Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitusvirheet, jotka saavat verenpaineen nousemaan

Vierailija
16.05.2018 |

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Kommentit (1072)

Vierailija
441/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maistuu hyvälle" ei ole kirjoitusvirhe. Kyseessä on murre-ero: itämurteissa suositaan lle-loppuista muotoa, länsimurteissa puolestaan ltA-muotoa (näyttää hyvältä, maistuu pahalta). Yleiskielessä molemmat muodot ovat hyväksyttyjä.

Toistuvia, raivostuttavia kirjoitusvirheitä ovat mm. edellä mainitut "enään", "teempä", "jollekkin" ja kaikki yhdyssanavirheet. Minua on myös aina risonut se, jos etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain lyhennetään ja piste laitetaan väärään paikkaan. Esimerkiksi "Teppo Virtanen" kuuluu lyhentää "Teppo V." eikä "Teppo.V". Piste laitetaan sinne, mistä on lyhennetty! Tämä ärsytti minua jo ala-asteella :D

Terv. nykyinen äikänope

Vierailija
442/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhua saa kukin miten vain, murteensa mukaan, mutta kirjoitettuna olisi suotavaa pysyä kussakin murteessa alusta loppun.

Jos yrittää kirjoittaa suomea oikein, olisi myös osattava äidinkieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gollege, kun tarkoitetaan college.

Juhlapyhien kirjoittaminen isolla, esim. Hyvää Joulua, iloista Vappua.

Vierailija
444/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatti koulu

Vierailija
445/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maistuu hyvälle" ei ole kirjoitusvirhe. Kyseessä on murre-ero: itämurteissa suositaan lle-loppuista muotoa, länsimurteissa puolestaan ltA-muotoa (näyttää hyvältä, maistuu pahalta). Yleiskielessä molemmat muodot ovat hyväksyttyjä.

Toistuvia, raivostuttavia kirjoitusvirheitä ovat mm. edellä mainitut "enään", "teempä", "jollekkin" ja kaikki yhdyssanavirheet. Minua on myös aina risonut se, jos etunimi ja sukunimen ensimmäinen kirjain lyhennetään ja piste laitetaan väärään paikkaan. Esimerkiksi "Teppo Virtanen" kuuluu lyhentää "Teppo V." eikä "Teppo.V". Piste laitetaan sinne, mistä on lyhennetty! Tämä ärsytti minua jo ala-asteella :D

Terv. nykyinen äikänope

En ole koskaan nähnyt tuollaista virhettä.

Vierailija
446/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve tuloa

Vierailija
447/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olumpialaiset

Vierailija
448/1072 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa todella yleinen kirjoitusvirhe, joka särähtää korvaan, on gluteiini kahdella i:llä. Se on glutEEni.

Vierailija
449/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa todella yleinen kirjoitusvirhe, joka särähtää korvaan, on gluteiini kahdella i:llä. Se on glutEEni.

Tässäkin ketjussa mainittu "ibuprofeiini" on taas puolestaan oikeasti ibuprofeeni. :D

Vierailija
450/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi on ylitse muiden: omatekemä. Mikä ihmeen omatekemä? Se on omatekoinen (tai itse tekemäni), mitään omatekemää ei ole olemassakaan. Saan kylmiä väreitä aina kun joku kirjoittaa tai sanoo "omatekemä".

Tekemäni riittää, itse sanaa ei tarvitse kirjoittaa, pääte ilmaisee tekijän.

Vierailija
451/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on hyvät kirjoitustaidot jo työnikin puolesta. Siltikään mulla ei verenpaine nouse muiden ihmisten kirjoitusvirheistä. Mun mielestä on hienoa, että huonommin kirjoittavakin uskaltaa nettiin kirjoitella. Verenpaineen sen sijaan saa nousemaan pilkkua viilaavat kielioppipoliisit, voiko rasittavampia ollakaan? Pahempia melkein kuin naapuri- ja työpaikkakyttääjät!! Vissiin saavat suurtakin tyydytystä, kun pääsevät huomauttamaan muiden kielioppivirheistä. Karseita ovat.

Näin juuri! http://tieku.fi/ihminen/psykologia/kirjoitusvirheista-arsyyntyvat-ovat-…

Kieli oppi ei välttämättä älykkyydestä mitään sano mutta vaikea lukea tekstiä jossa ei ole pilkkuja pisteitä ja kaikki yhdys sanat on väärin saa lukea monta kertaa että ymmärtää

Vierailija
452/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siedän hyvin yhdyssanavirheitä, mutta b:n ja p:n sekoittaminen on jotain todella raivostuttavaa. Esimerkkejä:

tapletti

poikotti

adobtoida (!!!)

Jatkakaa.

Sosku 😰 se on sossu juntit.

Vierailija
453/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gannabis.

Vierailija
454/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maijja

Tuijja

tarjoilia

vartia

enään 

Puhumisessa keinotekoinen koska-rakenne tai sitten se, kun puhutaan jonkun asian tekemisestä tähän tapaan, esim. menen pelaa jääkiekkoa kun voisi sanoa pelaamaan.

Myös se on todella ärsyttävää kun keksitään sanoista hölmöjä lyhenteitä tyyliin "pyrtsi" eli pyramidi tai "imppa" eli imuri tai "minari" eli minihame. 

Vierailija
455/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bittbull.

Vierailija
456/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa. Jopa opettaja käytti tätä!

Vierailija
457/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös se on todella ärsyttävää kun keksitään sanoista hölmöjä lyhenteitä tyyliin "pyrtsi" eli pyramidi tai "imppa" eli imuri tai "minari" eli minihame. [/quote]

Tämäpä juuri ja ollaan varsinaisia mestareita tässä -ri loppuisten lyhenteiden keksimisessä. Kerran lasten kanssa laskettiin kuinka paljon tiedetään ja loppitulos oli, aivan liikaa.

Vierailija
458/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Junaliput kustansivat yhteensä 65 €". Siis mitä ihmettä! Junaliputhan eivät kustanna mitään. Ne maksavat. Minä taas voin kustantaa liput kavereilleni.

Tätä kustantaa-sanan väärinkäyttöä näkee usein ja jopa toimittajien teksteissä.

En paljon perusta monen toimittajan lehtiartikkeleita muutenkaan, liian monissa on luvattoman paljon kieli(oppi)virheitä. Hyvin kirjoitettua tekstiä taas on ilo lukea.

Vierailija
459/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meen ja teen

eli meidän ja teidän

Vierailija
460/1072 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

PALVERI.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän