Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina
Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.
No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.
Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
538, en nyt tarkoittanut varsinaisesti tätä henkilöä vaan ihan yleisellä tasolla.
Ylemmyydentunne vaan paistaa edelleen, tuntuu, että osaan ei mikään inhimillinen tunne "tartu", on kuin kantaisi vettä pohjattomaan kaivoon.
Ulkoapäin on helppoa sanoa ja mestaroida toisen elämää, kuten on moneen kertaan jo sanottukin, tämänkaltaiset ihmiset ovat kaikkein hyytävämpiä.
Ovat varmaan itse kaikkivoipia jumalolentoja, jotka eivät liho, (edes lääkityksistä tai masennuksesta) tee harkitsemattomia lapsia, (ikinä, koskaan) jää työttömäksi (hui kauhistus, ei tietenkään kun ovat jumalaisia, korvaamattomia).
Ylipäätään heidän valintansa ovat aina 110 % oikeita ja heidän elämänsä menee 110 % niinkuin itse kaavailevat. Ja vieläpä osaavat 110 % sanoa kuinka muidenkin tulisi elää ja toimia.
Eli siis epäinhimillisiä. Koska ihminen on erehtyväinen ja se hänelle sallittakoon.
Koska ihmistä ei ole tarkoitettu täydelliseksi, koska hän on ihminen. Ja inhimillisyyteen kuluu myös ymmärtää muiden epätaydellisyys ihmisenä.
Ihminen jolla on elämänhallinta ei tee kolmatta lasta kun on jo täysin työelämän ulkopuolella. Ja vanhempi ei vaan voi päästää itseään 120-kiloiseksi ja sairaatua sitten sen takia. Koska se lapsi.
Axis Mundi kirjoitti:
On hyvin vaikeaa ymmärtää näitä "minun verorahoilla" -tyyppejä.
Lähdetään puolustamaan typeryyksiä suustaan laukovaa poliittikkoa, haukkumalla vähäosaista kaikin mahdollisin keinoin. Kuvottaa kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 40kg ylipainoa, ei voi olla kovin köyhä. Oikeasti köyhät ovat laihoja, koska heillä ei ole varaa syödä tarpeeksi. Ja turha nillittää, että köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti, kyllä on. Ja epäterveellistäkin voi syödä vähemmän ja säästää rahaa.
Köyhä voi syödä vaikka makaroonia ja voita = halpaa, mutta lihottavaa.
No tässä ainakin A-M haluaisi saman rahan kuin mitä pienipalkkainen ansaitsee. Kovasti hän on painottanut, että rahaa on käytössä vain tuo ttt eli 540 euroa (toki hän saanee myös lapsestaan tt-tukea, jota tosin pienentää mahdollinen elatusapu ja lapsilisä, mutta koska lapsen ttt on 343 euroa, miinus lapsilisä 95 ja elatustuki -156 niin varmaan vielä saa 70 euroa ttt lapsesta, mutta unohdetaan se nyt kokonaan tästä laskelmasta).
A-M asunee vuokralla, ja vuokran kattaakin asumistuki ja vuokraan myönnetty toimeentulotuki (koska minimissään hänelle pitää jäädä tuo 540 euroa itselleen). Samoin toimeentulotuki kattaa ne lääkkeet ja lääkärilaskut ja sähkölaskut yms. Eri yhdistykset maksavat lapsen harrastekulut, jossain mainittiin 200 euroa kk. Jos vuokra olisi vaikka 800 euroa, tuki yhteiskunnalta ja yhdistyksiltä olisivat nyt 1540 euroa + 70 euroa lapsen tt-tukea + ne lääkkeet ja muut Kelan hyväksymät kulut, eli n. 1700 euroa kk. A-M haluaisi että tukea nostettaisiin 150 euroa kuussa, että hän pärjäisi. No kas, hänhän nettoaisi sitten jo parisataa enemmän kuin minä työstäni (huom. lapsilisää ja elareita ei laskettu laskelmaan, koska ne tulee muillekin tuloista riippumatta).
Joo, kas nyt tuntuu siltä, että Susanna puhuikin ihan asiaa!
- etenkin kun keuhkoahtauma johtuu yli 90 % tupakoinnista (ja liikunnan lisääminen helpottaisi sitä ainakin alkuvaiheessa). Ja jokainen ihminen pesee hiuksensa tietäessään että joutuu valokuvaan. Saati sitten telkkariin.
Vierailija kirjoitti:
Axis Mundi kirjoitti:
Lähdetään puolustamaan typeryyksiä suustaan laukovaa poliittikkoa, haukkumalla vähäosaista kaikin mahdollisin keinoin. Kuvottaa kiusaamista.
Vi#ttuilu loppuu väkivallalla. Tämä tuli todettua jo yläasteella.
"Minun verorahoilla" kustannetaan varmaan aika paljon "minun" omia yhtesikunnalle kertyviä kuluja.
Jos ajatellaan ketjua kehdosta hautaan, niin aika paljon ne normaalit, työssäkäyvät ihmiset kuitenkin myös saavat takaisin niitä verorahojaan.
Monikaan ei varmaan ajattele, että jos joutuu vanhana laitoshoitoon pitemmäksi ajaksi, niin eläkkeestä otetaan vain osa hoitokuluista ja "joku muu" maksaa myös osan.
Monella ei eläke kuitenkaan ole niin suuri, että kattaisi hoitomaksun, vaikka otettaisiin koko eläke.
Mutta nämähän täällä käyvät töissä aina ja iankaikkisesti, sellaista "rajoitetta" ei heille tulekaan, että joutuisivat pois jäämään.
Täytyyhän heidän maksaa "meidän verorahoistaan" nämä pummilla elävät.
Ei siinä jouda vanhainkodilla makailemaan vaan kuolla kupsahdetaan suorilta jaloilta pois muiden jaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axis Mundi kirjoitti:
Vi#ttuilu loppuu väkivallalla. Tämä tuli todettua jo yläasteella.
Heikkoitsetuntoisten konsteja. Itse luotin aina siihen että kiusaajat ovat juntteja ja niinhän se onkin. Tämäkin nettiloosereiden lynkkaus joukko sen jälleen paljastaa.
Kaikki vaan ei mene niinkuin Strömsössä. Suhdanteet vaihtelevat ja kukaan ei tiedä, mikä ala työllistää 20 vuoden kuluttua. Itse olen vaihtanut alaa, koska minulla oli siihen mahdollisuus. Kaikilla ei ole. Lisäksi alan valinnassa on otettava huomioon henkilökohtaiset ominaisuudet ja osaaminen. Ei voi opiskella kirurgiksi, vaikka kuinka pää riittäisi, jos on käsistään kömpelö.
Minä olin työtön aika pitkään. Nyt olen ollut kuusi vuotta samassa paikassa. Sairauslomalla olen ollut kolme päivää. Tiesin työttömänä koko ajan, että olen parempi kuin moni niistä, jotka käyttävät aikaansa netissä työttömiä haukkumalla. Olen edelleen samaa mieltä. Työelämässä on tuhansia ihmisiä, jotka tekevät työnsä huonosti. Yleensä ne huonoimmat ovat sitä mieltä, että vain parhaat palkataan. Jokainen normaali tietää, että ei se mene niin. Muutenhan töissä ei tehtäisi ikinä virheitä.
Oltiin nyt sitten ihan mitä mieltä Koskesta ja työttömästä, niin peruskysymys on silti kuka maksaa viulut??
Palkkaverotus on tapissa, progressio liian kovaa. Siksi monia alkaa pänniä, miksi satsata koulutukseen ja uraan, kun kotona makailemalla voi saada saman elintason. eipä ihme, että työteliäät ihmiset muuttavat pois Suomesta maihin, missä alempi verotus kautta linjan. Esim. vaikka palkkaverotuksessa perheverotus ja matalammat autoverot yms.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin nyt sitten ihan mitä mieltä Koskesta ja työttömästä, niin peruskysymys on silti kuka maksaa viulut??
Palkkaverotus on tapissa, progressio liian kovaa. Siksi monia alkaa pänniä, miksi satsata koulutukseen ja uraan, kun kotona makailemalla voi saada saman elintason. eipä ihme, että työteliäät ihmiset muuttavat pois Suomesta maihin, missä alempi verotus kautta linjan. Esim. vaikka palkkaverotuksessa perheverotus ja matalammat autoverot yms.
SDP:N linjaa siis.
543, hyvinpä taas upposi, mitä kirjoitin, eli sama virsi vain jatkuu, eli kuulut siis itse tähän täydellisten ihmisten "valioluokkaan" .
Tuottaako sinulle suurtakin mielihyvää mollata toista ihmistä?
Nostaako se omaa itsetuntoasi omissa silmissäsi?
Kun asetut muiden yläpuolelle?
Tunnet itsesi silloin, hetkeksi, paremmaksi kuin todellisuudessa olet.
Hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen ei alennu muiden alentamiseen ja arvostelemiseen.
Se ei tuo heille mitään kicsejä.
Tuota, minusta se Susannan tyyli esittää asiat siinä saman pöydän ääressä oli hyvin nuiva ja epäempaattinen.
Miten sanot sellaisen ihmisen lähtökohdista, jota on koko lapsuus haukuttu huonoksi ja paskaksi? Ei kovin hyvä itsetunto ole sellaisen lähteä korkeita tavoittelemaan. Tiedän läheltä tällaisen tapauksen, tap poi itsensä liialliseen viinan ja lääkkeiden käyttöön alle kolmekymppisenä.
Ketään ei tunnu ollenkaan huolettavan, ettei tämäkään ihminen näytä saavan mitään kunnollista sairaudenhoitoa joka tähtäisi henkilön terveyden kohentumiseen pelkän vähimmäispanostuksella saavutetun hengissäsäilymisen sijaan. Soten myötä tuohon tilaan tulee päätymään tuhansittain tällä hetkellä työkykyisiä suomalaisia, kun jokaisen sairauden kohdalla lähdetään erikseen vetkuttelemaan ja arpomaan että onko tämä nyt parantamisen arvoinen sairaus ja millä summalla sitä saadaan hoitaa, ja jääkö sen hoitamisesta yritykselle riittävästi katetta vai lykätäänkö henkilö sittenkin vielä omilleen kitumaan vaikka maksupäätös olisi jo kunnalta saatukin.
Vierailija kirjoitti:
Tuota, minusta se Susannan tyyli esittää asiat siinä saman pöydän ääressä oli hyvin nuiva ja epäempaattinen.
Miten sanot sellaisen ihmisen lähtökohdista, jota on koko lapsuus haukuttu huonoksi ja paskaksi? Ei kovin hyvä itsetunto ole sellaisen lähteä korkeita tavoittelemaan. Tiedän läheltä tällaisen tapauksen, tap poi itsensä liialliseen viinan ja lääkkeiden käyttöön alle kolmekymppisenä.
No voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
On olemassa näitä pimeydessään olevia pelkureita jotka tilaisuuden tullen hyökkäävät heikomman kimppuun täysin takaapäin ja kuvittelevat itsensä siten muita paremmiksi vaikka palaavat takaisin YKSINÄISEEN pimeyteensä. Nykypäivän nettitrollit ovat näitä tapauksia mutta näitä on ihmiskunnassa aina ollut. Tuollainen yksikin trolli voi tai ei voi itselleen mitään että koettaa surullisen elämänsä valheelliseksi kumoamiseksi alkaa haukkumaan ja vaanimaan muita. Nettitrollit näitä mielipiteitään pimeydestään latovat ja ihan pakonomaisesti. Jokin Sairaus näillä on. Olisi kiva kun joku taho paljastaisi näiden nimet julkisesti, kuten south parkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
Työn verotuksen kevennys ehdotus tänään. Samaahan sinä sanoit haluavasi.
ap on henkilö jolla on toistaiseksi ollut voimia puskea täällä ns. pää pystyssä eteenpäin. Sinulla on ollut kipuja ja sairauksia, joiden kanssa jaksat silti. News flash: kaikki eivät jaksa eivätkä oikeasti pysty, vaikka kuinka olisi halua elää. Nimenomaan elää, sillä mitä elämää on olla minimielatuksella jossain yksiössä ja käydä välillä apteekissa hakemassa lääkkeitä... harva sellaisesta nuorena unelmoi... mutta se on usein pienestä kiinni, mihin joutuu: liikenneonnettomuus, syöpä tm. vakava sairaus muuttaa elämän sekunneissa toisenlaiseksi ja pakottaa ihmisen "vastikkeettoman rahan" saamapuolelle. Jotkut meistä jo syntyvät sairauksien ja vammojen kanssa. Joidenkin ura katkeaa, kun jää hoivaamaan sairasta lasta/ sairasta vanhusta jne.
Kaikille ei myöskään ole kovapalkkaista hommaa, enemmän yhteiskunta pyörii kuitenkin matalapalkkaisten voimalla ja reservillä. Meillä ei ole yhteiskunnan/maapallon tasolla varaa maksaa hyviä palkkoja kuin hyvin pienelle prosentille väestöstä. Juuri sinä olet nyt pärjännyt tässä kilpailussa olemalla hyvä ihminen kaikin puolin. Mutta eikö myös vähemmän erinomaisilla ole sama ihmisarvo, vai onko elämä pelkkä kilpailu ja luuserit on ihan ok sulkea ulkopuolisiksi...
Ylpeys itsestä ilman kiitollisuutta, se voi vielä lyödä kasvoille. Omista saavutuksista toki voi olla iloinen ja onnellinen, mutta jokaisella niissä on mukana paljon aihetta kiitollisuuteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tuollaisen uskaltaisi palkata? Työnantaja näkee hänessä vain sairauslomariskin.
No aika moni, joka jotain osaa, voi tehdä itsekin jotain hyödyllistä edes osa-aikaisesti. Tiedän kymmeniä ihmisiä, jotka työllistävät itse itsensä.
On ihmisiä jotka tilanteen muuttuessa osaavat ajatella eteenpäin ja nähdä millä voi itsensä työllistää. On ihmisiä jotka lamaantuu ongelman edessä eivätkä näe eteenpäin.
On ihmisiä jotka ovat musikaalisia ja saavat juurikaan opettelematta soittimen soimaan kauniisti ja laulavat kuin enkelit. On ihmisiä jotka eivät opi soittamaan vaikka kuinka opettelisivat ja laulaminenkin kuulostaa harakan raakkumiselta.
On ihmisiä jotka ovat matemaattisesti lahjakkaita ja niitä joille kaavat ja lukemat eivät avaudu millään.
On myös paljon ihmisiä jotka ovat näiden välimaastossa. Pointti tässä se, että olemme kaikki erilaisia eikä kukaan koskaan voi toisen tilannetta tietää. Se että joku onnistuu jossain ei takaa sitä että toinenkin onnistuu samassa. Jos onnistuisi, tuskin olisi ollut lamaa ja suurta määrää konkursseja ja tuskin olisi köyhiäkään.
No itseasiassa kuvaamasi lahjakkaat ihmiset ovat ääritapauksia. Tapasi kommentoida vähättelee menestyneiden ihmisten työmäärää elämän varrella. Sama juttu kun sanotaan, että joku on laiha geenien vuoksi, eikä omien valintojen.
538, en nyt tarkoittanut varsinaisesti tätä henkilöä vaan ihan yleisellä tasolla.
Ylemmyydentunne vaan paistaa edelleen, tuntuu, että osaan ei mikään inhimillinen tunne "tartu", on kuin kantaisi vettä pohjattomaan kaivoon.
Ulkoapäin on helppoa sanoa ja mestaroida toisen elämää, kuten on moneen kertaan jo sanottukin, tämänkaltaiset ihmiset ovat kaikkein hyytävämpiä.
Ovat varmaan itse kaikkivoipia jumalolentoja, jotka eivät liho, (edes lääkityksistä tai masennuksesta) tee harkitsemattomia lapsia, (ikinä, koskaan) jää työttömäksi (hui kauhistus, ei tietenkään kun ovat jumalaisia, korvaamattomia).
Ylipäätään heidän valintansa ovat aina 110 % oikeita ja heidän elämänsä menee 110 % niinkuin itse kaavailevat. Ja vieläpä osaavat 110 % sanoa kuinka muidenkin tulisi elää ja toimia.
Eli siis epäinhimillisiä. Koska ihminen on erehtyväinen ja se hänelle sallittakoon.
Koska ihmistä ei ole tarkoitettu täydelliseksi, koska hän on ihminen. Ja inhimillisyyteen kuluu myös ymmärtää muiden epätaydellisyys ihmisenä.