Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?

Vierailija
06.05.2018 |

Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.

Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.

Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?

Kommentit (280)

Vierailija
81/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin! Kysymys on oikeasti vakavasta asiasta, ja pieni gluteenihiukkanenkin voi aiheuttaa oireita, tuhota suoliston nukkaa ja altistaa syövälle. Tätähän on tietysti vaikea monen käsittää.

Täälläkin monet ehdottaa helppoja ja herkullisia gluteenittomia leivottavia... Mutta ei ne oo 100% gluteenittomia jos vehnäjauhoja on joutunu esim. leivinjauheen tai sokerin sekaan, mikä käy helposti ja huomaamatta. Kyse ei ole mausta tai taidosta vaan siitä kontaminastiosta! En itse söis "gluteenittomia" kotileipomuksia, jos olisin keliaakikko.

Vierailija
82/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tosi monissa kaupan tuotteissakin lue, että saattaa sisältää pieniä määriä sitä ja tätä.  Sillä suljetaan pois se mahdollisuus, että joku voi väittää saaneensa allergisen reaktion jostain tuotteesta, jossa ei kuuluisi olla niitä allergisoivia ainesosia.  Suojakeino siis.  

Tämän voisi aina mainita  niitten omienkin tarjottavien yhteydessä.  Vastuu siirtyy sitten syöjälle itselleen.  Ota tai jätä.

Tunnen yhden kasvissyöjän, jolle pitää olla eri astiat ja välineet kuin muilla.  Ei voi syödä jotain salaattia, jos se on pilkottu samalla veitsellä, jolla on leikattu jotain lihatuotetta.  Vaikka se veitsi olisi huolellisesti pesty tulikuumalla vedellä ja kenties astianpesukoneessakin.  Ja kyse ei edes ole mistään allergiasta, vaan vain periaatteesta.   Tätä on naureskeltu ystäväpiirissä.  Voiko tällainen ihminen mennä koskaan esim. ravintolaan syömään?  Tai ylipäänsä mihinkään muualle, kuin sinne omaan kotiinsa. 

Ostin koiranpennun ja työpaikalla pyysivät, että tulisin näyttämään sitä heille, koska pennuthan on tosi suloisia.  Lupasinkin, mutta yksi koiralle allerginen alkoi kirkua, että ei missään tapauksessa, hän ei voi olla samassa tilassa koiran kanssa.  Meillä tehdään töitä neljässä kerroksessa ja sanoimme, että mene siksi aikaa vaikka ylimpään kerrokseen, koira käy vain eteistilassa näytillä.  Mutta ei kuulemma käy, siitä jää jotain allergisoivaa koko rakennukseen...  siis voiko olla totta?  Miten tällainen ihminen voi liikkua missään, koiria on joka puolella.  Ja heillä kuulemma lapset käy hoitamassa naapurin koiraa, omaa kun ei voi ottaa.  Jos on noin allerginen, niin luulisi niitten lasten mukana tulevan sitten niitä allergiahiukkasia kotiinkin.  Taisi olla pelkkä mielenosoitus tuo vain, siis se oman "sairauden" esiintuomista. 

Koiranpentu ei tullut näyttäytymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono 0/5

Ei vaan hyvä! Juuri tuollaisia nämä erikoislumihiutaleet ovat.

Vierailija
84/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisisin niin, että leipoisin muille jotakin vähän halvemmista raaka-aineista, tai pienemmän satsin, että mulla olisi varaa käydä ostamassa keliakikolle edes jotakin gluteenittomia keksejä kaupasta. Jos se edes semmosena eleenä olisi hyvittävä.

Vierailija
85/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti. Aivan varmasti voi tehdä gluteenittomia kakkuja samalla yleiskoneella. Sen kun voi katsos puhdistaa hyvin. Joten älä nyt tuota käytä minään syynä ainakaan.9

Vierailija
86/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sen gluteenittoman ihmisen elämä on muutenkin hankalaa rajoitteidensa vuoksi (eihän hän tahallaan ole sairastunut), joten olisihan se kohteliasta JOSKUS asettua hänen asemaan ja miettiä miltä HÄNESTÄ tuntuu ja ehkä JOSKUS huomioida myös hänet. Hyvältä ne kakut hänenkin suussaan maistuvat, ymmärrän kyllä että tulee paha mieli katsoa toisten herkuttelua kun itselle ei ole mitään. Ei ap:lla ole velvollisuutta aina leipoa hänelle omaa kakkua, mutta voisitko edes joskus huomioida jotenkin myös hänet?

Tyypillisesti keliaakikot hommaavat me herkkunsa itse, on samalla sitten taatusti turvallista.

Plus pysyy linjat kunnossa, kun ei ole paljoa itselleen sopivia herkkuja jaossa 👍

Vierailija
87/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi jos ap jättää kakkunsa viemättä. Vaikka kuinka on vapaaehtoista hommaa, se on keliaakikolle todella paskamaista.

Vierailija
88/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet kakkukoristeeksi/muuten vaan macaronseja niin eikös ne ole gluteenittomia.

Vierailija
89/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tosi monissa kaupan tuotteissakin lue, että saattaa sisältää pieniä määriä sitä ja tätä.  Sillä suljetaan pois se mahdollisuus, että joku voi väittää saaneensa allergisen reaktion jostain tuotteesta, jossa ei kuuluisi olla niitä allergisoivia ainesosia.  Suojakeino siis.  

Tämän voisi aina mainita  niitten omienkin tarjottavien yhteydessä.  Vastuu siirtyy sitten syöjälle itselleen.  Ota tai jätä.

Tunnen yhden kasvissyöjän, jolle pitää olla eri astiat ja välineet kuin muilla.  Ei voi syödä jotain salaattia, jos se on pilkottu samalla veitsellä, jolla on leikattu jotain lihatuotetta.  Vaikka se veitsi olisi huolellisesti pesty tulikuumalla vedellä ja kenties astianpesukoneessakin.  Ja kyse ei edes ole mistään allergiasta, vaan vain periaatteesta.   Tätä on naureskeltu ystäväpiirissä.  Voiko tällainen ihminen mennä koskaan esim. ravintolaan syömään?  Tai ylipäänsä mihinkään muualle, kuin sinne omaan kotiinsa. 

Ostin koiranpennun ja työpaikalla pyysivät, että tulisin näyttämään sitä heille, koska pennuthan on tosi suloisia.  Lupasinkin, mutta yksi koiralle allerginen alkoi kirkua, että ei missään tapauksessa, hän ei voi olla samassa tilassa koiran kanssa.  Meillä tehdään töitä neljässä kerroksessa ja sanoimme, että mene siksi aikaa vaikka ylimpään kerrokseen, koira käy vain eteistilassa näytillä.  Mutta ei kuulemma käy, siitä jää jotain allergisoivaa koko rakennukseen...  siis voiko olla totta?  Miten tällainen ihminen voi liikkua missään, koiria on joka puolella.  Ja heillä kuulemma lapset käy hoitamassa naapurin koiraa, omaa kun ei voi ottaa.  Jos on noin allerginen, niin luulisi niitten lasten mukana tulevan sitten niitä allergiahiukkasia kotiinkin.  Taisi olla pelkkä mielenosoitus tuo vain, siis se oman "sairauden" esiintuomista. 

Koiranpentu ei tullut näyttäytymään.

Niin tyypillistä!

Vierailija
90/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on varmaan jo sanonut tämän saman, mutta tee joskus kerralla muutama gluteeniton kääretorttu (eri täytteillä) tai kuivakakku siten, että et samaan aikaan leivo muuta. Laita ne sitten pakastimeesi sopivina paloina/pätkinä.

Kun seuraavan kerran leivot tavallisia leivonnaisia ja viet ne töihin, nappaa pakasteesta mukaan myös gluteeniton kuivakakku- tai kääretorttupala pakkauksessaan, vie se työpaikan keittiöön ja laita vaikka vielä nimilappu päälle (tyyliin "Gluteeniton, vain Tytille!" tjms.). Pakastettu tuote sulaa varmasti syötävään kuntoon jo työmatkalla, ja kaikki ovat tyytyväisiä, keliaakikko mukaan lukien. :)

Vierailija
91/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ratkaisisin niin, että leipoisin muille jotakin vähän halvemmista raaka-aineista, tai pienemmän satsin, että mulla olisi varaa käydä ostamassa keliakikolle edes jotakin gluteenittomia keksejä kaupasta. Jos se edes semmosena eleenä olisi hyvittävä.

Juu ei. Jos ap harrastuksena leipoo ja hyvähyvyyttään töihin tuo, niin ei tosiaan pidä jotain gttomia keksejä jollekin ostella. Tämä keliaakikko/muotigluttaaja syököön kotonaan jotain hyvää jos kerran niin haluaa.

- keliaakikko

Vierailija
92/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se törkeetä jos muut saa aina nautiskella, mutta yhtä ei oteta huomioon. Itsekin loukkaantuisitte, oli selitys mikä tahansa. Yksi ei ole huomioimisen arvoinen.

AP loukkaantuisi itsekin jos joku toisi töihin jatkuvasti herkkuja kaikille muille paitsi AP:lle.

Vierailija
93/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi jos ap jättää kakkunsa viemättä. Vaikka kuinka on vapaaehtoista hommaa, se on keliaakikolle todella paskamaista.

No eikä ole.

- keliaakikko

Vierailija
94/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras leivonnainen on kaikille sopiva,tasapuolisesti.

Vierailija
95/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että sen gluteenittoman ihmisen elämä on muutenkin hankalaa rajoitteidensa vuoksi (eihän hän tahallaan ole sairastunut), joten olisihan se kohteliasta JOSKUS asettua hänen asemaan ja miettiä miltä HÄNESTÄ tuntuu ja ehkä JOSKUS huomioida myös hänet. Hyvältä ne kakut hänenkin suussaan maistuvat, ymmärrän kyllä että tulee paha mieli katsoa toisten herkuttelua kun itselle ei ole mitään. Ei ap:lla ole velvollisuutta aina leipoa hänelle omaa kakkua, mutta voisitko edes joskus huomioida jotenkin myös hänet?

Eihän sellainen kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.

Tämä kylmä, tylyjen ihmisten maa.

Vierailija
96/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole.

- keliaakikko

No kyllä on.

t. toinen keliaakikko

Vierailija
97/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole.

- keliaakikko

No kyllä on.

t. toinen keliaakikko

Elämäsi pyörii herkkujen ympärillä?

- keliaakikko

Vierailija
98/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän tässä nyt ollutkaan kyse siitä, että ap leipoisi varta vasten töihin. Hän tekee tilaustöinä kakkuja, välillä testaa uusia reseptejä ennen sen varsinaisen tilauksen tekemistä ja vie siis nämä testikakut töihin, kun ei voi yksinkään kaikkea syödä. Lukekaa nyt hyvät ihmiset tuo aloitus!

Itselläni on ruokarajoitteita. Olen täysin tottunut siihen ettei aina (useimmiten) kahviloistakaan löydy minulle sopivaa syötävää ja se on ihan ok mulle, en edes halua tehdä asiasta numeroa. Se iso kupillinen teetä hunajalla riittää kyllä makean nälkään. Kun töissä muut syö jotain leivonnaista niin hedelmät mulle on ok. Välillä mulla on joku oma keksipaketti kahvihuoneen kaapissa, mutta en todellakaan odota, että mulle etsittäisiin jotain sopivaa. Olen aikuinen ihminen ja kestän kyllä toisten herkuttelun.

Vierailija
99/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Sitähän sitä toivoisi ja varmasti ja kokemukseni mukaan 99% ihmisistä yleensä huomioi ja ottaa huomioon jos ja kun vain voi ja tietää etukäteen. - Ei välttämättä juuri Ap:n tapauksen kaltaisessa tilanteessa, jossa hänellä on kannettavana "kiltin ihmisen taakka." - Hän ilm. hieman potee syyllisyyttä, ettei ole tuota keliaakikkoa huomioinut. Toisaalta jos ja kun ollaan työyhteisössä, niin jos ja kun hän tällä tavoin yksi työntekijä ilahduttaa usein työkavereitaan, niin toki voinee kysyä, että pitäisikö työnantajan jossain vaiheessa vaikka hieman sponsoroida tilannetta ja valvoa, että kaikki työntekijät tulee kohdelluksi tasapuolisesti vai pidetäänkö normaalina, että yksi jää aina ilman herkkuja, muiden niitä saadessa. - Jonkun mielestä tämä tietysti kuullostaa sairaalta paapomiselta ja on sitä mieltä, että Ap saa itse valita kenelle tarjoa tai on tarjoamtta. No. Niin saa ja voi, mutta on asialla toinenkin puoli. Kuka ylipäätään haluaa joutua aina seuraamaan vierestä muiden herkutellessa? Tai kuka haluaa jäädä kuulematta viikon parasta juttua aina, vaikka muut saavatkin sen kuulla? Tai haluaako jokui jäädä aina ilman oikeutta esittää loma-ajoista toiveita, jos muut saavat, niitä esittää. Mitä yksityisiä toimia saa jakaa työajalla osan porukan kanssa ja milloin on ymmärrettä, että kyse on työajasta, eikä siitä, että työpaikalla vietetään "kakku kestejä", joihin kutsutaan kaikki uut paitsi se yksi, tai ainakin hänen annetaan aina ymmärtää, että ei kuulu joukkoon kun ei voi jakaa sitä, mitä muut saavat ja voivat kun on sairaus estää, niin tekemästä.

Vierailija
100/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras leivonnainen on kaikille sopiva,tasapuolisesti.

Haluan nähdä sen leivonnaisen, jossa on otettu kaikki maailman allergiat ja rajoitteet huomioon.