Rosa Meriläinen seksistä IL:ssä – "Laitoin palautetta pojan opettajalle, kun opetuskuvasta puuttui häpykieli"
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/660657-rosa-merilainen-seksis…
Toihan on aivan sekaisin.. Sääliksi käy kaikkia jotka tuon kanssa joutuu toimia.
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika selkeän kuvan Meriläisen asenteesta antaa se, että hän nimeää klitoriksen kaikkein tärkeimmäksi. Toisin sanoen vain naisen nautinnolla on hänelle merkitystä. Pitäisikö hänelle pistää palautetta menemään, että maailmassa on muitakin.
No nyt oli nimenomaan kyse naisen sukuelinkuvasta. Siis siinä kuvassa hänen mielestään tärkein.
Niin ja vielä tarkemmin lisääntymiseen liittyvästä sukuelinkuvasta (ainakin iltalehden mukaan). Siinähän se klitoris on juurikin kaikkein tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Mun kouluaikoina vuonna kivi ja keppi seksivalistus oli lähinnä raskaudella ja taudeilla pelottelua, onneksi edes siitä on menty eteenpäin!
Meidän bilsankirjassa (70-luvulla) oli kyllä kaikki osat, myös klitoris. Muistan kun yhdessä parhaan kaverin kanssa ihmettelimme mikä sen tarkoitus on koska opettaja ei selittänyt eikä kukaan kehdannut kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakkosluokkalaisille puhutaan ekan kerran lisääntymisestä, niissä kuvissa ei mun mielestä tarvitse olla klitorista mutta siinä olen Rosan kanssa samaa mieltä että kyllä 12-vuotiaille voisi sen jo opettaa.
Miksi ei tarvitse? Onko klitoris mielestäsi jotenkin sopimaton tai hävettävä kehonosa?
Siksi, että klitoris ei liity lisääntymiseen.
onko muka ok. jos lapsille esitellään opetusmielessä piirroskuvia ympärileikatusta naisen alapäästä, väittäen että se on normaali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa tuosta on ollut jo pitkään keskutelua biologianopettajienkin keskuudessa. Kirjojen tekijät ovat usein vanhaa kaartia ja sieltä tosiaan on parista kirjasta jostain oudosta (häveliäisyys?)syystä puuttunut klitoris vaika kaikki muuta osat on molemmissa sukuelinkuvissa.
Jos puhutaan lisääntymisestä, niin klitoriksella ei siinä hirveästi ole sijaa.
Ei se vitosella enää pelkkää lisääntymisasiaa ole.
Silloin tietysti eri asia. Itse luin tuon ja luulin, että kyse oli juurikin lisääntymisestä
http://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/201805102200934408_vd.shtml
Lisääntymisestä puhutaan eniten mutta samassa yhteydessä käydään läpi sitä, että ihmiset ovat mm. yhdynnässä myös muusta syystä kuin lisääntymishalujen vuoksi. Tuossa kohtaa on ihan hyvä kertoa klitoriksestakin. Moni tyttö lienee sen jo tuohon mennessä löytänyt ja ehkä jo ihmetellytkin mikä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa tuosta on ollut jo pitkään keskutelua biologianopettajienkin keskuudessa. Kirjojen tekijät ovat usein vanhaa kaartia ja sieltä tosiaan on parista kirjasta jostain oudosta (häveliäisyys?)syystä puuttunut klitoris vaika kaikki muuta osat on molemmissa sukuelinkuvissa.
Jos puhutaan anatomiasta, niin jokaisella osalla on sijansa. Aivan uskomatonta jos tällaista asenteellisuutta on vielä nykypäivänä! Aivan kuin lapsi itse ei näkisi mitä hänellä on jalkovälissä. Eikä se klitoris ole yhtään siveettömämpi kuin muukaan osa. Sama kuin jätettäisiin pari sormea piirtelemättä, kun yksikin riittää tajuamaan miltä ne näyttää. Sitäpaitsi tämän mystisen siveysperusteen perusteella pippelistä ei pitäisi olla kuvaa lainkaan. Jostain syystä siveyssäännöt koskee vain tyttöjä.
