Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan keliaakikko kitisee kahvitaukotarjottavista - mitä tehdä?

Vierailija
06.05.2018 |

Leipominen on minulle rakas harrastus ja tosi pienimuotoisesti teen myös tilauksesta kakkuja tutuille. Koska asun yksin, ei ole mitään järkeä tehdä kakkuja pelkästään itselleni. Etenkin tilauskakkuja haluan harjoitella etukäteen, ja se on minulle mukavaa ajanvietettä, ei mitään pakkopullaa. Olen nähnyt käteväksi hankkiutua kakuista eroon tuomalla ne töihin kahvitaukotarjottavaksi. En oleta saavani tästä mitään vastinetta, koska toinen vaihtoehto olisi, että joko minä lihon muodottomaksi tai kakut menevät roskiin. Työkavereilta saa myös palautetta kakuista.

Mitään ongelmaa ei ollut, ennen kuin työpaikan keliaakikko alkoi osoittamaan mieltään siitä, että "hemmottelen" muita mutta unohdan aina hänet. Kakkuni eivät ole gluteenittomia eivätkä näillä näkymin tule olemaankaan - tilauskakkujen kohdalla olen äärimmäisen tarkka hygieniasta eikä ymmärtääkseni oikeasti gluteenittomaksi voi väittää edes kakkua, joka on tehty samalla yleiskoneella tai pursotinpussilla kuin tavalliset. Olen pahoitellut tälle ihmiselle, mutta sanonut myös nuo perustelut. Hänen mielestään minunkin olisi korkea aika oppia tekemään gluteenittomia ja että muut työpaikalla voivat syödä gluteenitonta mutta hän ei tavallista, joka on toki totta.

Pitääkö tässä nyt lopettaa kakkujen vieminen kokonaan vai miten tuon niskojen nakkelun ja mielenosoitusmaisen omaan työhuoneeseen kahville linnoittautumisen saa loppumaan? Vai onko se mun vastuulla lainkaan, mököttäkööt jos haluaa?

Kommentit (280)

Vierailija
61/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjotkaa Marianneja näille rajoittuneille. Ne sopii lähes kaikille ruokavammaisille.

Vierailija
62/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeestiko ei voi käyttää samaa yleiskonetta tai astioita, jos tarjoan kaverille kotona tai työpaikalla gluteenitonta kakkua tai piirakkaa. Ei ole tullut mieleen, että olisi niin tarkkaa. Likaisia astioita tai välineitä en tietenkään käytä, mutta etttä puhtaitakaan ei voisi käyttää, jos haluaa tarjota vieraalle hänelle sopivaa syötävää.

Voi käyttää samaa yleiskonetta. Tietenkin. T: keliaakikko

Ei voi! Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Jauhopölyä on kaikialla, ei herkimmät kestä sitä, vaikka kone olisi päällisin puolin pesty ja tiskattu, niin koneistoon yms. on aina kulkeutunut jauhoja. Pöydän uurteissa on aina hippusia, niitä ei pysty tarkkaan poistamaan, vaikka haluaisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn moukkmaisuudesta kertoo jo kitisemisestä kirjoittaminen. Tais mennä tunteisiin ap:llä?

Vierailija
64/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin työpaikalla on keliaakikko ja kyllä pyrin ottamaan hänet huomioon, jos vien töihin tarjottavaa. Jos olen leiponut jotain niin keliaakikolle ostan kaupasta esim. suklaata. Ei ole iso vaiva mutta kaikilla on hyvä mieli. En halua sorsia ketään. Toisaalta kukaan ei ole itse valinnut olla keliaakikko ja ymmärrän kuinka vakavia seurauksia heille voi tulla notmaaloen viljojen syönnistä. Ei kukaan kitise tai pahoita mieltän huvikseen.

Sama täällä. Ei ole liikaa vaadittu. Tai sitten ostan gluteenitonta kaikille, niitä on ihan hyviä keksejä nykyään. Samoin kakkuja pakastimessa, niiden hintakin on suurin piirtein sama, kuin tavallisissa.

Ap kertoi tekevänsä tilaustöitä ja siksi harjoituskakkuja, jotka vie töihin pois syötäväksi. Ja täällä useampi selittää, mitä ap voisi leipoa/ostaa keliaakikolle! Ja kuinka kaikki voisivat syödä samoja gluteenittomia!

Näistä vastauksista päätellen on ap:n varmaan parempi panna ne kakut roskikseen. Eipähän tule kenellekään paha mieli.

Taisi mennä aika monelta ohi juuri tämä pointti -jos edes lukivat aloitusta...

