Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kenenkään mielestä Susanna Koski ole oikeassa? Toisenlainen tarina

Vierailija
16.05.2018 |

Minua ihmetyttää tämä koko keskustelu työttömän ja Susanna Kosken kohtaamisesta. Eikö kenenkään mielestä Susannalla ole tuossa pointtia? Minusta on. Kyllä pitää ihmisen ottaa vastuuta omasta elämästään. Kaikki alkaa jo siitä, mitä lähtee nuorena opiskelemaan. On syytä valita ala, jolla voi elättää itsensä ja saa mahdollisuudet kunnon työhön ja ansioihin. Jos opiskelee yliopistossa jotakin hihhulitiedettä, on turha marista kun ei ole töitä ja saa liian pientä palkkaa. Mitä tulee sairauksiin, ”allergiat, astma ja fibromyalgia” ovat juttuja mitä löytyy aika monelta ja niiden kanssa kyllä elellään ja käydään töissä. Työanatajat eivät tietenkään arvosta (=pidä) sellaisia työntekijöitä, jotka saikuttelevat jatkuvasti ja ovat vaivojensa pauloissa. Kaikkinensa jos ihmiseltä puuttuu kunnianhimo, vastuunotto omasta elämästä, että yrittäisi jatkuvasti parantaa, liikkuisi ja söisi terveellisesyi, niin ei se yhteiskunnan vika ole. Kyllä vastuu on yksilöllä.

No niin, sitten toinen näkökulma asiaan. Te siellä mietitte, että siellä joku kultalusikka suussa syntynyt menestyjä horisee, eikä tiedä oikeasta elämästä elämästä mitään. Mitä tuumaatte tästä: olen köyhän yksinhuoltajan tytär. Kotoa saanut lähinnä huonoja neuvoja. Olen suorittanut kolme eri tutkintoa, vaihtanut ammattia ja hyvin aktiivisesti hakenut mahdollisuuksia työelämässä. Nykyään olen vaativassa asiantuntijatehtävässä globaalissa pörssiyhtiössä. Olen saanut kerran potkut Yt:ssä kun koko osastomme irtisanottiin jne. Teen työtä kelloon katsomatta, yrittäjämäisellä asenteella. Olen muuten ollut yrittänäkin aikoinaan. Mutta: samaan aikaan minulla on useita kroonisia elämänlaatua laskevia sairauksia, mm melkoisen paha krooninen kipu. Saisin milloin tahansa sairauslomaa ja voisin alkaa vonkumaan eläkkeelle, johon luultavasti pääsisinkin normaalin prosessin jälkeen. En halua. Paljon on kiinni asenteesta. Minun kipuihini ei edes auta mitkään normaalit kipulääkkeet. Hoidan itseäni kaikin mahdollisin keinoin, mm tiukka ruokavalio (hiilihydraattien rajoittaminen) auttaa, olen huomannut. Liikkuminen on hankalaa, siis sellainen oikein kuntoliikunta, mutta koitan silti lenkkeillä koiran kanssa, vaikka siitäkin tulee kipuja.

Niin, mitä näistä asioista oikein pitäisi ajatella? Olenko minä ollut vain onnekas vai onko asenteella tosiaan merkitystä?

Kommentit (616)

Vierailija
481/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 40kg ylipainoa, ei voi olla kovin köyhä. Oikeasti köyhät ovat laihoja, koska heillä ei ole varaa syödä tarpeeksi. Ja turha nillittää, että köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti, kyllä on. Ja epäterveellistäkin voi syödä vähemmän ja säästää rahaa.

Eli afrikan meingillö haluat mennä. Yksi lautanen puuroa päivässä niin pysyy meilläkin köyhät laihoina.

Sanoinko niin?

Pointtini on, että vähentämällä syömistä tuokin säästäisi rahaa ja terveyskin varmasti kohenisi.

Vierailija
482/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin tuon Anna-Maija Tikkasen. Hän on mitä ilmeisemmin tosi aktivinen järjestöissä ja on mukana monessa paneelissa. Eli on älykäs ja kunto riittää siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on 40kg ylipainoa, ei voi olla kovin köyhä. Oikeasti köyhät ovat laihoja, koska heillä ei ole varaa syödä tarpeeksi. Ja turha nillittää, että köyhällä ei ole varaa syödä terveellisesti, kyllä on. Ja epäterveellistäkin voi syödä vähemmän ja säästää rahaa.

Liikunta on oikeasti aika hankalaa, jos on paha astma. Paitsi jos kuuluu Norjan hiihtomaajoukkueeseen...

