Ajoititteko vauvan yritystä vuodenajan mukaan?
Ekana sanon että joo, lapsia ei noin vain hankita. Mutta ajoititteko yritystä että tulis alkuvuoden vauva, tai kesän? Itselleni ihanteellinen ajoitus vauvalle olisi syntyä huhtikuussa, ihana kesä edessä ja joulunkin ehtisi äippälomailla :)
Kommentit (154)
Ei olla ajoitettu. Eka syntyi elokuussa ja toinen huhtikuussa. Ekaa yritettiin 1 kk, toista 11 kk ja siinä kohtaa etenkin oli aivan sama milloin syntyy...
Huhtikuu oli siitä parempi ettei tarvinnut olla viimeisillään raskaana helteellä. Muuten ei väliä.
Kyllä. Kolme kesällä syntynyttä lasta. Tottakai olisi kelvannut muutkin vuodenajat, mutta satuttiin saamaan, mitä tilattiin. :)
Ja ettei kukaan innostu liikaa, yksi lapsistamme on kehitysvammainen. Ehkä se oli luonnon näpäytys meille tästä onnistuneesta aikataulukikkailusta. ;)
Vierailija kirjoitti:
Olen niin hedelmällinen että raskaaksi tulo tärpännyt heti. Nyt kolme lasta jotka ovat kaikki syntyneet juuri silloin kun suunniteltu.
Meillä sama juttu ! Ei lasten hankinta mitään rakettitiedettä ole, hyvää seksiä oikeaan aikaan ja vauvat alulle. Jokaisesta kertalaakista raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritettiin ajoittaa alku vuoteen kun alkuvuoden lapsen saavat paremmat lähtökohdat elämään. Sittemmin vain yritettiin lasta, ajankohdalla ei väliä. Jäätin kuitenkn lapsettomiksi.
Vähän ohi aiheen, mutta itse olen syntynyt 28.12 ja ollut aina se luokan nuorin ja harrastusryhmien nuorin jne. Silti nyt aikuisena on kaksi maisteritutkintoa, hyvä vakituinen työpaikka ja terveys kunnossa, koulussa olin aina kympin oppilas. Olin muuten myös aina luokan pisin, vaikka olin nuorin. Eli sanoisin että muu perhetausta ja geenit kyllä ratkaisee millaiset lähtökohdat lapsi saa, ei syntymäaika.
Sama tarina, pitkä en tosin ollut mutta koulu aina helppoa ja nyt hyvä ura vaativalla alalla. Ei voi syntymäkuukautta syyttää jos elämä menee pieleen.
Hei kai te tajuatte, että on myös ihmisiä, joilla on ns. hyvät geenit ja hyvä perhetausta, joilla ei mene niin hyvin? Samalla tavalla kuin on alkuvuonna syntyneitä, joilla ei mene niin hyvin? Ja että silti tilastollisesti on eroa pärjäämisessä esim. perhetaustan ja syntymäkuukauden suhteen? Tilastolliset erot eivät edelleenkään tarkoita, että yksilötasolla ei olisi vaihtelua.
No elo-syyskuussa "halusin" lapseni syntyvän ja niin kävikin. En oikein tykkää huhti-touko-kesäkuussa syntyneistä, joten ne olisi olleet viimeiset vaihtoehdot. Tosin jos heti olis tärpännyt kun jätettiin ehkäisy, niin ehkä touko-kesäkuun vaihteessa olis syntynyt ja jos ei olis vuoden sisään onnistunut, olis unohdettu koko juttu.
Kyllä. Olen laiska ja mietimme, että tulevaisuudessa olisi kätevää jos kaikkien syntymäpäivät olisivat lähekkäin. Onnistumme paremmin kuin uskalsimme edes toivoa. Neljän lapsen syntymäpäivät ovat 3,5 viikon sisällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin hedelmällinen että raskaaksi tulo tärpännyt heti. Nyt kolme lasta jotka ovat kaikki syntyneet juuri silloin kun suunniteltu.
Meillä sama juttu ! Ei lasten hankinta mitään rakettitiedettä ole, hyvää seksiä oikeaan aikaan ja vauvat alulle. Jokaisesta kertalaakista raskaaksi.
Jeesus mikä ääliö :,D lapsettomat ovat siis vain tyhmiä, eivät tajua harrastaa hyvää seksiä oikeaan aikaan.
Molemmat lapset ollaan hankittu mun yliopisto-opintojen aikana, joten olen halunnut että syntyvät kesällä eikä kesken lukuvuoden. Toinen on syntynyt kesäkuussa ja toinen heinäkuussa, hyvin onnistui ajoittaminen. Ihan hyvin voi yrittää ajoittaa, eihän se välttämättä onnistu mutta miksi ei yrittäisi jos haluaa mieluummin johonkin tiettyyn vuoden aikaan kuin toiseen.
Ei olla mitenkään koitettu ajoittaa tiettyyn vuodenaikaan, mutta meillä lapset syntyneet tammikuussa ja helmikuussa ja ihan hyvä niin.