Vierailija
65/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske sen gluteenittoman hankkia omat vammaisruokansa!

Vierailija
66/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että et uskalla leipoa gluteenitonta koska et voi olla 100 % varma ettei mukaan ole päässyt gluteiinia. Voisitko välillä ostaa joko yksin tai työkaverien kanssa yhdessä ostaa keliaakikolle kaupasta jonkun gluteenittoman tuotteen yllätykseksi.

Vierailija
67/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoisruokavalioiset pitää turpansa kiinni ja tuo vaikka omansa, antakoot muiden herkutella, erityisesti kun kyseessä on ylimääräinen "ilmainen" tarjoilu

minä olen absolutisti ja annan silti muiden nautiskella alkohoollia, minä poistun siinä vaiheessa kun meno on örveltämistä, en kuitenkaan ala muilta vaatimaan raittiutta

Vierailija
68/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellakaan vastuullasi. Oletko sanonut, että joudut harjoittelemaan ja tuot niitä siksi töihin?

Olen, mutta kun kuulemma minun pitäisi harjoitella gluteenittomilla ja myös tilauskakkuni voisivat olla gluteenittomia, koska ne sopivat kaikille. En vaan ole yhtään vakuuttunut, että asiakkaat haluavat maksaa gluteenittomasta kakusta koko porukalle, vaan ostavat omille mahdollisille gluteenittomille vierailleen sitten jotkut erilliset pikkukakut. 

Minä teen yleensä koulun myyjäisiin "allergia-leivonnaisia" ja lisään niihin aina merkinnän "valmistettu tilassa jossa käsitellään gluteenia sisältäviä elintarvikkeita".

Meillä on lapsi allerginen vehnälle, ohralle, rukiille, maidolle ja kananmunalle, eikä hänelle löydy mitään sopivaa jos ei itse tehdä. Hänellä onkin koululta saatu lupa tuoda omat herkut mukanaan myös muiden luokkien järjestämiin myyjäisiin.

Meillä tehdään pelkästään luontaisesti gluteenittomia viljattomia leivonnaisia ja ruokia, mutta kaupasta ostetaan myös tavisruokia ja käsitellään niitä keittiössä. Siksi en uskalla väittää myyjäisissäkään mitään täysin gluteenittomiksi.

Kuulostaa kyllä hyvin erilaiselta että joku keliaakikko vaatisi erikseen gluteenittomia kakkuja. Useimmat tuovat omansa mukanaan.

Vierailija
69/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeestiko ei voi käyttää samaa yleiskonetta tai astioita, jos tarjoan kaverille kotona tai työpaikalla gluteenitonta kakkua tai piirakkaa. Ei ole tullut mieleen, että olisi niin tarkkaa. Likaisia astioita tai välineitä en tietenkään käytä, mutta etttä puhtaitakaan ei voisi käyttää, jos haluaa tarjota vieraalle hänelle sopivaa syötävää.

Voi käyttää samaa yleiskonetta. Tietenkin. T: keliaakikko

Ei voi! Toiset ovat herkempiä kuin toiset. Jauhopölyä on kaikialla, ei herkimmät kestä sitä, vaikka kone olisi päällisin puolin pesty ja tiskattu, niin koneistoon yms. on aina kulkeutunut jauhoja. Pöydän uurteissa on aina hippusia, niitä ei pysty tarkkaan poistamaan, vaikka haluaisikin.

Totta toinen puoli. Itse olen keliaakikko, enkä -luojan kiitos- kuulu näihin äärimmäisen herkkiin. Kyllä, kyllä heitäkin keliaakikoista löytyy, ihan yhtä lailla kuin on toisen sairauden hyvin vakavan allergian omaavia henkilöitä, joille hyvin pieni määrä mm. kananmunaa tai maapähkinaa tai ravintoaineiden ohella vaikka pistiäisen pisto voi aiheuttaa hengen vaarallisen reaktion. Mutta tällaiset ääritapaukset ovat kuitenkin hyvin harvinaisia. Eli terveen järjen käyttö ei ole mielestäni kiellettyä.

Jos kertoo avoimesti, että on itse leiponut ja kotioloissa sekä tämän lisäksi kertoo käyttämänsä raaka-aineet;-ja jos, jostain syystä on käyttänyt samoja valmistusvälineitä puhdistamatta niitä tavanomaisesti välissä, niin tämän pitäisi yleisesti ottaen riittää.

