Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?
Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.
Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.
Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?
Kommentit (280)
Kokeilepa esim. gluteenitonta unelmatorttua. Se on muuten valtavan herkullista. Jauhoina vain perunajauhoja, ei kalliita jauhoseoksia. Sitä voit tehdä niin suuren annoksen, että siitä riittää kaikille. Eivät luultavasti edes huomaa syövänsä erityisruokavaliolaisen kakkua. Keliaakikolle voit vihjaista ohimennen, millaisesta leivonnaisesta on kyse. Ei keliakiasta tarvitse tehdä erikoisnumeroa, mutta on se sen verran vakava tauti, että se on otettava vakavasti huomioon. Kyse ei ole kitisijästä eikä niuhottajasta. Sairaus ei ole itseaiheutettu, muista se.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeestiko ei voi käyttää samaa yleiskonetta tai astioita, jos tarjoan kaverille kotona tai työpaikalla gluteenitonta kakkua tai piirakkaa. Ei ole tullut mieleen, että olisi niin tarkkaa. Likaisia astioita tai välineitä en tietenkään käytä, mutta etttä puhtaitakaan ei voisi käyttää, jos haluaa tarjota vieraalle hänelle sopivaa syötävää.
En itse ainakaan rupeaisi leipomaan mitään gluteenitonta. Tarvinnut vain tipahtaa vahingossa jauhoa sokeripurkkiin... niin se on sitten siinä. Tämän takia pitäisi ostaa ihan uudet leivinjauheet, sokerit jne. Ostan mielummin gluteenittomat tarjottavat kaupasta, kuin stressaan että olenko tietämättäni kontaminoinut jonkin tuotteen gluteenilla.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa esim. gluteenitonta unelmatorttua. Se on muuten valtavan herkullista. Jauhoina vain perunajauhoja, ei kalliita jauhoseoksia. Sitä voit tehdä niin suuren annoksen, että siitä riittää kaikille. Eivät luultavasti edes huomaa syövänsä erityisruokavaliolaisen kakkua. Keliaakikolle voit vihjaista ohimennen, millaisesta leivonnaisesta on kyse. Ei keliakiasta tarvitse tehdä erikoisnumeroa, mutta on se sen verran vakava tauti, että se on otettava vakavasti huomioon. Kyse ei ole kitisijästä eikä niuhottajasta. Sairaus ei ole itseaiheutettu, muista se.
No mutta miksi AP tekisi töihin gluteenittoman unelmatortun, jos hänen täytyy harjoitella tekemään tavallista kinuskikakkua?
Vierailija kirjoitti:
Luottaisitko itse keliaakikkona siihen, että kotileipuri sanoo jonkun leivonnaisen olevan gluteeniton? vai alatko kysellä, miten ja millä välineillä hän on leipomuksen tehnyt?
Huokaus. Tässä kohtaa tulee mieleeni ajat, jolloin keliakia oli´osalle merkki mielenvikaisuudesta ja luulotautisuudesta. - Ei Ap:n velvollisuus tietenkään ja missään nimessä ole tehdä tai tuoda yhtään kenellekään mitään tarjottavaa, mutta on tietysti vahinko, jos keliaakikkona joudut alinomaan katsojan osaan.
Olet onnekas, jollet enää tuollaiseen törmää j kohtaa. - Itse taas kohtaan epäilyjä keliakian toden peräisyydestä edelleen. En jatkuvasti mutta hämmästyttävän usein. - Lieneekö osa syynä se, että on näitä valekeliaakikkoja tai mitä lie, jotka pitävät aina hirmuisesti ääntä omista milloin mistäkin dieetistään, jonka uskot ja ajattelevat olevan juuri nyt paras tapa olla ja elää ja joka jää taakse heti seuraavan ilmestyttyä, tai kun alkaa kyllästyttää... Keliakia on kuitenkin elinikäinen sairaus, joka enempi vähempi rajoittaa sosiaalisia tilanteita siinä kuin omaa ruokavaliota. -
Suomalainen ruokavalio tyypillisimmilllään kun pitää sisällään verraten paljon vehnää, ruista, ohraa ja "likaista kauraa" (Kiitos tai moite mm. verraten rikkaan leipäkulttuurin pulliien ja sen, että mm. korppujauhoja käytetään, joissa ne voisi korvata aivan hyvin gluteenittomalla vaihtoehdolla, mutta jotka toki maksavat enempi) Mutta toisaalta onneksi parempaan päin ollaan menty ja keliakia kuitenkin nykyään tunnetaan ja (lähes) jokaisessa yleisessä kaupassa ja kahvilassa ja ravintolassa siitä on vähintään kuultu ja 90% löytyy myös joku gluteeniton vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli tai sitten ihminen, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Jos tuo jotain työpaikalle tarjottavaksi, totta kai otetaan kaikki huomioon.