Ei se sen siveettömämpi olekaan. Aika monesti kun käsitellään uutta asiaa aloitetaan yksinkertaistetuilla kuvilla, jossa ei ole aivan kaikkea esitetty. On helpompi lähteä liikkeelle muutamista perusasioista ja tarkentaa sitten lisää. Tuskin siinä kuvassa ihan kaikkea muutakaan oli kuvattu.
Klitoriksesta tulisi muutenkin puhua enemmän, ainakin yläasteella. Esim. g-pistehän on osa klitorista ja se on luultua suurempi alue, mutta toisilla sitä on lähes mahdoton stimuloida emättimen kautta (siksi kaikki eivät saa niitä emätinorgasmeja, ja sekin on ok).
Muistan jo ihan omankin seksivalistuksen tuolta 15 vuoden takaa, että miestä kyllä tutkittiin ja penis oli tärkeä, naisista sanottiin, että emätin, kohtu, munasarjat ja kerran kuussa kuukautiset, ”eikä miehet siinä vaiheessa kuuta koe naista seksuaalisesti viehättäväksi”. Niin ja yksi synnytysvideo taidettiin katsoa.
Yllättävän vääristynyttä oli omat ajatukset ja seksielämän alku, luojan kiitos nykyään minunkin värkkini on yhtä tärkeä kuin miehen. :D
Vierailija kirjoitti:
onko muka ok. jos lapsille esitellään opetusmielessä piirroskuvia ympärileikatusta naisen alapäästä, väittäen että se on normaali?
No tämä juuri. Onko ap:n mielestä ok että vitosille opetetaan naisen alapään näyttävän siltä kun se on silvotuilla?
Vierailija kirjoitti:
Klitoris on muutakin kuin seksuaalisuuteen liittyvä kehonosa. Mm.klitoriksen merkitys synnytyksessä. Klitoris on iso elin eikä pelkästään se nipukka, joka näkyy kehon ulkopuolella.
Kerro lisää merkityksestä synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan anatomiasta, niin jokaisella osalla on sijansa. Aivan uskomatonta jos tällaista asenteellisuutta on vielä nykypäivänä! Aivan kuin lapsi itse ei näkisi mitä hänellä on jalkovälissä. Eikä se klitoris ole yhtään siveettömämpi kuin muukaan osa. Sama kuin jätettäisiin pari sormea piirtelemättä, kun yksikin riittää tajuamaan miltä ne näyttää. Sitäpaitsi tämän mystisen siveysperusteen perusteella pippelistä ei pitäisi olla kuvaa lainkaan. Jostain syystä siveyssäännöt koskee vain tyttöjä.
Orgasmi on raskaaksi tulemisen kannalta myös olennaista, kun emättimen ja kohdunsuun supistelu edesauttaa siemennesteen pääsyä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen siveettömämpi olekaan. Aika monesti kun käsitellään uutta asiaa aloitetaan yksinkertaistetuilla kuvilla, jossa ei ole aivan kaikkea esitetty. On helpompi lähteä liikkeelle muutamista perusasioista ja tarkentaa sitten lisää. Tuskin siinä kuvassa ihan kaikkea muutakaan oli kuvattu.
no ei kyllä missään anatomian kuvassa jätetä jotain selkeästi näkyvää asiaa pois. tässähän on nimenomaan tarkoitus antaa selkeä kokonaiskäsitys naisen ja miehen alapään anatomiasta. oliko mies kuvasta jätetty kivekset pois? ei varmasti, ja jokunen esinahan poimukin sielä varmasti näkyy. sama kuin jättäisi korvat pois päästä, kun on ne niin monimutkaiset.
No mun lapsen ope on vissiin toista päätä, tekivät 3D-tulostimella klitoriksen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika selkeän kuvan Meriläisen asenteesta antaa se, että hän nimeää klitoriksen kaikkein tärkeimmäksi. Toisin sanoen vain naisen nautinnolla on hänelle merkitystä. Pitäisikö hänelle pistää palautetta menemään, että maailmassa on muitakin.
No nyt oli nimenomaan kyse naisen sukuelinkuvasta. Siis siinä kuvassa hänen mielestään tärkein.
Sanoiko hän, että "hänen mielestään tärkein"?