Toki tietysti on hyvin harmillista, jos on varta vasten on tehnyt gluteenitonta tavanomaiseen tapaan huolellisesti, jolloin mielestäni järjen pitäisii sanoa, ettei ole käyttä samoja astioita puhdistamatta niitä tavanomaisesti, jos on ensin tehnyt jotain gluteenista. Ei kai kukaan säilytä leeipomisten välissä muutoinkaan käytettyjä astioita odottassa seuraavaa kertaa(?) - Niin, jos sitten ruoka-aine rajoitteinen, kuitenkin kieltäytyy tarjottavasta, peläten tai uskoen saavansa, jotain sopimatonta elimsitöönsä, niin tottahan toki se harmittaa, sitä joka on kaikkensa tehnyt. Ja luullakseni harmittaa usein myös kieltäyjää; en minä ainakaan iloitse siitä, että pääsen tai joudun toisinaan kieltäytymään tarjottavasta

Enkä yrittäneen ihmettle mielipahaa. Osa ei tämän vuoski luultavasti halua edes yrittää tehdä, koskaan mitään gluteenitonta (tai mikä sitten onkin kiellettyjen listalla) ja / tai jos miettii kutsuttavia, niin saattaapa tämän vuoksi jättää "ravintoaine vammaiset" kutsumatta, välttyäkseen mahd. vaivaannuttavilta tilanteilta.

Tai saattavat toki ajatella, että se ruoka-aine rajoitteinen vaivaantuu tai loukkaantuu, jos tekee väärin; ikäänkuin jokainen ruoka-aine vammainen olisi tulossa vain arvostelmaan ja kritisoimaan mahd. tarjottavia.

Ainakin minä olen useimmiten iloinen ja mielissäni, jos tai kun joku kutsuu minut ajatuksella, että olisi mukava viettää aikaa yhdessä, jolloin saatettaisiin myös nauttia ja syödäkin jotain. - Vaikka ei sekään aina ole mielestäni välttämätöntä, vaikka onkin usein varsin oivallinen tapa viettää yhdessä aikaa läheisten tai läheisen kanssa. Tai yrittää tutustua toisiin tai toiseen paremmin.

Vierailija
70/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös joskus leiponut myyjäisiin ja mulla on mahdollisuus käyttää gluteenitonta keittiötä. Nää tuotteet on tosi suosittuja, mihin tämän olen merkannut ja multa on jo tilattu suoraan, että toisin niitä. Rahat menee hyväntekeväisyyteen kaikki. Enimmäkseen teen kakkuja ja kääretorttuja, koska perunajauho ei ole kovin kallista.

Vierailija
71/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa esim. gluteenitonta unelmatorttua. Se on muuten valtavan herkullista. Jauhoina vain perunajauhoja, ei kalliita jauhoseoksia. Sitä voit tehdä niin suuren annoksen, että siitä riittää kaikille. Eivät luultavasti edes huomaa syövänsä erityisruokavaliolaisen kakkua. Keliaakikolle voit vihjaista ohimennen, millaisesta leivonnaisesta on kyse. Ei keliakiasta tarvitse tehdä erikoisnumeroa, mutta on se sen verran vakava tauti, että se on otettava vakavasti huomioon. Kyse ei ole kitisijästä eikä niuhottajasta. Sairaus ei ole itseaiheutettu, muista se.

Miksi ap.n pitäisi sellaista kokeilla, jos sellaista ei ole tilattu.

Tekee kokeiluns just sitä mitä on tilattu.

Tehköön joku muu jolla on syytä yehdä sellainen esim. Itse keliaakikko.

Vierailija
72/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko tätä. Siis jos on oikeasti keliakia. Nämä muotigluteenittomat pitävät aiheesta turhaa melua.

Kauheata melua jostain lounasruoasta, mutta jäkiruoksi voi ottaa vehnäpullaa, ei se niin väliä.

Jep. Ainakin omalla kohdalla huokaisen helpotuksesta, jos minulle ei ole tarjottavaa.

On meinaa karmeita tilanteita, kun tuodaan itseleivottua ja hymyssäsuin vakuutellaan olevan gluteenitonta... ja itse pohdit, miten voit huomaamattomimmin livetä paikalta syömättä.

Se vahinko kun tuo 2 - 3 päivän sairasloman, niin ei vaan viitsi turhia riskejä ottaa.

