Ajoititteko vauvan yritystä vuodenajan mukaan?
Ekana sanon että joo, lapsia ei noin vain hankita. Mutta ajoititteko yritystä että tulis alkuvuoden vauva, tai kesän? Itselleni ihanteellinen ajoitus vauvalle olisi syntyä huhtikuussa, ihana kesä edessä ja joulunkin ehtisi äippälomailla :)
Kommentit (154)
En tätä kehtaa kenellekään irl sanoa, mutta todellakin ajoitettiin tarkkaan - mies on ammatiltaan opettaja joten molemmat lapset ovat syntyneet kesäkuun alussa että saadaan pitkä rauhallinen koko perheen jakso alkuun. Molemmilla kerroilla tärppäsi heti ensimmäisestä kierrosta ja nyt suunnitellaan kolmatta, yritys alkaa optimistisesti elokuun lopussa!
Ajoitettiin kevääseen ettei tarvitsisi kotona kyykkiä ja vauvaa toppaan pukea.
Loppuvuonna syntynyt ehtii maksaa lapsilisillä koko ensimmäisen lukiovuoden kirjat ja tietokoneen, toisin kuin alkuvuodesta syntynyt. AV:n mukaanhan lapsilisiä ei saa säästää sitä tarkoitusta varten etukäteen.
Meillä joulukuun lopulla syntynyt poika, luokkansa pisin, pärjää todella hyvin koulussa. Pelaa futista ja kiekkoa molempia ja molemmissa ns "ykkösjoukkueessa". Että höpöhöpö, kyllä se on yksilöllistä ja ihan siitä kiinni miten kehittyy.
Esikoisen aikana ei mietitty koko asiaa. Hän syntyi syksyllä ja oli hyvin koliikkinen. Syksyn pimeys on henkisesti ollut raskasta aikaa minulle muutoinkin ja tuo valvominen ja kaikki stressi uuden tulokkaan kanssa meinasi olla liikaa. Seuraavaa lasta suunniteltiin juurikin sitä silmällä pitäen, että mieluusti syntyisi keväällä. Pääasia kuitenkin oli, että toinen lapsi tulisi ylipäätään, joten mitään pakkoa ei aikataulun suhteen silti ollut. Suunnittelu sikäli helppoa, kun estrogeenilääkitys täytyi kuitenkin aloittaa, jotta vauvan ylipäätään saisi, niin miksei siinä voi käyttää vähän laskelmointia? Ensimmäisen tärppäsi aikoinaan ekasta kierrosta, niin pidin todennäköisenä samantyyppistä systeemiä toisen kanssa. Vähän laskettiin ”tekovaraa” (turhaan!😄) ja tammikuun lopussa vauva syntyi.
Laskelmointi ei tarkoita sitä, etteikö itse vauva olisi pääasia. Eikä välttämättä sitä, että yrityksestä pidettäisiin taukoa sen vuoksi, ettei vauva synny ”väärään” vuodenaikaan. Eikä sitä, että oletettaisiin, että laskelmointi kaikilla onnistuu. Joku aiemmin kirjoittikin, että jos on helposti raskautuvaa sorttia, niin ei siinä mitään väärää ole, että suunnittelee omaan elämäntilanteeseensa sopivaksi. Miksi on ok laskelmoida vauvan syntymävuotta, mutta ei -kuukautta...?
Älkää ajoittako lapsien syntymistä kesään, sukulaisista ei ole kiva viettää kesälauantaita tai sunnuntaita jonkun sukulaislapsen/kummilapsen syntymäpäivillä. Syksyllä ja talvella on rutkasti aikaa kyläillä! Kiitos!
Mun lapseni ovat syntyneet touko ja heinäkuussa. Kesävauvat on helppoja hoitaa ja omakin mieliala on paljon parempi kesäaikaan. Ei varsinaisesti yritetty tietylle vuodenajalle, näin vaan sattui käymään. Kertalaakista tulin raskaaksi joka kerta.
Ei ajoitettu, lasta yritettiinkin sitten kaksi vuotta. Elokuussa raskauduin ja lapsi syntyi keväällä, oli ihan kiva aika mutta olisi kelvannut milloin vain.
Esikoisen kohdalla ei niinkään ajateltu vuodenaikaa ja syntyi elokuussa. Toinen toivottiin alkuvuoteen ja syntyi tammikuussa. Kolmannen kohdalla ajoitus meni jo vähän liiankin hienosti, toivottiin alkuvuoteen, mutta ennen kakkosen 3v-synttäreitä eli oli alle kolme viikkoa se aikaikkuna mihin piti osua ja onnistuttiin siinä!
No periaatteessa maalis-kesäkuu olisi kaikista ihanteellisin itselle. Mutta tietenkin oikeasti lapsi on tervetullut ihan koska tahansa vaikka jouluaattona!
Olen todella yllättynyt miten paljon itsekeskeisiä ja typeriä ihmisiä täällä ajoittaa lapsen syntymää.
Kasvakaa itse aikuisiksi enne kuin lapsista haaveilette.
Mutta huomaan joukossa kyllä oikeita tuntevia ihmisiäkin.
Kolmen lapsen äitinä voin kertoa että näistä jokainen on saanut alkunsa juuri silloin kun olen halunnut. Ensimmäisestä toivoin ylipäätään kesävauvaa että saa olla kesämekossa ison mahan kanssa. Elokuun alussa syntyi.
Toisestakin toivoin kesävauvaa, äidin synttärilahjaksi heinäkuulle ja silloin la oli juuri äidin synttäripäivä. Kolme päivää meni siitä yli.
Kuopus syntyi suunnitellusti mun synttäreille ja kummankin synttärit ovat toukokuun lopussa.
Jos ei olisi tärpännyt heti niin olisi pitkitetty keväällä sen muutaman kuukauden että oltaisiin päästy talven yli. Talvivauvaa en halunnut
Ekasta haluttiin tammikuun lapsi, kun miehen kanssa molemmat ollaan joulukuussa syntyneet mikä on ollu kamalaa. Saatiin tammivauva, mutta talvella vauvan kanssa oli tylsää. Neljästä seuraavasta haluttiin kevät/kesävauvat, sellaset saatiin. Kuudennesta ei ollut väliä, kun iski armoton vauvakuume ja baby synty lokakuussa. Saa olla kiitollinen, että on raskautunu aina heti.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella yllättynyt miten paljon itsekeskeisiä ja typeriä ihmisiä täällä ajoittaa lapsen syntymää.
Kasvakaa itse aikuisiksi enne kuin lapsista haaveilette.
Mutta huomaan joukossa kyllä oikeita tuntevia ihmisiäkin.
Tuota täälläkin mietitty. Tämän ajan äitejä? ? ?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin aiemmin mikä vuodenaika olisi paras aika saada lapsi. MUTTA nyt kahden vuoden tuloksettoman yrittämisen jälkeen ajankohdan sopivuus on se pienin murhe, valitettavasti.
Kun elämä opettaa se on kova koulu. Toivon teille onnea.
Me oltiin lapsettomia 14 vuotta mutta nyt meillä on suloinen poika.
Ei ole tullut suunniteltua ajankohtaa. Tokan kanssa mietittiin lähinnä ikäväliä esikoiseen nähden. Kolmas on yllärinä mahassa juuri ja syntynee jouluaaton tienoilla, mikäli raskaus etenee kuten edelliset. Tätä ajankohtaa olen kyllä hieman surkutellut, mutta ehkä lapsi selviää traumastaan olla aina luokan nuorimpia tai siitä että synttärit osuvat joulun lähelle..
Ei tullut ajoitettua. Ekan kanssa lähdettiin siitä, että ehkäisy pois ja saa tulla sitten kun tulee. Toisen kanssa tehtiin sama. Ekalla kerralla sujui sutjakasti, toisella kerralla oli jostain syystä aika vaikeaa saada raskaus alulle. Jos olisi yrittänyt suunnitella vuodenaikojen mukaan, niin olisi tullut todennäköisesti vain vielä pahempi mieli toisen yrityksen kohdalla.
En oikein muista oliko silloin ensimmäistä kertaa mielessä ajoitus, mutta kaikki maailman ajoitukset ja toiveet kaatuivat ja hautautuivat, kun lasta ei alkanut tulla ja tuli useita keskenmenoja. Lasten saaminen on ollut niin vaikeaa, ettei kannata mun mielestä ajoittaa ajankohtia, vaan iloita jos saa lapsen.
Päätettiin kokeilla vauvantekoa joululoman ovulaatiopäivänä, koska syyskuun vauvan kanssa sain työ-, loma- ja muuttoasiat just hyvin järjestymään. Näin kävi, yksi ovulaatiopäivä riitti ja vauva syntyi syyskuussa. Ennen ajattelin, että tämä olisi se yksi ainoa asia elämässä, jota en pysty suunnittelemaan, mutta niin vain pystyin.
No voi jumalauta kun on rankkaa kun ei ole oikeita ongelmia
T:joulukuussa syntynyt