olisivat mahdollisesti tarpeen.

Vierailija
235/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan kaunat siirtyvät sukupolvelta toiselle ja kroonistuvat. Kun vaan tajuttaisiin, mikä on elämässä oikeasti tärkeää, nimittäin ihmissuhteet ja välittäminen sekä työskentely yhteisen hyvän eteen.

Vierailija
236/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moi äiti, mä valmistun vihdoin!"

"Aha."

"Ajattelin jos pidetään mullekin juhlat. Pääsettekö kahville? Teen kakun."

"Ei ehditä ja turha sitä on muutenkaan juhlia."

vs.

"Moi äiti, mä valmistun vihdoin!"

"Onnea! Hieno juttu"

"Ajattelin jos pidetään mullekin juhlat. Pääsettekö kahville? Teen kakun.

"Ei nyt ehditä, kiire juhlavalmistelujen kanssa. Mutta juhlitaan sinua täällä kotona vaikka sunnuntaina siskon juhlien jälkeen."

Itse pitäisin tätä jälkimmäistä normaalina, aika moni tuntuu olevan ensimmäisen vaihtoehdon kannalla.

Vierailija
237/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä me tiedämme, miten monennen kerran ap väittää vanhemmilleen, että nyt valmistuin. Ehkä tätä on kuultu viimeiset 10 vuotta ja äiti on kyllästynyt siihen, että sama harha puskee päälle joka vuosi. Parempi kysyä, että miten tästä eteenpäin kuin onnitella olemattomasta.

Vierailija
238/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä me tiedämme, miten monennen kerran ap väittää vanhemmilleen, että nyt valmistuin. Ehkä tätä on kuultu viimeiset 10 vuotta ja äiti on kyllästynyt siihen, että sama harha puskee päälle joka vuosi. Parempi kysyä, että miten tästä eteenpäin kuin onnitella olemattomasta.

Sulla näyttää olevan harhoja.

Vierailija
239/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu polkee paikallaan. Periksi ei anneta suuntaan eikä toiseen.

Vierailija
240/322 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu polkee paikallaan. Periksi ei anneta suuntaan eikä toiseen.

Perus av:ta. Muodostetaan joku kanta ap:n puolesta tai tätä vastaan ja kieltäydytään miettimästä, mitä kaikkea asiaan voisi liittyä. Ja mahdotontahan se onkin tässä tapauksessa sanoa, kuka on tarinan hyvis ja pahis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi