Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiistaa suvun kesämökistä, mitä tehdä?

Vierailija
02.05.2018 |

Olemme lapsesta asti viettäneet kesiä tädin kesäpaikassa. Hän on lapseton ja haluaisi nyt luopua mökistä, koska on niin huonokuntoinen, ettei avustettunakaan enää pääse mökille, joka on venematkan päässä saaressa.

Hän kysyi ensin suoraan minulta, veljeni perheeltä ja vanhemmiltani, haluammeko ostaa paikan yhdessä. Veljeni kieltäytyi heti. Vanhempani harkitsivat, mutta eivät enää eläkkeellä halua ottaa lainaa.

Minä sitten kysyin lainaa pankista ja päätin, että haluan ostaa paikan. Kysyin vielä veljeltäni, haluaako ostaa paikan puoliksi, mutta ei halunnut.

Minä sitten ostin saaripaikan. Täti oli selvittänyt alueen hintatason ja maksoin sen, mitä hän pyysi. Nyt hänellä on tarvittaessa varaa muuttaa palvelutaloon tai hankkia enemmän apua kotiin.

Veljeni perhe loukkaantui tästä. He eivät yhtään tykkää, että ostin paikan mieheni kanssa. Vaikka toivotimme heidät tervetulleiksi kesällä mökille kuten ennenkin.

En ymmärrä. Tätihän olisi myynyt paikan vieraalle, jos emme sitä olisi ostaneet. Nyt veljeni väittää minun toimineen hänen selkänsä takana.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se kiista josta otsikossa puhuit?

Siinä, että veljeni mielestä kauppa pitäisi perua. Hän väittää, että sain paikan liian halvalla. Mikä ei ole totta.

Olen edelleen sanonut, että saa ostaa minulta puolikkaan, jos haluaa. Mutta hän vaan tuhisee. On kiukutellut vanhalle tädillekin, mikä sapettaa minua.

Mökit on kiinteistöjä ja kiinteistön kauppaa säätelee maakaari, jonka mukaan julkinen kaupanvahvistaja vahvistaa kaupan. Maakaaressa ei ole mitään mainintaa sellaisesta, että joku asiassa täysin ulkopuolinen voisi esittää kaupan perumista, jos se on kaupanvahvistaman vahvistama kauppa.

Vierailija
22/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä, että veljeni mielestä kauppa pitäisi perua. Hän väittää, että sain paikan liian halvalla. Mikä ei ole totta.

Olen edelleen sanonut, että saa ostaa minulta puolikkaan, jos haluaa. Mutta hän vaan tuhisee. On kiukutellut vanhalle tädillekin, mikä sapettaa minua.

Se on vaan kateellinen, kun ei itse uskaltanut ottaa lainaa ja riskiä. Et tarjoo enää mökkiä sille ostettavaksi, muuten saatte tapella loppu ikänne siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaset sukumökit tuntuvat aina olevan vähän vaikeita. Siis varsinkin siinä vaiheessa vaikeita, kun varsinainen omistaja joutuu palvelukotiin tms. ja muut miettivät, että mitä mökille pitäisi tehdä. Meillä myös sukumökki tai oikeastaan mummin koti ja mökki mutta hänen jouduttuaan palvelukotiin omistus siirtyi. Ketään ei oikeastaan kiinnostaa hoitaa mökkiä tai ole muutenkaan kiinnostunut siitä. Olen tällä hetkellä opiskelija niin ei ole myöskään mitenkäään varaa ostaa sitä. Mutta jos pankista saisin lainaa niin sen ostaisin. Tiedän vain, että jos omistaisin mökin ja laittaisin sitä kuntoon niin serkut varmasti tuttuun tyylinsä piipahtaisivat mökillä ex tempore, huolimatta siitä ettei kyseessä ole enää mikään yhteismökki. 

Mutta sun tilanteessa, niin anna veljen kiukutella. Paremminkin veljesi pitäisi pyytää sulta käytöstään anteeksi. 

Vierailija
24/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin tuo nro 17. sanoi, kyseessä varmasti kateus kun hänkin todennäköisesti olisi aikanaan puolet siitä mökistä saanut.

Vierailija
25/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa..Suomi on täynnä tuollaisia mökkejä, joissa porukka on viettänyt lapsuuttaan ja joihin on syvä tunneside. Näissä asioissa sitten lapsuutta jossain mökinkotterossa viettäneet olisivat itse valmiita hinnoittelemaan mökin yläkanttiin, vaikka sen todellinen arvo on selvitettävissä ja markkina-arvo ei todellakaan ole sama kuin se tunnearvo.

Veljelläsi selvästi jotain vanhoja kaunoja siellä mielessään ja käyttäytyy ikävästi. Varaudu siihen, että tulee myös isot perintöriidat.

Vierailija
26/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo veljen ostotarjouksesta kieltäytyminen olisi pitänyt pyytää kirjallisena. Ei olisi tullut jälkipuheita.

Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, suosittelen laittamaan kaiken paperille ja puumerkit alle, ettei jälkeenpäin tule ongelmia. Valitettavasti tämä keino on ainoa tapa, mikä lopullisesti tukkii turvat ja lopettaa sukulaisten räksytyksen.

Vierailija
27/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menit hölmö maksamaan ahneelle tädille markkinahinnan kun olisitte saaneet sen kohta perinnöksi lähes ilmaiseksi. Ei täti sitä olisi raaskinut ulkopuolisille myydä viimeisinä elintekoinaan.

Täti on voinut testamentata omaisuutensa vaikka seurakunnalle.

Vierailija
28/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä SUVUN kesämökki? Eikö se ollut sen tädin mökki ja hän myi sen sille kelle kelpasi, siihen hintaan mihin sai myytyä. Samaa suosittelen kun joku jo tuossa aiemmin, veli muistikokeeseen.

Vierailija
29/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään kiistaa edes ole. Sinä ja miehesi olette ostaneet mökin, joka oli kaupan samaan hintaan myös veljelle, mutta veli ei halunnut ostaa, joten sinä ostit. Se ei edes ole mikään suvun mökki vaan se on sinun ja miehesi mökki nyt, ihan virallisesti. 

Otsikkosi olisi pitänyt olla: "Veljeni kiukuttelee minun kesämökistä".

Kyllä minä ajattelin, että vanhempani ja veljeni perheineen.voisivat käydä mökillä kuten tähänkin asti. Ei siellä kukaan meistä ole koko kesää asunut, mutta viikko-pari oltu kesälomalla, vietetty juhannusta, käyty tekemässä tädin apuna kunnostustöitä, jne.

Vierailija
30/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mitään kiistaa edes ole. Sinä ja miehesi olette ostaneet mökin, joka oli kaupan samaan hintaan myös veljelle, mutta veli ei halunnut ostaa, joten sinä ostit. Se ei edes ole mikään suvun mökki vaan se on sinun ja miehesi mökki nyt, ihan virallisesti. 

Otsikkosi olisi pitänyt olla: "Veljeni kiukuttelee minun kesämökistä".

Kyllä minä ajattelin, että vanhempani ja veljeni perheineen.voisivat käydä mökillä kuten tähänkin asti. Ei siellä kukaan meistä ole koko kesää asunut, mutta viikko-pari oltu kesälomalla, vietetty juhannusta, käyty tekemässä tädin apuna kunnostustöitä, jne.

Joo-o, mutta lakkaa kutsumasta omaa mökkiäsi suvun mökiksi, vaikka antaisit sen koko kesäksi veljesi käyttöön. Se on nyt sinun mökki, ei suvun mökki.

Vierailija
31/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisareni lunasti ikääntyvien vanhempiemme kesämökin ennakkoperintönä. Minua ei mökki kiinnosta ja vanhempani eivät sitä enää jaksa kunnostaa. Nyt mökillä on uusi nuorempi omistaja joka jaksaa ja haluaa siihen aikaa ja rahaa käyttää. Mielestäni erinomainen asia. Sanomattakin on selvää että mökki ja siihen liittyvät asiat eivät kuulu minulle millään tavalla koska se on nyt sisareni omistuksessa.

Vierailija
32/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No veli laskeskeli, että saa tädin kuoltua osan mökistä ja oikeuden käydä siellä. Nyt veit häneltä tuon oletetun perinnön ja oleskeluoikeuden. Kun vielä olet saanut sen veljesi mielestä liian halvalla, kokee hän tulleensa nyt tuplajymäytetyksi, veit häneltä perinnön puoli-ilmaiseksi!

Vierailija
33/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo veljen ostotarjouksesta kieltäytyminen olisi pitänyt pyytää kirjallisena. Ei olisi tullut jälkipuheita.

Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, suosittelen laittamaan kaiken paperille ja puumerkit alle, ettei jälkeenpäin tule ongelmia. Valitettavasti tämä keino on ainoa tapa, mikä lopullisesti tukkii turvat ja lopettaa sukulaisten räksytyksen.

Miksi kieltäytyminen pitäisi pyytää kirjallisena? Et selvästi tunne maakaarta. Vain, jos veli olisi tehnyt tarjoukseen kirjallisen kyllä-vastauksen ja sitten kirjallisen esisopimuksen siitä, että ostaa mökin tai mökin osan, niin veli voisi valittaa asiasta. 

Ja jos veli valittaa että hinta oli liian alhainen, niin asiahan ei hänelle kuulu. Jos ap on ostanut eurolla sen mökin, niin se on ap:n ja verottajan ja myyjän välinen asia, luultavasti verottaja asiassa jotain rahaa itselleen tulisi vaatimaan, mutta ap:n veli ei siinä mitenkään ole saamapuolella eikä voi vaatia hintaankaan perustuen kaupan purkua. Kauppa on pätevä vaikka hinta olisi liian alhainen. Veroseuraamuksia voi tulla, mutta kauppa jää voimaan.

Vierailija
34/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakirjoihin vain maininta purkukuntoinen niin voi myydä tontin markkinahinnalla eikä verottaja mihinkään puutu. Sitten voi myydä priimakuntoisena hyvällä voitolla eteenpäin aikanaan kun oma hoitolaitosikä lähestyy.

Vierailija
35/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menit hölmö maksamaan ahneelle tädille markkinahinnan kun olisitte saaneet sen kohta perinnöksi lähes ilmaiseksi. Ei täti sitä olisi raaskinut ulkopuolisille myydä viimeisinä elintekoinaan.

Hyvin varmasti olisi myynyt. Mitä hän sillä tekisi enää, kun veneeseen.kipuaminen ja varsinkin veneestä rannalle pääsy on hyvin.hankalaa, käytännössä mahdotonta? Ollut jo muutaman vuoden. Eikä pysty saaressa enää liikkumaan kallioilla ja kinttupoluilla, kököttämään vaan tuvassa?

Ei veljenlapset automaattisesti tätiään peri, hän voisi testamentata kaiken vaikka hyväntekeväisyyteen. Hän on vuosikymmenet maksellut mökin kuluja, ihan oikeus ja kohtuus, että voi nyt siitä.saaduilla rahoilla tehdä mitä haluaa.

Vierailija
36/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No veli laskeskeli, että saa tädin kuoltua osan mökistä ja oikeuden käydä siellä. Nyt veit häneltä tuon oletetun perinnön ja oleskeluoikeuden. Kun vielä olet saanut sen veljesi mielestä liian halvalla, kokee hän tulleensa nyt tuplajymäytetyksi, veit häneltä perinnön puoli-ilmaiseksi!

Veli on seonnut, jos hän laskeskelee että perii tätinsä. Perintökaaren mukaan tädin perintöön ei ole mitään lakiosia. Täti voi halutessaan testamentata koko omaisuutensa vaikkapa ap:lle (tai naapurin sedälle) eikä ap:n veljellä ole siinä mitään nokan koputtamista.

Vierailija
37/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavutetuista eduista (tädin mökki josta veljesi on saanut nauttia ilman taloudellista panosta) on vaikea luopua.

Vierailija
38/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veli on seonnut, jos hän laskeskelee että perii tätinsä. Perintökaaren mukaan tädin perintöön ei ole mitään lakiosia. Täti voi halutessaan testamentata koko omaisuutensa vaikkapa ap:lle (tai naapurin sedälle) eikä ap:n veljellä ole siinä mitään nokan koputtamista.

Voihan jopa olla, että nyt kun veli kiukuttelee täysin asiattomasti vanhalle tädilleen, niin tämä täti loukkaantuu ja tekee testamentin, jossa määrää kaiken ap:lle, joka ei ole kiukutellut tädilleen vaan auttanut tätiä ostamalla sen mökin.

Vierailija
39/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ahneet sukulaiset odotti tädin perintöä. Olikin kova kolaus, kun koko omaisuus oli testamentattu seurakunnalle.

Vierailija
40/133 |
02.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettoman tätinne testamentin kautta tuo mökki olisi tullut vanhempiesi ja veljesi käyttöön ilmaiseksi. Veljesi ei ostanut mökkiä, koska hänellä ei ole rahaa. Eikä välttämättä voi tai halua ottaa velkaa.

Lähtökohtaisesti on eri asia käyttää mökkiä joka on vanhempien (perintö) kuin siskon ja hänen perheensä. Mökki olisi pitänyt antaa ennakkoperintönä vanhemmillesi. Se olisi ollut reilua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan