Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansanedustajien palkat pitäisi määritellä kansanäänestyksellä. Mikä olisi sinusta oikea palkka heille?

Vierailija
26.04.2018 |

On väärin, että he itse määrittelevät palkkansa. Palkkaluokka pitäisi määritellä kansanäänestyksellä. Mitä sen pitäisi olla?

Kansanedustajien palkat pitäisi määritellä kansanäänestyksellä. Mikä olisi sinusta oikea palkka heille?

Vaihtoehdot

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisilla palkoilla työntekijätkin työnsä tekevät. Ilman mitään kalu- tai kulukorvauksia. Muutenkin edustajilta kuluu elämiseen hyvin vähän omaa rahaa. Aina on joku "hyvä veli" tarjoamassa ja kustantamassa jotain. Niistä ei vaan puhuta. Lahjottua porukkaa koko p-s--sakki. Kansan viha nousee.

Vierailija
2/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappuna tapahtuvan korotuksen jälkeen alle 12 vuotta palvellut kansaedustajaa saa kuukausittain 6 509, 51 euroa pyöristystavasta riippuen. Yli 12 vuotta palvelleiden palkkio nousee lähes 7 000 euroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka olisi pieni, kansanedustajiksi hakisi vain matalasti kouluttautunutta porukkaa. Miksi esim lääkäri hakisi kansanedustajaksi jos se tarkoittaisi tulojen tippumista huomattavasti? Minä ainakin haluan osaavia ja koulutettuja ihmisiä päättämään asioistani. Jos teitä niin ketuttaa toisten palkat niin miksi ette hae itse? Kansanedustajaksihan voi hakea kuka vain.

Vierailija
4/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kyseessä on lähinnä luottamustoimi ja kyseessä muutenkin palkkiot, olen sitä mieltä että siitä ei tarvitsisi maksaa mitään. Ja se peruste että "sitten ei saataisi tarpeeksi kyvykästä porukkaa sinne" on samaa luokkaa kuin se että suomalaiset yritysjohtajat karkaisivat ulkomaille jos eivät saa ökyisoja bonuksia. Eli täyttä pasʞaa.

Vierailija
5/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkka olisi pieni, kansanedustajiksi hakisi vain matalasti kouluttautunutta porukkaa. Miksi esim lääkäri hakisi kansanedustajaksi jos se tarkoittaisi tulojen tippumista huomattavasti? Minä ainakin haluan osaavia ja koulutettuja ihmisiä päättämään asioistani. Jos teitä niin ketuttaa toisten palkat niin miksi ette hae itse? Kansanedustajaksihan voi hakea kuka vain.

Tuskinpa Hjallis tuonne palkan vuoksi meni. Tai Sipilä.

Vierailija
6/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni palkka häätäisi rahan perässä tulevat pois tuolta.

Vierailija
7/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vähentäisin kansanedustajien määrää reippaastikin ja asettaisin peruspalkaksi n. 3 000e kuukaudessa. Kauden päätteeksi mitattaisiin kansan tyytyväisyyttä heidän työnjälkeensä ja sen perustella myöntäisin mukavan bonuksen. Palkan jäädyttäisin, jos ilmenisi vilunkipeliä tai jos poissaoloprosentti olisi korkea.

Vierailija
8/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enintään viisi tonnia jos on työskennellyt esimerkillisesti ilman skandaaleja tai muita rikkeitä. Työmatkat velvottaisin heidät kulkemaan julkisilla tai pyörällä rahvaan tapaan. Lisäpalkkio hyvästä työstä on mielestäni ihan ok, sopeutumisrahat lakkauttaisin välittömästi. Ei niitä kukaan muukaan saa ja normaalituloihin on ihan hyvä sopeutua ilman hyvittelyrahojakin. 

Vierailija
9/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen neljän tonnin kuukausipalkka, tai vähän yli. 

Työ on sellainen että jos sen tunnollisesti hoitaa, se on oikeasti raskasta. Joutuu kahlaamaan läpi älyttömän kasan erilaisia raporteja ja ehdotuksia sun muita, perehtymään asioihin. Ja saa palautteeksi paskaa niskaan. Perheestään joutuu muualta Suomesta tulevat asumaan erillään. Siksi on oiken saada hieman korvaustakin. 

Paksunahkaisimpia tuo kaikki ei hetkauta, tai niitä jotka uskovat olevansa kaikkien asioiden asiantuntijoita ilman mitään lukemistakin. Tai niitä jotka kiltisti aina painavat sitä nappia mitä puoluejohto käskee, mitään itse ajattelematta.

Kansanedustajan työn pitääkin olla sen verran heikosti palkattua, ettei sitä kukaan vain rahan vuoksi tee. Kyllä pitää olla mukana aatteen paloa ja aitoa halua vaikuttaa. Siksi palkka ei myöskään saisi olla tuosta olennaisesti parempi. Joku ahne juristi vaikka (tyyliin ex-kokkariedustaja Sampsa Kataja), joka ruikuttaa palkan pienuutta, parempi vain että painuu muualle. Neljän tonnin palkalla kuitenkin jo pärjäilee ihan mukavasti.

Vierailija
10/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10 000, jotta toimi olisi houkutteleva muidenkin kuin omaa etuaan ja eliittikamujensa etua ajavien miljonäärien ja muiden eliitin perseennuolijoiden kannalta. Edustajien määrän vähentäisin puoleen nykyisestä, jolloin kustannukset laskisivat. Jo nykyisellään päätökset tehdään niin pienellä porukalla puolueenjohtajien kesken, että 100 turhinta kansanedustajaa voisi aivan hyvin ottaa sieltä pois lorvimasta. Minusta on paljon parempi, että sinne menee pätevä  porukkaa liksan perässä, kuin että sinne menee eliitin sätkynukkeja muuttamaan Suomen lakeja eliittiä vielä enemmän suosiviksi.

Vierailija
11/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisilla palkoilla työntekijätkin työnsä tekevät. Ilman mitään kalu- tai kulukorvauksia. Muutenkin edustajilta kuluu elämiseen hyvin vähän omaa rahaa. Aina on joku "hyvä veli" tarjoamassa ja kustantamassa jotain. Niistä ei vaan puhuta. Lahjottua porukkaa koko p-s--sakki. Kansan viha nousee.

Tiettyjä. Palkankorotukset on vihapuhetta köyhää kohtaan. Nyt itse sain Tarpeekseni, ja alan pimeisiin töihin, enkä Varmasti tunne huonoa omaatuntoa. Nyt minulle Riittää. Kansanedustajan pitäisi olla kansaa varten, eikä toisin päin

Vierailija
12/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka pitäisi olla sidottu tuloksiin. Enkä tarkoita tuloksilla pikavoittoja sähköverkkojen myynnistä vaan oikeiden työpaikkojen luomiseen jne.

Vierailija
13/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajan palkka on surkea. Puolisoni on DI, tehtaassa tuotantojohtajana ja ansaitsee vuositasolla n.180.000€, jossa on bonukset mukana.

Vierailija
14/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitän tuollaista 3 000 - 3 500 euroa. Heillä ei ole minkäänlaisia koulutusvaatimuksia tuonne, voipi ihan pystymetsästä taapertaa paikalle, kunhan saa tarpeellisen määrän ihmisiä äänestämään. Lisäksi samantasoiset työedut kuin muillakin valtion ja kuntien virkamiehillä. Työmatkat kilometrikorvauksella (oliko se nyt 25 snt/km omavastuuosuuden jälkeen), ei puhelin- tai auto- tai asuntoetua, työterveys korvaa vain ennaltaehkäisevän terveystarkastuksen (ei äkillisen sairastumisen takia lääkäriin menemistä eikä reseptien uusimista eikä labratestejä tai röntgeniä). Koska monilla edustajilla on kotipaikka kaukana Helsingistä, ehdotan, että johonkin metrolinjan varrelle rakennettaisiin kerrostalo, josta voitaisiin osoittaa heille yksiöt tai kaksiot, joista he maksaisivat hieman alennettua vuokraa luottamustoimensa kunniaksi. Smartumeita voitaisiin myös jakaa 100 euron edestä vuosittain. Jos pitää tehdä jotain työmatkoja, ne kustannettaisiin vain julkisilla liikennevälineillä, ja jos ei pääse muutoin kuin lentämällä, paikka on sieltä halvemmalta osastolta. Lentoruuat pitää maksaa itse, kuten muidenkin kuolevaisten.

