Työsuhde alkoi 1.3.2017, palkanlaskijan mukaan lomapäiviä kertynyt
Vain 2pv/kk.
Ikävä inttää selkeästä asiasta, lain mukaan kertynyt 2.5pv/kk koska 31.3.2018 kun lomanmääräytymis vuosi päättyi, olin ollut yli vuoden työsuhteessa.
Liittoon yhteys? Vai toimitusjohtajaan?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Tästä syystä moni fiksu työnantaja aloittaa työsuhteen vasta huhtikuussa, jos on suunnilleen niihin aikoihin hakemassa työntekijää. Typerintä on palkata esim. 25.3. alkaen, koska huhtikuusta lähtee kertymään jo 2,5 pv/kk. Tajusin itsekin tämän vasta jälkikäteen, kun arvottiin, että aloitanko maaliskuun lopulla ja yhtäkkiä työnantaja ehdotti aloituspäiväksi 5.4. Mitään muuta syytä ei voinut olla kuin tuo, että laskivat säästävänsä lomapäivistä.
niin, mikä sitten on fiksua ja mikä ei... Minulla kerran yksi työnantaja teki vähän saman, aloitin 2.4. Siinä vaiheessa kun tajusin, että minulta jää puuttumaan talvilomaoikeus parin päivän takia, otti vähän päähän. Arvaa vain, monelleko ihmiselle ehdin purnata asiasta, ja kuinka hyvän kuvan tuo antoi työnantajapuolesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Tästä syystä moni fiksu työnantaja aloittaa työsuhteen vasta huhtikuussa, jos on suunnilleen niihin aikoihin hakemassa työntekijää. Typerintä on palkata esim. 25.3. alkaen, koska huhtikuusta lähtee kertymään jo 2,5 pv/kk. Tajusin itsekin tämän vasta jälkikäteen, kun arvottiin, että aloitanko maaliskuun lopulla ja yhtäkkiä työnantaja ehdotti aloituspäiväksi 5.4. Mitään muuta syytä ei voinut olla kuin tuo, että laskivat säästävänsä lomapäivistä.
niin, mikä sitten on fiksua ja mikä ei... Minulla kerran yksi työnantaja teki vähän saman, aloitin 2.4. Siinä vaiheessa kun tajusin, että minulta jää puuttumaan talvilomaoikeus parin päivän takia, otti vähän päähän. Arvaa vain, monelleko ihmiselle ehdin purnata asiasta, ja kuinka hyvän kuvan tuo antoi työnantajapuolesta?
Yhden päivän takia.
Mä en oo ees tajunnut käsitettä talviloma. Oon pitänyt kaikki kertyneet lomat kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjänä samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa. Ymmärretteköhän ollenkaan kuinka paljon työnantaja joutuu maksamaan sosiaalimaksuja ym. työntekijöistään.
Ymmärretään, mutta ymmärtääkö yrittäjä itse, että työntekijät eivät ole niitä maksuja keksineet ja säätäneet? Miten se olisi työntekijöiden vastuulla alkaa ajatella, että miten paljon minun sivukuluni nyt yrittäjälle maksavatkaan? Jos yrittäjä tarvitsee työvoimaa, yrittäjä palkkaa työvoimaa tai vaihtoehtoisesti tekee kaiken itse. Yrittäjä on hyvä ja pyrkii sitten muilla keinoin kuin työntekijää moittimalla vaikuttamaan noihin yrittäjältä karhuttaviin maksuihin.
Ei vaan, työntekijän pitää ymmärtää, että hänen työpanoksensa on kallista ja pitää tajuta, että töissä ollaan tekemässä töitä ja tuottamassa. Ei lusmuamassa, saikuttamassa, marisemassa ja kadehtimassa pomoja/yrittäjää. Jos tuntuu kohtuuttomalta, saa perustaa oman firman ja kokeilla, miten se yrittäminen sujuu. Sitten saa saikuttaa rauhassa ja määrätä työtahtinsa. Ja vielä olla sikaporvari päälle.
Se, että sinä et osaa palkata hyviä työntekijöitä, ei ole kaikkien työntekijöiden vika. Ja jatkossakin tulet kärsimään suuresta työntekijävaihtuvuudesta ja saikutuksesta, jos aiot jatkaa työntekijöille mussuttamista siitä miten kalliiksi he tulevat sinulle. Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tessistä. Olisit voinut kertoa aloituksessa, mikä tes sulla on. Olisi jäänyt tämä väittely pois.
Nyt ei riipu tessistä, vaan vuosilomalaista. Mistä näitä pässejä sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tessistä. Olisit voinut kertoa aloituksessa, mikä tes sulla on. Olisi jäänyt tämä väittely pois.