Vierailija
73/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että ap:lla kyse on harrastuksesta eikä häntä siksi voi vaatia huomioimaan ketään, oli kyse sitten keliakiasta, laktoosi-intoleranssista, veganismista tai vaikka kananmuna-allergiasta. Mutta silti mielestäni on törkeää jättää aina yksi ilman, kun kerran tilanne on tiedossa. Varsinkin jos leivonnaisia on usein, tulee helposti tunne että tehdään tarkoituksella kiusaa. Ap voisi aika pienellä vaivalla ottaa keliaakikonkin huomioon, ainakin silloin tällöin. Kaiken sen leivonnaisiin menevän rahan rinnalla ei luulisi olevan mahdotonta esimerkiksi ostaa paketti gluteenittomia marie- tai digestivekeksejä ja laittaa sellaisen päälle kakun täytteiden ja koristeiden jämiä, niitä kun aivan varmasti jää yli eivätkä ne varmaankaan sisällä gluteenia. Senhän voi ja pitääkin sanoa, ettei päällisten gluteenittomuutta voi taata.

Vierailija
74/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutamia keliaakikkoystäviä ja heille riittää että että tuote saattaa sisältää gluteenia, juurikin koska ymmärtävät että en voi mitenkään saada kokonaan gluteenivapaata keittiötä, tosin esim. pöydän urista huolestuneelle että on olemassa todella hyviä leivonta-alustoja ja esim. gluteenittomat tuotteet voi leipoa ensin puhtailla välineillä ennenkuin alkaa pöllyttää niitä vehnäjauhoja. Ja esim. suklaassa lukee että saattaa sisältää gluteenia, ja jos tuo saattaa huolestuttaa niin saa jättää syömättä

Vierailija
75/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltin ihmisen taakka. Kun yrität olla mieliksi ja luoda iloa ja hyvää ympärillesi, niin sitten täytyisi ja pitäisi osta ja kyetä ottaa kaikki muut huomioon... Huokaus. On hyvin tylsää, jos se on aina yksi ja sama henkilö, joka jää osattomaksi. Mietin, että onko tähän olemassa muuta ratkaisua, kuin se, että huomaavaisen tulisi huomioida kaikki tai ketään, jos kuten Ap ilm. säännöllisen epäsäännöllisesti ilahduttaa työkavereitaan leipomiskokeiluillaan. Voisiko esimerkiksi työnantaja tarjota "sairaiden herkut", sikäli lähellä on paikka, josta tällaisia voisi saada vaivattomasti?

Vierailija
76/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se törkeetä jos muut saa aina nautiskella, mutta yhtä ei oteta huomioon. Itsekin loukkaantuisitte, oli selitys mikä tahansa. Yksi ei ole huomioimisen arvoinen.

Vierailija
77/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

erikoisruokavalioiset pitää turpansa kiinni ja tuo vaikka omansa, antakoot muiden herkutella, erityisesti kun kyseessä on ylimääräinen "ilmainen" tarjoilu

minä olen absolutisti ja annan silti muiden nautiskella alkohoollia, minä poistun siinä vaiheessa kun meno on örveltämistä, en kuitenkaan ala muilta vaatimaan raittiutta

Entä jos tarjolla olisi vain alkoholijuomia? Vettäkin saisi vain jäähallissa.

Vierailija
78/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi samoilla välineillä (kulhoilla ja koneilla) tehdä kunhan ovat puhtaita. Luuletteko että ravintoloissa on omat astiat jne gluteenittomia varten? Frittikeitin on ravintolassa ainoa missä ei gluteenittomille tehdä samassa öljyssä ruokia jos niissä tehdään jotain gluteenia sisältävää. Eihän gluteenittomat voisi myöskään syödä ravintolassa koska edellinen asiakashan on voinut vaikka samalta lautaselta aikaisemmin vetää pelkkiä jauhoja ruoaksi :D 

Vierailija
79/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että sen gluteenittoman ihmisen elämä on muutenkin hankalaa rajoitteidensa vuoksi (eihän hän tahallaan ole sairastunut), joten olisihan se kohteliasta JOSKUS asettua hänen asemaan ja miettiä miltä HÄNESTÄ tuntuu ja ehkä JOSKUS huomioida myös hänet. Hyvältä ne kakut hänenkin suussaan maistuvat, ymmärrän kyllä että tulee paha mieli katsoa toisten herkuttelua kun itselle ei ole mitään. Ei ap:lla ole velvollisuutta aina leipoa hänelle omaa kakkua, mutta voisitko edes joskus huomioida jotenkin myös hänet?

Vierailija
80/280 |
06.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen moniallergikko. Työpaikkamme pöydässä on muutaman kerran vuodessa jotakin sellaista mitä voin huoleti syödä. Yleensä se on karkkia. Mitään leivonnaisia en koskaan voi ottaa.

En kuvittele ja odota työkavereiden järjestävän minulle sopivaa syömistä.