Kuinka usein voi olla sairaslomalla saamatta potkuja?
Olin viimeksi talvella helmikuun lopussa kahden viikon sairaslomalla ja nyt sairasloman tarve olisi suuri.. Olen jo kolme sairaslomaa tänä aikana ollut töissä koska en halua saada potkuja ja seläntakanapuhumista.. :(
Kommentit (10)
Sairasloman vuoksi ei voi antaa (laillisesti) potkuja, mutta työsuhde voidaan purkaa, jos olet sairautesi vuoksi työkyvytön. Ovatko nämä sairaslomat olleet samasta sairaudesta johtuvia? Jos ovat, niin tässä kohtaa pitäisi tehdä työkykyarviointi. Mikäli olet nykyiseen työhösi työkyvytön, työnantajan tulee ensisijaisesti katsoa, voisitko jatkaa nykyisessä työssäsi erilaisilla järjestelyillä. Jos nämä eivät riitä, työnantajan tulee katsoa, olisiko yrityksessä jotain muuta työtä, jota pystyisit tekemään. Jos ei ole, niin työsuhde puretaan ja mikäli et pysty lainkaan tekemään oman alasi töitä, sun iästäsi riippuen seuraava vaihe on uudelleen kouluttautuminen tai työkyvyttömyyseläke.
Niin usein kuin on tarvis - varsinkin, jos sinulla on siihen lääkärintodistus. Palkkahan toki tippuu jossain vaiheessa, mutta potkuja ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Niin usein kuin on tarvis - varsinkin, jos sinulla on siihen lääkärintodistus. Palkkahan toki tippuu jossain vaiheessa, mutta potkuja ei saa.
miten tippuu?
Ei taida kovin kummoinen sairaus olla kerta jo kolme sairaslomaa olet viettänyt töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten tippuu?
Kun on ollut sairauslomalla, on lain mukaan oikeus saada 9 päivän ajan palkkaa, sen jälkeen siirtyy päivärahalle. TESsit ovat kasvataneet tätä palkanmaksupäivien määrää, mutta yleensä kun on vuodessa 60 vrk sairauslomaa, niin seuraavien sairauspäivien palkka ei olekaan enää 100% vaan pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten tippuu?
Ei enää saa täysimääräistä palkkaa, ja tippuu Kelan rahoille sairasloman pitkittyessä (yli kk putkeen).
Mä olin yhdessä vaiheessa 2.5 kk sairaslomalla käden rasitusvamman takia. Syytä ei löydetty magneettikuvassa eikä sähkökokeissa tai mitä se nyt onkaan kun testaavat mahdollisia hermovaurioita.
Palasin duuniin kuukaudeksi, ja sitten vaihdoin alaa vähemmän fyysisesti rasittavaan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työehtospimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida kovin kummoinen sairaus olla kerta jo kolme sairaslomaa olet viettänyt töissä
En ole ap, mutta olen mäkin jättänyt sairaslomia pitämättä. Kukaan muu ei tee mun töitäni, joten jos en itse niitä tee, joudun tekemään sairasloman jälkeen pitkää päivää. Eikä siitä makseta ylityökorvauksia. Kalliiksihan se tuli mennä työmatkat taksilla, mutta onneksi työnantaja mahdollisti mulle etätyön ja sen jälkeen en olekaan tämän sairauden vuoksi enää tarvinnut sairaslomaa. Mulla siis molempien polvien vaikea ja molempien lonkkien lievä nivelrikko.
Vaikka joka viikko. Pääsee siinä palaveriin työterveyden ja johdon kanssa mutta eipä ne mitään voi. Mutta epäsuosio on taattu ja kun yt-neuvottelut koittaa, sinunlaisesi poistuu ensimmäisten joukossa.