Itse olen syntynyt joulukuun lopussa enkä koe, että siitä olisi ollut haittaa tai että olisi mitenkään koulussa näkynyt, että olen ollut melkein vuotta nuorempi kuin moni muu samalla luokalla oleva. Ehkä kuitenkin pojilla monesti näkyy enemmän, kun tytöt kypsyy ja oppii asiat muutenkin yleensä hieman poikia aikaisemmin, joten ihan hyvä että meidän pojat on alkuvuoden lapsia.
Maaliskuinen syntyi hyvään aikaan. Elokuinen, jota emme koskaan saaneetkaan olisi ollut raskauden kannalta tuskallinen miettien kesää :)
Nyt on ihan sama. Kunhan toinen lapsi saataisiin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ajoittako lapsien syntymistä kesään, sukulaisista ei ole kiva viettää kesälauantaita tai sunnuntaita jonkun sukulaislapsen/kummilapsen syntymäpäivillä. Syksyllä ja talvella on rutkasti aikaa kyläillä! Kiitos!
Harmi, että sinut on kutsuttu sukujuhliin. Toivottavasti et joudu enää tällaisiin kesäviikonloppujasi tärväämään.
Minusta tää on ihan hyvä keskustelu, mutta ymmärrän niitäkin, jotka tästä loukkaantuu. Loukkaantujilla on mitä todennäköisimmin joko omakohtaista kokemusta lapsettomuudesta tai katselevat sitä lähipiirissään, joten on ymmärrettävää, että tuntuu todella typerältä suunnitella kalenteri kädessä jotain sellaista, joka ei todellakaan ole omissa käsissä. Osa taas pitää suunnittelua itsestäänselvyytenä, suunnitteleehan ihminen, mille alalle suuntautuu tai mihin töihin pyrkii, millaisen kumppanin haluaa jne., niin miksei sitäkin, milloin toivottu lapsi syntyisi. Mulle on ihan sama, kuka mitenkin tarkkaan elämäänsä suunnittelee. Kulmakarvojani kohottelen vain, jos joku tietoisesti jättää väliin tietyt kuukaudet, ettei lapsi syntyisi ns. "väärään vuodenaikaan".
Toki eri vuodenaikoina syntymisessä on hyvät ja huonot puolet, yleensä molempia löytyy: Syksyvauvan kanssa saa äiti pesiä sängyn nurkassa ihan rauhassa ja nukkua kun nukuttaa, sosiaalisempi äiti taas kaipaa valoa ja ihmisiä, jolloin kevät voi olla parempi aika synnyttää. Mutta toki voi olla, että vauvan kanssa on pakko pesiä, jolloin keväällä tai kesällä voi harmittaa, ettei pääsekään ulos ja rientoihin, kun vauvan kanssa on vietettävä imetysmaratoneja sisätiloissa.
Syys- ja talvivauva ehkä nukkuu paremmin, kun on kylmempi ilma ja vauvan voi topata paksuihin vaatteisiin raikkaaseen (tai sateiseen) ulkoilmaan nukkumaan. Mahdolliseen helleaikaan varhaisia kuukausia viettävä kevät-/kesävauva taas valvoskelee, koska on niin valoisaa, hikoilee rattaissa eikä viihdy sisällä, kun on kuuma. Äiti taas voi joutua jättämään kesäjuhlia väliin, koska vauva on niin pieni, ja harmittelee ehkä tätä.
Joku haluaa olla keväällä ja kesällä raskaana, koska vauvamaha on helpompi pukea kesämekkoon kuin talvitakkiin. Toinen taas ei suin surminkaan haluaisi olla viimeisillään helteiden aikaan, kun jalkaan ei mahdu kuin korkeintaan ne karmeimmat läpsysandaalit ja yöllä ei tule uni, kun kylpee hiessä.
Joulukuussa syntynyt vauva on seuraavana kesänä oikein söpö pieni puolivuotias, mutta joutuu menemään eskari-ikäisenä kouluun ja voi jäädä muista jälkeen. Kukaan ei halua, että synttärit menee joulun kanssa päällekkäin, mutta kesäsynttäreille on vaikea haalia kesälaitumille karanneet päiväkoti- ja koulukaverit.
Niin - puolensa ja puolensa sillä syntymäkuukaudella, oli se sitten milloin vain.
Ei. Toiveena on aina ollut vain lapsi, välittämättä siitä milloin syntyy. Onneksi ei oltu kärsijöitä pidemmästä päästä, kun 4,5 vuoden odotuksella toivottavasti saadaan nyt loppukesän vauva. En toki tuomitse ketään, jotka kalenteri kädessä yrittää ajoittaa muksujaan tiettyyn vuodenaikaan, rehellisesti ihan vain kadehdin tuollaista monille tuttua elämän helppoutta, jossa hommat toimii huolettomasti lallatellen täysin omien toiveiden mukaan.
Sama tarina, pitkä en tosin ollut mutta koulu aina helppoa ja nyt hyvä ura vaativalla alalla. Ei voi syntymäkuukautta syyttää jos elämä menee pieleen.