Eikä ole.😂 Mun kuopuksella astma eikä se ole mitenkään haitannut liikkumista. Ainoastaan kovalla pakkasella pitää siirtää liikkuminen sisätiloihin.

Minun lapsellani myös. Mutta hän ei edes suostu käyttämään lääkkeitä. Kaverin lapsi taas on kesät talvet sisällä, kun astmaa ei saada tasapainoon. Sama lapseni kummitädillä. Hänellä on hankala astma. Aiheuttaa flunssakautena pitkiä poissaoloja. Eräs tuttu sai työkyvyttömyyseläkkeen astman takia, vaikka polttaa tupakkaa. Astmoja voi olla erilaisia. Suomessakin kuolee ihmisiä astmaan.

Vierailija
484/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli afrikan meingillö haluat mennä. Yksi lautanen puuroa päivässä niin pysyy meilläkin köyhät laihoina.

Sanoinko niin?

Pointtini on, että vähentämällä syömistä tuokin säästäisi rahaa ja terveyskin varmasti kohenisi.

Ehkä sitä rahan maksamista voitaisiin vähentää ja tarjota sitä terveellistä ruokaa esim. joissain keskuksissa?

Sinkkumies

Vierailija
485/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä osaa ennustaa kymmeniä vuosia eteenpäin ja kouluttautuu alalle, jossa on tasaisesti töitä tarjolla vuosikymmeniksi. Moni insinöörikin on ajatellut kouluttautuvansa hyväpalkkaiseen, vakituiseen työhön mutta ei tarvita kuin yksi Nokian kaltainen keissi niin monelta menee työt alta. Nykyään kun muutenkin saattaa joutua välillä toimimaan yrittäjänä, työntekijänä, olla hetken työttömänä, kouluttautua uudelleen. Ehjä ja nousujohteinen työura ei ole enää mikään itsestäänselvyys.

Mutta esimerkiksi lapsiluvun pystyy itse määräämään ja todella harvalla on Helsingissä varaa kolmeen lapseen. Eikä kolmatta lasta todellakaan hankita enää nelikymppisenä, jos ja kun siihen ikään mennessä ei ole edes vielä päästy työelämään.

Vierailija
486/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu viisaita sanoja, ja jokainen jolla on silmät näki tämän itsekin- harva sanoo ääneen koska vihervasemmisto hyökkää heti.

40 kilon ylipaino, sen myötä hankitut nivelongelmat ja diabetes. Copd koska tupakointi? Fibromyalgian syntyä ei tiedetä kuten ei tarkasti allergiankaan syntyyn vaikuttavia tekijöitä- molempia voi mainiosti käyttää ratsastaakseen sairauksillaan ja saadakseen sääliä ilman omaa aikomustakaan kuntoutua.

Olen samanikäinen kuin tuo työtön- hyvin köyhistä oloista omalla työlläni noussut, tänä päivänä erittäin hyvin toimeentuleva. Suuri ongelma on, että meidän palvelujärjestelmän naiset (niitä sotekentän työntekijät kuitenkin valtaosin on) ovat hyvistä tai hyvin huonoista oloista itse, joko uhriuttavat ja ymmärtävät tai säälivät ihmiset ulos omasta elämästään tuomalla kaiken nenän eteen perseelle potkimisen sijaan.

Seuraavissa vaaleissa taas nähdään miten pitkälle vihervasemmiston kantti ja Suomen veronmaksajien hyvä tahto riittää.

Minulla tuli ensin nivelvaivat ja vasta sen myötä ylipaino. Nivelvaivat tuli osaksi rakenteellisista syistä ja osaksi liiasta urheilusta. Se vei myös työni, koska työhöni kuuluu paljon liikkumista.

Söitkö oikein?

Sinkkumies

Se riippuu näkökannasta. Omasta mielestäni söin. Tietysti liikaa, koska lihon. Mutta vaikea syödä kuluttamista, koska ruoka on myös nautinto.

Vierailija
487/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on oikeasti aika hankalaa, jos on paha astma. Paitsi jos kuuluu Norjan hiihtomaajoukkueeseen...

Eikä ole.😂 Mun kuopuksella astma eikä se ole mitenkään haitannut liikkumista. Ainoastaan kovalla pakkasella pitää siirtää liikkuminen sisätiloihin.

