Janni Hussi maksoi häneltä apua pyytäneen naisen ostokset kaupassa - Nainen lähti kiittämättä tiehensä!
Ostokset maksoivat yli 30e sisältäen mm. Sacher- kakun. Miksi vähävaraiset ovat näin röyhkeitä/kiittämättömiä? Johtuuko se siitä, että mistään ei tarvitse itse maksaa mitään ja rahaa tulee ns. "taikaseinästä"? Paha mieli tuli kyllä Jannin puolesta. :(
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä opimme. Älä koskaan maksa tuntemattoman ostoksia.
Maksoin kerran kadunmiehen ruokaostokset. Halusi mustikkakeittoa ja purkin tonnikalaa. Kiitteli kovasti, ja minulle tuli hyvä mieli.
Juustoja ja sacherkakkuja en ostaisi, koska ne tuskin tulee tarpeeseen.
Mustikkakeitossa on hirveästi sokeria.
Litrassa mustikkakeittoa on 100g sokeria eli enemmän kuin Fazerin sinisessä suklaalevyssä. Siinä kaikille alapeukuttajille
1000 g Valion mustikkakeittoa sisältää sokeria 90 g, kaloreita 400.
200 g Fazerin Sinistä sisältää sokeria 96 g, kaloreita 1100 (ja tyydyttynyttä rasvaa 42 g).
Luulin että Fazerin suklaalevyssä on 170g. Siitä laskin, että litran mustikkakeitossa on enemmän sokeria kuin levyssä suklaata. No aika lailla samasta sokerimäärästä on kyse joka tapauksessa. Rasvasta/kaloreista en sanonut mitään. Sokeri se myrkkyä on, ei rasva
Vierailija kirjoitti:
Multa tuli just tällä viikolla huonosti pukeutunut nainen pyytämään bussirahaa, että pääsisi kotiinsa. Annoin riittävän summan, mutta jäin vähän kyylänä katselemaan hänen seuraavia liikkeitään. Joo, hän meni paikallisbussien pysäkeille, näytti puhuttelevan siellä toisia bussien odottelijoita ja lähti sitten kokonaan toiseen suuntaan kävelemään.
Eikä varmaan kysellyt aikatauluja, koska kävi jokaisen luona erikseen.
Taidan tietää tämän tapauksen, jos on vanhempi rouva ja Helsinki kyseessä. Hän pummii bussirahaa koko päivän kaikilta ihmisiltä. Jouduin työni puolesta seuraamaan tätä touhua muutaman vuoden ajan ja sama kuvio toistui joka päivä aamusta iltaan, vaan ikinä ei mihinkään bussiin noussut. Vähän kävi sääliksi niitä hyväuskoisia, jotka antoivat rahaa. Helsingin keskustassa on näitä ammattipummeja. Siksi en anna siellä yhtään kenellekään ikinä rahaa, paitsi jos on oikeasti selvää, että on joku poikkeuksellinen hätä kyseessä.
Älä usko, mutta nämä ovat otteita elävästä elämästä. Se on todellista, pummaavat rahaa ruokaan, ja kun kertoo ettei käteistä rahaa ole, mutta olen menossa kauppaan, voin parilla eurolla samalla kortilla sulle jotain ostaa. No ei kiinnosta, lähtee menemään.
Ajoin autoa työkseni ja olin aamusella laittamassa sitä työpaikan pihalla kuntoon.
Paikalle kävelee juopon näköinen nuorimies, jolla on repaleiset vaatteet ja verta vuotaneita haavoja. Hän pyytää minulta puhelinta/rahaa bussiin, enkä ole ensin huomaavinani häntä.
Sitten hän alkaa kertoa.
Hänet on ryöstetty ja hakattu ja jätetty keskelle teollisuusaluetta ilman mitään.
Hän on juuri muutama päivä sitten tullut Taiwanista, jossa asuu ja ollut Helsingin yöelämässä. Auto pysähtyy hänen lähelleen kadulla ja pyytää neuvoa jostakin paikasta. Ystävällisenä heppuna hän sitten hyppää kyytiin näyttääkseen missä heidän kaipaamansa paikka on, koska neuvominen oli hankalaa.
Vähän ajan kuluttua hän ymmärtää, ettei olekaan pääsemässä enää autosta pois. Häneltä viedään lompakko ja kaikki, hakataan yms.
Tuodaan teollisuusalueelle ja hakataan tajuttomaksi.
Kysyn, missä hän tällä hetkellä asuu ja sanoo asuvansa Ruoholahdessa kaverin luona. Työkeikoista huolimatta, vien hänet Ruoholahteen autolla ja hän on tosi kiitollinen.