Vierailija
15/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova juttu olisi mediaani palkka. Toki kansanedustajan tulee saada hieman enemmän, sitten vaikka bonuksina. Mutta jos perus palkka olisi keskiarvollinen palkka, olisivat he silloin juuri kansalaisten edustajia ihan fyysisestikkin eikä vain nimikkeellä.

Vierailija
16/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutettu ihminen voi olla uskomattoman tietämätön, kun on puhe asioista, jotka eivät kuulu hänen koulutuksensa piiriin. Siis miten joku dippainssin koulutus vaikka jollekin Sipilälle antaisi asiantuntemusta siitä, miten mielenterveuskuntoutujien hoito pitää järjestää? Tai miten lääkärinkoulutus tekisi ihmisestä juridiikan tai kansainvälisen politiikan asiantuntijaa? Tai nämä Kokoomuksen matikkanerot Katainen ja Stubb valtiovarainministereinä, prosentit lentelee miten sattuu? Itsekin olen korkeakoulutettu ihminen, sinun mielestäsi kai siis pätevä hoitamaan asioita, mutta tiedän etten tiedä likikään kaikkea mitä pitäisi.

Otetaan vielä yksi esimerkki, kansanedustaja, tohtori Vartiainen (kok.) kuvitteli, että työttömät ovat syrjäytynyttä niin osaamatonta lössiä, ettei kukaan heistä pysty tekemään palvelunestohyökkäystä hänen verkkosivuilleen, eli jonkun ulkopuolisen tahon on ollut pakko masinoida se. No, ylläripylläri, työttöminä on myös paljon IT-osaajia, jotka tekevät tuollaisen hyökkäyksen käden käänteessä. Niinhän se ministeri Mykkänenkin ihmetteli kuinka osaavia ihmisiä on työttömänä, kun alkoi aktiivimallin myötä saada heiltä hakemuksia.

Hyvin koulutetuilla hyvin pärjäävillä ihmisillä on usein harhakuvia juuri yhteiskunnassa heikoimmassa asemassa olevien elämästä. Siksi päätöksentekijöinä pitäisi olla muitakin. Joku korkeakoulututkinto on loppujen lopuksi aika helppo suorittaa, eikä se vielä kovin suurta ymmärrystä asioista anna.

Politiikkaan pitäisi mennä vain siksi, että yhteiskunnallinen vaikuttaminen aidosti kiinnostaa. Jos raha on tärkeämpää, pysykää muualla! Eivät kaikki korkeasti koulutetutkaan onneksi vain rahan perässä juokse. 

Haluaisin mieluummin hilata kansanedustajan palkkiota nykyisestä hieman alemmas kuin yhtään korkeammalle. Ei siksi, että kadehtisin, vaan jotta sinne saataisiin oikeat ihmiset. Ahneiden paikka on muualla. 

Vierailija
17/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin max 5000€. Ensinnäkään työssä ei ole koulutusvaatimuksia, heillä on nykyään avustajat, kulkeminen julkisilla tuettua, taksit ilmaisia, ilmaiset harrastukset...

Vierailija
18/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAA                  64

EI                      100

TYHJIÄ            5 

POISSA            31

Olisi parempi, jos palkka maksettaisiin vain niille jotka ovat paikalla ylipäätään. Mitä olen aiheesta lukenut, niin kukaan ei taida vahtia tekeekö kansanedustaja itse asiassa mitään palkkansa eteen? Moni saattaa käyttää ilmaista avustajaa surutta hyväksi. Kuten myös taksi- sun muita luontaisetuja.

Vierailija
19/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajat ovat hämmentäneet sotesoppaa vuosikausia, eikä valmista näytä tulevan. Missä muussa työssä saa hommailla ilman, että näkyvää tulosta tulee? Kaikenlaisille asiantuntijoille ym. konsulteille maksettu huimia palkkioita milloin mistäkin lausunnosta ja sitten oikeusoppineet tyrmäävät kaiken perustuslakiin vedoten. Ilmeisesti nämä k-edustajat eivät osaa lukea, kai se perustuslaki eduskunnastakin löytyisi. Oma lukunsa ovat ne edustajat, joilla on aikaa pyörittää omaa bisnestä edustajanhomman ohella. Heiltä voisi palkkaa leikata samassa suhteessa.

Vierailija
20/104 |
26.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoistetaan hommat.