Minun lapsellani myös. Mutta hän ei edes suostu käyttämään lääkkeitä. Kaverin lapsi taas on kesät talvet sisällä, kun astmaa ei saada tasapainoon. Sama lapseni kummitädillä. Hänellä on hankala astma. Aiheuttaa flunssakautena pitkiä poissaoloja. Eräs tuttu sai työkyvyttömyyseläkkeen astman takia, vaikka polttaa tupakkaa. Astmoja voi olla erilaisia. Suomessakin kuolee ihmisiä astmaan.

Astman saa kyllä tasapainoon.

Ylipaino, liikkumattomuus yms ei paranna kenenkään kuntoa. Ja ei hän ainakaan hengästyneeltä vaikuttanut. Hyvin jaksoi paasata vaikka miten paljon. Mun lapsen hengitys vinkuu, jos astma ei ole tasapainossa...

Vierailija
488/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on hukannut täysin kritiikin pointin. Eihän kritiikkiä ole niinkään kohdistettu Kosken sanomiseen, vaan siihen, miten hän suhtautuu heikommassa asemassa olevaan ihmiseen. Hän luo itsestään kuvan täysin empatiakyvyttömänä ihmisenä. 

Toisaalta taas rohkenen hieman epäillä, missä sylttytehtaassa tämä aloitus onkaan oikeasti väsätty. Kuulostaa nimittäin niin "jokainen on oman onnensa seppä" agendalta, että ei voi mitenkään välttyä siltä mielikuvalta, että kyseinen aloitus on rustattu joko Kokoomuksen puoluetoimistossa, Liberan "ajatus"hautomossa, tai Eduskunnassa Kosken työhuoneessa avustajan avittamana.

Aloittaja myös unohtaa kokonaan sen, että on pelkästään suomalaisen vasemmiston ansiota, että myös köyhillä yksinhuoltajien lapsilla on ylipäätään mahdollisuus suorittaa akateeminen tutkinto. Kokoomushan on vastustanut kautta historian kaikkia koulu-uudistuksia, joissa on parannettu köyhien mahdollisuutta opiskeluun.

Vierailija
489/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu viisaita sanoja, ja jokainen jolla on silmät näki tämän itsekin- harva sanoo ääneen koska vihervasemmisto hyökkää heti.

40 kilon ylipaino, sen myötä hankitut nivelongelmat ja diabetes. Copd koska tupakointi? Fibromyalgian syntyä ei tiedetä kuten ei tarkasti allergiankaan syntyyn vaikuttavia tekijöitä- molempia voi mainiosti käyttää ratsastaakseen sairauksillaan ja saadakseen sääliä ilman omaa aikomustakaan kuntoutua.

Olen samanikäinen kuin tuo työtön- hyvin köyhistä oloista omalla työlläni noussut, tänä päivänä erittäin hyvin toimeentuleva. Suuri ongelma on, että meidän palvelujärjestelmän naiset (niitä sotekentän työntekijät kuitenkin valtaosin on) ovat hyvistä tai hyvin huonoista oloista itse, joko uhriuttavat ja ymmärtävät tai säälivät ihmiset ulos omasta elämästään tuomalla kaiken nenän eteen perseelle potkimisen sijaan.

Seuraavissa vaaleissa taas nähdään miten pitkälle vihervasemmiston kantti ja Suomen veronmaksajien hyvä tahto riittää.

Minulla tuli ensin nivelvaivat ja vasta sen myötä ylipaino. Nivelvaivat tuli osaksi rakenteellisista syistä ja osaksi liiasta urheilusta. Se vei myös työni, koska työhöni kuuluu paljon liikkumista.

Söitkö oikein?

Sinkkumies

Se riippuu näkökannasta. Omasta mielestäni söin. Tietysti liikaa, koska lihon. Mutta vaikea syödä kuluttamista, koska ruoka on myös nautinto.

Siis vaikea syödä sopivasti kuluttamatta.

Vierailija
490/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino, liikkumattomuus yms ei paranna kenenkään kuntoa. Ja ei hän ainakaan hengästyneeltä vaikuttanut. Hyvin jaksoi paasata vaikka miten paljon. Mun lapsen hengitys vinkuu, jos astma ei ole tasapainossa...

Suomessa kuolee n.100 henkilöä astmaan vuodessa.

Vierailija
491/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin sen ohjelmapätkän enkä kyllä nähnyt mitään moittimista Susanna Kosken esiintymisessä. Asiallisesti hän on oikeassa. Jotkut näköjään kuvittelee että valtion asiat hoituu empatialla.

Tämän ”köyhän” henkilön asioissa on kyllä korjaamista paljonkin mutta rahalla ne ei korjaannu. Asenne mättää.