No meillä riippuu ainakin tessistä. Lomaa 28 pv, vaikka työsuhdetta takana kohta 2 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjänä samaa mieltä muutaman muun kirjoittajan kanssa. Ymmärretteköhän ollenkaan kuinka paljon työnantaja joutuu maksamaan sosiaalimaksuja ym. työntekijöistään.
Ymmärrämme täysin, kaikki löytyy googlaamalla. Olet niitä, jotka haluavat nollatuntisopumuksia työssä tarvittaessa. Tee itse työsi. Varsinainen yrittäjä, sanoisin paskahousu, yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä riippuu ainakin tessistä. Lomaa 28 pv, vaikka työsuhdetta takana kohta 2 vuotta.
Mikä Tes määrää huonomman vuosiloman kuin laki?
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrämme täysin, kaikki löytyy googlaamalla. Olet niitä, jotka haluavat nollatuntisopumuksia työssä tarvittaessa. Tee itse työsi. Varsinainen yrittäjä, sanoisin paskahousu, yök.[/quote
Nämä hikiset pikkuhitleripomot on nähty. Henkilöstö vaihtuu jatkuvasti, kun pomo saa vähän väliä "johtamiskohtauksia" ja karjuu pää punaisena työntekijöilleen, mielellään asiakkaiden edessä. Kaikki pimitetään viimeiseen asti, naureskellaan ivallisesti, jos kysyy työvuorolistan perään (joka pitäisi olla väh. viikkoa ennen edellisen listan päättymistä näkyvillä), tekee itsestään ja omasta aherruksestaan hirvittävän numeron aina ja kaikkialla sekä vihkiytyy marttyyriksi kaikissa käänteissä missä se vaan on mahdollista. Ai niin, sitten nämä tapaavat myös suureen ääneen ihmetellä, kun on vaikeaa saada pysyvää henkilöstöä.
Lusmu-ap. Haluaa vaan imeä lomat työnantajalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kvtes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kvtes
Ei pidä paikkansa. Kvtessillä on vähintään yhtä paljon lomaa, laskentakaava on vaan eri, kun siinä lauantaita ei katsota lomapäiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärretään, mutta ymmärtääkö yrittäjä itse, että työntekijät eivät ole niitä maksuja keksineet ja säätäneet? Miten se olisi työntekijöiden vastuulla alkaa ajatella, että miten paljon minun sivukuluni nyt yrittäjälle maksavatkaan? Jos yrittäjä tarvitsee työvoimaa, yrittäjä palkkaa työvoimaa tai vaihtoehtoisesti tekee kaiken itse. Yrittäjä on hyvä ja pyrkii sitten muilla keinoin kuin työntekijää moittimalla vaikuttamaan noihin yrittäjältä karhuttaviin maksuihin.
Ei vaan, työntekijän pitää ymmärtää, että hänen työpanoksensa on kallista ja pitää tajuta, että töissä ollaan tekemässä töitä ja tuottamassa. Ei lusmuamassa, saikuttamassa, marisemassa ja kadehtimassa pomoja/yrittäjää. Jos tuntuu kohtuuttomalta, saa perustaa oman firman ja kokeilla, miten se yrittäminen sujuu. Sitten saa saikuttaa rauhassa ja määrätä työtahtinsa. Ja vielä olla sikaporvari päälle.
Se, että sinä et osaa palkata hyviä työntekijöitä, ei ole kaikkien työntekijöiden vika. Ja jatkossakin tulet kärsimään suuresta työntekijävaihtuvuudesta ja saikutuksesta, jos aiot jatkaa työntekijöille mussuttamista siitä miten kalliiksi he tulevat sinulle. Onnea valitsemallasi tiellä.
Minä maksan reilun palkan ja olen turhista kitisemätön, joustava pomo, mutta en katso päivääkään lusmuja ja saikuttajia. Sairas saa olla, mutta töissä ollaan tekemässä töitä ja piste, ei keksimässä syitä loisia tai hoidattaa lapsiaa loputtomiin kotona. Työntekijän pitää tuottaa palkkansa ja yli tai saa lähteä. Todellakin mussutan, jos alkaa sairaslomia tulla. Saakin semmoiset lähteä. Vastaavasti hyvin työnsä hoitavat tykkäävät, että sairaslomailijat laitetaan kuriin, koska ne syö tunnollisia työntekijöitä vielä enemmän kuin yrittäjää. Pisimpään töissä olleet olen lellinut aivan pilalle maksamalla paljon yli alan keskiarvon, maksamalla yllätysrahoja, jos firmalla menee hyvin. En natise myöhästymisistä, ei vapaapäiväpyynnöistä tai mistään. Niin, niin kauan kuin he tekevät työnsä näin hyvin saavat sairastaa kausiflunssansa. Sen sijaan liikaa on liikaa, erityisesti huonolta työntekijältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kvtes
No hei haloo, siinä ei lauantaita lasketa lomapäiviksi!
Seurasin ennen töihin lähtöä tätä vääntöä ja nyt iltavuoro takana ja täällä edelleen lasketaan lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan reilun palkan ja olen turhista kitisemätön, joustava pomo, mutta en katso päivääkään lusmuja ja saikuttajia. Sairas saa olla, mutta töissä ollaan tekemässä töitä ja piste, ei keksimässä syitä loisia tai hoidattaa lapsiaa loputtomiin kotona. Työntekijän pitää tuottaa palkkansa ja yli tai saa lähteä. Todellakin mussutan, jos alkaa sairaslomia tulla. Saakin semmoiset lähteä. Vastaavasti hyvin työnsä hoitavat tykkäävät, että sairaslomailijat laitetaan kuriin, koska ne syö tunnollisia työntekijöitä vielä enemmän kuin yrittäjää. Pisimpään töissä olleet olen lellinut aivan pilalle maksamalla paljon yli alan keskiarvon, maksamalla yllätysrahoja, jos firmalla menee hyvin. En natise myöhästymisistä, ei vapaapäiväpyynnöistä tai mistään. Niin, niin kauan kuin he tekevät työnsä näin hyvin saavat sairastaa kausiflunssansa. Sen sijaan liikaa on liikaa, erityisesti huonolta työntekijältä.
Niin? Suurimmalle osalle normaaleista työssäkäyvistä tämä on ihan selvää ja normaali käytäntö töissä on tehdä töitä. Sinä sen sijaan aloitit keskustelun osaltasi paasaamalla miten kalliiksi työntekijät tulevat sinulle ja miten heidän tulee ymmärtää, että työssä tehdään sitä ja tätä, eikä lusmuilla. Nostit itse itsesi jonkinlaiselle jalustalle ja heitit ilmoille yleistyksen kaikkien työntekijöiden lusmuilusta ja siitä, että eivät ymmärtäisi muka ollenkaan millaiset sivukulut työntekijästä tulee, kun ovat niin tyhmää sakkia. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako hyväkään työntekijä jäädä hoitovapaalle tai sairastua syöpään? Pitkät poissaolot noistakin tulee ja se maksaa. Masentuneet pois, liikaa saikkuja, mitä jos työntekijä kehtaa vapaa-ajallaan murtaa jalkansa?
Yllättäen täällä on valmis ketju. Samaa taistelin palkanlaskijan kanssa helmikuussa 2017 alkaneen työsuhteen takia. Huoh, kolutetaanko palkanlaskijoita vai mistä on kyse? Puhui aivan läpiä päähänsa ja maanantaina vääntö jatkuu. Ei se mitään, laki taustalla, ehkä ymmärtää jossain vaiheessa...
Samasta asiasta väittelin pomon kanssa aikoinaan kun minut irtisanottiin. Muuten en ehkä olisi uskaltanut pitää puoliani.
Mutta soitin liittoon tuolloin, ja minulle vain sanottiin etteivät he auta, mene poliisille (?) koska se on lainrikkomus...
Työnantaja oli kuulemma tietonsa saanut työsuojelupiiristä, vasta kun uhkasin sitten sillä poliisilla, selvitteli asiaa uudelleen.
No, kaikki eivät kuitenkaan ole palkanlaskijoita tai esimiehiä, ja työsuhdekin on voinut jatkua jo pitkään, niin että eivät faktat ole välttämättä ihan kirkkaina mielessä koko ajan. Tärkeää on kuitenkin tiedostaa nämä asiat silloin kun vaihtaa työpaikkaa.
Meillä ei ole välkyin mahdollinen palkanlaskija, ja olen hänelle joutunut aikanaan esim. selittämään loman kertymisen kesken kuukauden alkaneessa työsuhteessa. Toisen kerran sovin työsopimusta tehdessä talviloman pitämisestä jo ennen kuin se olisi virallisesti kertynyt, koska aloitin työsuhteen epäedullisesti loman määräytymisen kannalta. Silloin tuli tavailtua lakia, ja viimeksi erään lomautuksen yhteydessä, jolloin asiaa taas piti neuvoa esimiehelle. Nyt näistä taas on vuosia, enkä olisi loman määräytymistä ihan ulkomuistista tiennyt.