Moni nainen saa emättimestä sellaista nautintoa joka ei klitoriksesta voi kokea. Yhdynnässä saatu syvä vaginaalinen orgasmi on erilainen kuin klitorista hieromalla tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orgasmi on raskaaksi tulemisen kannalta myös olennaista, kun emättimen ja kohdunsuun supistelu edesauttaa siemennesteen pääsyä eteenpäin.
Voi auttaa, tuskin haittaakaan mutta olennaista se ei ole. Johan suurin osa naisista olisi lapsettomia jos näin. Varmaan 5% naisista saa joka yhdynnässä yhdyntäorgasmin silloin kun mies laukeaa joten naisen orgasmilla ei ole mitään tekemistä lisääntymisen kanssa.
Meille opetettiin sukuelinten anatomiasta kaikki jo 5-6 luokalla 2000-l alussa. Yläasteella bilsanluokassa oli seksiin liittyviä kirjojakin joita sai vapaasti lukea, ja pojat niitä innoissaaan pläräsivät :D
Rosa on ärsyttävä.
Käsittämätöntä kuitenkin, että osa naisen anatomiasta puuttuu. Miltähän se lapsesta tuntuu, kun hän miettii että apua, minä näytän erilaiselta kuin tuossa kuvassa, olenko epänormaali? Jos sukuelimet kerran näytetään ja kuvataan, niin onko niissä sitten "sopimattomia" osia, joita ei voi näyttää? HUH! Niin, ja nimenomaan naisella on jotain sopimatonta, miehellä ei.
Kyllähän se pimppi tarvii sitten näkyä sellaisena kuin se on, vaikkei sen kaikkia toimintoja vielä selitettäisi.
Tuli mieleen, että koko kouluaikana eipä meille kerrottu klitoriksesta mitään, vaikka se yläasteella diagrammeissa jo esiintyi. Lisääntyminen kerrottiin teknisesti, kuukautiskierron päivistä ja ovulaatiosta jaaritellen.
Nautinnosta ei sanaakaan. Ei myöskään pohdittu milloin ja kenen kanssa sitä seksiä harrastetaan.
Ai niin, ja niiden sivujen yli hypättiin monta kertaa, biologian opettaja sanoi, että tämä on varmaan käsitelty kansalaistaidossa ja toisinpäin.
Käsittämätöntä todellakin. Ihan asiallista antaakin palautetta tuollaisesta opetuksesta. Jos biologian kannalta ajatellaan, niin klitorishan on naisen "penis" eli evolutiivisesta näkökulmasta katsottuna se auttaa ymmärtämään sukuelinten toimintaa, jossa on lopulta myös paljon samaa, vaikka toki myös paljon eroja, niin toiminnassa kuin ulkonäössä. Jos kerrottaisiin eläinten evoluutiosta, näytettäisiin juuri niitä rakennekuvia ja selitettäisiin anatomisia muutoksia, joita on tapahtunut eläinten sopeutuessa uusiin olosuhteisiin.
Kun kyse on sukuelimistä, ne kehittyvät vaikka sikiöllä ensin samantyyppisinä ja näyttävät ulkoisesti ja rakenteeltaan enemmän naisen sukuelimiltä, kunnes hormonitoiminnan muutokset saavat aikaan erilaistumisen. Lisää tietoa aiheesta vaikka täältä: http://www.solunetti.fi/kehitysbiologia/ulkoisten_sukupuolirakenteiden_… Edellä esitettyihin kommentteihin ja aiemmin itse kirjoittamaani viitaten voi siis mielestäni perustellusti sanoa, ettei klitoriksen puuttumista voi perustella seksivalistuksen, sukupuolikasvatuksen tai sen paremmin biologian tai anatomian opetuksen näkökulmastakaan.
No - eikö anatomian kuvauksessa ole syytä olla tarkka? Hyvä, että huomautti!
Penistä esittävästä kuvasta voisi sitten jättää terskan pois, pätkäistä se kuvasta kokonaan tai vähintään poistaa kuvasta esinahka. Ne aiheuttavat vain tarpeetonta hämmennystä lapsissa, ja lisäksi ne ovat lisääntymisen kannalta täysin tarpeettomia ruumiinosia - ei siihen siittämiseen tarvita muuta kuin putki, jolla saadaan siemenneste naisen emättimeen.
Keskitytään miesten sukuelimissä siihen olennaiseen eikä kaiken maailman turhiin lisäkkeisiin!