Mikä auttaisi aurinkoihottumaan?
Kortisoni- ja aloeveravoiteen olen kokeillut. Aftersunvoiteet eivät asiantuntijoiden mukaan hyödytä. Vinkkinne?
Kommentit (15)
Mulla auttaa vain totuttelu hitaasti. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, illalla vaan kunnon kerros aloeverageeliä ja tahdonvoimaa olla raapimatta. Pahin ihon epätasaisuus ja kutina helpottaa mulla viimeistään viikossa-kahdessa. Tsemppiä!
Täytyy yrittää suojata ja jatkaa voitelua. Täytyy koittaa etsiä sopiva viileä suojaava vaate. Olen töissä päiväkodissa paljon ulkona ja piha on iltapäivisin varjoton.
Kiitos tsempeistä.
Itse laitan kortisonivoidetta ja syön allergialääkettä. Vaaleat, pitkähihaiset vaatteet päälle jos pitää olla ulkona. Mulla ei edes mene ohi alkukesän jälkeen vaan kestää koko kesän jos ei suojaa. Niin ja korkeakertoimista aurinkosuojaa paikkoihin joita ei voi kokonaan vaatteilla peittää.
En nyt muista merkkiä, mutta tyrnivoide. Ainakin Tokmannilta saa, valkoinen purkki ja vihreä korkki, hintaa n. 2€. Todella hyvä tuote nimenomaan aurinkoihottumaan!
Minä saan helposti aurinkoihottumaa ja olen pysytellyt varjossa ja pitänyt ohuita pitkähihaisia vaatteita ja suojannut silmät aurinkolaseilla viimeiset 15 vuotta.
Kävin plastikkakirurgiaklinikan ihoanalyysissä jossa ihokerrokseni kuvattiin (kuului varaamani laitehoidon hintaan), ja siinä todettiin että ihoni oli ikäistään 10 vuotta nuorempi, sen ansiosta kun olen suojautunut auringolta pitkään. Eli ei ole pelkkää puppua tuo että aurinko on ihon pahimpia vihollisia, tupakan lisäksi.
Mulla auttaa vain hitaasti totuttelu, vähän kerrallaan. Jos ihottumaa tulee, niin kokonaan pois auringosta kunnes se on hävinnyt, noin viikon kestää. kortisonivoidetta ja antihistamiinia kutinaan. Joskus vuosia sitten sain apua rusketuspillereistä (siis ihottumaan, ei ruskettumiseen), mutta ei ne välttämättä toimi.
Mulla loppui jokakeväinen aurinkoihottuma siihen, kun hankin solariumin. "Siedätin" ihoani etukäteen alkukeväästä, siis ihan muutaman kerran viikossa kymmenen minuuttia kerralla n. kuuden viikon ajan. Käytän tätä taktiikkaa myös ennen aurinkolomalle lähtöä niin en pala niin helposti.
(Ja ei, en todellakaan ole ruskea. Solariumhoito ei ole rusketuksen saamiseksi.)
Mulla ei ole ollut aurinkoihottumaa sen jälkeen kun aloin joka kesä syödä beetakaroteenitabletteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut aurinkoihottumaa sen jälkeen kun aloin joka kesä syödä beetakaroteenitabletteja.
Joo, ne on hyviä, minulla ollut edelliskesinä, just että totutan ihon keväällä aurinkoon.
Aurinkoihottuma kyllä häviää, kun pysyt pois auringosta ja suojaat itsesi vaatteella.