Miten kauan on velvollisuus pitää yhteyttä lapsen biologisen isän sukuun?
Lapseni biologinen isä on kuollut lapsen ollessa 1-vuotias, joten hän ei itse musita isästään mitään. Biologisen isän vanhemmat ja sisarukset sekä muu suku asuu kaukana, ja vaikka ovatkin lapsen biologisen isän sukulaisia, niin yhteydenpito alkaa tuntua pelkältä velvollisuudelta. Lapsi on nyt jo kouluikäinen eikä itse ole oikeastaan yhtään kiinnostunut biologisen isänsä sukulaisista. Aiemmin totta kai pidin yhteyttä lapsen puolesta mutta nyt lapsen ollessa isompi alkaa tuntua ihan turhalta. Lapsi muutenkin on kutsunut nykyistä puolisoani isäkseen jo vuosien ajan ja on enemmän tekemisissä hänen sukunsa kanssa.
Kommentit (154)
Niin, no se on sun velvollisuutesi lapsesi vanhempana. Sitten kun lapsesi on 18-vuotias niin päättäkööt mitä tekee.
Miksi isovanhemmat eivät itse pidä yhteyttä?
Kyllä se hyväksi olisi lapselle nähdä mummuja ja pappaa myös toisesta suvusta. Hekin varmaan haluaisivat nähdä lapsenlastaan.
Tietenkin, jos vain oma napa tärkein teet toisin
Tuleeko sieltä suunnasta yhteydenpitoa jotain apua tai edes kiinnostusta yhtään. Riippuu siitä.
Aiot siis "poistaa" isovanhemmilta lapsenlapsensa? Lapsi on heidänkin perillisensä, ei vain sinun.
Kai tuo riippuu vähän siitäkin, että mitä tuo yhteyden pito käytännössä tarkoittaa. Ja toimiiko se koskaan niin, että lapsen isän puolen sukulaisista olisi lapseen/ sinuun vanhempana yhteydessä. - Itse saattaisin vastaavassa tilanteessa pitää yhteyttä toistaiseksi. Mutta se ei tarkoita, että soittaisin tai olisin yhteydessä edes välttämättä joka kuukausi,vaan, joitain kertoja vuodessa. Mutta toki arvaam että voi olla raskasta, jollei isän puolen sukulaisista kukaan ole koskaan yhteydessä ; vai onko.
Sinkkumies
Ei mitään velvollisuutta. Jos isä eläisi niin ei olisi velvollisuutta pitää yhteyttä isäänkään. Nämä on lapsen oikeuksia, ei äidin velvollisuuksia.
Pidä ihmeessä yhteyttä isän sukuun. Saat sieltä apua, jos tarvitset! t.juristi
Ei ole velvollisuus. Tee mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Niin, no se on sun velvollisuutesi lapsesi vanhempana. Sitten kun lapsesi on 18-vuotias niin päättäkööt mitä tekee.
En nyt ehkä kuitenkaan ihan täysikäiseksi ajatellut hoitaa kaikkea yhteydenpito lapsen puolesta. Mielestäni lapsen oma mielipide pitää ottaa huomioon, kutsutaanko näitä biologisen isän sukulaisia synttäreille vai ei, ja haluaako hän yleensäkään tavata heitä vai ei. Lapseni on 9v. ja se oma roolini yhteydenpidon välissä tässä mietityttää. Minkä ikäinen lapsi voi itse hoitaa tai muilla on alkanut hoitaa yhteydenpidon kokonaan itse? Ap
Ei ole mitään velvollisuutta. Suomessa on perustuslaillinen yksilönvapaus. Soita niille ja sanot että on muuta elämässä ja Joulukortit riittää.
Jos lapi ei halua nähdä niitä niin ei koskaan.
Pidä taukoa, ei ole kiire pitää yhteyttä koko ajan. Ehkä vähän isompana joku kunnollinen serkku voi kiinnostaa kaverina tms. Tai täti lähettää lahjan tai piipahtaa. Keskity omaan elämään tosiaan, lapseen ja uuteen mieheen. Isää uudesta ei täysin tule.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sieltä suunnasta yhteydenpitoa jotain apua tai edes kiinnostusta yhtään. Riippuu siitä.
No ei oikeastaan, varsinkaan sen jälkeen kun tapasin nykyisen mieheni. Ap
0 sekuntia. Siittäjä on siittäjä. Jos lasta itseä kiinnostaa jossain vaiheessa ottaa selvää, ottakoot
Minulta kuoli vaimokulta 5 vuotta sitten ja hänen sukuunsa olen ollut yhteydessä viimeksi...hmmm.. viisi vuotta sitten. Sanoisinko nyt näin, että minä en heitä kaipaa koska eivät vaimonikaan suosiossa olleet ja tuntuisi kornilta nyt toisen kuoleman jälkeen ns lähentyä hänen sukulaisiinsa ,ikäänkuin pilkkasin tai väheksyisin vaimoni valintoja.
Lapsetkaan eivät osaa heitä kaivata koska eivät koskaan isovanhempien luona ole olleet muutoinkaan koska eivät kelvanneet.
Miksi siis nyt kelpaisivat tai olisivat yhtään sen tärkeämpiä? Kukin tavallaan,mutta oma käytäntöni on ja tulee olemaankin tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään velvollisuutta. Jos isä eläisi niin ei olisi velvollisuutta pitää yhteyttä isäänkään. Nämä on lapsen oikeuksia, ei äidin velvollisuuksia.
Ymmärrätkö sanan moraali? Juu, laillista velvollisuutta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Pidä taukoa, ei ole kiire pitää yhteyttä koko ajan. Ehkä vähän isompana joku kunnollinen serkku voi kiinnostaa kaverina tms. Tai täti lähettää lahjan tai piipahtaa. Keskity omaan elämään tosiaan, lapseen ja uuteen mieheen. Isää uudesta ei täysin tule.
Ei lapsia kiinnosta tällaiset satunnaiset tädit, vaan ovat ennemminkin ahdistavia koska kyttäävät ja käyttäytyvät tuttavallisesti vaikkei itse edes tunne
Hoida nyt vielä muutaman vuoden ajan tuo yhteydenpito. Lapsena ja nuorenakaan nuo asiat eivät usein tunnu tärkeiltä, mutta aikuisena useimpia alkaa kiinnostaa omat juuret. Kerran vuodessa kuulumispuhelu ja jokin joulukortti ei nyt ole iso vaiva, vaikka tapahtuisikin vain sinun aloitteestasi. Lapsesi voi sitten aikuisena päättää miten menettelee, mutta alakouluikäiselle ei vielä voi vastuuta tai päätösvaltaa tuollaisesta laittaa.
Laki sanoo että 18 vuotta.
T. Palstan päivystävä juristi