Ajoititteko vauvan yritystä vuodenajan mukaan?
Ekana sanon että joo, lapsia ei noin vain hankita. Mutta ajoititteko yritystä että tulis alkuvuoden vauva, tai kesän? Itselleni ihanteellinen ajoitus vauvalle olisi syntyä huhtikuussa, ihana kesä edessä ja joulunkin ehtisi äippälomailla :)
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku edes keksii tuollaisen "ajoittamisen".
Me oltiin luovuttu toivosta saada lapsi kahden keskenmenon jälkeen kunnes ihme tapahtui ja saimme sittenkin maailman ihanimman pojan ja sattumalta lempikuukautenani eli elokuussa.
Kuinka niin? Jos raskautuu helposti, niin miksi ei voisi tai jopa kannattaisi ajatella myös tuollaisia käytännön juttuja kuten ei jouluvauvaa, kesällä helpompaa ulkoilla ja valvoa lapsen kanssa, opettajamiehellä pitkä kesäloma jne.?
Ihmeellistä reagointia tähän. Ei kaikki elä elämäänsä niin että kaikki annetaan herran haltuun ja toivotaan parasta. Ne joille on tyypillistä suunnitella elämäänsä, suunnittelevat myös tämän. Eihän se tarkoita sitä että olettaa että tulisi heti raskaaksi. En tullut itse heti, mutta yrittäminen aloitettiin kuitenkin syntymäkuukausi mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika, alkuvuoden lapsella paremmat lähtökohdat elämään? :D Kyllä se on ihan yksilöstä kiinni, geenit ja ympäristö eikä se milloin olet syntynyt ellet sitten syntynyt juutalaisena Hitlerin aikaan.
Ite oon syntyny alkuvuodesta ja koko ala-asteen olin se kaikista lyhyin. Nykyään olen 173 cm, mutta tuolloin lapsena (muistaakseni vitosluokalle saakka) olin lyhyempi kuin luokkakaveri, joka nyt aikuisena 155 cm.
Myöskin olin todella tyhmä, arkipäivän askareet tuottivat ongelmia, opin sijoittamaan pilkut ja pisteet vasta kakkosluokan keväällä, matikka tökki yläasteelle saakka ja jouduin tukiopetukseen kun taas vuotta myöhemmin syntynyt kaveri (oli siis syntynyt alkuvuodesta ja aloitti koulun vuotta aiemmin) pärjäsi kaikessa mitä teki.
Yläasteella sitten kasvoin pituutta ja rupesin saamaan kymppejä. Me kaikki kehitytään eri aikaan, jos oisin syntynyt loppuvuodesta niin mut olis varmasti laitettu aloittamaan koulu vuotta myöhemmin, mutta sitä vaihtoehtoahan ei minulle alkuvuoden lapselle tarjottu. Olisin kyllä sitä tarvinnut, mutta eipä sillä enää väliä ole.
Joku ei taaskaan ymmärrä tilastollista todennäköisyyttä. Eihän varhaiskasvatus turvaa loppuelämää, mutta tilastojen valossa antaa lapselle paremmat lähtökohdat elämään. Kuten myös hyvä koulumenestys, koulutus. Ei vanhempia voi siitä syyttää että haluavat lapselleen parasta.
Kevät vauva olisi ollut kiva. Mutta meni 1,5 vuotta ennenkuin tuli raskaaksi ja vauva syntyi marraskuussa.
Hyvä tuli ;)
Kyllä tällainen suunnittelu tuntuu kamalalta, kun itsellä endometrioosi ja pääasia että lapsi ylipäätään joskus syntyisi. Ajattelin joskus että olisi kauheaa, jos synttärit ja joulu olisivat lähekkäin, mutta nyt tuollainen ajatus tuntuu naiivilta.
Eka oli ns vahinko, syntyi toukokuussa. Toista yritettiin pari vuotta, syntyi heinäkuussa. Kolmannen kanssa aloitettiin yrittäminen vailla oli seuraavalle kesälle kaikenlaista projektia, kun "ei se kuitenkaan vielä vuoteen tärppää" :D noh, kolmas lapsi tärppäsi ekast kierrosta ja syntyi heinäkuussa myös🤣
Yritetäänkö sitten vuoden päästä uudestaan jos ei raskaudu haluttuun aikaan?
En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista suunnittelemista. Mulle olisi aivan sama mihin aikaan vuodesta vauvan saa, ennemmin toivoisi että saa ylipäätään sen lapsen ja että olisi vielä terve vauva.
Ei mietitty. Tyttö syntyi joulukuussa ja kävi esikoulun kahteen kertaan, koska ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi kypsä ekana eskarivuonna. Toinen syntyi maaliskuussa, sekin suunnittelematta.
Vierailija kirjoitti:
Toista kun laitoimme alulle, niin kun ei heti tärpännyt ja pidettiin taukoa, ettei tuu joulukuun lasta. Tietoinen päätös. Itse syntynyt loppu vuonna ja samaa en halunnut omalle lapselle. Niin vain sitten tammikuun lopussa tupsahti maailmaan.
Sympatiat ja lämpimät ajatukset lapsettomille ja heille, joille raskaaksi tulo ei ole itsestäänselvyyttä.
Mutta en minä tästä omasta ajoittelu suunnittelusta huonoa omatuntoa kanna. Meidän valinta ja päätös.
Vierailija kirjoitti:
Yritetäänkö sitten vuoden päästä uudestaan jos ei raskaudu haluttuun aikaan?
En ole koskaan ymmärtänyt tuollaista suunnittelemista. Mulle olisi aivan sama mihin aikaan vuodesta vauvan saa, ennemmin toivoisi että saa ylipäätään sen lapsen ja että olisi vielä terve vauva.
No tuskinpa. Mutta onhan täällä tuotu näitä näkökulmia esille, että ei kaikki anna elämäänsä vain herran haltuun vaan pyrkivät vaikuttamaan siihen itsekin. Ja onhan se kivaa ja käyevää jos esim. pystyy hyödyntämään vaikka opettajapuolison pitkän kesäloman vauvan ekoina kuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Ekana sanon että joo, lapsia ei noin vain hankita. Mutta ajoititteko yritystä että tulis alkuvuoden vauva, tai kesän? Itselleni ihanteellinen ajoitus vauvalle olisi syntyä huhtikuussa, ihana kesä edessä ja joulunkin ehtisi äippälomailla :)
Ei sen kummemmin ajoitettu mutta esikoinen syntyi huhtikuussa. Harmi vain, että ehti kuolla ennen syntymäänsä. Töihin sitten palasin heinäkuussa eikä jouluna ollutkaan pöydän päässä syöttötuolissa vauvaa :-(
Jos kaikki menee hyvin, niin esikoinen syntyy joulukuussa. Kiitos ivf-hoitojen. (Eli siis aivan sama mihin aikaan vuodesta syntyy, olen kiitollinen siitä, jos lapsi todella saadaan syliin saakka)
Ei yritetty ajoittaa ja hyvä niin, niin ei petytty ajoituksen epäonnistumiseen. Molemmat on syntyneet lokakuussa, eri vuosina, lapsettomuushoidoilla kumpikin.
Kyllä yritimme. Tietoisesti olemme käyttäneet ehäisyä jos la olisi ollut loppu vuonna. Eka lapsi syntyi helmikuussa ja toka toukokuussa.
Ajoitettiin esikoista kesäloman alkuun, että saadaan sen vuoden opinnot pakettiin. Syntyi kesäkuun alussa. Kuopus tuli sitten ihan ilman ajoituksia onaan tahtiinsa ❤
Ei ajoitettu mitenkään. Alettiin yrittää vauvaa joulukuussa eli mahdollisuus olisi ollut elo-syyskuun lapseen. Saatiinkin tosin odottaa vauvaa vähän pidempään ja lopulta lapsettomuushoitojen avulla raskauduin helmikuussa ja toivonmukaan saadaan terve vauva loka-marraskuun taitteessa :)
Syksyllä syntyneet ovat tutkitusti viisaimpia. ;) viitaten noihin elämän lähtökohtiin...
Molemmat lapset on ajoitettu keväälle, ettei tarvi kärsiä raskaana kesän helteistä, ja lapsille alkuvuonna syntyminen on mielestämme eduksi. Toinen tuli ensimmäisellä yrityksellä, toinen vaatikin sitten toisenkin yrityksen. Mutta kyllä sitten ne muutamat päivät nakutettiin ahkerasti.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä syntyneet ovat tutkitusti viisaimpia. ;) viitaten noihin elämän lähtökohtiin...
Valitsin sanani hätäisesti, tarkoitin älykkäimpiä!
Ei ajoitettu mitenkään. Syksyllä syntyi ja kylläpä meni kaamos joutuisasti!
Kyllä, alkupuoliskon vauvaa toivottiin ja nyt laskettu aika kesäkuussa. Aika ihanteellista oikeastaan jäädä äitiysvapaalle toukokuussa ja pitää kaksi kesää vapaata. Jos seuraavan voisi tähdätä johonkin niin ehkä huhti-toukokuulle, vähän aikasemmin ku tämä.