Kuulemma Taiwanissa ei koskaan tapahtuisi vastaavaa, siellä voi yksin mennä kaupungilla keskellä yötä ja kaikkialla on turvallista. Outoa tulla takaisin Suomeen käymään ja heti käydään kimppuun.
Kysyy mitä haluan vastapalvelukseksi ja sanon, että jos tulen Taiwanissa käymään, niin voi sitten majottaa minut, ettei tarvitse hotellia maksaa. Mies myöntyy.
Jätän hänet sen taloyhtiön pihaan, jossa hänen kaverinsa asuu.
Sillä kertaa oli oikea hätä ja kiitollinen avunsaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin hullu että ostaa noille romanikerjäläisille yhtään mitään? Sellainen oli kuitenkin kyseessä kun oli englanniksi pyytänyt. Nyt on kaikki suomalaisetkin köyhät haukuttu.
Ja mielestäsi kaikki englantia puhuvat ovat romanikerjäläisiä, vai? 400 miljoonaa ihmistä puhuu äidinkielenään englantia
Onko tämän ilmeisen asian myöntäminen sinulle noin vaikeaa, että sinun täytyy koettaa löytää jotain ad hoc -argumentteja asian kieltämisen tueksi. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas malliesimerkki siitä kuinka vähävaraiset pistää rahansa energiajuomiin ja suklaaseen ja sitten valitetaan, että rahat ei riitä terveelliseen ruokaan
Kysehän oli tyypillisestä romanikerjäläisestä, joita näkee kaupunkien kaduilla. Välillä ne jalkautuu ja tekee näitä huijauksiaan.
Ai olitko itse paikalla todistamassa tilannetta?
Jos et pysty jutun luettuasi tekemään sitä johtopäätöstä, että kyseessä oli romanialainen kerjäläinen, otan osaa ystäviesi, omaistesi ja tuttaviesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ajoin autoa työkseni ja olin aamusella laittamassa sitä työpaikan pihalla kuntoon.
Paikalle kävelee juopon näköinen nuorimies, jolla on repaleiset vaatteet ja verta vuotaneita haavoja. Hän pyytää minulta puhelinta/rahaa bussiin, enkä ole ensin huomaavinani häntä.
Sitten hän alkaa kertoa.
Hänet on ryöstetty ja hakattu ja jätetty keskelle teollisuusaluetta ilman mitään.
Hän on juuri muutama päivä sitten tullut Taiwanista, jossa asuu ja ollut Helsingin yöelämässä. Auto pysähtyy hänen lähelleen kadulla ja pyytää neuvoa jostakin paikasta. Ystävällisenä heppuna hän sitten hyppää kyytiin näyttääkseen missä heidän kaipaamansa paikka on, koska neuvominen oli hankalaa.
Vähän ajan kuluttua hän ymmärtää, ettei olekaan pääsemässä enää autosta pois. Häneltä viedään lompakko ja kaikki, hakataan yms.
Tuodaan teollisuusalueelle ja hakataan tajuttomaksi.
Kysyn, missä hän tällä hetkellä asuu ja sanoo asuvansa Ruoholahdessa kaverin luona. Työkeikoista huolimatta, vien hänet Ruoholahteen autolla ja hän on tosi kiitollinen.
Kuulemma Taiwanissa ei koskaan tapahtuisi vastaavaa, siellä voi yksin mennä kaupungilla keskellä yötä ja kaikkialla on turvallista. Outoa tulla takaisin Suomeen käymään ja heti käydään kimppuun.
Kysyy mitä haluan vastapalvelukseksi ja sanon, että jos tulen Taiwanissa käymään, niin voi sitten majottaa minut, ettei tarvitse hotellia maksaa. Mies myöntyy.
Jätän hänet sen taloyhtiön pihaan, jossa hänen kaverinsa asuu.
Sillä kertaa oli oikea hätä ja kiitollinen avunsaaja.
Ja sinä uskoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on se vanhempi pienikokoinen nainen joka kulkee kerjäämässä Hgin keskustassa. Porukka säälii ja antaa sille rahaa vaikka se tekee sitä kerjäämistä vain sosiaalisessa mielessä ja ilmeisesti jotain mielenhäiriötä taustalla myös, mutta kyseinen nainen omistaa kuulemma paljon kiinteistöjä pääkaupunkiseudulla. Minun kaveri asui nimittäi hänen omistamiensa huoneistojen naapurissa, siksi tiesi kertoa. Uskalsi myös arvata että kiinteistöjä olisi yli parin miljoonan arvosta.
Rautatientorillako muovikassien kanssa?
Olen nähnyt häntä Stokkan nurkilla lähinnä, Aleksanterinkadulla. Siitäkin on monta vuotta aikaa, elääköhän vielä?
