Janni Hussi maksoi häneltä apua pyytäneen naisen ostokset kaupassa - Nainen lähti kiittämättä tiehensä!
Ostokset maksoivat yli 30e sisältäen mm. Sacher- kakun. Miksi vähävaraiset ovat näin röyhkeitä/kiittämättömiä? Johtuuko se siitä, että mistään ei tarvitse itse maksaa mitään ja rahaa tulee ns. "taikaseinästä"? Paha mieli tuli kyllä Jannin puolesta. :(
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt edes maksaa kenenkään ostoksia? Puhdasta typeryyttä.
Minä maksan ainakin omani.ehkä olen typerä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa tuli just tällä viikolla huonosti pukeutunut nainen pyytämään bussirahaa, että pääsisi kotiinsa. Annoin riittävän summan, mutta jäin vähän kyylänä katselemaan hänen seuraavia liikkeitään. Joo, hän meni paikallisbussien pysäkeille, näytti puhuttelevan siellä toisia bussien odottelijoita ja lähti sitten kokonaan toiseen suuntaan kävelemään.
Eikä varmaan kysellyt aikatauluja, koska kävi jokaisen luona erikseen.
Kuka oikeasti tekee näin eli antaa näille rahaa? Pääkaupunkiseudulla ainakin ihmiset tulee tosi kännissä ja aineissa pyytämään bussilippua varten rahaa ja se meneekin siihen, että saavat itsensä sekaisin. Edesvastuutonta rahoittaa tällaista. Jos haluat auttaa, niin voit ehdottaa, että ostat HSL:n automaatista tms. suoraan sen lipun kortilla. Olen ehdottanut tätä. Ei ole kelvannut.
Mä annoin kympin yhdelle kundille bussirahaa varten. Ei se pyytänyt kuin sen itse (seutu)lipun hinnan, mutta sanoin että käy loppurahalla ärrältä jaffaa ja vaikka joku pieni suklaapatukka. Sen selitys oli, että oli juhlat menneet pitkäksi ja lompakko+känny kadonnut, ja siltä se näyttikin. Ajattelin että jos kusettaa niin omapahan on karmansa, mutta jos mun kymppi tuli tosi tarpeeseen, niin toivottavasti joku tekee mulle joskus samalla lailla, jos olen pulassa.
Kovasti se kyllä kiitteli ja sanoi että olin varmaan useampi kymmenes ihminen, jolta oli kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon sitä mieltä että täys varattomuus johtuu aina omista huonoista valinnoista. Aina on toimeentulotuki jne... tukiasiat kannattaa hoitaa kuntoon ja elää päihteettä ja elää säästäväisesti.
Henkilöllä voi olla vaikkapa lainaa tai vaikeasti realisoitavaa omaisuutta mikä johtaa siihen että tt-tukea ei saa. Sairastuminen, eroaminen jne voivat johtaa taloudelliseen ahdinkoon jota tt-tuki ei paikkaa
Toi eka kommentti on naiivi. Opiskelin yliopistossa ja sairastuin syöpään, enkä voinut mennä kesätöihin, koska minulle tehtiin useita leikkauksia kesän aikana. Normaalisti olin kesän aikana saanut säästöjä. Opintotuki ja asumislisä oli 470€, josta piti maksaa vuokra, ruoka ym. ja sairaala- ja lääkemaksut kohosivat 500€ alle vuoden aikana. Olinhan mä oikeasti köyhä tuolloin.
Itse täytyy myöntää että en ikinä ole antanut kenellekään kerjäläiselle mitään. Ja joskus saattanut oikeasti ollakin tarvis, mutta olen sanonut että ei ole käteistä, koska en pienikokoisena ja hitaana juoksijana ole uskaltanut kaivaa lompakkoa esiin, jossa saattoi olla joskus 50 euron setelikin.
Yrittääkö Hussi kiilottaa sädekehäänsä tällä stoorilla. Eläähän hän sometuloilla, joten stooreja on tultava.
Herkkäuskoiset hölmöt noille rahaa antaa.
Ammattikerjäläinen voi tienata tonnejakin kuussa, parikin kymppiä päivässä on jo kuusi sataa kuussa.
Ja näillä on varaa ajella romaniasta tänne huijaamaan niin ei nuo rahaa tarvitse + suurin osa ESITTÄÄ eli pukeutuu rekvisiittaan ja esim könkkää kainalosauvan kanssa ja myöhemmin kävelee normaalisti seuraavaan paikkaan.
Ainut mitä nuo ansaitsee on selkäsauna.
Sama myös kotimaisille rahanpummaajille, milloin mikäkin syy vaikka kaljaan tms ne menee.
Yksikään varaton ei suomessa nälkää näe, jos vaan viitsii hakea tuet ja ei juo tms rahojaan
Ainut kelle olen antanut oli pultsari oman mukinsa kanssa .Pyysi huikkaa mukiin ja totesi että on hänellä oma muki kun en varmaan halua huikkaa antaa ja saada bakteereja.No tuo rehellinen ja toimelias hemmo sai useamman tölkin...
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on huijareita pullollaan. Näin jonkin aikaa sitten kun suomalaismummo ojensi Espalla istuvalle rammalle nuorelle romanialaiskerjäläisnaiselle 50 euron setelin. Tuo mummo ei todellakaan ollut mikään varakkaan näköinen.
Kun mummo katosi näköpiiristä niin tämä nuori nainen pomppi kahdella terveellä jalalla Stockalle päin ja huikkasi mukaansa toisen KOLLEGANSA siitä toisesta kadunkulmasta, ja esitteli tälle seteliään, ja nauroivat koko matkan Stockalle.
Joku oli nähnyt tuollaisen "ramman" nuoren naisen keskustassa ja saman naisen tuntia myöhemmin Kaivopuiston liepeillä lenkkeilemässä. Samat vaatteet päällä mutta kaksi erittäin hyvin toimivaa jalkaa. Oli pitänyt hieroa silmiä ja katsoa toiseen kertaan että identtinen kaksoissiskoko tuo vai oliko sama nainen :D Muistaakseni tuon jälkeen uutisoitiin siitä että jostain asunnosta löydettiin sitä heidän rekvisiittaa kuten kainalosauvoja, proteeseja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä opimme. Älä koskaan maksa tuntemattoman ostoksia.
Maksoin kerran kadunmiehen ruokaostokset. Halusi mustikkakeittoa ja purkin tonnikalaa. Kiitteli kovasti, ja minulle tuli hyvä mieli.
Juustoja ja sacherkakkuja en ostaisi, koska ne tuskin tulee tarpeeseen.
Mustikkakeitossa on hirveästi sokeria.
Litrassa mustikkakeittoa on 100g sokeria eli enemmän kuin Fazerin sinisessä suklaalevyssä. Siinä kaikille alapeukuttajille
1000 g Valion mustikkakeittoa sisältää sokeria 90 g, kaloreita 400.
200 g Fazerin Sinistä sisältää sokeria 96 g, kaloreita 1100 (ja tyydyttynyttä rasvaa 42 g).
Kerran yksi kantasuomalainen mies tuli pyytämään multa euroa, että saisi ostettua bussilipun. Avasin lompakkoni ja aloin tutkimaan kolikkotaskua. Totesin, että ikävä kyllä nyt en voi antaa edes sitä euroa. Miehen huomio kiinnittyi lompakossa olevaan kympin seteliin: "No onhan sulla toi seteli tossa!" Sain soperrettua että itsellänikään ei ole kamalasti rahaa (totuus), ja että en voi millään luopua ruokarahastani. Mies häipyi mitään sanomatta paikalta.
Yleensä en anna kellekään mitään, koska 99% näistä pyytäjistä on kusettajia.
Vierailija kirjoitti:
Nainenhan pyysi vain leipää. Janni Hussi antoi hänen kerätä hihnalle 30 euron arvosta vaikka mitä. Miten voidaan olettaa, että Janni Hussilla edes oli mukana 30 euroa? Vai luottokortillako hän kerjäläiselle osti? Typerää Janni Hussilta ostaa nuo asiat naiselle. Jos ihminen pyytää leipää ja halutaan auttaa, hänelle ostetaan leipää. Nainen oli siis varas.
Mukana 30€?? Ai et ole pankkikortista kuullutkaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorempana annoin rahaa kerjäläisille ulkomailla, en enää. Muistan kun joskus Portugalissa 10 vuotiaana samanikäinen tyttö tuli kerjäämään rahaa. Kun mulla ei ollut (rahat oli äidilläni), haistatteli hän mulle selvällä Suomen kielellä vi-tut. Seurailin hänen toimiaan ja teki samaa eri kielillä muille turisteille. Silloin päätin etten anna kelleen kerjäläiselle mitään.
Tätini oli myös vienyt Suomessa yhdelle romanikerjäläiselle kahvin ja leivän kahvilasta. Eukko oli nakellut ruoat maahan ja sylkenyt perään. Että niin kova hätä oli. Oli näitä ensimmäisiä romanian kerjäläisten aaltoa. Nykyisin on kai oppineet käyttäytymään, vaikka harmittaisikin.
Pukumiehet kerää niiden rahat,ruoka ei kelpaa.
Vaikka keksi tekosyyn niin oli varmasti sen rahan tarpeessa.
Nuori mies pyysi kaupan parkkipaikalla paria euroa maitoa ja leipää varten. Olin tulossa kaupasta kahden ostoskassin kanssa. Kaivoin kassia ja kysyin, että haluatko rasvatonta vai sinistä maitoa, tummaa vai vaaleata leipää? Katsoa hölmistyneenä ja vastasi: Voi v.tun lehmä ja käveli pois.
Että niin nälkäinen oli.
Vierailija kirjoitti:
Saattoi olla niin ällikällä lyöty, että unohtui tuo pieni sana "kiitos". Itselleni on joskus käynyt eri tilanteessa kylläkin, että olen unohtanut kiittää, olo on ollut niin hämmästynyt.
On kyllä ällikällä lyöty joo jos ensin pyytää maksamaan ja sitten vielä kerää matkaansa kakkuja...voi älynvälähdys! Olisin minäkin hämmästynyt jos joku suostuisi semmoisia ostoksia kustantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nisti kiertää välillä vonkumassa bussi-/junarahaa, kun hänen laukkunsa on muka varastettu ja hänen pitäisi päästä kotikaupunkiinsa. Kännykkä, rahat ja matkalippu menivät tietysti laukun mukana. Puhutaan siis isoista summista, sillä hänen "kotikaupunkinsa" on kaukana. Mitä voisin vastata tälle nasevasti, että hän menisi tiehensä? Mitä tapahtuu oikeasti, jos hukkaa Helsingissä kaiken omaisuutensa, asuu monensadan kilometrin päässä, ei tunne ketään eikä ole paikkaa mihin mennä? Tietääkö kukaan? Auttaako poliisi, ja jos auttaa, niin miten?
Olisi mukava tietää, sillä epäilen, että hän luikkisi tiehensä, jos tarjoutuisin lähtemään mukaan esim. poliisiasemalle. Ja siltäkin kannalta mukava, jos tietäisi, mitä itse tekee, jos käy noin. Tai voisi auttaa oikeasti hädässä olevaa, jolle käy noin.
Jos on laukku varastettu niin pitäähän hänen joka tapauksessa tehdä rikosilmoitus, joten neuvoisin menemään/veisin poliisiasemalle.
Multa ja mun kaverilta tuli vähän meitä vanhempi mies pyytämään rahaa kaljaan. Oli aika krapulaisen näköinen. Annettiin koska oli rehellinen
Parin viikon kuluttua vietän synttäreitä, joten kerään nyt jo rahaa itselleni.
On tuota köyhyyttä pukannut, joten ottaisin mielelläni Kakkugallerian suklaa-mustaherukkakakun, tonnin lahjakortin Stockalle ja mielellään 1-2 viikon matkan Kroatiaan kahdelle hengelle.
Kiitän varmasti, jos joku ostaa minulle nuo.
kannattaa siis kerjätä ja sijoittaa saadut rahat asuntoihin