Siis ihanko oikeasti? Ja sitten ne allergikot ja ruokarajoitteiset, jotka eivät pidä itsestään meteliä, jäävät ilman? Ei esimerkiksi kananmuna-allergiaa pysty kenenkään tavallisista lounastuntieväistä päättelemään.
No kyllä. Normaalit käytöstavat ovat sitä, että jos jotain tarjoaa rajatulle ryhmälle kuten työporukka tai koululuokka tms., niin totta kai otetaan huomioon tasapuolisesti kaikki. En edes uskalla kysyä minkälaisessa ympäristössä olet itse kasvanut, ellet tätä tajua?
Jos aikoo jotain työpaikalle tuoda kaikkia varten säännöllisesti kuten ap, silloin kannattaa tarkistaa mitä ruokarajoitteita toisilla on. Annan villin vinkin: ihmisiltä voi kysyä asiaa. Edes kerran pari olisi ap sitten voinut tuoda vaikka gluteenittomat keksit kuten joku yllä ehdotti. Varmaan olisi työkaveri ollut kiitollinen huomioimisesta ja sanonut, ettei joka kerta tarvitse erikseen tuoda hänelle mitään.
Se, että toistuvasti yksi suljetaan tylysti mitään sanomatta porukan ulkopuolelle vain sen takia, että hänellä on sairaus, on todella törkeää käytöstä. Miten ap kehtaa olla noin moukkamainen itse ja vielä valittaa netissä siitä, kun työkaveri on asiasta huomauttanut??
Hommatkaa potkut sille kusipäälle ni sit kaikki ok
Voihan ne muutkin työkaverit leipoa työporukalle, myös se keliaakikko. Aloittaja voisi ehdottaa, että kahviporukka laittaa kiertävät leivontavuorot.
Keliaakikkona voin kertoa että kyllä, se käy välillä tosissaan harmittamaan, kun aina jää ulkopuolelle sosiaalisista herkkuhetkistä. Aikuisena osaan toki olla asiasta hiljaa, enkä ikinä vaatisi ketään ottamaan sairauttani erikseen huomioon. Ilahdun kyllä valtavasti, jos joku minulle gluteenitonta tarjoaa, sillä se kertoo, että minua on ajateltu ja minut on kerrankin otettu huomioon.
Tää keskustelu on ihan absurdi. Miksi ap:n pitäisi huomioida keliaakikko kun ei kerran erikseen leivo työkavereita varten. Jotkut juhlat töissä olisi eri asia.
Kakut roskiin tai keliaakikolle omat keksit mukaan.
Meillä töissä on itsestäänselvyys, että jokainen huolehtii herkuistaan itse. Jos haluaa tarjota muillekin, se on ok, kunhan kertoo sisältääkö tarjottava allergeeneja tms. On aika posketonta tältä keliaakikolta vaatia omia erityisherkkuja, jos ap tosiaan vain pyrkii minimoimaan ruokahävikin tuomalla ne harjoitustekeleet syötäväksi, ei mikään estä keliaakikkoa leipomasta/ostamasta omia herkkujaan. Tilanne olisi ihan eri jos ap leipoisi kakut työpaikalle tilauksesta, silloin olisi asiallista huomioida nämä yliherkkyydet ja allergiatkin.
Ei tarvitse tehdä gluteenitonta kakkua, mutta on tökeröä jättää yksi henkilö kokonaan huomioimatta jos niitä herkkuja raahaa jatkuvasti työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeestiko ei voi käyttää samaa yleiskonetta tai astioita, jos tarjoan kaverille kotona tai työpaikalla gluteenitonta kakkua tai piirakkaa. Ei ole tullut mieleen, että olisi niin tarkkaa. Likaisia astioita tai välineitä en tietenkään käytä, mutta etttä puhtaitakaan ei voisi käyttää, jos haluaa tarjota vieraalle hänelle sopivaa syötävää.
Voi käyttää samaa yleiskonetta. Tietenkin. T: keliaakikko
Minulla on kaveri joka harrastusseurueen kokouksiin jotain huvikseen leipoessaan tuo minulle aika jotain gluteteenitonta. Siis jos piirakka on vaikka tavallinen niin hän tuo minulle vaikka suklaapatukan. Tulee aina tosi hyvä mieli! Huomaavaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat leivonta tarvikkeet maksavat enemmän. Sinulla ei ole tarvetta niille. Ei edes joka ravintolassa jonne asiakas menee maksamaan ole tarjolla kaikkea gluteenittomana. Miksi sinun pitäisi siitä maksaa hänen ilokseen?
Ovat muuten ihan helkkarin paljon kalliimpia kuin tavalliset. Yhden kitisijän takia en rupeaisi koko arsenaalia uusimaan.
No itse olen keliaakikko, eikä työpaikalla tietenkään kenenkään tarvitse minulle mitään leipoa! Välillä edes työpaikkaruokailuissa ei ole gluteenitonta versiota jälkiruuassa vaikka maksan ruuasta. Vien toisinaan itse töihin leivonnaisia, gluteenittomia ja tavallisia. Molempia tulee tehtyä, mutta en todellakaan käytä mitään omia keittiövälineitä gluteenittomille jauhoille. Ja diagnoosi on ollut jo vuosia.
Ymmärrän sua, mutta hän ei ole vastuullasi. Mököttäkööt, vaikkei se kivaa katteltavaa olekaan.
Meillä duunissa yksi VHH valiolla elävä vastustaa kaikkia kakkusia yms. houkutuksia kovaan ääneen. Kun hän ei voi niitä syödä, niin ei pitäisi kenenkään muunkaan. Tästä on pari kunnon riitelyäkin poikinut. :(
Kahvitaukoleivonnaiset ovat täysin turhaa toisten terveyden sabotointia. Lopeta leipominen ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli tai sitten ihminen, jolla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja.
Jos tuo jotain työpaikalle tarjottavaksi, totta kai otetaan kaikki huomioon.
Siis ihanko oikeasti? Ja sitten ne allergikot ja ruokarajoitteiset, jotka eivät pidä itsestään meteliä, jäävät ilman? Ei esimerkiksi kananmuna-allergiaa pysty kenenkään tavallisista lounastuntieväistä päättelemään.
Jos randomisti kerran vuodessa tuo jonkun kakun töihin kun juhlista jäi yli niin on ihan ok jos ei ole huomioitu kaikkien erikoistaruokavalioita. Ap:n tapauksessa kyse on kuitenkin säännölisestä toiminnasta ja ap:lla on tiedossa tämän yhden henkilön keliakia. Minusta on oikeasti vaan tosi moukkamaista olla huomioimatta tätä yhtä ihmistä jos tarjoamista vie työpaikalle. Ehkä eri asia jos olisi joku monimutkainen ruokavalio kuten maidoton-munaton+pähkinäallergia. Silloin olisi vaikea taviksen keksiä mitä ihmettä voisi tällaiselle henkilölle tarjota. Keliakia on kuitenkin siinä suhteessa helppo että valmista tarjottavaa on kaupat pullollaan.
Kuuluu vaan ihan yksinkertaisesti hyviin käytöstapoihin yrittää huomioida kaikki.
En ottaisi riskiä tehdä itse. Siitä on leikki kaukana ja voit saada aikaan monen kuukauden kivuliaan vaivan. Ihan oikeesti.