Elää ja pummii. Viimeksi tänään aseman kieppeillä näin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka helvetti on Jaani Huussi?
joku mamu.
Multa on monesti pyydetty rahaa. Siis ihan yksi pyysi kaljaa varten suoraan ja annoin euron ja toinen pyysi muuten vaan eikä ollut oikein yöpaikkoja kuulemma hänelle. Taisin antaa läjän kolikoita (pieniä tosin) näytti aika spurgulta. Aina ovat kiittäneet kuitenkin. Tykkään auttaa ihmisiä aina kun mahdollista, mutta kiitos kuuluu käytöstapoihin.
Mä oon tasan kerran maksanut pari euroa edellä olevan ostoksista ja se oli subwayssa kun pikkukundilla oli 20e ja oli ilmeisesti eka kertaa yksin ostoksilla niin arvio loppusummasta meni vähän pieleen =)
Muutoin sanon f**k Off ja tarpeen vaatiessa vedän turpiin.
Koivukylässä yksi iso kotimainen herra usein pummimassa rahaa lihapulliin ja ranskalaisiin. Yhden kerran annoin hänelle ainoan kolikkoni eli 20 senttiä ja tuo tuumas, että ei riitä. Nappasin kolikon pois ja tuumasin, että ole ilman sitten.
Joo, olen tyly, mutta oikeasti tarvitsevat eivät kerjää näyttävästi. Tuollakin olisi ollut se satakiloa vararasvaa, ettei nälkäkuolema olisi ihan heti iskenyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas malliesimerkki siitä kuinka vähävaraiset pistää rahansa energiajuomiin ja suklaaseen ja sitten valitetaan, että rahat ei riitä terveelliseen ruokaan
Kysehän oli tyypillisestä romanikerjäläisestä, joita näkee kaupunkien kaduilla. Välillä ne jalkautuu ja tekee näitä huijauksiaan.
Ai olitko itse paikalla todistamassa tilannetta?
Jos et pysty jutun luettuasi tekemään sitä johtopäätöstä, että kyseessä oli romanialainen kerjäläinen, otan osaa ystäviesi, omaistesi ja tuttaviesi puolesta.
En edelleenkään pysty päättelemään naisen taustaa. Ymmärsin vain hänen olevan vähävarainen. Luultavasti myös työtön
Vierailija kirjoitti:
Kerran yksi kantasuomalainen mies tuli pyytämään multa euroa, että saisi ostettua bussilipun. Avasin lompakkoni ja aloin tutkimaan kolikkotaskua. Totesin, että ikävä kyllä nyt en voi antaa edes sitä euroa. Miehen huomio kiinnittyi lompakossa olevaan kympin seteliin: "No onhan sulla toi seteli tossa!" Sain soperrettua että itsellänikään ei ole kamalasti rahaa (totuus), ja että en voi millään luopua ruokarahastani. Mies häipyi mitään sanomatta paikalta.
Yleensä en anna kellekään mitään, koska 99% näistä pyytäjistä on kusettajia.
Ïkinä, ei ikinä availla lompakoita ja kukkaroita pummien edessä!! Jos taskussa pyörii kolikoita, niin niitä antakaa, mutta ei noin, ei, ei, ei.
Lapsillekin tämän sanonut, kun alkoivat itekseen liikkumaan julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Multa ja mun kaverilta tuli vähän meitä vanhempi mies pyytämään rahaa kaljaan. Oli aika krapulaisen näköinen. Annettiin koska oli rehellinen
Tää on kyllä juttu mihin itsekin toisinaan sorrun. Jos elämänuran tehnyt juopale tulee pyytämään kolikkoa viinaksiin, niin annan.
Kerran oltiin miehen kanssa pienimuotoisella piknikillä Ruttopuistossa ja siihen tuli tämmöinen veneiden alus sankari kertomaan tarinaansa. Tarjottiin eväitämme, mutta sanoi kertovansa juttujansa paremmin juomapalkalla. Tokihan siitä punkusta sitten hänellekin riitti.
Mä tykkään kuunnella noiden kadunmiesten juttuja. Oli ne sitten baarissa tai puistossa. Kunhan ovat juttu kunnossa, eivätkä haise.
Vierailija kirjoitti:
Mene nyt metsään siitä yleistämästä.
Ei ole vielä marja-aika
Olen jo vuosia sitten ymmärtänyt että jos päättää lainata tai antaa jollekin jotakin niin se on tehtävä täysin pyytteettömästi eikä odottaa saavansa mitään takaisin. Eli valinta on itsellä. Some ja nämä tämänkaltaiset jutut antavat ymmärtää että on jotenkin jaloa antaa omistaan ja saita jos ei anna. Oikeasti kyse on omista valinnoista joihin muilla ei ole nokankoputtamista.