Vierailija
492/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on hukannut täysin kritiikin pointin. Eihän kritiikkiä ole niinkään kohdistettu Kosken sanomiseen, vaan siihen, miten hän suhtautuu heikommassa asemassa olevaan ihmiseen. Hän luo itsestään kuvan täysin empatiakyvyttömänä ihmisenä. 

Toisaalta taas rohkenen hieman epäillä, missä sylttytehtaassa tämä aloitus onkaan oikeasti väsätty. Kuulostaa nimittäin niin "jokainen on oman onnensa seppä" agendalta, että ei voi mitenkään välttyä siltä mielikuvalta, että kyseinen aloitus on rustattu joko Kokoomuksen puoluetoimistossa, Liberan "ajatus"hautomossa, tai Eduskunnassa Kosken työhuoneessa avustajan avittamana.

Aloittaja myös unohtaa kokonaan sen, että on pelkästään suomalaisen vasemmiston ansiota, että myös köyhillä yksinhuoltajien lapsilla on ylipäätään mahdollisuus suorittaa akateeminen tutkinto. Kokoomushan on vastustanut kautta historian kaikkia koulu-uudistuksia, joissa on parannettu köyhien mahdollisuutta opiskeluun.

Miten tuollaiseen loiseen sitten pitäisi suhtautua??? Minua ainakin vituttaa tuollaiset armotta. Ja on todella hyvä, että joku sanoo sen ihan päin naamaa.

Vierailija
493/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksyn videosta tulee vaikutelma että Tikkasen mielestä tupakkaveron nosto on tärkeimpiä yhteiskunnallisia ongelmia. Hän ei itse tällöin tupakoinut.

On mahdollista että tupakointi on yksi merkittävä syy tekijä keuhkoahtaumataudin taustalla. Tupakkaveron noston välillisinä vaikutuksia voidaan laskea keuhkoahtaumataudin väheneminen. Keuhkoahtaumatautia sairastava henkilö tietää miten ikävä keuhkoahtaumatauti on. Jos näkee keuhkoahtaumatautia aiheuttavan tekijän vähentämiseen pyrkivän tekijän ongelmana, ihmetyttää tällaisen lausunnon motiivi.

Vierailija
494/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuolee n.100 henkilöä astmaan vuodessa.

On minunkin lapseni joutunut kahdesti hengenvaaraan astman takia. Mutta ei se ole liikunnasta johtunut.

Ja tuo lusmu ei todellakaan tule astmaan kuolemaan. Remonttinaamioineen.

Vierailija
495/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoinko niin?

Ehkä sitä rahan maksamista voitaisiin vähentää ja tarjota sitä terveellistä ruokaa esim. joissain keskuksissa?

Sinkkumies

Olisi oikein mukava mennä valmiiseen pöytään. Lapset tulee eri aikoihin koulusta ja osa menee harrastuksiin. Mihin aikaan ne ruokailut olisi? Tulisiko ruokailu tähän kylille, vai 20km päähän kirkolle?

T. Teoreetikko

Vierailija
496/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies ei ole päässyt tänään häiritsemään äitiään. Niin vuolaasti tuota tekstiä tulee.

En mä varkaiden kanssa ole missään tekemisissä. Neljään vuoteen en ole vastannut edes sen puheluihin.

Te missukat menette kyllä aina harhaan. Meillä jokaisella on siis omat menneisyyden tapahtumamme.

Sinkkumies

Jotkut katkeroituu, joistakin tulee työnarkomaaneja tai elämäntapatyöttömiä. Kaikki ei mene samaa rataa.

Vierailija
497/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän rahaa maksetaan suoraan sille ihmiselle niin sitä enemmän se lisää näköalattomuutta ja haittaa elämänhallintaa.

Oman elämän hallinta on eräs joka pitää ihmisen ns. kuosissa.

Mitä vähemmän ihmisella on mahdollisuutta vaikutta omaan elämäänsä ja valintoihinsa niin sitä huonommin hän voi.

Siksi vaihtoehto, että saisi vielä vähemmän rahaaa ja ruokailu ohjattaisiin johonkin laitokseeen ei ole hyvä asia.

Koska pelivaraa omaan elämään olisi vieläkin vähemmän, ei edes sais valita omaa ruokailuaan.

Tais saisi, mutta ruokaan jäisi vielä vähemmän rahaa.

Minua ihmetyttää muiden, ilmeisesti parempiosisten kova halu ohjata, neuvoa ja "määräillä" kuinka köyhän tulisi elää.

Jos vielä sekin nyt jo vähäinen oma tahto ja pieni määräysvalta otetaan pois, niin mitä jää ihmisyydestä jäljelle?

Aina pitäisi näitä mielipiteitä ja neuvoja laukoessa ajatella, että jospa sen tuntemattoman köyhän tilalla olisi vaikka oma äiti, mummo, vaari, kummi tai ylipäätään itselle läheinen ja tärkeä ihminen.

Olisivatko lausunnot yhtä rankkoja?

Jos oma äiti eläisi toimeentulotuella ja niukkuudessa, niin sanoisitteko, että toimeentulotuella elää ihan hyvin ja sitä oikeastaan voisi vielä pienentää? Tai itseasiassa kaikki tuet voisi lopettaa tai äiti voisi mennä ilmaiseksi siivoamaan muiden nurkkia vastikkeeksi tuosta saamastaan alle viidensadan tuesta.

Aina on kyseesssä ihminen ja jonkun omainen ja rakas henkilö, ei mikään olio jostain avaruudesta, jolla ei ole tunteita ja joita kohtaan ei tarvitse olla tunteita.

Vierailija
498/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän rahaa maksetaan suoraan sille ihmiselle niin sitä enemmän se lisää näköalattomuutta ja haittaa elämänhallintaa.

Oman elämän hallinta on eräs joka pitää ihmisen ns. kuosissa.

Mitä vähemmän ihmisella on mahdollisuutta vaikutta omaan elämäänsä ja valintoihinsa niin sitä huonommin hän voi.

Siksi vaihtoehto, että saisi vielä vähemmän rahaaa ja ruokailu ohjattaisiin johonkin laitokseeen ei ole hyvä asia.

Koska pelivaraa omaan elämään olisi vieläkin vähemmän, ei edes sais valita omaa ruokailuaan.

Tais saisi, mutta ruokaan jäisi vielä vähemmän rahaa.

Minua ihmetyttää muiden, ilmeisesti parempiosisten kova halu ohjata, neuvoa ja "määräillä" kuinka köyhän tulisi elää.

Jos vielä sekin nyt jo vähäinen oma tahto ja pieni määräysvalta otetaan pois, niin mitä jää ihmisyydestä jäljelle?

Aina pitäisi näitä mielipiteitä ja neuvoja laukoessa ajatella, että jospa sen tuntemattoman köyhän tilalla olisi vaikka oma äiti, mummo, vaari, kummi tai ylipäätään itselle läheinen ja tärkeä ihminen.

Olisivatko lausunnot yhtä rankkoja?

Jos oma äiti eläisi toimeentulotuella ja niukkuudessa, niin sanoisitteko, että toimeentulotuella elää ihan hyvin ja sitä oikeastaan voisi vielä pienentää? Tai itseasiassa kaikki tuet voisi lopettaa tai äiti voisi mennä ilmaiseksi siivoamaan muiden nurkkia vastikkeeksi tuosta saamastaan alle viidensadan tuesta.

Aina on kyseesssä ihminen ja jonkun omainen ja rakas henkilö, ei mikään olio jostain avaruudesta, jolla ei ole tunteita ja joita kohtaan ei tarvitse olla tunteita.

Minun äidilläni on samanlaisia elämänhallintaongelmia. Ja ei, en ikinä anna rahaa. Ruokaa vien ja senkin katson, että on kunnollista ruokaa.

Rahan antaminen tuollaisille ihmisille on täysin pohjaton kaivo.

Vierailija
499/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies ei ole päässyt tänään häiritsemään äitiään. Niin vuolaasti tuota tekstiä tulee.

En mä varkaiden kanssa ole missään tekemisissä. Neljään vuoteen en ole vastannut edes sen puheluihin.

Te missukat menette kyllä aina harhaan. Meillä jokaisella on siis omat menneisyyden tapahtumamme.

Sinkkumies

Jotkut katkeroituu, joistakin tulee työnarkomaaneja tai elämäntapatyöttömiä. Kaikki ei mene samaa rataa.

Ei hän ole mitään näistä, mutta on myynyt luvatta omaisuuttani useilla tuhansilla.

Rahoja tai tavaroita ei vaan ole näkynyt.

Sinkkumies

Vierailija
500/616 |
16.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan sitä, että tuki pysyy samna, nutta tosiaan tarjotaan ilmainen ja ravintorikas ruokailu jossain, jonne köyhän on mahdollista mennä.

Mutta ei niin, että tukea pienennetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän